IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 12 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Auteur:
Topic : Wat is kunst? Vorige pagina | Volgende pagina
EVILinetje
Ode aan de Rubensvrouwtjes onder ons!!
Usericon van EVILinetje
Posted 17-06-2004 22:07 by EVILinetje Wijzig reactieProfiel van EVILinetjeQuote dit bericht

quote:
Op 17 juni 2004 22:05 schreef Malekith het volgende:
Eh, andersom. Bij de opkomst van Realisme: fotografie


ok..khou mijn mond al...ma ge snapt wel wat ik bedoel


Llie n'vanima ar' lle atara lanneina


Malekith
Usericon van Malekith
Posted 17-06-2004 22:08 by Malekith Wijzig reactieProfiel van MalekithQuote dit bericht

quote:
Op 17 juni 2004 22:06 schreef M. het volgende:
Bij de opkomst van kunst: periodes.


En ook daar zou ik 'andersom' passender vinden


"Obras son amores y no buenas razones"


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 17-06-2004 22:08 by M. Wijzig reactieProfiel van M.Quote dit bericht

quote:
Op 17 juni 2004 22:08 schreef Malekith het volgende:
En ook daar zou ik 'andersom' passender vinden

Dat geeft niet, je zit immers in je periode.


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


Malekith
Usericon van Malekith
Posted 17-06-2004 22:10 by Malekith Wijzig reactieProfiel van MalekithQuote dit bericht

quote:
Op 17 juni 2004 22:08 schreef M. het volgende:
Dat geeft niet, je zit immers in je periode.


He jongens, 't is een echte kenner


"Obras son amores y no buenas razones"


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 17-06-2004 22:10 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

fotografie heeft meer met de ontwikkeling van de wetenschap te maken, dan met de ontwikkeling van kunst.


EVILinetje
Ode aan de Rubensvrouwtjes onder ons!!
Usericon van EVILinetje
Posted 17-06-2004 22:26 by EVILinetje Wijzig reactieProfiel van EVILinetjeQuote dit bericht

quote:
Op 17 juni 2004 22:10 schreef ghoulliette het volgende:
fotografie heeft meer met de ontwikkeling van de wetenschap te maken, dan met de ontwikkeling van kunst.


Het realisme heeft zich in de negentiende eeuw vanuit Frankrijk ontwikkeld als reactie op de romantiek. De term wordt voor de eerste keer gebruikt om het werk van de Franse schilder Gustave Courbet (1819 – 1877) te karakteriseren. Hij gebruikt de alledaagse, landelijke realiteit als basis voor zijn werk en probeert die natuurgetrouw weer te geven. Waar de romanticus de wereld rondom vanuit zichzelf beschrijft, probeert de realistische kunstenaar wat hem omringt zo objectief mogelijk te beschrijven.

Binnen die stroming gaat de aandacht van de kunstenaar vooral uit naar het maatschappelijke leven en de (miserabele) plaats van de mens daarin. Arbeiders, burgers en mensen van het platteland zijn ideale voorbeelden. Het toonaangevende genre van het realisme is de roman. Het prozaïsche karakter van de roman geeft een auteur de kans zijn personages niet alleen binnen een welomlijnde sociale structuur te plaatsen, maar ook hun psychologische ontwikkeling tot in het kleinste detail te schetsen. Het ongekleurde weergeven van de werkelijkheid is het hoofddoel van de realistische auteur.





Llie n'vanima ar' lle atara lanneina


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 17-06-2004 22:28 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

waar gaat het daar over fotografie dan?


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 17-06-2004 22:28 by M. Wijzig reactieProfiel van M.Quote dit bericht

Evelientje, da's geen kunst, googleslet.

[Dit bericht is gewijzigd door M. op 17-06-2004 22:29]


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


EVILinetje
Ode aan de Rubensvrouwtjes onder ons!!
Usericon van EVILinetje
Posted 17-06-2004 22:30 by EVILinetje Wijzig reactieProfiel van EVILinetjeQuote dit bericht

quote:
Op 17 juni 2004 22:28 schreef ghoulliette het volgende:
waar gaat het daar over fotografie dan?


verkeerde quote...ik ging verder op realisme


Llie n'vanima ar' lle atara lanneina


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 17-06-2004 22:31 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

romantiek was trouwens weer een reactie op de verlichting. Toen was het al de Duisters tegen de Fransen


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 17-06-2004 22:43 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

ik ga proberen te douchen zonder mijn mascara uit te laten lopen, als dat geen kunst is...


EVILinetje
Ode aan de Rubensvrouwtjes onder ons!!
Usericon van EVILinetje
Posted 17-06-2004 22:44 by EVILinetje Wijzig reactieProfiel van EVILinetjeQuote dit bericht

quote:
Op 17 juni 2004 22:43 schreef ghoulliette het volgende:
ik ga proberen te douchen zonder mijn mascara uit te laten lopen, als dat geen kunst is...


neeje..das geen kunst...WATERPROOF mascara heet dat


Llie n'vanima ar' lle atara lanneina


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 17-06-2004 23:21 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

nope, niet watervast, lang leve de remover


Manifest
Jus ad bellum, inshallah!
Usericon van Manifest
Posted 17-06-2004 23:51 by Manifest Wijzig reactieProfiel van ManifestQuote dit bericht

quote:
Op 17 juni 2004 22:00 schreef ghoulliette het volgende:
Kunst heeft te maken met de reflectie op de maatschappij (volgens de tv)
DUH!H!H!!H
Mensen UIT de maatschappij maken kunst. Nogal logisch dat het een reflectie is. Ach ja, televisie.


F*ck hippies


Schaep
Usericon van Schaep
Posted 13-07-2004 20:44 by Schaep Wijzig reactieProfiel van SchaepQuote dit bericht

Edit: Verkeerde topic.

[Dit bericht is gewijzigd door Schaep op 13-07-2004 20:45]


pale enchantress
staying alive
Usericon van pale enchantress
Posted 14-07-2004 20:01 by pale enchantress Wijzig reactieProfiel van pale enchantressQuote dit bericht

Kunst is de allerindividueelste expressie van de allerindividueelste emotie, zegt men, maar dat zou dan weer betekenen dat Rubens en consoorten geen kunst maakten, want zij hadden rapen, die ook meeschilderden,...

[Dit bericht is gewijzigd door pale enchantress op 14-07-2004 20:02]


true disco chick


White Tree
Filmmaker
Usericon van White Tree
Posted 24-07-2004 12:59 by White Tree Wijzig reactieProfiel van White TreeQuote dit berichthttp://www.audiovisueelontwerp.nl

quote:
Op 17 juni 2004 22:10 schreef ghoulliette het volgende:
fotografie heeft meer met de ontwikkeling van de wetenschap te maken, dan met de ontwikkeling van kunst.

Maar de ontwikkeling van de kunst heeft wel met de opkomst van de fotografie te maken. Fotografie heeft immers, net als later film, de aard van kunst veranderd.



White Tree
Filmmaker
Usericon van White Tree
Posted 24-07-2004 14:13 by White Tree Wijzig reactieProfiel van White TreeQuote dit berichthttp://www.audiovisueelontwerp.nl

was even terugbladeren....
quote:
Op 17 juni 2004 22:01 schreef EVILinetje het volgende:
daarom heb je ook verschillende periodes in de kunst

vb bij de opkomst vd fotografie: Realisme

Nope, opkomst fotografie--> abstracte kunst, te beginnen met het impressionisme (dat ook vastlegde wat de camera niet kon: veel kleur.)
Dit is ook waarom de fotografie de art van kunst heeft verandert.
(zoals bijvoorbeeld olieverf, het perspectief en verschillende ideologiën al eerder deden)

Kunst is bijna altijd een beweging van een hoofdstroming (en het doorontwikkelen daarvan) en een tegenbeweging (die aldanniet uiteindelijk de underground ontstijgt)



Azagthoth
One RG2550EX in the pocket!
Usericon van Azagthoth
Posted 27-08-2004 11:56 by Azagthoth Wijzig reactieProfiel van AzagthothQuote dit berichthttp://www.playsomeguitar.com

quote:
Schoonmaakster zet kunstwerk met vuilnis buiten

Uitgegeven: 27 augustus 2004 11:07
LONDEN - Een schoonmaakster bij de beroemde Britse Tate Gallery in Londen heeft per ongeluk een kunstwerk met het vuilnis buitengezet. Dat kan ook niemand haar kwalijk nemen. Het ging om een vuilniszak vol papier. Dat berichtte dagblad The Times vrijdag.


Het curieuze object van de Duitse kunstenaar Gustav Metzger maakte deel uit van een tentoonstelling van moderne kunst. De organisatoren waren vergeten de vuilniszak met touwen af te zetten. Waarvoor de volle afvalzak symbool moest staan, is niet duidelijk. Het kunstwerk is inmiddels teruggevonden tussen de andere vuilniszakken. Volgens de artiest was de zak met papier echter te zwaar beschadigd om nog tentoongesteld te worden.


De zak is inmiddels vervangen door een nieuwe. Metzgers geesteskind wordt volgens een woordvoerder van de Tate Gallery voortaan 's nachts bedekt, zodat het niet opnieuw ten prooi kan vallen aan overijverig huishoudelijk personeel.

Het is niet voor het eerst dat een modern kunstwerk bijna op de vuilnisbelt belandt. Drie jaar geleden gooide een schoonmaker een werk van de kunstenaar Damien Hirst weg. Het bestond uit een verzameling lege flesjes, volle asbakken en blikken verf, en moest de chaos op de werkplek van een artiest uitbeelden.



bazzio
opa lives!
Usericon van bazzio
Posted 27-08-2004 11:58 by bazzio Wijzig reactieProfiel van bazzioQuote dit bericht



Bazzio Attacks!!!


Spiritist
Usericon van Spiritist
Posted 27-08-2004 12:03 by Spiritist Wijzig reactieProfiel van SpiritistQuote dit bericht

Ik word ook kunstenaar.

Ik heb nog wel wat troep en superlijm liggen.


You don't need to have respect for him because he pretends that he's holy...


Azagthoth
One RG2550EX in the pocket!
Usericon van Azagthoth
Posted 27-08-2004 12:16 by Azagthoth Wijzig reactieProfiel van AzagthothQuote dit berichthttp://www.playsomeguitar.com

quote:
Op 28 mei 2004 16:46 schreef ~Narsil het volgende:

Dit daarentegen... (is bric-a-brac, kunst van mentaal gehandicapten of psychiatrische patienten)




Maarja, kunnen we ons natuurlijk ook weer afvragen wie dan eigenlijk de gek is...


Hier zou ik serieus bij overwegen om het in mijn huis op te hangen.



campske666
Usericon van campske666
Posted 27-08-2004 13:50 by campske666 Wijzig reactieProfiel van campske666Quote dit bericht

Als antwoord op de topicstarter:

Kunst is alleen kunst als de maker niet als doel het er geld mee te verdienen, én IK het kunst vindt.

Dat betekent dus dat Picasso in tegenstelling tot wat velen denken geen kunstenaar was.
De brouwer van de eerste Grimbergen daarintegen was dat wel

edit: mening veranderd, zie post hieronder

[Dit bericht is gewijzigd door campske666 op 03-09-2004 11:43]


campske666
Usericon van campske666
Posted 03-09-2004 11:43 by campske666 Wijzig reactieProfiel van campske666Quote dit bericht

“a selective recreation of reality according to an artist’s metaphysical viewpoint” (Rand 19)

Dit is een definitie die ik wel goed vind kloppen voor kunst, behalve dat ik "methaphysical" door "subjective" zou vervangen.


Pil
Horned is the Hunter
Usericon van Pil
Posted 03-09-2004 13:40 by Pil Wijzig reactieProfiel van PilQuote dit berichthttp://elfwood.lysator.liu.se/loth/p/i/pilon/pilon.html

quote:
Op 3 september 2004 11:43 schreef campske666 het volgende:
“a selective recreation of reality according to an artist’s metaphysical viewpoint” (Rand 19)

Dit is een definitie die ik wel goed vind kloppen voor kunst, behalve dat ik "methaphysical" door "subjective" zou vervangen.


Dit is op zich een aardige definitie, maar ik denk dat eeen heleboel abstracte kunst er nu buitengelaten wordt, omdat dat (vaak bewust) geen weergaven van de werkelijkheid zijn. Persoonlijk vind ik kunst sowieso een non-begrip. Ik kijk liever of ik iets mooi vind of niet, en inderdaad, sommige dingen kunnen met de juiste onderbouwing een stuk indrukwekkender worden, maar dan wordt het meer de kunst van het lullen dan van het werk zelf (zie eerder genoemde dichtgetimmerde kistjes). Alleen een goede techniek daarentegen is voor mij ook zeker geen garantie. Kennissen van mijn ouders hebben een keramiek galerie (http://www.galerie-keramaikos.nl/) en daar zit nogal wat variatie in van wat er staat. Het werk van Mieke Everaet bijvoorbeeld:

Is echt een monnikenwerk om in elkaar te zetten en de schaaltjes zijn erg fragiel (ik geloof dat 8 van de 10 in de oven kapotgaan). Genoeg vakmanschap dus, maar het boeit me totaal niet. De werken van Jean Fontaine:


En Patrick van Craenenbroeck:


Vind ik daarentegen erg mooi (en natuurlijk zitten er altijd mindere en betere werken tussen, maar goed). Ah, en ik moet toegeven, hoezeer de term mij ook tegenstaat, Jean Fontaine zou ik wel als kunst willen betitelen 8)

NP: Iron Maiden - Face In The Sand

[Dit bericht is gewijzigd door Pil op 03-09-2004 13:40]


For in each delve and greenwood far wiser creatures play. And in their veins and sinews live the Gods of yesterday.


Dit topic is 12 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen