IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 11 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Auteur:
Topic : Taalpurisme op ZwareMetalen Vorige pagina | Volgende pagina
altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 13-10-2007 11:25 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 13 oktober 2007 1:44 schreef cataclysm child het volgende:
Gewoon in de plaats van het te gebruiken werkwoord het werkwoord 'lopen' zetten. Dus ipv bijvoorbeeld 'Jij vindt' zeg je 'Jij loopt', dus dan weet je dat er een t bij moet.

Handig trucje en het werkt altijd.


En andersom: Het is 'loop jij?'.

En dus is het ook 'vind jij?' in plaats van 'vindt jij?' wat ik nog best wel vaak voorbij zie komen...



Voor de mensen die bij de 2e en 3e persoon enkelvoud er een -d achter zetten, is overigens geen redding.



edit: Met deze laatste opmerking bedoelde ik eigenlijk dat het ezelsbruggetje puur en alleen aangeeft of het al dan niet stam + t is. Maar er zijn ook mensen die stam + d schrijven (ik zie nog wel eens dingen als hij loopd of iets dergelijks voorbij komen). Voor die mensen is er zoals gezegd dus geen redding. Bij 'vind jij' zet je er geen d achter, want die staat er al...

[Dit bericht is gewijzigd door altx op 14-10-2007 14:46]


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


cataclysm child
Usericon van cataclysm child
Posted 14-10-2007 1:34 by cataclysm child Wijzig reactieProfiel van cataclysm childQuote dit bericht

"Vind jij?" is toch correct, neen?

Verwarring !


Faustian Spirit of the Earth


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 14-10-2007 1:36 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

Yep, "Vind jij (dat)?" klopt, want dat is gebiedende wijs.


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


Greycloak
Gebroeders Grey
Usericon van Greycloak
Posted 14-10-2007 1:38 by Greycloak (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van GreycloakQuote dit bericht

Al 3 collegae gezien op de weg met een sticker achterop:

"Houdt afstand".



What a day, what a day If you can look it in the face and hold your vomit


Lies
Usericon van Lies
Posted 14-10-2007 2:18 by Lies Wijzig reactieProfiel van LiesQuote dit bericht

quote:
Op 14 oktober 2007 1:36 schreef Mutilator het volgende:
Yep, "Vind jij (dat)?" klopt, want dat is gebiedende wijs.

Toch wel een enigszins vreemde gebiedende wijs, me dunkt.


[Je prends] chaque sourire pour une insulte et chaque regard pour une provocation.


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 14-10-2007 12:25 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

quote:
Op 14 oktober 2007 1:38 schreef Greycloak het volgende:
Al 3 collegae gezien op de weg met een sticker achterop:

"Houdt afstand".



Mwah, mwah, het is een verouderde manier van spellen en hoeft tegenwoordig niet meer zo, maar heel fout is het daarmee niet. Behalve bij werkwoorden met "zich" of als er "u" in de zin voorkomt.

Even fout als collegae (want ook verouderd) , dat dan weer wel


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 14-10-2007 13:41 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 14 oktober 2007 1:36 schreef Mutilator het volgende:
Yep, "Vind jij (dat)?" klopt, want dat is gebiedende wijs.
Sinds wanneer is gebiedende wijs een vraag?


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 14-10-2007 14:47 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 14 oktober 2007 1:34 schreef cataclysm child het volgende:
"Vind jij?" is toch correct, neen?

Verwarring !



Ik heb even mijn bericht ge-edit. Hopelijk is nu de verwarring weg...


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 14-10-2007 14:48 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

quote:
Op 14 oktober 2007 14:47 schreef altx het volgende:
Ik heb even mijn bericht ge-edit. Hopelijk is nu de verwarring weg...

Het zou dan 'geëdit' zijn, trouwens, net als 'geüpdate'.

[Dit bericht is gewijzigd door WhiteRider op 14-10-2007 14:48]


Lies
Usericon van Lies
Posted 14-10-2007 16:14 by Lies Wijzig reactieProfiel van LiesQuote dit bericht

quote:
Op 14 oktober 2007 14:48 schreef WhiteRider het volgende:
Het zou dan 'geëdit' zijn, trouwens, net als 'geüpdate'.

Hoe akelig het er ook uit moge zien, het is en blijft natuurlijk wel "geüpdatet".

(altx, ging jij mij trouwens de regels voor kommagebruik niet 'ns uitleggen?)

[Dit bericht is gewijzigd door Lies op 14-10-2007 16:15]


[Je prends] chaque sourire pour une insulte et chaque regard pour une provocation.


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 14-10-2007 16:22 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 14 oktober 2007 16:14 schreef Lies het volgende:
Hoe akelig het er ook uit moge zien, het is en blijft natuurlijk wel "geüpdatet".

(altx, ging jij mij trouwens de regels voor kommagebruik niet 'ns uitleggen?)


Na een klinker komt nooit een -t bij een voltooid deelwoord. Daarom dat "kofschip" zo lekker verwarrend is, want het is "gegooid" (en niet "gegooit") ondanks dat de i in het kofschip zit, maar dat ezelsbruggetje geldt dus alleen voor medeklinkers.

Maar dit is sowieso een specifiek geval, want het gaat hier om Engelse woorden die eigenlijk helemaal niet vernederlandst zijn, maar waarbij we toch een poging daartoe doen. En in zo'n geval is een verbindingsstreepje volgens mij zelfs geoorloofd, omdat het woord als het ware uit een Engels en een Nederlands gedeelte bestaat.


edit: @Lies: Het komma-gebruik in het Nederlands is helemaal niet zo ingewikkeld als het lijkt. De belangrijkste functie van een komma is om een hoofdzin van een bijzin te scheiden (lees: als er twee persoonsvormen zijn, moet er ergens een komma tussen), maar "Om mijzelf te amuseren" is geen bijzin (er zit geen persoonsvorm in).

Op zich schijn je volgens bepaalde bronnen ook een komma te mogen zetten bij een adempauze, maar ik vind dat stukje persoonlijk te kort om voor een adempauze in aanmerking te komen (maar ja, dat verschilt per persoon natuurlijk... ).

En dan zijn er nog wat andere regels, bijvoorbeeld als er voor een zelfstandig naamwoord meer dan 1 bijvoeglijk naamwoord staat, maar over alle regels met betrekking tot het gebruik van komma's in het Nederlands moet vast wel iets op het internet te vinden zijn.

[Dit bericht is gewijzigd door altx op 14-10-2007 16:32]


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


Lies
Usericon van Lies
Posted 14-10-2007 16:25 by Lies Wijzig reactieProfiel van LiesQuote dit bericht



[Je prends] chaque sourire pour une insulte et chaque regard pour une provocation.


renYek
Usericon van renYek
Posted 14-10-2007 16:35 by renYek Wijzig reactieProfiel van renYekQuote dit bericht

quote:
Op 14 oktober 2007 16:22 schreef altx het volgende:
Na een klinker komt nooit een -t bij een voltooid deelwoord. Daarom dat "kofschip" zo lekker verwarrend is, want het is "gegooid" (en niet "gegooit") ondanks dat de i in het kofschip zit, maar dat ezelsbruggetje geldt dus alleen voor medeklinkers.

Maar dit is sowieso een specifiek geval, want het gaat hier om Engelse woorden die eigenlijk helemaal niet vernederlandst zijn, maar waarbij we toch een poging daartoe doen. En in zo'n geval is een verbindingsstreepje volgens mij zelfs geoorloofd, omdat het woord als het ware uit een Engels en een Nederlands gedeelte bestaat.


edit: @Lies: Het komma-gebruik in het Nederlands is helemaal niet zo ingewikkeld als het lijkt. De belangrijkste functie van een komma is om een hoofdzin van een bijzin te scheiden (lees: als er twee persoonsvormen zijn, moet er ergens een komma tussen), maar "Om mijzelf te amuseren" is geen bijzin (er zit geen persoonsvorm in).

Op zich schijn je volgens bepaalde bronnen ook een komma te mogen zetten bij een adempauze, maar ik vind dat stukje persoonlijk te kort om voor een adempauze in aanmerking te komen (maar ja, dat verschilt per persoon natuurlijk... ).

En dan zijn er nog wat andere regels, bijvoorbeeld als er voor een zelfstandig naamwoord meer dan 1 bijvoeglijk naamwoord staat, maar over alle regels met betrekking tot het gebruik van komma's in het Nederlands moet vast wel iets op het internet te vinden zijn.


Engelse woorden (die ik in min vakgebied ICT) vaak tegenkom laat ik ook gewoon Engels en ik probeer er geen nederlands woord van te bakken. Staat beter vind ik en je kunt er niet de mist mee in gaan.


Lainedil
Gebroeders Grey
Usericon van Lainedil
Posted 14-10-2007 16:36 by Lainedil (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van LainedilQuote dit berichthttp://www.quantumtheory.nl

quote:
Op 14 oktober 2007 1:38 schreef Greycloak het volgende:
Al 3 collegae gezien op de weg met een sticker achterop:

"Houdt afstand".




Dit is toch niets meer dan de gebiedende wijs, en derhalve correct gespeld?

[Edit: zoiets als "strijdt voor uw vaderland" ofzo, van de NSB-posters destijds.]

[Dit bericht is gewijzigd door Lainedil op 14-10-2007 16:37]


Bruce Banner


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 14-10-2007 16:40 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 14 oktober 2007 16:25 schreef Lies het volgende:
http://www.onzetaal.nl/advies/skaten.php


Hmz, okay, je hebt gelijk.

Maar dit is dus puur vanwege de nogal masochistische pogingen om een Engels woord maar vernederlandst te krijgen.

En ze hebben in het voorbijgegaan gelijk maar even het "kofschip" veranderd in " 't kofschip", omdat anders het verhaal niet eens op zou gaan... Het blijft leuk, die Nederlandse taal.

edit: De t heeft nooit in het kofschip gezeten om de simpele reden dat de t dan al in de stam van het werkwoord zit en er dus niet nog een keer achter hoeft. Maar omdat de stam van bijvoorbeeld "updaten", dus "update" is met de e er nog bij, maar naar de t wordt gekeken voor het kofschip, moest die er noodgedwongen ineens bij.

[Dit bericht is gewijzigd door altx op 14-10-2007 16:47]


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 14-10-2007 16:43 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 14 oktober 2007 16:36 schreef Lainedil het volgende:
Dit is toch niets meer dan de gebiedende wijs, en derhalve correct gespeld?

[Edit: zoiets als "strijdt voor uw vaderland" ofzo, van de NSB-posters destijds.]


Van oudsher was het zo dat zonder -t enkelvoud is en met -t meervoud.

Alleen is die meervoudsvorm verouderd en gebruiken we in principe tegenwoordig overal nog de enkelvoudige vorm voor.

Maar aangezien mijns inziens niet alleen de auto achter je, maar ook de andere afstand zouden mogen houden, is "houdt afstand" dus hoogstens verouderd taalgebruik maar niet incorrect.


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 14-10-2007 16:43 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

quote:
Op 14 oktober 2007 16:36 schreef Lainedil het volgende:
Dit is toch niets meer dan de gebiedende wijs, en derhalve correct gespeld?

[Edit: zoiets als "strijdt voor uw vaderland" ofzo, van de NSB-posters destijds.]

Vroegâh werd dat (voor de meervoudsvorm) zo gebruikt, ja. In bestaande uitdrukkingen is het correct, in normaal taalgebruik is het formeel/verouderd/archaïsch.


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Lies
Usericon van Lies
Posted 14-10-2007 16:53 by Lies Wijzig reactieProfiel van LiesQuote dit bericht

quote:
Op 14 oktober 2007 16:40 schreef altx het volgende:
Maar dit is dus puur vanwege de nogal masochistische pogingen om een Engels woord maar vernederlandst te krijgen.

Ik ben het er ook niet echt mee eens, hoor.
quote:
Op 14 oktober 2007 16:40 schreef altx het volgende:
En ze hebben in het voorbijgegaan gelijk maar even het "kofschip" veranderd in " 't kofschip", omdat anders het verhaal niet eens op zou gaan...

Ik heb het nut van 't kofschip persoonlijk nooit gesnapt. Zet gewoon je werkwoord in de verleden tijd en, huppakee, je hoeft in gedachten de medeklinkers van 't fokschaap niet na te gaan!


[Je prends] chaque sourire pour une insulte et chaque regard pour une provocation.


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 14-10-2007 17:00 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 14 oktober 2007 16:53 schreef Lies het volgende:
Ik ben het er ook niet echt mee eens, hoor.

Ik heb het nut van 't kofschip persoonlijk nooit gesnapt. Zet gewoon je werkwoord in de verleden tijd en, huppakee, je hoeft in gedachten de medeklinkers van 't fokschaap niet na te gaan!


Overigens was het in mijn beleving zo dat het niet zo was dat die -e niet mee deed voor het kofschip, maar dat die in het geheel niet mee deed, aangezien je geüpdate (met trema, anders krijg ik daar weer commentaar over) uitspreekt als "geüpdeet". Is wel leuk of zo om er nóg een t achter te zetten, maar van het begrip "stomme t" had ik in het Nederlands eigenlijk nog nooit gehoord...


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


Skyggesang
Avant-garde
Usericon van Skyggesang
Posted 14-10-2007 17:33 by Skyggesang Wijzig reactieProfiel van SkyggesangQuote dit berichthttp://www.baldrsdraumar.com

Blijkbaar is "googlen" ook een geaccepteerd, Nederlands woord...



jelmer2
VUILIGHEID
Usericon van jelmer2
Posted 14-10-2007 20:01 by jelmer2 Wijzig reactieProfiel van jelmer2Quote dit bericht

Wat een gezeur.


Wil je muilperen?


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 14-10-2007 20:04 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 14 oktober 2007 20:01 schreef jelmer2 het volgende:
Wat een gezeur.


Wat? Googlen?


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 14-10-2007 20:06 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

quote:
Op 14 oktober 2007 13:41 schreef Chelman het volgende:
Sinds wanneer is gebiedende wijs een vraag?


Je hebt gelijk; maar hoe heet het dan?


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 14-10-2007 20:08 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 14 oktober 2007 20:06 schreef Mutilator het volgende:
Je hebt gelijk; maar hoe heet het dan?


Een vraagzin of vragende zin.

http://taaladvies.net/taal/advies/term/106


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 14-10-2007 20:10 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

quote:
Op 14 oktober 2007 20:08 schreef Chelman het volgende:
Een vraagzin of vragende zin.

http://taaladvies.net/taal/advies/term/106


Ik bedoelde wat anders; het verschil zit em in het onderwerp:

Loop jij?
Loopt je neus?


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


Dit topic is 11 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen