IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 9 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Auteur:
Topic : Geluidsniveau tijdens concerten Vorige pagina | Volgende pagina
ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 26-06-2006 11:37 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

quote:
Op 24 juni 2006 15:51 schreef skarmoon het volgende:
Laatst was ik bij het concert van the Black Dahlia Murder in Atak. Toffe band, maar ik heb eigenlijk maar 3 nummers geluisterd, en de rest van de tijd in het cafe doorgebracht. De (Amerikaanse) geluidsman draaide mij gewoon te hard, en aangezien ik zelf ook technicus ben, ben ik zuinig op mijn oren. Ik had geen oordoppen bij me, en ik vind het onzin als de norm voor het geluidsniveau zo hoog ligt dat iedere bezoeker zonder oordoppen de hele volgende dag een piep in zijn oren heeft. Bovendien heeft het helemaal geen zin om zo hard te draaien, want na 5 minuten "slaan je oren dicht", en ervaar je het geluid helemaal niet meer als vetter of harder dan wanneer het 5 dB zachter staat. Sterker nog, er zit helemaal geen dynamiek meer in het geluidsbeeld, waardoor bv de impact van een vette gitaarmuur na een clean intro een stuk minder is. De geluidsman leek echter behoorlijk tevreden te zijn over zichzelf. Meningen en ervaringen van concertgangers en muzikanten?

Kortom: eigen schuld dus. Oordoppen indoen en niet zeuren. Wil je soms ook dat de drummer op kussens/ pads gaat slaan omdat je anders last van je oren krijgt....

Er zijn gewoon grenzen in decibel waaronder men moet blijven. Doet men dat, en heb je last omdat je zelf geen oordoppen in doet... Eigen verantwoordelijkheid. Bij een zaal zijn ook altijd oordoppen te krijgen (mist ze niet op zijn natuurlijk , maar dan werkt wc papier ook).


Smoochy
raar maar waar
Usericon van Smoochy
Posted 26-06-2006 11:53 by Smoochy Wijzig reactieProfiel van SmoochyQuote dit bericht

Ik zeg ook altijd na elk concert ik moet van die doppen hebben maar vergeet het toch weer te kopen. Maar dat wil niet zeggen dat sommige gewoon maar wat doen qua geluid. Hoe harder hoe beter..NOT..Was bij Motorhead en dat stond gewoon zo belachelijk hard dat het gewoon 1 grote brij werd en maar zijn weggegaan zo slecht. Verder sta ik altijd beetje vocaal centraal in de zaal om zo het beste op te vangen...en dat lukt aardig altijd.


SUPPORT YOUR LOCAL SERIAL KILLER.


skarmoon
*kwispel*
Usericon van skarmoon
Posted 26-06-2006 13:43 by skarmoon Wijzig reactieProfiel van skarmoonQuote dit berichthttp://www.myspace.com/skarmoon

quote:
Op 26 juni 2006 11:37 schreef ghoulliette het volgende:
Kortom: eigen schuld dus. Oordoppen indoen en niet zeuren. Wil je soms ook dat de drummer op kussens/ pads gaat slaan omdat je anders last van je oren krijgt....

Er zijn gewoon grenzen in decibel waaronder men moet blijven. Doet men dat, en heb je last omdat je zelf geen oordoppen in doet... Eigen verantwoordelijkheid. Bij een zaal zijn ook altijd oordoppen te krijgen (mist ze niet op zijn natuurlijk , maar dan werkt wc papier ook).

Er is imo een verschil tussen lekker hard omdat dat bij de muziekstijl hoort en veel te hard omdat mensen de boel niet onder controle weten te houden. Als toeschouwer kun je er zelf voor zorgen dat je je gehoor behoudt door doppen te dragen of weg te lopen, maar ik vind wel dat technici en muzikanten hier ook verantwoordelijkheid voor moeten nemen.

@Jbassist: versterkers zodanig verhogen, achterover kantelen of draaien dat de muzikanten maximaal profijt hebben van hun eigen directe geluid. Dat kan dus per geval verschillen. Wat je er dan onder zet maakt niet zoveel uit, als het maar stabiel is.
Als een basversterker teveel sublaag veroorzaakt kan het plaatsen op een verhoging ook helpen. is soms een betere oplossing dan al het laag er uit te draaien.


Tormented soul
Usericon van Tormented soul
Posted 26-06-2006 13:53 by Tormented soul Wijzig reactieProfiel van Tormented soulQuote dit bericht

het luidste concert wat ik heb meegemaakt wa denk ik Pro-Pain, paar jaartjes terug. Tering wat stond het geluid knoerthard.


cataclysm child
Usericon van cataclysm child
Posted 26-06-2006 15:17 by cataclysm child Wijzig reactieProfiel van cataclysm childQuote dit bericht

Belphegor op No Mercy dit jaar in Antwerpen was ook wel iets te hard

en Ancient Rites op Graspop dan weer veel te zacht

[Dit bericht is gewijzigd door cataclysm child op 26-06-2006 15:18]


Faustian Spirit of the Earth


Schaffelaer
many miles from Spancil Hill
Usericon van Schaffelaer
Posted 26-06-2006 15:43 by Schaffelaer Wijzig reactieProfiel van SchaffelaerQuote dit bericht

quote:
Op 26 juni 2006 11:18 schreef Jerome het volgende:
De audicien waar ik mijn gehoor heb laten testen wist me te vertellen dat die op maat gemaakte dure doppen slechts op twee fronten beter zijn dat die gele 'lawaaistoppers', pasvorm en geluidskwaliteit (niet de kwantitatieve demping)....

Die gele doppen zitten mij prima, en hoe minder hoog, hoe beter, er zijn zoveel bandjes met zo'n vies scherp gitaargeluid.... Ik duw de doppen er zover mogelijk in, liever een wat doffer geluid dan slechte oren. Bekkens e.d. snijden toch overal wel doorheen...

Er staan op oordoppen altijd wat getalletjes, die aangeven hoeveel ze in hoog/laag/midden gebied dempen. Ik wil gewoon maximale demping, comfort qua geluid en pasvorm komen op de tweede plaats.

Gemiddelde Demping:
+/-
Moldex (zoals bijv Vera) : 32db
Oranje 3M plug : 31db
Gele EAR plug : 29db
Alpine Musicsafe : 18 db

De speciale dopjes die ik bij de audicien maar meenam om te proberen (met muziekfilter) zijn veel minder dempend en 10x zo duur...

EDIT:

Nog even wat zoekwerk gedaan, en de Moldex Sparkplug heeft de hoogste dempingswaarde:

H:34 M:32 L:31

Wie biedt meer?

Anders bestel ik hiervan een doosje van 200 paar....


Goed punt, waar ik ook eens op moet gaan letten. Die doppen in Vera zijn dus van die sparkplugs en die vind ik dus fantastisch! Nog nooit zo weinig last gehad van m'n oren, supercomfortabel. Alpine heb ik dus ook gehad, maar Malevolant Creation heeft die doppen er dus 'uitgeblazen'.

Ik zie hier http://www.comfoor.com/content.asp?m=4&p=76 dus de volgende grafiek:

Deze filters lijken dus in het hoog beter te dempen. Zeker voor concerten een belangrijk aspect, precies wat jij zegt.


Dear dirty delightful old drunken old days


Jerome
Usericon van Jerome
Posted 26-06-2006 16:39 by Jerome Wijzig reactieProfiel van JeromeQuote dit bericht

Nou, ik heb nog wat zoekwerk verricht, en ik denk dat Vera toch andere heeft, zij hebben denk ik deze (gezien de vorm en kleur):

http://www.sorb.nl/catalog/product_info.php?manufacturers_id=20&products_id=125

Ook behoorlijke demping, 31db.

Die Moldex Sparkplugs is volgens mij wat je bij het Viadukt in Groningen aan de bar kan kopen, deze hebben van de soorten die ik tot zover heb gevondede hoogste demping. Zo'n bak van 200 is extreem handig, kun je in elke jas en tas een paar sets gooien, heb je altijd wat bij je.

EDIT:

Die zwarte doppen van comfoor heb ik dus gekocht bij de Audicien, ontzettende kutdingen! Alle bas weg, en een heel dun en glasachtig hol klinkend geluid als gevolg.

[Dit bericht is gewijzigd door Jerome op 26-06-2006 16:42]


Schaffelaer
many miles from Spancil Hill
Usericon van Schaffelaer
Posted 27-06-2006 15:28 by Schaffelaer Wijzig reactieProfiel van SchaffelaerQuote dit bericht

Maar had je de standaard doppen of op maat gemaakt?


Dear dirty delightful old drunken old days


Jerome
Usericon van Jerome
Posted 27-06-2006 16:09 by Jerome Wijzig reactieProfiel van JeromeQuote dit bericht

standaard dopjes, zwart met ribbels...


Fire
Usericon van Fire
Posted 27-06-2006 21:23 by Fire (Bestuurslid stichting) Wijzig reactieProfiel van FireQuote dit berichthttp://www.gratix.nl

quote:
Op 25 juni 2006 17:48 schreef arnibes het volgende:
Tot nu toe heb ik geen problemen op deze manier.
Ook niet wat het communiceren betreft.

En aangezien ik nu 16 ben wacht ik dus iig nog 2/3 jaar met goede oordoppen aanschaffen


De alphine MusicSafe doppen zijn zeker als je regelmatig dopjes gebruikt veel prettiger in gebruik en gehoor.

De gele oordopjes doe ik hooguit een paar millimeter in mijn oren zodat er niet te veel geblokkeerd wordt, maar dar is gewoon niet ideaal.




Verder gaan de op maat gemaakte oordoppen ook slechts 2 a 3 jaar mee. Meestal krijg je er zelfs garantie op dat de ze een bepaalde tijd meegaan.



[Dit bericht is gewijzigd door Fire op 27-06-2006 21:24]



Goetia
Usericon van Goetia
Posted 27-06-2006 21:32 by Goetia Wijzig reactieProfiel van GoetiaQuote dit bericht

'Op onze dienst hadden we kort na elkaar twee mensen met een klaplong die een heavy-metalconcert hadden bijgewoond. Dat intrigeerde me. Sindsdien ondervroegen we systematisch alle patiënten met ingeklapte longen. Toen bleek dat naar schatting twintig procent van de gevallen terug te voeren is op luide muziek.'

Volgens www.gezondheid.be
Niet alleen in je oren dus, ook één achter in je strot douwen

[Dit bericht is gewijzigd door Goetia op 27-06-2006 22:23]


MMayo
Whut?
Usericon van MMayo
Posted 27-06-2006 21:37 by MMayo Wijzig reactieProfiel van MMayoQuote dit bericht

Sja.. dat be zegt genoeg..


Oud Vuil
Usericon van Oud Vuil
Posted 27-06-2006 21:41 by Oud Vuil Wijzig reactieProfiel van Oud VuilQuote dit berichthttp://www.judgementday.nl

quote:
Op 27 juni 2006 21:23 schreef Fire het volgende:


Verder gaan de op maat gemaakte oordoppen ook slechts 2 a 3 jaar mee. Meestal krijg je er zelfs garantie op dat de ze een bepaalde tijd meegaan.




Oh? Dat is mij niet verteld toen ik ze kocht. En het lijkt me ook sterk, tenminste, die ik heb.

"Harde gehoorbescherming in acrylaat-uitvoering. Met een speciaal anti-allergische coating. Door een exacte pasvorm zijn deze comfortabel en vooral duurzaam en hygiënisch. Het acrylaat materiaal en de filters zijn nagenoeg onverslijtbaar."

http://www.xs4all.nl/~earmo/1244526.htm



skarmoon
*kwispel*
Usericon van skarmoon
Posted 27-06-2006 21:41 by skarmoon Wijzig reactieProfiel van skarmoonQuote dit berichthttp://www.myspace.com/skarmoon

quote:
Op 27 juni 2006 21:32 schreef Goetia het volgende:
'Op onze dienst hadden we kort na elkaar twee mensen met een klaplong die een heavy-metalconcert hadden bijgewoond. Dat intrigeerde me. Sindsdien ondervroegen we systematisch alle patiënten met ingeklapte longen. Toen bleek dat naar schatting twintig procent van de gevallen terug te voeren is op luide muziek.'

Volgens www.gezondheid.be Niet alleen in je oren dus, ook één achter in je strot douwen

Goh.. Ik heb ook een klaplong gehad in een tijd dat ik erg veel concerten bezocht. bij wat voor soort dienst werk je?


[Dit bericht is gewijzigd door skarmoon op 23-01-2007 11:31]


Ivo
Usericon van Ivo
Posted 27-06-2006 23:04 by Ivo Wijzig reactieProfiel van IvoQuote dit bericht

zo te lezen is de "oordoppen zijn niet stoer" gedachte hier niet aanwezig

Draag tegenwoordig bijna altijd oordoppen bij concerten en tijdens drummen. Vooralsnog van Alpine, maar eigenlijk wil ik ze op maat laten maken. Zijn die dingen hun geld waard?


blonde rockgod
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van blonde rockgod
Posted 27-06-2006 23:32 by blonde rockgod Wijzig reactieProfiel van blonde rockgodQuote dit berichthttp://www.departuremetal.com

Oordoppen zijn ook niet stoer, gebruik ze alleen voor mijn werk af en toe. Ik heb laatst bij een gehoortest te horen gekregen dat mijn gehoor bovengemiddeld was En dat na meer dan 16 jaar concertenbezoeken en zo'n 14 jaar beuken in oefenruimtes. Heb wel eens geprobeerd met oordoppen in te oefenen, was mij niets waard.
Die gozer die mijn gehoor onderzocht zei trouwens dat metal en rock lang niet zo schadelijk zijn als house en dance dreunen, ligt aan de frequenties.
Wel is het zo dat veel geluidsmensen hard geluid verwarren met een goed geluid. Het valt me met name op dat het de laatste tijd een trend is om vooral de zang en de snare loeihard te zetten, erg jammer.



Schaffelaer
many miles from Spancil Hill
Usericon van Schaffelaer
Posted 28-06-2006 8:48 by Schaffelaer Wijzig reactieProfiel van SchaffelaerQuote dit bericht

quote:
Op 27 juni 2006 23:32 schreef blonde rockgod het volgende:
Die gozer die mijn gehoor onderzocht zei trouwens dat metal en rock lang niet zo schadelijk zijn als house en dance dreunen, ligt aan de frequenties.



Dat is nou precies het omgekeerde wat ik altijd gehoord heb. De hoge tonen van metal-concerten zijn het schadelijkst. Tegen de lage tonen bieden je oren juist betere weerstand. Doch aangezien doppen op alle frequenties dempen is dit meningsverschil irrelevant.

Verder zegt het feit dat je 'bovengemiddeld' hoort nog niets over in hoeverre je je oren al hebt verneukt. Ook kan er al een opbouw zijn naar het zogenaamde oorsuizen (tinnitus) waardoor je een continue piep tot aan zelfs het geluid zo hard als een misthoorn in je kop hoort. Altijd. Dag en nacht.

Conclusie: oordoppen zijn stoer.


Dear dirty delightful old drunken old days


putrescent
Usericon van putrescent
Posted 28-06-2006 9:02 by putrescent Wijzig reactieProfiel van putrescentQuote dit berichthttp://www.putrescent.nl

quote:
Op 26 juni 2006 13:53 schreef Tormented soul het volgende:
het luidste concert wat ik heb meegemaakt wa denk ik Pro-Pain, paar jaartjes terug. Tering wat stond het geluid knoerthard.


was dat in Alkmaar ?
Ik heb Pro Pain een keer in Alkmaar gezien en het geluid stond zo teringhard dat ik de volgende dag nog in m'n hoofd hoorde


www.putrescent.nl - Guttural Dutch Brutality


Fire
Usericon van Fire
Posted 28-06-2006 10:16 by Fire (Bestuurslid stichting) Wijzig reactieProfiel van FireQuote dit berichthttp://www.gratix.nl

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=2374
quote:
Klaplong door luide muziek

Luide technomuziek in de auto, in de discotheek of op concerten is schadelijk voor de longen. De zware basdreunen kunnen een klaplong veroorzaken. Die ontdekking deden een aantal onderzoekers van de Vrije Universiteit Brussel (VU.
Liefhebbers van techno en zelfs harde rock lopen het meeste gevaar. 'De zware basgeluiden die typisch zijn voor dat soort popmuziek doen de longen trillen. Door de frequentie en het luide volume ontstaan scheurtjes waardoor de long kan inklappen.'

'Vooral bij rokers is het risico groot omdat hun longen al beschadigd zijn', zegt professor Marc Noppen van het Academisch Ziekenhuis van de VUB.

Hij en zijn team deden hun ontdekking per toeval. 'Op onze dienst hadden we kort na elkaar twee mensen met een klaplong die een heavy-metalconcert hadden bijgewoond. Dat intrigeerde me. Sindsdien ondervroegen we systematisch alle patiënten met ingeklapte longen. Toen bleek dat naar schatting twintig procent van de gevallen terug te voeren is op luide muziek.' Het gaat volgens professor Noppen om tientallen patiënten per jaar.
Niet enkel discotheek- en festivalgangers, maar ook mensen met een zware muziekinstallatie in de auto riskeren hun longen als ze de volumeknop te luid opendraaien.

Een klaplong komt vooral voor bij jonge mensen tussen 15 en 25 jaar. De symptomen zijn een stekende pijn in de borst en kortademigheid. Meestal herstelt de ingeklapte long vanzelf, maar heel soms is de aandoening levensbedreigend.

'Een remedie is er niet echt. We kunnen mensen enkel aanraden om het volume niet al te hoog te zetten of om niet te dicht bij de muziekboxen te gaan staan.'


Hmm nog iets meer dan een jaar te gaan dan ben ik 25 en veilig

Ook interessant: over gehoorbeschadiging.
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=76

[Dit bericht is gewijzigd door Fire op 28-06-2006 10:17]



Judge M.
Lord of Metal
Usericon van Judge M.
Posted 28-06-2006 16:42 by Judge M. Wijzig reactieProfiel van Judge M.Quote dit berichthttp://www.lordsofmetal.nl

quote:
Op 27 juni 2006 21:32 schreef Goetia het volgende:
'Op onze dienst hadden we kort na elkaar twee mensen met een klaplong die een heavy-metalconcert hadden bijgewoond. Dat intrigeerde me. Sindsdien ondervroegen we systematisch alle patiënten met ingeklapte longen. Toen bleek dat naar schatting twintig procent van de gevallen terug te voeren is op luide muziek.'

Volgens www.gezondheid.be
Hmmz.. dat zou wellicht kunnen verklaren waarom Dennis Aarts (bassist van Textures) nu al 2 keer binnen 2 jaar een klaplong heeft opgelopen. Op zo'n podium en in een oefenruimte gaat er er ook niet bepaald zachtzinnig aan toe in veel gevallen.



Tenderstrike
Nailed.Dead.Risen.
Usericon van Tenderstrike
Posted 28-06-2006 16:46 by Tenderstrike Wijzig reactieProfiel van TenderstrikeQuote dit bericht

Maar ik neem aan dat je er dan wel in enige mate gevoelig voor moet zijn. Zo vaak komt het volgens mij niet voor.

Ik bezoek ongeveer 30 concerten per jaar en ik heb nog nooit oordoppen gebruikt. Binnenkort misschien toch maar eens doen...



ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 28-06-2006 17:02 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

quote:
Op 28 juni 2006 16:42 schreef Judge M. het volgende:
Hmmz.. dat zou wellicht kunnen verklaren waarom Dennis Aarts (bassist van Textures) nu al 2 keer binnen 2 jaar een klaplong heeft opgelopen. Op zo'n podium en in een oefenruimte gaat er er ook niet bepaald zachtzinnig aan toe in veel gevallen.

Onze gitarist had het ook 2 keer relatief kort op elkaar. Hij rookt en blowed ook weleens


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


skarmoon
*kwispel*
Usericon van skarmoon
Posted 23-01-2007 11:35 by skarmoon Wijzig reactieProfiel van skarmoonQuote dit berichthttp://www.myspace.com/skarmoon

Voor de geinteresseerden: een afstudeerscriptie over gehoorschade door concerten.
http://www.zichtlijnen.nl/media/vpt%20activiteiten/scriptie_luide_muziek_m._van_dorp.pdf


ThaTyger
Usericon van ThaTyger
Posted 23-01-2007 11:57 by ThaTyger Wijzig reactieProfiel van ThaTygerQuote dit bericht

Hmm tjaa van mij hoeft het ook allemaal niet zo rete hard. Gelukkig is dat bij het merendeel van de conserten waar ik geweest ben ook niet het geval geweest. Zelfs bij Fear Factory hadk nog geen piep of ruis in m'n oren.

Wat natuurlijk ook erg uitmaakt is de kwaliteit en balans van het geluid. Hoe het gemixt is etc. Want je kunt ook beste koppijn krijgen ondanks het geluidsniveau zelf nog nieteens heel erg hoog ligt.

Kamelot was dusver de grootste tegenvaller. Rete hard, teveel bass, luisterde heel a-relax. En dat het een klein zaaltje was is naar mijn idee een slecht excus.

Gewoon altijd een setje doppen in je achterzak houden =) (conserten die met oordoppen niet te doen zijn zou ik hard bij wegrennen )


kwaliteit > kwantiteit


Panzerke
Usericon van Panzerke
Posted 23-01-2007 13:00 by Panzerke Wijzig reactieProfiel van PanzerkeQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/Panzerke

My Dying Bride op Bospop 2005 heeft mij doen beslissen om toch voortaan altijd oordopjes mee te nemen. Ruim een uur vantevoren in de tent gaan staan om de ideale plek te hebben, en na drie nummers moest ik aftaaien omdat het gewoon té hard stond. Normaal gesproken kan het me niet hard genoeg gaan, maar hier was gewoon geen aardigheid meer aan te beleven.



Dit topic is 9 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen