IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic
Dit topic is 17 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Auteur:
Topic : Magie Vorige pagina | Volgende pagina
grindcore
grindtegel
Usericon van grindcore
Posted 12-04-2004 19:30 by grindcore Profiel van grindcore

quote:
Op 12 april 2004 19:28 schreef cerridwen het volgende:
magie is kennis
kennis in wat?
Iets "tussen" hemel en aarde?


cerridwen
Usericon van cerridwen
Posted 12-04-2004 19:30 by cerridwen Profiel van cerridwen

als je dat zo wil zien...

voor mij komt er veel meer bij kijken dan alleen spreukjes e.d. magie is niet alleen spreuken uitspreken... voor mij is het ook genezen e.d. d.m.v. bijvoorbeeld stenen en kruiden of olieen. en ook divineren... en daarvoor ben je de nodige kennis wel nodig


we light on a candle on an earth we've made into a hell and pretend were in heaven


grindcore
grindtegel
Usericon van grindcore
Posted 12-04-2004 19:31 by grindcore Profiel van grindcore

quote:
Op 12 april 2004 19:30 schreef filosofem het volgende:
Neem je wel vaker gesprekken over?
Boeit het je?


grindcore
grindtegel
Usericon van grindcore
Posted 12-04-2004 19:33 by grindcore Profiel van grindcore

quote:
Op 12 april 2004 19:30 schreef cerridwen het volgende:
als je dat zo wil zien...

voor mij komt er veel meer bij kijken dan alleen spreukjes e.d. magie is niet alleen spreuken uitspreken... voor mij is het ook genezen e.d. d.m.v. bijvoorbeeld stenen en kruiden of olieen. en ook divineren... en daarvoor ben je de nodige kennis wel nodig
Is waar. Maar ik denk persoonlijk dat het niet alleen "zien" is maar een bewustwoording is.
Het echt door hebben waar het eigenlijk omgaat.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 12-04-2004 19:34 by Jenje (Speciaal lid) Profiel van Jenje

quote:
Op 12 april 2004 19:30 schreef cerridwen het volgende:
als je dat zo wil zien...

voor mij komt er veel meer bij kijken dan alleen spreukjes e.d. magie is niet alleen spreuken uitspreken... voor mij is het ook genezen e.d. d.m.v. bijvoorbeeld stenen en kruiden of olieen. en ook divineren... en daarvoor ben je de nodige kennis wel nodig
Genezing door middel van oliën en bijv stenen is niets magisch aan, dat is pure wetenschap ....


cerridwen
Usericon van cerridwen
Posted 12-04-2004 19:36 by cerridwen Profiel van cerridwen

quote:
Op 12 april 2004 19:34 schreef Jenje het volgende:
Genezing door middel van oliën en bijv stenen is niets magisch aan, dat is pure wetenschap ....


ja klopt... maar voor mij hoort het er wel allebei bij... door bijvoorbeeld de juiste stenen/olieen/ wierook te gebruiken kun je je spreuk wel beter laten werken... met divineren kun je voor jezelf alles duidelijker maken, antwoorden krijgen voor vragen en die antwoorden kun je toepassen op een spreuk


we light on a candle on an earth we've made into a hell and pretend were in heaven


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 12-04-2004 19:37 by Jenje (Speciaal lid) Profiel van Jenje

En bij iemand die daar niet in gelooft, werkt het niet ... dus is magie geen kennis maar geloof.


Airwolf
POTJANPOTLOOD!
Usericon van Airwolf
Posted 12-04-2004 19:55 by Airwolf Profiel van Airwolf

HANS KAZAN!


"7 Years Have Gone, It Can No Longer Be Left Undone The Candle Must Be Burn Again, And Pain Must Follow the Unholy Flame So Burn... Burn... Burn And Free the Spirit From Its Chain"


Meester
Houd den hertog hoogh in vaendel!
Usericon van Meester
Posted 12-04-2004 19:58 by Meester Profiel van Meester

quote:
Op 12 april 2004 19:27 schreef grindcore het volgende:
Zou je daar meer over willen vertellen?
Je uitleg is erg onduidelijk.
Wat echt zekere kennis is kan ik niet omschrijven. Volgens mij is dat alleen de logica. Maar dingen zoals magie is tasten in het duister. Je zult de waarheid dus nooit te zien krijgen. Het blijft een kwestie van geloven.


Curunír
Usericon van Curunír
Posted 12-04-2004 20:00 by Curunír Profiel van Curunír

Ik heb me een jaar of twee terug wat verdiept in enkele boeken over dweomer. Ondertussen mee gestopt.


"I find your lack of faith disturbing."


Claw
GRAFSTEEN DIAGRAMMEN!
Usericon van Claw
Posted 12-04-2004 22:58 by Claw Profiel van Clawhttp://www.aardtmann.tk/

Ik doe aan Zwarte Magie. Ik ben nu een spreuk aan het voorbereiden om iedereen die in dit topic gepost heeft te laten doen ontploffen.


Death Metal heerscht! Check de nieuwe Suffocation en Prostitute Disfigurement!!! (Veel beter dan Doom Metal )


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 12-04-2004 23:06 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

Slayer - Black Magic de enige magei waarin ik geloof


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


0Tolerence
Usericon van 0Tolerence
Posted 12-04-2004 23:08 by 0Tolerence Profiel van 0Tolerence

lol. wtf is dit voor een crap topic. Je moet niet zoveel Baldurs Gate spelen


"This one is older than shit, heavier than time!"


natassja
Usericon van natassja
Posted 13-04-2004 11:02 by natassja Profiel van natassja

zielig vind ik het

net als alle andere geloven


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 13-04-2004 12:02 by Chelman Profiel van Chelman

quote:
Op 12 april 2004 19:21 schreef Meester het volgende:
Ik geloof niet in magie. Ik geloof nergens in. Komt door het word geloven, het zegt niks. Je denkt/wilt/hoopt alleen maar dat het dan zo is. Ik hecht meer waarde aan zekere kennis.


Stoer hoor....

Alleen is het helaas zo dat er geen zekere kennis bestaat en de meeste wetenschappelijke 'feiten' op allerlei aannames gebasseerd zijn die veel weg hebben van...juist....geloof. Jij gelooft dat elke keer als je een rots uit je raam gooit dat hij dan naar de grond zal vallen. Zeker weten doe je het niet.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


rvanderholst
Det var så oerhört nära!
Usericon van rvanderholst
Posted 13-04-2004 12:22 by rvanderholst Profiel van rvanderholst

Het enige wat je zeker weet is dat je DOOD gaat.


I Find That I Am Not There...


Phriar
Hutkippie voor bok en spenen
Usericon van Phriar
Posted 13-04-2004 12:27 by Phriar Profiel van Phriarhttp://metal.20m.com

Niemand gaat dood


"Toen hij, in plaats van groenteman, besloot bakker te worden, waren de gevolgen niet te aubergine"


Misanthrope
Il Principe
Usericon van Misanthrope
Posted 13-04-2004 12:38 by Misanthrope Profiel van Misanthrope

quote:
Op 12 april 2004 19:28 schreef cerridwen het volgende:
magie is kennis
Als magie kennis is, is er dan wel sprake van magie?


Gelijkheid is een uitvinding van het gepeupel om wraak te nemen op de sterken.


Audiophile
ZM Dominee
Usericon van Audiophile
Posted 13-04-2004 12:39 by Audiophile Profiel van Audiophilehttp://www.last.fm/user/AudiophileXL

quote:
Op 13 april 2004 12:38 schreef Misanthrope het volgende:
Als magie kennis is, is er dan wel sprake van magie?

Dat is gewoon de behoefte om iets spannend en mysterieus te zoeken achter de feiten...



Misanthrope
Il Principe
Usericon van Misanthrope
Posted 13-04-2004 12:45 by Misanthrope Profiel van Misanthrope

quote:
Op 13 april 2004 12:39 schreef Audiophile het volgende:
Dat is gewoon de behoefte om iets spannend en mysterieus te zoeken achter de feiten...
Ik denk eerder dat magie een middel is om natuurlijke krachten te domineren. Of het werkt of niet staat terzijde. Eigenlijk zouden we onszelf ook als magiers kunnen bestempelen, omdat wij niet alleend de natuurlijke krachten, maar de gehele natuur proberen te domineren en naar onze hand proberen te zetten.


Gelijkheid is een uitvinding van het gepeupel om wraak te nemen op de sterken.


Phaestus
In vino veritas
Usericon van Phaestus
Posted 13-04-2004 18:48 by Phaestus Profiel van Phaestus

ma·gie (de ~ (v.))
1 alle manieren waarop de mens de natuurlijke krachten probeert te domineren met behulp van bezweringen, drankjes enz. => toverij

Dat is het en niet anders. En daar natuurlijke krachten niet te domineren zijn, is het onzin.


"Le coeur a ses raisons que la raison ne connaît point."


lord Kaas
Usericon van lord Kaas
Posted 22-04-2004 14:42 by lord Kaas Profiel van lord Kaas

Ik vind dat een wat onvolledige beschrijving
Het is niet domineren van natuurkrachten, maar meer het begeleiden ervan (als je het zo zou willen benoemen). Drankjes en spreuken zijn enkel een vorm om een focuspunt te krijgen, nou ja vooral de spreuken.

Het is net wat er onder magie wordt verstaan. In feite is het een stuk minder sprookjesachtig dan het lijkt. Voor één deel is het geloof en wilskracht, voor een ander deel is het een soort van natuurkunde die niet wordt erkend door de wetenschap omdat het niet echt toetsbaar is.


Hades
Meneer de Ontbijtman
Usericon van Hades
Posted 22-04-2004 14:46 by Hades Profiel van Hadeshttp://www.enschedeseheadbangers.nl

quote:
Op 22 april 2004 14:42 schreef lord Kaas het volgende:[...]
voor een ander deel is het een soort van natuurkunde die niet wordt erkend door de wetenschap omdat het niet echt toetsbaar is.
Dat is normaal in de natuurkunde: je kunt hooguit bewijzen dat iets niet waar is. Elke natuurkundige wet wordt voor waar aangenomen, maar is nooit bewezen.


lord Kaas
Usericon van lord Kaas
Posted 22-04-2004 14:54 by lord Kaas Profiel van lord Kaas

Nooit onomstotelijk bewezen, maar wel enigszins toetsbaar.
In elk geval vandaag de dag wel.


Pil
Horned is the Hunter
Usericon van Pil
Posted 22-04-2004 15:38 by Pil Profiel van Pilhttp://elfwood.lysator.liu.se/loth/p/i/pilon/pilon.html

quote:
Op 22 april 2004 14:46 schreef Hades het volgende:
Dat is normaal in de natuurkunde: je kunt hooguit bewijzen dat iets niet waar is. Elke natuurkundige wet wordt voor waar aangenomen, maar is nooit bewezen.


Die wetten zijn zeker wel bewezen, alleen wetenschappelijk bewijs is niet synoniem aan absolute zekerheid, wat dat betreft zijn er voor zover ik weet weinig absolute zekerheden (wellicht met uitzondering van dingen in de wiskunde ofzo). Als ik een steen laat vallen dan kan dat toch wel als bewijs gezien worden dat zwaartekracht bestaat.

Wat magie betreft, die definitie hierboven van natuurlijke krachten beheersen enzo is wel erg kort, en zegt vrij weinig. Met een flinke verbrandingsmotor en wat technologie kunnen we de zwaartekracht ontstijgen, maar daarbij breken we geen enkele natuurkundige wet (het kost ons bijvoorbeeld meer energie dan dat de zwaartekracht op ons uitoefent), je zou het wel als beheersen op kunnen vatten, want, ondanks de kosten, hebben we wel controle gekregen over de zwaartekracht.

Dit zal niet snel als magie gezien worden omdat we nou eenmaal weten hoe het werkt (of in ieder geval accepteren dat het werkt ook al weten we er het fijne niet van), zo ook schreef Arthur C. Clarke in zijn derde wet "Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.". Persoonlijk geloof ik allerminst in magie zoals, tsja, deze in de volksmond bekend staat, en ik denk zelf dat eventuele effecten (die meestal niet wetenschappelijk te toetsen zijn, vreemd...) vooral gebaseerd zijn op psychologische effecten.

Tot slot:

Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
- Philip K. Dick

Paranormal phenomena have a habit of going away whenever they are tested under rigorous conditions. This is why the $740,000 reward of James Randi, offered to anyone who can demonstrate a paranormal effect under proper scientific controls, is safe.
- Richard Dawkins

NP: Everon - May You


For in each delve and greenwood far wiser creatures play. And in their veins and sinews live the Gods of yesterday.


Dit topic is 17 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen