IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 13 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Auteur:
Topic : Ren je rot + [hardlooptopic] Vorige pagina | Volgende pagina
SQT
Usericon van SQT
Posted 10-05-2013 15:59 by SQT Wijzig reactieProfiel van SQTQuote dit berichthttp://basswinkels.blogspot.se/

Net voor het eerst in een paar weken weer gerend. TERINGAAP wat zijn die eerste paar minuten altijd zwaar. Daarna een heel eind bergop, dat was ook nog even iets te enthousiast. Iets om aan te werken de komende paar weken.


Dragon76
Usericon van Dragon76
Posted 10-05-2013 17:26 by Dragon76 Wijzig reactieProfiel van Dragon76Quote dit bericht

Lekker hoor hehe. Je wordt er wel beresterk van. Ik heb meestal wel een heuvel in de route en soms doe ik het erom:http://www.looptijden.nl/blog/hardlopen/stukgaan-op-de-brug


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 28-05-2013 20:33 by M. Wijzig reactieProfiel van M.Quote dit bericht

Godverju, dat hardlopen bij opeens 20 graden in de zon valt niet mee, 1,5 kg. zweet kwijt in een uur


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


Count Steel
Haatgospeltrol
Usericon van Count Steel
Posted 28-05-2013 23:15 by Count Steel Wijzig reactieProfiel van Count SteelQuote dit bericht

6,4 km in nog geen 40 minuten. En heel snel hersteld, valt me alleszins mee (na maanden van amper cardio).


Op 16 juli 2016 14:36 schreef Diktor het volgende: Edit: ik zie ook oprecht niet in wat jouw of mijn fysiek met welke zaak dan ook vandoen heeft.


Dragon76
Usericon van Dragon76
Posted 29-05-2013 8:01 by Dragon76 Wijzig reactieProfiel van Dragon76Quote dit bericht

quote:
Op 28 mei 2013 20:33 schreef M. het volgende:
Godverju, dat hardlopen bij opeens 20 graden in de zon valt niet mee, 1,5 kg. zweet kwijt in een uur


Dat is even wennen he haha! Afgelopen maandag overdag een uurtje gelopen met de jongste al snurkend in de kinderwagen voortduwend. Lekker in het zonnetje, maar ik heb gezweet als een otter inderdaad. Dat is weer even erg wennen die warmte.

Afgelopen zaterdag nog een 10 km wedstrijd gelopen in de avond met ca. 11 graden. Dat is beter loopweer :-) Meteen een dik vet PR neergezet, dus dat was ook weer mooi :-)


Ingrimd
Usericon van Ingrimd
Posted 15-06-2013 14:13 by Ingrimd Wijzig reactieProfiel van IngrimdQuote dit berichthttp://www.metal-exposure.com

Ik ging vandaag met m'n zusje hardlopen. Die is tegenwoordig net zo vatsig als dat ik ben, maar loopt niet zo vaak en ik loop toch wel 2-3 keer per week tegenwoordig.
Toch wel leuk om te zien wat voor een vooruitgang er dan in zit, want zoals zij liep, liep ik twee maanden geleden ook nog ongeveer.
Zij ging helemaal kapot terwijl ik er fluitend naast liep. En dat terwijl ik ook nog steeds een mega beginner ben



Dragon76
Usericon van Dragon76
Posted 15-06-2013 16:42 by Dragon76 Wijzig reactieProfiel van Dragon76Quote dit bericht

quote:
Op 15 juni 2013 14:13 schreef Ingrimd het volgende:
Ik ging vandaag met m'n zusje hardlopen. Die is tegenwoordig net zo vatsig als dat ik ben, maar loopt niet zo vaak en ik loop toch wel 2-3 keer per week tegenwoordig.
Toch wel leuk om te zien wat voor een vooruitgang er dan in zit, want zoals zij liep, liep ik twee maanden geleden ook nog ongeveer.
Zij ging helemaal kapot terwijl ik er fluitend naast liep. En dat terwijl ik ook nog steeds een mega beginner ben


Mooi is dat he het zien en merken van vooruitgang! Lekker doorgaan zou ik zeggen :-)

Vanmorgen nog een stuk van dik 22 km in de benen op rustig tempo. Het duurvermogen zit wel weer moustache zeg ik (Gamma?).


blackstar666
Usericon van blackstar666
Posted 17-06-2013 17:28 by blackstar666 Wijzig reactieProfiel van blackstar666Quote dit bericht

dan ben je toch al gauw 2 uur aan het waggelen, is dat niet saai?



Reynaerde
Usericon van Reynaerde
Posted 17-06-2013 18:56 by Reynaerde Wijzig reactieProfiel van ReynaerdeQuote dit berichthttp://last.fm/user/EternalDawn

Dat idee heb ik ook altijd. Loop al een tijdje drie keer per week 5 km en zou op zich wel meer willen lopen maar ben er na 5 km wel echt klaar mee, en niet zozeer fysiek.


Dragon76
Usericon van Dragon76
Posted 17-06-2013 23:09 by Dragon76 Wijzig reactieProfiel van Dragon76Quote dit bericht

quote:
Op 17 juni 2013 17:28 schreef blackstar666 het volgende:
dan ben je toch al gauw 2 uur aan het waggelen, is dat niet saai?


Och voor een keertje. Ik had nog 10 minuten over voordat de 2 uur vol waren. Duurlopen pak ik meestal rond het uur. Afhankelijk van het doel. Meestal loop ik die wat rustiger, of ik moet zin hebben om te gassen. En saai vind ik het niet snel. Heerlijk om lekker een hele tijd uit te waaien en te genieten van de omgeving (ik woon niet in een stad dus veel natuur, velden etc.).


Dragon76
Usericon van Dragon76
Posted 17-06-2013 23:17 by Dragon76 Wijzig reactieProfiel van Dragon76Quote dit bericht

quote:
Op 17 juni 2013 18:56 schreef Reynaerde het volgende:
Dat idee heb ik ook altijd. Loop al een tijdje drie keer per week 5 km en zou op zich wel meer willen lopen maar ben er na 5 km wel echt klaar mee, en niet zozeer fysiek.


Breng variatie aan in je lopen. Ik loop ook 3x per week. 1x intervallen met een loopgroep (en ik loop heen en terug van en naar de training, dus al snel 6 km extra op tempo), 1 wisselduurloop (soms op tijd - bv: 5 minuten tempo A, 5 minuten tempo B ), soms op afstand - bv: 1 km tempo A, 2 km temp B etc.) en 1 langzame duurloop om het duurvermogen wat meer te trainen en om de pootjes niet steeds teveel te belasten.

Altijd hard trainen, altijd dezelfde afstand en altijd hetzelfde rondje gaat ook snel vervelen.

Soms spreek ik ook met mezelf af om bijvoorbeeld 1 uur te lopen en het gemiddelde op een bepaald laag tempo te houden. Soms loop ik 2 km in, loop 5 km op wedstrijdtempo en loop dan nog wat uit. Soms heb ik nog geen idee wat ik ga doen (zoals afgelopen weekend) en ga ik gewoon wat lopen en zie ik wel waar het schip strandt en welke route het wordt. Dit laatste is niet aan te bevelen als je nog niet gewend bent aan langere afstanden hehe.

Zo kun je eindeloos varieren en houdt je het leuk :-)

Bouw in ieder geval rustig op, zowel met tempo, afstand als frequentie.

[Dit bericht is gewijzigd door Dragon76 op 17-06-2013 23:18]


Reynaerde
Usericon van Reynaerde
Posted 17-06-2013 23:40 by Reynaerde Wijzig reactieProfiel van ReynaerdeQuote dit berichthttp://last.fm/user/EternalDawn

Wilde sowieso wel eens aan mijn tempo gaan werken, vind ik wat te laag liggen. Of in ieder geval, het is op zich prima maar kan wel voor een nieuwe uitdaging zorgen. Alleen lastig met deze temperaturen.


PandroidJack
The Paranoid Android
Usericon van PandroidJack
Posted 18-06-2013 9:33 by PandroidJack Wijzig reactieProfiel van PandroidJackQuote dit bericht

Ik vind het net leuk om te gaan joggen bij warm weer. Lekker zweten.


The man who comforts himself not with what he achieves, but with what he dreams of achieving.


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 18-06-2013 9:43 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

"maar boven de 20 graden is gevaarlijk!"






♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Ingrimd
Usericon van Ingrimd
Posted 18-06-2013 10:37 by Ingrimd Wijzig reactieProfiel van IngrimdQuote dit berichthttp://www.metal-exposure.com

quote:
Op 18 juni 2013 9:33 schreef PandroidJack het volgende:
Ik vind het net leuk om te gaan joggen bij warm weer. Lekker zweten.


Ja heerlijk, het zweet stroomt nog steeds van me af terwijl ik al 15 minuten thuis ben.... het was toch wel een beetje warm buiten



Rotzak
Usericon van Rotzak
Posted 18-06-2013 14:12 by Rotzak Wijzig reactieProfiel van RotzakQuote dit berichthttp://www.meatspin.com

Gisteren aangemeld bij het reumafonds singel loop te Utrecht, 10 km is het geworden. Ben al een beetje begonnen, gaat aardig moet ik zeggen.


Against God and Government


Dragon76
Usericon van Dragon76
Posted 19-06-2013 7:10 by Dragon76 Wijzig reactieProfiel van Dragon76Quote dit bericht

quote:
Op 17 juni 2013 23:40 schreef Reynaerde het volgende:
Wilde sowieso wel eens aan mijn tempo gaan werken, vind ik wat te laag liggen. Of in ieder geval, het is op zich prima maar kan wel voor een nieuwe uitdaging zorgen. Alleen lastig met deze temperaturen.


Dan zijn intervallen en wissellopen een must! Zelf heb ik goede ervaringen met de schema's van www.looptijden.nl (apps voor Android, iOS en Windows Phone). Ze hebben schema's voor alle niveau's en voor ieder doel (van bepaalde afstand binnen bepaalde tijd, afvallen tot een bepaalde afstand uberhaupt uitlopen).

De gratis variant biedt al behoorlijk wat mogelijkheden, en een betaald schema (EUR 7.50, dat zijn 3 pilsjes) heeft ook nog audiocoaching waarbij je precies hoort wanneer je wat gaat doen. Zeker handig met intervallen.

Vorig jaar rond deze tijd ben ik begonnen met een 10KM schema om die binnen een bepaalde tijd te kunnen gaan lopen en merkte binnen 2 maanden (met 3x per week lopen) al dat mijn comfortabele snelheid al met ruim 1 kmu was toegenomen. Ik liep dus op een heel ontspannen manier een stuk sneller. Volgend week heb ik de laate looptraining voor de vakantie en start ik met het 15 km binnen x tijd schema in aanloop naar de 7 heuvelenloop komende november.


Dragon76
Usericon van Dragon76
Posted 19-06-2013 7:12 by Dragon76 Wijzig reactieProfiel van Dragon76Quote dit bericht

quote:
Op 18 juni 2013 14:12 schreef Rotzak het volgende:
Gisteren aangemeld bij het reumafonds singel loop te Utrecht, 10 km is het geworden. Ben al een beetje begonnen, gaat aardig moet ik zeggen.


Nice! Ik loop met de www.damloop.nl dit jaar mee voor het www.wcrf.nl en dan de 10 EM. (http://www.wcrf.nl/help_mee/sportief/marathon/damloop/renner.php?recid=283)


Reynaerde
Usericon van Reynaerde
Posted 20-06-2013 9:00 by Reynaerde Wijzig reactieProfiel van ReynaerdeQuote dit berichthttp://last.fm/user/EternalDawn

quote:
Op 19 juni 2013 7:10 schreef Dragon76 het volgende:
Dan zijn intervallen en wissellopen een must! Zelf heb ik goede ervaringen met de schema's van www.looptijden.nl (apps voor Android, iOS en Windows Phone). Ze hebben schema's voor alle niveau's en voor ieder doel (van bepaalde afstand binnen bepaalde tijd, afvallen tot een bepaalde afstand uberhaupt uitlopen).

Shit, ik moet geloof ik echt eens aan de smartphone. Klinkt verder erg positief, misschien eens overwegen.

Heb me trouwens ook voor de Zevenheuvelenloop ingeschreven, 5 km maar, wel mijn eerste wedstrijd. Goede motivatie om het bij te houden.


Dragon76
Usericon van Dragon76
Posted 20-06-2013 9:15 by Dragon76 Wijzig reactieProfiel van Dragon76Quote dit bericht

quote:
Op 20 juni 2013 9:00 schreef Reynaerde het volgende:
Shit, ik moet geloof ik echt eens aan de smartphone. Klinkt verder erg positief, misschien eens overwegen.

Heb me trouwens ook voor de Zevenheuvelenloop ingeschreven, 5 km maar, wel mijn eerste wedstrijd. Goede motivatie om het bij te houden.


Nice! Een doel stellen kan een hele goede motivatie zijn :-) Je hebt dan wel meteen een groot festijn als debuutloop uitgekozen hehe. Zelf heb ik pas 1 grote loop gedaan en dat is de www.venloop.nl Halve Marathon (overigens liep ik toen op "halve kracht" omdat ik na 6 weken rust nog herstellende was van een blessure, 3 dagen ervoor nog met koorts en buikgriep in bed lag en sowieso nog grieperig was. Ik heb toen ook ge-haast voor iemand omdat mijn eigen doeltijd op dat moment toch niet haalbaar was).

Verder ben ik sinds eind vorig jaar regelmatig wat kleinere loopjes aan het doen. Erg leuk :-) Ik blijf het alleen lastig vinden om "vlak" te lopen waardoor i k de eerste paar km vaak te snel loop. Overigens ging dat de laatste loop een stuk beter omdat ik toen de hele loop in een groepjes heb gelopen met wat echte veteranen erin die mooi vlak liepen.

Keep up the good work!



ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 27-06-2013 12:10 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

Schuinsmarcheren zonder steunzolen
Pronatie of supinatie van de hardloper doen er niet toe
DOOR: ARNOUT JASPERS
Als de enkel van de hardloper bij het neerkomen van de voet teveel naar binnen of buiten zwikt, moet de zool van de schoen dat corrigeren. Althans, dat is het verkooppraatje voor dure hardloopschoenen. Het klopt niet.

© Arnout Jaspers
Met neutrale hardloopschoenen heb je niet meer kans op blessures dan met 'op maat gemaakte' hardloopschoenen die pronatie of supinatie corrigeren.
In de meer pretentieuze sportwinkel laten ze je niet zomaar een paar loopschoenen aanschaffen. Eerst willen ze de zolen van je vorige loopschoenen bekijken, of een filmpje maken van de manier waarop je je voeten neerzet bij het hardlopen. Veel hardlopers hebben volgens de verkoper namelijk een probleem met hun pronatie: de mate waarin je voet naar binnen kantelt als die op de grond neerkomt. Als je overproneert heb je volgens hem schoenen nodig met een speciale, asymmetrische ondersteuning in de zool, als je te weinig proneert – supinatie – idem dito, anders krijg je blessures.

Proneren/supineren
Dikdoenerij, blijkt uit onderzoek van Aarhus University en Ida Buist van het University Medical Center Groningen. Bijna duizend gezonde, beginnende hardlopers, onderverdeeld in vijf categorieën van sterk pronerend, via neutraal tot sterk supinerend, kregen allemaal dezelfde, neutrale hardloopschoen en een GPS-armband verstrekt. In het jaar daarna werd van alle hardlopers precies geregistreerd hoeveel kilometers ze maakten en welke blessures ze opliepen. Hun beloning was, dat ze de schoenen en armband mochten houden als ze dat jaar minstens 52 keer trainden.

Zo bleek ten eerste hoe gezond hardlopen wel niet is: 252 van de 927 lopers kregen een blessure die rechtstreeks met hardlopen samenhing, gemiddeld na een stuk of veertig trainingen. Maar het maakte niets uit of je proneerde, supineerde of neutraal liep. De proneerders kregen zelfs iets minder vaak een blessure dan de neutralen, en die net zo vaak als de supineerders.
Ook wel onthullend was het totaal aan kilometers dat de 927 lopers in het eerste jaar maakten: 163.400. Gemiddeld trainde een hardloper dus maar 3,4 kilometer per week.
Zelfs een beginneling is daar in 20 minuten mee klaar. Mensen hebben sterk de neiging om dingen te zeggen als 'ik loop drie keer per week een uur hard', terwijl dat is wat ze hoogstens doen in een week dat alles meezit, inclusief al dat – eveneens zinloze – rekken, rare huppeltjes en wandelpauzes.

Verkooppraatjes
In eerder, kleinschaliger onderzoek, waarbij proneerders corrigerende inlegzolen kregen, waren al aanwijzingen gevonden dat dit juist meer blessures veroorzaakt. Op hardloop-websites zijn ook allerlei anecdotes te vinden van hardlopers die pas na de overstap op anti-pronatieschoeisel last kregen van kuiten en enkels. De onderzoekers adviseren harlopers dan ook om de verkooppraatjes te negeren en gewoon neutrale hardloopschoenen te kopen. Die zijn doorgaans ook goedkoper.

Foot pronation is not associated with increased injury in novice runners wearing a neutral shoe, I. Buist e.a., British Journal of Sports Medicine, 13 juni 2013.



♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 27-06-2013 14:56 by Onweerwolf Wijzig reactieProfiel van OnweerwolfQuote dit bericht

Ik ben anders maar wat blij met mijn niet-neutrale zolen. Die lopen een stuk prettiger. Van blessures heb ik nog nooit last gehad dus dat kan ik niet vergelijken.

Overigens is mij in de winkel ook niet verteld dat ik met niet-neutrale zolen blessures zou voorkomen maar slechts dat het lekkerder loopt, en dat klopt.

Verder is rekken en strekken zeker niet zinloos. Als ik geen warming-up doe krijg ik na enkele kilometers zere benen en moet ik alsnog pauzeren om mijn spieren los te schudden.

Doe ik geen cooling-down dan heb ik de volgende dag spierpijn.

Ik kan me overigens wel voorstellen dat je met slechts 3,5 km per week gemiddeld geen baat hebt bij niet-neutrale zolen.

[Dit bericht is gewijzigd door Onweerwolf op 27-06-2013 14:57]


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


Dragon76
Usericon van Dragon76
Posted 27-06-2013 15:28 by Dragon76 Wijzig reactieProfiel van Dragon76Quote dit bericht

Ik ken het artikel ja. Zelf loop ik op antipronatie schoenen en sinds ik die heb, heb ik geen last meer van mijn pootjes. Gemiddeld loop ik ca. 40 km per week, dus inderdaad dat het dan wat meer verschil maakt dan wanneer je er 3.5 loopt.

En over rekken:
http://www.hardloopschema.nl/?p=tools&cat=rekken#welnietrekken

Verder, voor de geinteresseerden sinds vandaag in de lucht mijn hardloopsiteje


Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 27-06-2013 16:26 by Onweerwolf Wijzig reactieProfiel van OnweerwolfQuote dit bericht

Leuke site wel.


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 17-07-2013 22:03 by M. Wijzig reactieProfiel van M.Quote dit bericht



Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


Dit topic is 13 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen