IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 5 pagina's lang: 1 2 3 4 5
Auteur:
Topic : Tijdloze Muziek van de Toekomst Volgende pagina
WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 09-07-2007 0:14 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

Ja, wat gaat generatieoverstijgende muziek worden?

Talloze bands, artiesten en/of componisten hebben zichzelf een eeuwig leven verschaft door het produceren of componeren van briljante muziek en zich hierdoor legende gemaakt. Even legedarisch zijn de talloze voorbeelden van artiesten die misschien wel door hun dood eeuwige roem hebben verkregen, door de cultstatus die hen eeuwig zal omringen.

Alle componisten, van de renaissance van begin 15e eeuw tot het modernisme van de vorige eeuw - vele iconen uit die tijd zullen over honderden jaren nog bekend zijn.

Toch geldt dat natuurlijk niet alleen voor componisten uit wat heden ten dage als 'elitemuziekstroming' wordt gezien - ook jazz uit de jaren 50 en rock uit de jaren 60/70/80 wordt nog steeds geluisterd. Er komt nog elke dag een grote groep luisteraars van die muziek bij, terwijl die tijd niet door hen is meegemaakt. Ikzelf ben daar het sprekende voorbeeld van, ik ben een liefhebber van oude jazz en rock, maar ben zelf uit 1990.


Bij het zappen langs de populaire muziekzenders komt er steeds één vraag in me op - wat wordt de tijdloze muziek van de toekomst? Wie wordt over 100 jaar in hetzelfde rijtje genoemd als Bach en Presley, als het gaat om 'legendes uit vervlogen tijden'?

[Dit bericht is gewijzigd door WhiteRider op 09-07-2007 0:15]


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 09-07-2007 0:24 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

Dat is moeilijk te zeggen natuurlijk. Maarik zou in ieder geval Bach en Elvis niet in een rijtje noemen wat hun grootheid betreft. Bach zit boven op de Olympus, Elvis heeft de top net niet gehaald.

Wie nog over 100 jaar bekend zullen zijn? Ik kom eigenlijk niet verder dan Miles Davis, John Cage en de Beatles, heel misschien de Stones. Maar goed dat is puur speculeren.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 09-07-2007 0:26 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

quote:
Op 9 juli 2007 0:24 schreef Chelman het volgende:
Dat is moeilijk te zeggen natuurlijk. Maarik zou in ieder geval Bach en Elvis niet in een rijtje noemen wat hun grootheid betreft. Bach zit boven op de Olympus, Elvis heeft de top net niet gehaald.

Wie nog over 100 jaar bekend zullen zijn? Ik kom eigenlijk niet verder dan Miles Davis, John Cage en de Beatles, heel misschien de Stones. Maar goed dat is puur speculeren.


Mwah, ik denk dat men zowel Elvis als Bach nog zal herinneren over honderd jaar. Natuurlijk is Bach grootser, maar op die manier vergeleek ik ze ook niet.


Wat de Beatless en de Stones betreft...ik vraag het me af. Ik ken maar weinig mensen van mijn generatie die dat nog luisteren. Ik denk dat het eerder zou opgaan voor bijvoorbeeld Nirvana, een band die nog wel ontdekt wordt door nieuw bloed, of in ieder geval meer dan de Stones en de Beatles.


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 09-07-2007 0:30 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 9 juli 2007 0:26 schreef WhiteRider het volgende:
Mwah, ik denk dat men zowel Elvis als Bach nog zal herinneren over honderd jaar. Natuurlijk is Bach grootser, maar op die manier vergeleek ik ze ook niet.


Wat de Beatless en de Stones betreft...ik vraag het me af. Ik ken maar weinig mensen van mijn generatie die dat nog luisteren. Ik denk dat het eerder zou opgaan voor bijvoorbeeld Nirvana, een band die nog wel ontdekt wordt door nieuw bloed, of in ieder geval meer dan de Stones en de Beatles.


Nirvana wordt over 20 jaar vergeten. Ze gaan niks meer dan een voetnoot in de muziekgeschiedenis boeken vormen. The Beatles en de Stones hebben een revolutie ontketend. Er zijn misschien weinig jonge mensen die ze nog actief luisteren maar iedereen kent ze wel en herkent ze meteen. Idem geldt voor de groten van weleer. Bach, Beethoven, Mussorgsky of Mozart staan ook niet op de iPod van elke tiener maar ze kennen ze wel allemaal (behalve de VMBO'ers natuurlijk ).


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 09-07-2007 0:31 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

quote:
Op 9 juli 2007 0:30 schreef Chelman het volgende:
Nirvana wordt over 20 jaar vergeten. Ze gaan niks meer dan een voetnoot in de muziekgeschiedenis boeken vormen. The Beatles en de Stones hebben een revolutie ontketend. Er zijn misschien weinig jonge mensen die ze nog actief luisteren maar iedereen kent ze wel en herkent ze meteen. Idem geldt voor de groten van weleer. Bach, Beethoven, Mussorgsky of Mozart staan ook niet op de iPod van elke tiener maar ze kennen ze wel allemaal (behalve de VMBO'ers natuurlijk ).

Point taken.


Nu nog muziek die niet uit de jaren 60 stamt.


Sargatanas
Usericon van Sargatanas
Posted 09-07-2007 0:34 by Sargatanas Wijzig reactieProfiel van SargatanasQuote dit bericht

Het bekende werk van pink Floyd dat uit de jaren 70 stamt misschien? tegenwoordig verkoopt het nog steeds goed en wordt wel degelijk door de jeugd opgepikt.



WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 09-07-2007 0:36 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

quote:
Op 9 juli 2007 0:34 schreef Sargatanas het volgende:
Het bekende werk van pink Floyd dat uit de jaren 70 stamt misschien? tegenwoordig verkoopt het nog steeds goed en wordt wel degelijk door de jeugd opgepikt.

Ja, ik denk dat Pink Floyd het schoolvoorbeeld van invloedrijk is. Ik ben ook helemaal niet van de Stones en de Beatles, maar naar Pink Floyd kan ik uren luisteren. Hetzelfde geldt overigens voor Frank Zappa, al heb ik het gevoel dat zijn virtuositeit door veel mensen tegenwoordig niet meer wordt begrepen. Om die reden ben ik bang dat Pink Floyd het in de boeken lang uit zal houden dan Zappa.


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 09-07-2007 0:41 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

Het is sowieso gissen maar ik denk dat je uit moet gaan dat op elke 1000 artiesten die je kent er hoogstens 1 over 100-200 jaar herkend wordt.

Als ik bijvoorbeeld naar dit lijstje kijk:

http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Baroque_composers

Er staan nog geen 400 namen op voor een periode van 160 jaar.....


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 09-07-2007 0:42 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

quote:
Op 9 juli 2007 0:41 schreef Chelman het volgende:
Het is sowieso gissen maar ik denk dat je uit moet gaan dat op elke 1000 artiesten die je kent er hoogstens 1 over 100-200 jaar herkend wordt.

Als ik bijvoorbeeld naar dit lijstje kijk:

http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Baroque_composers

Er staan nog geen 400 namen op voor een periode van 160 jaar.....

En daarbuiten is het overgrote deel van die lijst voor 99.999% van de mensen onbekend, denk ik.


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 09-07-2007 0:47 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 9 juli 2007 0:42 schreef WhiteRider het volgende:
En daarbuiten is het overgrote deel van die lijst voor 99.999% van de mensen onbekend, denk ik.


Dat ook nog eens, ja. Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook niet verder dan 5-10% van die lijst uberhaupt maar van naam ken. Maar ik ben meer van de Romantische componisten.

http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Romantic_composers

Hier scoor ik dan ook wat beter.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Kramy
Usericon van Kramy
Posted 09-07-2007 0:55 by Kramy Wijzig reactieProfiel van KramyQuote dit berichthttp://https://knekelputband.bandcamp.com/album/teloorgang

Frank Zappa
Edgard Varese
John Cage
Karlheinz Stockhausen




Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 09-07-2007 1:00 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 9 juli 2007 0:55 schreef Kramy het volgende:
Frank Zappa
Edgard Varese
John Cage
Karlheinz Stockhausen




Ik denk persoonlijk eerder Varese dan Stockhausen.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Kramy
Usericon van Kramy
Posted 09-07-2007 1:03 by Kramy Wijzig reactieProfiel van KramyQuote dit berichthttp://https://knekelputband.bandcamp.com/album/teloorgang

quote:
Op 9 juli 2007 1:00 schreef Chelman het volgende:
Ik denk persoonlijk eerder Varese dan Stockhausen.


Dat denk ik ook, maar het zou me van Stockhausen ook niets verbazen als zijn naam nog eeuwen door blijft klinken.



ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 09-07-2007 1:59 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

opzich wel logisch dat kwalitatief goede muziek met zn tijd meegaat, maar ik denk toch dat niet onderschat moet worden dat veel van de bekende *licht gehypte* bands ook nog in de toekomst door kunnen klinken. Naamsbekendheid is ook belangrijk. Wie zegt dat Bach, Beethoven of Mozart de beste van hun tijd waren, misschien waren ze toen ook een beetje gehyped.
maargoed er moet wel iets van kwaliteit aanwezig zijn om de gehoord te blijven worden, dus britney zal het waarschijnlijk niet redden.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


FRNK
Thin out the numbers!
Usericon van FRNK
Posted 09-07-2007 2:06 by FRNK Wijzig reactieProfiel van FRNKQuote dit berichthttp://myspace.com/frnk

slayer.


spectre
Usericon van spectre
Posted 09-07-2007 7:57 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

quote:
Op 9 juli 2007 0:26 schreef WhiteRider het volgende:

Wat de Beatless en de Stones betreft...ik vraag het me af. Ik ken maar weinig mensen van mijn generatie die dat nog luisteren.
Het is Beatles, het is de meest invloedrijke band ooit geweest dus ze zullen altijd herinnert worden. Hoewel ze niet te horen zijn op 538, zijn er best veel mensen die er naar luisteren, ook van onze leeftijd ( al ben jij wat jonger ). Het is echte goede spannende muziek, en dat komt altijd bovendrijven.


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Schaffelaer
many miles from Spancil Hill
Usericon van Schaffelaer
Posted 09-07-2007 8:25 by Schaffelaer Wijzig reactieProfiel van SchaffelaerQuote dit bericht

Naar mijn mening kan muziek kan alleen overleven als het inhoudtechnisch gezien ook daadwerkelijk wat te bieden heeft. Vrijwel alle populaire muziek van tegenwoordig (dus ook beatles, stones en presley) is meestal niets meer dan wat 3-akkoorden blues-schemaatjes.

Dit soort muziek zou ik willen scharen onder de muziek van de 'troubadours' uit de middeleeuwen. Het was de muziek waar elke 'gewone' middeleeuwer naar luisterde, maar deze muziek is grotendeels compleet vergeten.

Muziek is trouwens sowieso zeer sterfelijk. Het romeinse rijk kende een rijke muziekcultuur, maar wat is er van overgebleven? 4 maten! Welgeteld vier maten...


Dear dirty delightful old drunken old days


spectre
Usericon van spectre
Posted 09-07-2007 8:42 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

Wat een onzin. Het maakt niets uit of het "inhoudstechnisch" wat voorsteld, het gaat om hele andere dingen.

Edit: Het voordeel van deze tijd is natuurlijk dat alles opgenomen is, dus altijd beluisterbaar, dat hadden de middeleeuwen etc natuurlijk niet.
Edit2: Notatie kennen we wel wat langer natuurlijk, of de Romeinen dat deden weet ik niet.

[Dit bericht is gewijzigd door spectre op 09-07-2007 9:14]


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 09-07-2007 8:46 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

+1,

Artiesten als Elvis en The Beatles zullen echt nog lang aanbeden worden ... niet vanwege de technische kwaliteiten, maar vanwege de impact die ze hadden cq hebben.


skullfuck
smaakvervanger
Usericon van skullfuck
Posted 09-07-2007 9:04 by skullfuck Wijzig reactieProfiel van skullfuckQuote dit berichthttp://

quote:
Op 9 juli 2007 0:55 schreef Kramy het volgende:
Karlheinz Stockhausen



Eddy Wally.


Suck my piss


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 09-07-2007 9:09 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 9 juli 2007 9:04 schreef skullfuck het volgende:
Eddy Wally.
en die UnePalomaBlanca gast! HE ROCKS!


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 09-07-2007 9:12 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 9 juli 2007 9:09 schreef Jenje het volgende:
en die UnePalomaBlanca gast! HE ROCKS!


Dat is niemand minder dan George Baker.

http://www.georgebaker.com/


Kramy
Usericon van Kramy
Posted 09-07-2007 9:55 by Kramy Wijzig reactieProfiel van KramyQuote dit berichthttp://https://knekelputband.bandcamp.com/album/teloorgang

The Beatles, Rolling Stones, Nirvana, Madonna, Elvis Presley.. ze zullen allemaal nog zeker lang herinnerd worden. Maar ik denk dat over pakweg 200 jaar vrijwel niemand hier nog naar zal luisteren omdat tegen die tijd de algemene muzieksmaak teveel is veranderd. Net als dat we van meer dan 200 jaar terug nu ook alleen nog maar grensverleggende componisten kennen denk ik dat ook alleen de grensverleggende componisten van deze tijd nog echt lang zullen doorleven. Ik denk niet dat populariteit er veel mee van doen heeft, want door de eeuwen heen is bij mijn weten muzikale smaak voortdurend veranderd. Veel van de nu bekende componisten waren in hun eigen tijd ook veel minder beroemd. Pas wanneer een componist/band iets nieuws doet dat wordt opgepikt door vele andere componisten/bands kan je spreken van grensverlegging in mijn ogen. Wat dat betreft geef ik in de popmuziek The Beatles nog wel veel kans dat ze in de toekomst ook nog gedraaid worden. Maar John Cage vind ik echt het schoolvoorbeeld van een grensverleggende componist. Hij heeft muziek op een nieuwe manier benaderd en is daarmee van invloed geweest op talloze experimentele bands, zo ook experimentele metalbands als Fantomas, Sleepytime Gorilla Museum, enz..

Ik denk trouwens ook niet dat de mogelijkheid tot opnemen die er nu is heel veel invloed zal hebben. De muziek kan wel langer bewaard worden, maar we hadden natuurlijk allang notatie. Veel muziek gaat echter toch relatief snel verloren omdat niemand er aandacht aan schenkt. Er zijn straks zo godsgruwelijk veel opnames, ik kan me echt niet voorstellen dat latere generaties nog geinteresseerd zijn in al die 'troep' van onze tijd, net als dat wij dat niet zijn in de 'troep' van 400 jaar terug op enkele uitzonderingen na.



Vikingblood
Farðu í rassgat andskotans auminginn þinn!
Usericon van Vikingblood
Posted 09-07-2007 10:03 by Vikingblood Wijzig reactieProfiel van VikingbloodQuote dit berichthttp://www.fireburners.nl

quote:
Op 9 juli 2007 9:09 schreef Jenje het volgende:
en die UnePalomaBlanca gast! HE ROCKS!


Green bag FTW!!!!!!!!!


Some people are like clouds! It will be a glorious day when they fuck off.


XnegativeX
Usericon van XnegativeX
Posted 09-07-2007 10:07 by XnegativeX Wijzig reactieProfiel van XnegativeXQuote dit berichthttp://www.myspace.com/dennisjanssen

Volgens mij kijken jullie een beetje verkeerd naar dit vraagstuk kijken. De tijdsduur van een muziekstuk heeft niks te maken met hoe baanbrekend het was maar meer met de populariteit van dat muziekstuk in z'n eigen tijd. Als het populair genoeg is dan heeft het de kans om van generatie op generatie overgedragen te worden. Trouwens, met populariteit bedoel ik niet alleen hoeveel gillende tienermeisjes er stonden te gillen toen ze het hoorden. Ik bedoel iets dat zo groot was in z'n tijd dat het een stempel drukte op de tijdsgeest. Net als Elvis.

Wat herinneren wij ons nu nog van 200 jaar geleden? Dat zijn geen super obscure, baanbrekende stukken. Dat zijn de grote composities van die tijd die van generatie op generatie zijn overgedragen.

Dingen als Fantomas en Sleepytime gorilla museum hebben daarom geen kans. Omdat ze in deze tijd niet genoeg gewaardeerd worden. Ze zijn simpelweg niet groot genoeg.

Ik denk sowieso dat er geen enkel stuk muziek uit deze eeuw is die men zich over 200 jaar nog herinnert. Over 50 jaar? Ja. Maar over 200 jaar...? Dat komt gewoon omdat er teveel muziek is op het moment. Niks steekt er meer echt met kop en schouders bovenuit.


I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 09-07-2007 10:21 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 9 juli 2007 9:55 schreef Kramy het volgende:
Maar ik denk dat over pakweg 200 jaar vrijwel niemand hier nog naar zal luisteren omdat tegen die tijd de algemene muzieksmaak teveel is veranderd.


Ik geloof dat niet. Als je de muziek van nu en van laten we zeggen beethoven met elkaar vergelijkt is dat dag en nacht verschillend. De "smaak" is dan ook zeer sterk veranderd. Toch spreekt men nog vol bewondering over Beethoven , Bach etc etc. en is er een groot aantal liefhebbers van deze muziek (en niet alleen freaks of bejaarden). En deel van de hedendaagse muziek zal dan ook nog liefhebbers kennen over 200 jaar denk ik (plus de manier van bewaren zal er toe leiden dat veel van de hedendaagse muziek over een tijdje nog zal bestaan)


Dit topic is 5 pagina's lang: 1 2 3 4 5
Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen