IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Whisky, Whiskey, Bourbon en aanverwante dranken ( Whisky Topic) Vorige pagina | Volgende pagina
valfar
Usericon van valfar
Posted 05-01-2010 23:31 by valfar Profiel van valfarhttp://www.last.fm/user/knevelaer

Ik heb nu twee slokken gehad van de Ardbeg Supernova, maar hij is totaal niet zoals ik had verwacht. Veel minder een 'rookbom' dan ik had verwacht, pas in de afdronk komt er wat rook naar voren met een bittertje en een zoetje (vanille?). Maar goed, eerst mijn glas eens leegdrinken, ik was in eerste instantie ook niet zo'n fan van de Ardbeg 10 yr, maar die vind ik nu ook goddelijk.
Heeft iemand nog tips wanneer je twee whiskey's na elkaar wilt drinken, hoe je de smaak van de vorige whiskey kunt neutraliseren? Of is je mond spoelen met wat water voldoende?



kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 05-01-2010 23:33 by kwelgeest Profiel van kwelgeest

quote:
Op 5 januari 2010 23:31 schreef valfar het volgende:
Ik heb nu twee slokken gehad van de Ardbeg Supernova, maar hij is totaal niet zoals ik had verwacht. Veel minder een 'rookbom' dan ik had verwacht, pas in de afdronk komt er wat rook naar voren met een bittertje en een zoetje (vanille?). Maar goed, eerst mijn glas eens leegdrinken, ik was in eerste instantie ook niet zo'n fan van de Ardbeg 10 yr, maar die vind ik nu ook goddelijk.
Heeft iemand nog tips wanneer je twee whiskey's na elkaar wilt drinken, hoe je de smaak van de vorige whiskey kunt neutraliseren? Of is je mond spoelen met wat water voldoende?
Droge krakker of toast.


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


Metalhead22
Usericon van Metalhead22
Posted 06-01-2010 0:06 by Metalhead22 Profiel van Metalhead22http://www.last.fm/user/kledur

quote:
Op 5 januari 2010 23:19 schreef kwelgeest het volgende:
Niet echt de prijsklasse die jij noemt maar de Ardbeg Airigh Nam Beist 1990 is toch wel de lekkerste whisky die ik ken. Een zeeer diepe en volle smaak.
Verder goed vergelijkbaar met de reguliere Ardbeg; Rook en turf, licht tikje zilt, maar niet die 'drop'/anijstonen in de afdronk. En de smaak is veel intenser en blijft veel langer hangen.


Ook die zal vast wel voorbij komen

(nog) zó veel intenser ja?

Tot nu toe is de 10 jaar de enige Ardberg die ik ken, en zelf heb, maar ik begin er per glas gekker op te worden, wat een smaken en aroma's, heerlijk!

Kan iemand me trouwens uitleggen wat word bedoeld met de "medicinale" smaak van een Laphroaigh? Daar kan ik me op dit moment werkelijk niks bij voorstellen.

Ik lees veel goede verhalen over de Laphroaigh van 15 jaar.


[Dit bericht is gewijzigd door Metalhead22 op 06-01-2010 0:07]


...the thin texture between wrong and right, mostly broken by those who saw the light...


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 06-01-2010 0:22 by kwelgeest Profiel van kwelgeest

quote:
Op 6 januari 2010 0:06 schreef Metalhead22 het volgende:
Ook die zal vast wel voorbij komen

(nog) zó veel intenser ja?

Tot nu toe is de 10 jaar de enige Ardberg die ik ken, en zelf heb, maar ik begin er per glas gekker op te worden, wat een smaken en aroma's, heerlijk!

Kan iemand me trouwens uitleggen wat word bedoeld met de "medicinale" smaak van een Laphroaigh? Daar kan ik me op dit moment werkelijk niks bij voorstellen.

Ik lees veel goede verhalen over de Laphroaigh van 15 jaar.

Die Ardbeg zit ergens rond de 75 Euro.

Met 'medicinaal' wordt vaak jodiumachtig bedoeld. Maar ik kan mij niet heugen dat de Laphroaigh die smaak ik zich heeft. Eens kijken of ik nog een staartje heb staan.

Zelf heb ik een Springbank 10jr. staan. Die is errûg medicinaal/jodiumachtig. Eigenlijk ook niet echt lekker.

Even voor het lijstje, mijn kast:

Laphroaig 10jr.; Laatste staartje zit nu in het glas
1,5 x Coal Ila 12 Jr.
Lagavulin 16 Jr.
Zuiddam's Milstone
Fryske Hynde
Oban 10 Jr.
Smokehead 18 Jr.
Scapa 14 Jr.
Aberlour 10Jr.
Talisker 10Jr.
Yamazaki 10 Jr.
Cragganmore 10Jr. Cask Strength
The Balvenie 12Jr.
Strathisla 12Jr.
Springbank 10Jr.
Eentje zonder naam 18 Jr. oud gebottled in 2004
1,5 x Ardbeg Airigh Nam Beist 1990


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


Metalhead22
Usericon van Metalhead22
Posted 06-01-2010 0:26 by Metalhead22 Profiel van Metalhead22http://www.last.fm/user/kledur

Ik zie dat je ook een Japanse hebt. Smaken die ook wezenlijk anders, eigenlijk? Iets typerends in de geur/op de tong/afdronk?
Ben ik wel benieuwd naar.


...the thin texture between wrong and right, mostly broken by those who saw the light...


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 06-01-2010 0:32 by kwelgeest Profiel van kwelgeest

Ik heb zelf van deze distilleerderij vier verschillende whisky’s (single malts) gedronken en wat mij opviel is dat ze veel zachter, ja nog zachter dat goede/dure Schotse single malts, zijn. Kan natuurlijk aan het water liggen of aan de ingrediënten, maar ik heb mij laten vertellen dat het komt omdat ze vaker gedistilleerd worden. Of dat daadwerkelijke de oorzaak is of kan zijn, om dat te zeggen heb ik niet genoeg verstand van whisky’s of distilleerprocessen.
Deze is iig überzacht met een flinke dosis honing en wat noten- en zachte houttonen.


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


JuronymouS
Usericon van JuronymouS
Posted 06-01-2010 14:21 by JuronymouS Profiel van JuronymouS

quote:
Op 5 januari 2010 23:31 schreef valfar het volgende:
Heeft iemand nog tips wanneer je twee whiskey's na elkaar wilt drinken, hoe je de smaak van de vorige whiskey kunt neutraliseren? Of is je mond spoelen met wat water voldoende?


Heb bij een cognacproeverij eens de tip gehad om (pure) chocolade te eten tussen de verschillende cognacs door en dat lijkt ook bij whiskies wel te helpen.
Verder geld dat je het beste met non-peated kunt beginnen en daarna pas aan peated beginnen en dan niet terug naar non-peated.


Op je knie en pijp voor genade!


Bijlie
Woods of Ypres
Usericon van Bijlie
Posted 06-01-2010 15:00 by Bijlie Profiel van Bijliehttp://www.last.fm/user/Bijlie

Momenteel staan de volgende flessen bij mij in de kast:

Laphroaig Quarter Cask
Talisker 10 yo
Glen Moray 12 yo



MetalTuupLimburg
Usericon van MetalTuupLimburg
Posted 07-01-2010 22:29 by MetalTuupLimburg Profiel van MetalTuupLimburghttp://www.last.fm/user/KayMeertens

Vandaag deze jongens aangeschaft:



De Chivas is een ‘herbevoorrading’, maar de Distillers Edition van Talisker kende ik nog niet en ik heb ‘m zelfs niet kunnen proeven voordat ik ‘m kocht. Aangezien ik geen geduld heb om 'm maanden dicht te laten maar meteen opengemaakt.
Twee heel verschillende whisky’s, maar allebei erg lekker. De Chivas is heel zacht en is eentje die je gemakkelijk een hele avond kunt blijven drinken. De Talisker is best sterk van smaak, maar het valt op dat de kenmerkende rokerige smaak minder lang blijft hangen dan bij de gangbare van 10 jaar. Deze heeft eerder een zoete, fruitige en zelfs romige nasmaak vergeleken met de 10 Y/O en 57°. Toch is het geen whisky waarvan je zo 10 porties achterover kiept, dus ik denk dat ik van die liter nog wel een tijdje zal kunnen genieten.

Ook nog een Jura gehad. Een allemansvriend, maar daardoor voor mijn smaak wat saai. Kan ook komen doordat ik daarvoor een Highland Park van 21 jaar had gehad, die vond ik wel best lekker. Veel rokeriger dan die van 12 jaar ook, terwijl het vaak andersom is.

[Dit bericht is gewijzigd door MetalTuupLimburg op 08-01-2010 14:21]


Metalhead22
Usericon van Metalhead22
Posted 11-01-2010 20:23 by Metalhead22 Profiel van Metalhead22http://www.last.fm/user/kledur

Onlangs bij Silence de Glenfiddich van 12 jaar gehad.
Mij iets te veel aan de "lievige", zachte kant, daar ben ik niet zo van.

Zijn de oudere Glenfiddich's erg anders?


...the thin texture between wrong and right, mostly broken by those who saw the light...


Forever After
Fading to Black
Usericon van Forever After
Posted 11-01-2010 20:43 by Forever After Profiel van Forever After

quote:
Op 11 januari 2010 20:23 schreef Metalhead22 het volgende:
Onlangs bij Silence de Glenfiddich van 12 jaar gehad.
Mij iets te veel aan de "lievige", zachte kant, daar ben ik niet zo van.

Ik ga er zometeen toch eentje inschenken...


 


Schaffelaer
many miles from Spancil Hill
Usericon van Schaffelaer
Posted 11-01-2010 20:52 by Schaffelaer Profiel van Schaffelaer

quote:
Op 6 januari 2010 14:21 schreef JuronymouS het volgende:
Heb bij een cognacproeverij eens de tip gehad om (pure) chocolade te eten tussen de verschillende cognacs door en dat lijkt ook bij whiskies wel te helpen.
Verder geld dat je het beste met non-peated kunt beginnen en daarna pas aan peated beginnen en dan niet terug naar non-peated.

Gewoon brood toch? Bij de wijn werkt dat ook het best.


Dear dirty delightful old drunken old days


Sanguis
Usericon van Sanguis
Posted 11-01-2010 20:54 by Sanguis Profiel van Sanguis

Ik heb vandaag aan de hand van een Talisker 10yo en een Lagavullin 16yo (dit vind ik tot nu toe nog de lekkerste wisky's die ik gedronken heb) een flesje Laphroaig 10yo aangeschaft. Ben erg benieuwd, ik hoor goeie dingen van deze wisky.


JuronymouS
Usericon van JuronymouS
Posted 12-01-2010 8:36 by JuronymouS Profiel van JuronymouS

quote:
Op 11 januari 2010 20:52 schreef Schaffelaer het volgende:
Gewoon brood toch? Bij de wijn werkt dat ook het best.


Dat werkt ook wel ja, maar dan het liefst met wat zalm natuurlijk!


Op je knie en pijp voor genade!


Silence
Usericon van Silence
Posted 18-01-2010 12:44 by Silence Profiel van Silence

Hopelijk van de zomer een tripje in Schotland maken.

http://www.dcs.ed.ac.uk/home/jhb/whisky/scotland.html

Handige map gevonden met plaatsen van distilleries(hoe zeg/schrijf je dan in godsnaam in het Nederlands). Ben benieuwd welke wij aan gaan doen, we willen naar de buurt van Oban.


spectre
Usericon van spectre
Posted 18-01-2010 12:51 by spectre Profiel van spectre



Eergister deze jangen gekregen, lekkerste die ik tot nu toe heb gedronken


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


spectre
Usericon van spectre
Posted 18-01-2010 12:56 by spectre Profiel van spectre

quote:
Op 11 januari 2010 20:23 schreef Metalhead22 het volgende:
Onlangs bij Silence de Glenfiddich van 12 jaar gehad.
Mij iets te veel aan de "lievige", zachte kant, daar ben ik niet zo van.

Zijn de oudere Glenfiddich's erg anders?


Die schijnen nog liever en zachter te zijn


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Silence
Usericon van Silence
Posted 18-01-2010 13:11 by Silence Profiel van Silence

Knuffelwhiskey!

Ik vond 'm niet verkeerd anders. Al moet ik zeggen, die Ardberg die meneer hier heeft staan:


Metalhead22
Usericon van Metalhead22
Posted 18-01-2010 22:15 by Metalhead22 Profiel van Metalhead22http://www.last.fm/user/kledur

Zelfs met een volle verkouden neus?


...the thin texture between wrong and right, mostly broken by those who saw the light...


Silence
Usericon van Silence
Posted 18-01-2010 22:17 by Silence Profiel van Silence

Zelfs toen ja *snuf*


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 19-01-2010 19:35 by M. Profiel van M.

Ik heb een Tullibardine Port Finish aan de verzameling toegevoegd vandaag misschien vanavond al even proeven. Ooit een fles Tullibardine voor een verjaardag gehad en dat was één van de lekkerste whisky's die ik ooit geproefd heb.


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


Schaffelaer
many miles from Spancil Hill
Usericon van Schaffelaer
Posted 19-01-2010 19:42 by Schaffelaer Profiel van Schaffelaer

Nooit wat aangevonden, port finishes. Ik vind het vaak gewoon niet passen.


Dear dirty delightful old drunken old days


valfar
Usericon van valfar
Posted 20-01-2010 0:03 by valfar Profiel van valfarhttp://www.last.fm/user/knevelaer

Net een glaasje Duvel Distilled gedronken. Niet heel bijzonder, maar wel lekker! Vooral de fruitige nasmaak blijft lang hangen. Qua geur en smaak doet die mij denken aan slivovica (pruimenlikeur) of een goede tequila, maar voor het geld dat je nu betaald op ebay kun je een beter een goeie Scotch kopen kopen!



M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 20-01-2010 7:57 by M. Profiel van M.

quote:
Op 19 januari 2010 19:42 schreef Schaffelaer het volgende:
Nooit wat aangevonden, port finishes. Ik vind het vaak gewoon niet passen.

Het is vreemd spul. Bepaald niet vies, maar ik heb lekkerder flessen staan. Om de één of andere reden deed het me qua mondgevoel en afdronk wat aan cognac denken. Voor mij is hij eigenlijk wat te zoet.

Bizar, dat laatste stukje in zo'n port-vat maakt echt enorm veel uit.


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 20-01-2010 10:57 by kwelgeest Profiel van kwelgeest

quote:
Op 20 januari 2010 7:57 schreef M. het volgende:
Het is vreemd spul. Bepaald niet vies, maar ik heb lekkerder flessen staan. Om de één of andere reden deed het me qua mondgevoel en afdronk wat aan cognac denken. Voor mij is hij eigenlijk wat te zoet.

Bizar, dat laatste stukje in zo'n port-vat maakt echt enorm veel uit.
Ik denk dat, dat portvat ook wel wat verklaart qua smaak.

Net als die sherrievaten. Altijd flink aanwezig.


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen