IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : at last... ::: Gitaar - Battle ::: Vorige pagina | Volgende pagina
Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 17-02-2002 23:08 by Mutilator (Moderator) Profiel van Mutilatorhttp://wp.livereviewer.com/

Interessant, maar ik heb er helaas dermate veel verstand ervan dat ik er geen snars van snap.

Misschien een Nederlandse vertaling?

Je zat met Lemur voice op Magna Carta????

Het label van het geniale Liquid Tension experiment!!!

[Dit bericht is gewijzigd door Mutilator op 17-02-2002 23:09]

The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.

Bintmeister
Usericon van Bintmeister
Posted 18-02-2002 0:19 by Bintmeister Profiel van Bintmeister

quote:
Op 17 februari 2002 23:06 schreef mcoenen het volgende:
Hee mensen

Ik heb voor de site Chops From Hell ( http://www.chopsfromhell.com ) een column geschreven, hij staat er inmiddels online, gaat maar es kijken, staat een videootje bij

De directe link:

http://www.chopsfromhell.com/guest_coenen1.html

Marcel

ik snap nog steeds niet hoe mensen zoiets uit hun vingers kunnen krijgen, zeker niet met die snelheid en het gemak zoals jij dat doet.

Maar ik hoop 2 maart daar duidelijkheid over te krijgen

Azagthoth
One RG2550EX in the pocket!
Usericon van Azagthoth
Posted 18-02-2002 0:30 by Azagthoth Profiel van Azagthothhttp://www.playsomeguitar.com

moeilijke sweeps hoor, de tiefus.

mcoenen
Sun Caged and Stormider Guitarist
Usericon van mcoenen
Posted 18-02-2002 10:41 by mcoenen Profiel van mcoenenhttp://www.marcelcoenen.com

Yep, we zaten indeed op Magna Carta met Lemur Voice, het album "Insights" is via hun verschenen, ik speel ook nog mee op de Rush tribute "Working Man" met leden van Dream Theater, Fates Warning, Deep Purple, Mr Big en meer.

2 maart zal ik dan wat uitleggen over sweep picking bint

en tja, t is een site voor shredders, heet niet voor niets "chops from hell"

Marcel

[Dit bericht is gewijzigd door mcoenen op 18-02-2002 10:42]

Azagthoth
Usericon van Azagthoth
Posted 18-02-2002 10:58 by Azagthoth Profiel van Azagthothhttp://www.playsomeguitar.com

quote:
Op 17 februari 2002 23:08 schreef Mutilator het volgende:
Interessant, maar ik heb er helaas dermate veel verstand ervan dat ik er geen snars van snap.

Misschien een Nederlandse vertaling?

ik zal het maar eens proberen, als het niet goed is zal Marcel, of iemand anders, mij wel op de vingers tikken.

quote:

The lick showed below is an arpeggio lick, it involves sweep picking, legato phrasing, tapping and slides. The key is B-Mixolydian.

Appregio is een opeenvolging van noten die in een bepaald akoord voorkomen, bv in standaard majeur en mineur akoorden zitten altijd drie verschillende tonen. In C-majeur C-E-G (I-III-V). Zie ook de ionische ladder beneden.
Sweep picking is een aanslag techniek, vind ik persoonlijk een moeilijke techniek, but im working on it. Bij sweep picking sla je de snaren 1 voor 1 aan, je laat de plectrum alsware vallen van snaar naar snaar, net alsof je "langzaam een akkoord aanslaat". dit kan van boven naar beneden en vica versa.
Legetato phrasing, die weet ik ook niet? Ik dacht dat legato een snelle afwissiling van tonen is, maar ik ben niet zeker.
tapping is wel duidelijk denk ik, dat is met je vinger of plectrum de snaar op een fret aanslaan
slides is het "schuiven" van een toon op een snaar naar een hogere of lagere toon, zonder de snaar los te laten.
B-Mixolydian, Mixolydian is een van de 7 kerktoonladders, de B is in dit geval de grond toon. De kerktoonladders (diatonisch) bestaan uit de volgende "scales"
(ik gebruik engelse benamingen, want ik heb alles van engelse sites geleerd)

1 2 3 4 5 6 7
C-D-E-F-G-A-B -> C-Ionisch (majeur)
D-E-F-G-A-B-C -> D-Dorisch
E-F-G-A-B-C-D -> E-Phrygisch
F-G-A-B-C-D-E -> F-Lydisch
G-A-B-C-D-E-F -> G-mixolydisch
A-B-C-D-E-F-G -> A-Aeolisch (natuurlijk mineur)
B-C-D-E-F-G-A -> B-Locrisch

Zoals je ziet zijn het alle dezelfde tonen, maar het veschil zit in de grondtoon en intervallen
(de afstand van huidige toon naar de volgende, hele of halve toon),
als je meer wilt weten moet je dat maar ff aangeven, misschien heeft Marcel een beter manier van uitleggen. Als je hiermee verder wilt gaan, zijn de Majeur en mineur de belangrijkste om mee te beginnen.

[Dit bericht is gewijzigd door Azagthoth op 18-02-2002 11:57]

mcoenen
Usericon van mcoenen
Posted 18-02-2002 12:00 by mcoenen Profiel van mcoenenhttp://www.marcelcoenen.com

Legato: in principe betekent legato het verbinden van noten, ditin tegenstelling tot staccato, dat betekent dat er tussen de noten een kleine ruimte zit.

De manier van legato spelen voor gitaar is het gebruik van Hammer-ons en Pull-Offs, je slaat een noot dus niet aan maar genereert de toon door als t ware te "hameren" met je vinger op de volgende toon. Voor een pull -off trek je die vinger er dus weer af zodat je de toon genereert die je al vast hebt met de vinger die daarvoor staat (op een zelfde snaar).

Myxolydisch is een van de 7 beschikbare
"modes" ook wel kerktoonladders genoemd.

In principe zijn deze afgeleid van een standaard majeur toonladder die bestaat uit de volgende toonsafstanden:

C - 1 - D - 1 - E - 1/2 - F - 1 - G - 1 - A - 1 - B - 1/2 - C1

de structuur van een standaard majeur ladder van grondtoon tot octaaf is dus:

1 - 1 - 1/2 - 1 - 1 - 1 - 1/2

Bij de modes verandert deze structuur.

De mode "myxolydisch" is in principe een majeur toonladder met een verlaagde 7e toon.

De structuur van myxolydisch wordt dus:

1 - 1 - 1/2 - 1 - 1 - 1/2 - 1

Vanuit B gezien krijgen we dus de volgende noten:

B - C# - D# - E - F# - G# - A

Ik hoop dat dit een beetje helpt.

Marcel

mcoenen
Usericon van mcoenen
Posted 18-02-2002 12:10 by mcoenen Profiel van mcoenenhttp://www.marcelcoenen.com

Nog wat extra info:

Om te weten welke tonen er in een bepaalde toonladder zitten gebruik ik een tweetal regels, zie hier:

regel van de kruisen:

Geef Die Aap Een Brom Fiets Cis
G D A E B F# C#
1# 2# 3# 4# 5# 6# 7#

Volgorde van de kruisen:

F# C# G# D# A# E# B#

Regel van de mollen:

Friese Boeren Eten Alle Dagen Gerst Ces
F Bb Eb Ab Db Gb Cb
1b 2b 3b 4b 5b 6b 7b

Volgorde van de mollen:

Bb Eb Ab Db Gb Cb Fb

Hoe werken deze regels ?

Ten eerste een beetje uitleg over de regels, de woorden in de zinnen geven de grondtoon en de benaming van de toonladder aan, dit zie je aan de eerste letter van dit woord, Geef betekent dus dat we het hebben over de toonladder van G-majeur. Gerst betekent dus dat we het hebben over de toonladder van Gb-majeur.

Stel dat je de tonen wil weten van de toonladder van A-majeur.

stap 1: Kijk in de regels, A-majeur staat in de regel van de kruisen, de toonladder heeft dus ook kruisen. "Aap" is het derde woord, de toonladder heeft dus ook 3 kruisen.
Welke kruisen dit zijn zie je in de volgorde van de kruisen, de toonladder heeft er drie, dus haal je ook de eerste 3 kruisen uit deze volgorde, dit zijn F#, C# en G#.

Vul de toonladder in:

A B C# D E F# G# A

Het beste is het als je de regels uit het hoofd kent, evenals de volgordes van de kruisen en de mollen, dit werkt zeer snel en effectief.

In het voorbeeld op chops from hell gebruikte ik dus de B myxolydische ladder, eerst moet je dan B-majeur weten:

Brom is het 5e woord, dus 5 kruisen: F#, C#, G#, D# en A#.
invullen:

B C# D# E F# G# A# B

Myxolydisch heeft dan een verlaagde 7e toon, dus de A# wordt een A.

Beetje duidelijk ?

Marcel

mcoenen
Usericon van mcoenen
Posted 18-02-2002 12:24 by mcoenen Profiel van mcoenenhttp://www.marcelcoenen.com

Nog meer info: We kennen in de muziek eigenlijk een tweetal toongeslachten: namelijk Majeur en Mineur

Mineur is daarentegen afgeleid van Majeur, maar wordt desondanks toch gezien als een apart toongeslacht.

Een mineurladder heeft de volgende structuur:

! - 1/2 - 1 - 1 - 1/2 - 1 - 1

Nog iets over modes:

Modes zijn eigenlijk toongeslachten met een kenmerk. Het betreft dus mineur of majeur toonladders die een of meer andere tonen hebben.

Hier even opgesomd:

Dorisch:

Een mineur toonladder met een verhoogde 6e toon. Bijvoorbeeld: A - B - C - D - E - F# - G - A

Phrygisch:

Een mineur toonladde rmet een verlaagde 2e toon. Bijvoorbeeld: A - Bb - C - D - E - F - G - A

Lydisch:

Een majeur toonladder met een verhoofde 4e toon. Bijvoorbeeld: C - D - E - F# - G - A - B - C

Myxolydisch:

Een majeur toonladder met een verlaagde 7e toon. Bijvoorbeeld: C - D - E - F - G - A - Bb - C

aeolisch:

Dit is dus een standaard mineur toonladder zonder kenmerk. (Dus gewoon A - B - C - D - E - F - G)

Locrisch:

Deze heeft een tweetal kenmerken, gaat zioch om de mineur toonladder die zowel een verlaagde 2e als een verlaagde 5e toon bezit, dus:

A - Bb - C - D - Eb - F - G - A

Ik heb nu overal de grondtoon A genomen, als we vanuit 1 standaard majeur ladder gaan denken (zoals in het voorbeeld van azagtoth daarboven) dan zie je dat de noten als het ware hetzelfde blijven maar dat de grondtoon dus verandert. Als je een akkoorden schema speelt waarin bijvoorbeeld 3 akkoorden zitten (bijvoorbeeld C-majeur, F-majeur en G-majeur) en je blijft over al die drie akkoorden dezelfde toonladder spelen (c-majeur) dan speel je als het ware: C-majeur, F-lydisch en G-myxolydisch, dit gebeurt dus vanzelf.

Ikzelf gebruik modes echt als toonsoort, de grondtoon bij mij is dan niet c-majeur maar bijvoorbeeld B-myxolydisch, dus ook in het akkoordenschema zou geen A# akkoord zitten maar een A-akkoord !

een Hoop bla bla maar wel nuttige info hoop ik.

Greetz

Marcel

[Dit bericht is gewijzigd door mcoenen op 18-02-2002 12:26]

Snaack
Usericon van Snaack
Posted 18-02-2002 12:53 by Snaack Profiel van Snaack

hehe.. ik ben weer terug!
geen internet thuis en een week vakantie, tsja ik kan niet telepatisch posten hier

enne ik heb een webcam aangeschaft, ik ga nu ECHT filmpjes met geluid van mijn gitaardingetjes maken!

Ik had coole drumtracks gemaakt in Cubase met MIDI, maar als je er dan een MP3 van maakt neemt hij de drums niet mee.. Errug irri en het klonk ook voor geen meter

Marcel, bedankt voor de handige ezelsbruggetjes, ik zat hiet altijd mee te hannessen namelijk!

Azagthoth
Usericon van Azagthoth
Posted 18-02-2002 13:32 by Azagthoth Profiel van Azagthothhttp://www.playsomeguitar.com

ff een wat overzichtlijk voorbeeldje van wat hierboven al staat.
Ik gebruik C als voorbeeld omdat die GEEN b of # hebben in de kerktoon/diatonische ladders.
Op de piano zijn dit alle witte toetsen.
Modes:

I II III IV V VI VII
C - D - E - F - G - A - B -> C-Ionisch (majeur)
D - E - F - G - A - B - C -> D-Dorisch
E - F - G - A - B - C - D -> E-Phrygisch
F - G - A - B - C - D - E -> F-Lydisch
G - A - B - C - D - E - F -> G-mixolydisch
A - B - C - D - E - F - G -> A-Aeolisch (natuurlijke mineur)
B - C - D - E - F - G - A -> B-Locrisch

de intervallen zijn dan als volgt (de intervallen zijn altijd hetzelfde, het maakt dus
niet uit waar je begint, de grondtoon (I) bepaalt in welke Toonsoort je speelt. Speel
je in C dan begin je b.v. op 8e fret van de lage E snaar, speel je in A dan begin je
op de 5e fret v/d lage E snaar. Je schuift de ladder gewoon op nmaar de desbetreffende
Toon (als ik me niet vergis noem je dat transponeren).
1 = hele toon, dus 2 halve tonen
1/2 = halve toon

I II III IV V VI VII VIII(octaaf)
1 1 1/2 1 1 1 1/2
C - D - E - F - G - A - B - C -> C-Ionisch (majeur)

1 1/2 1 1 1 1/2 1
D - E - F - G - A - B - C - D -> D-Dorisch

1/2 1 1 1 1/2 1 1
E - F - G - A - B - C - D - E -> E-Phrygisch

1 1 1 1/2 1 1 1/2
F - G - A - B - C - D - E - F -> F-Lydisch

1 1 1/2 1 1 1/2 1
G - A - B - C - D - E - F - G -> G-mixolydisch

1 1/2 1 1 1/2 1 1
A - B - C - D - E - F - G - A -> A-Aeolisch (natuurlijk mineur)

1/2 1 1 1/2 1 1 1
B - C - D - E - F - G - A - B -> B-Locrisch

op gitaar schema:

0 = grondtoon (I)

Ionisch (majeur)
e _ _ _ _ _ _
b |_|_|_|_|_|_|
g |_|_|_|_|_|_|
d |x|_|x|0|_|_|
a |x|x|_|x|_|_|
e |_|0|_|x|_|_|

Dorisch
e _ _ _ _ _ _
b |_|_|_|_|_|_|
g |_|_|_|_|_|_|
d |_|x|_|0|_|_|
a |_|x|_|x|_|x|
e |_|0|_|x|x|_|

Phrygisch
e _ _ _ _ _ _
b |_|_|_|_|_|_|
g |_|_|_|_|_|_|
d |_|x|_|0|_|_|
a |_|x|_|x|x|_|
e |_|0|x|_|x|_|

Lydisch
e _ _ _ _ _ _
b |_|_|_|_|_|_|
g |_|_|_|_|_|_|
d |x|_|x|0|_|_|
a |x|_|x|x|_|_|
e |_|0|_|x|_|_|

Myxolydisch
e _ _ _ _ _ _
b |_|_|_|_|_|_|
g |_|_|_|_|_|_|
d |x|x|_|0|_|_|
a |x|x|_|x|_|_|
e |_|0|_|x|_|_|

Aeolisch
e _ _ _ _ _ _
b |_|_|_|_|_|_|
g |_|_|_|_|_|_|
d |_|x|_|0|_|_|
a |_|x|_|x|x|_|
e |_|0|_|x|x|_|

Locrisch
e _ _ _ _ _ _
b |_|_|_|_|_|_|
g |_|_|_|_|_|_|
d |_|x|_|0|_|_|
a |_|x|x|_|x|_|
e |_|0|x|_|x|_|

pfff, ik hoop dat er geen fouten inzitten.

[Dit bericht is gewijzigd door Azagthoth op 18-02-2002 16:33]

Azagthoth
Usericon van Azagthoth
Posted 18-02-2002 13:48 by Azagthoth Profiel van Azagthothhttp://www.playsomeguitar.com

WB! snaack!

Geef die aap een brom fiets cis, hahaha

idd een zeer makkelijk ezelbruggetje, ga ik ook zeker gebruiken. Thnks !

[Dit bericht is gewijzigd door Azagthoth op 18-02-2002 13:59]

Bintmeister
Usericon van Bintmeister
Posted 18-02-2002 22:50 by Bintmeister Profiel van Bintmeister

he azag, hoe werken die schematjes van jouw? Ik bedoel, waar staan die X-en en 0-en voor?

mcoenen
Usericon van mcoenen
Posted 19-02-2002 0:06 by mcoenen Profiel van mcoenenhttp://www.marcelcoenen.com

Bint -> de 0-tjes is de betreffende grondtoon (die je dus ook moet spelen) en de X-jes de plaats op de hals waar je je vingers op moet zetten ...

Azagthoth
Usericon van Azagthoth
Posted 19-02-2002 0:07 by Azagthoth Profiel van Azagthothhttp://www.playsomeguitar.com

idd, zo bedoelde ik het. let wel op dat ik de intervallen probeer aan te geven, er zijn meer posities mogelijk.

[Dit bericht is gewijzigd door Azagthoth op 19-02-2002 0:07]

Snaack
Usericon van Snaack
Posted 19-02-2002 11:24 by Snaack Profiel van Snaack

Ik heb nieuwe elementen op mijn Jackson gezet, brug een Seymour Duncan Distortion Trembucker en de hals een Seymour Duncan Full Shred.. Volop vet geluid!! Yeah! [dat wou ik ff meedelen ]

Enne, Marcel, je sweep oefening op chopsfromhell rulez!! Alleen de taps tijdens het sweepen zijn ff wennen voor me.. Vooral het sweepen met de plectrum boven de hals.. Ik ga hem morgen heel de dag oefenen, dan moet hij lukken

Heb je nog tips m.b.t. tappen tijdens sweeps?

Azagthoth
Usericon van Azagthoth
Posted 19-02-2002 13:05 by Azagthoth Profiel van Azagthothhttp://www.playsomeguitar.com

Godverdomme, ik haat sweeps.

vraagje, hoe sla je de tonen aan die ik hieronder met de pijl heb aangegeven? Doe je dat met je pink ? En die nieuwe cd van sun caged, heeft dat een relatie met Rusty Cooley ?

[Dit bericht is gewijzigd door Azagthoth op 19-02-2002 23:52]

Snaack
Usericon van Snaack
Posted 19-02-2002 13:37 by Snaack Profiel van Snaack

Ik pak die noten nu met mijn ringvinger, anders kom je (ik) niet goed uit als ik de hammer-on maak naar 11.. had ik maar zes vingers

[Dit bericht is gewijzigd door Snaack op 19-02-2002 13:43]

Redelijk
Usericon van Redelijk
Posted 19-02-2002 13:43 by Redelijk Profiel van Redelijk

Godsamme. Zit al die theorie ook in de nummers van Sun Caged, Marcel? Dan ga ik zaterdag 's ff opletten op het podium of ik wat herken :-)

Iskariot
Vulgaris Magistralis
Usericon van Iskariot
Posted 19-02-2002 13:50 by Iskariot Profiel van Iskariot

Wat is een leuk stukje om te beginnen met een beetje technisch spelen? (niet te snel, ik ken wel de basis).

Snaack
Usericon van Snaack
Posted 19-02-2002 13:52 by Snaack Profiel van Snaack

Een stukje van de riff met de vingerzetting (zoals ik denk dat hij is.. het werkt voor mij i.i.g.!)

En please, correct me if i'm wrong

Gtr I
|-------------7S11h14p11-------------|
|-----------7------------12----------|
|---------8-----------------11-------|
|-------9----------------------13----|
|---6h9------------------------------|
|-7----------------------------------|

2 1 3 3 2 1 1 1 4 1 2 1 3

Snaack
Usericon van Snaack
Posted 19-02-2002 13:56 by Snaack Profiel van Snaack

Oh ja.. wie gaan er allemaal naar de clinic van Marcel in Rock Palace, Den Haag op 2 maart?

Iskariot
Vulgaris Magistralis
Usericon van Iskariot
Posted 19-02-2002 13:56 by Iskariot Profiel van Iskariot

Wast is die S? Een slide?

Azagthoth
Usericon van Azagthoth
Posted 19-02-2002 13:59 by Azagthoth Profiel van Azagthothhttp://www.playsomeguitar.com

quote:
Op 19 februari 2002 13:50 schreef Iskariot het volgende:
Wat is een leuk stukje om te beginnen met een beetje technisch spelen? (niet te snel, ik ken wel de basis).

ik weet het niet, ik zoek ook nog steeds

Azagthoth
Usericon van Azagthoth
Posted 19-02-2002 14:01 by Azagthoth Profiel van Azagthothhttp://www.playsomeguitar.com

quote:
Op 19 februari 2002 13:56 schreef Iskariot het volgende:
Wast is die S? Een slide?

die s is een slide, alleen heeft snaack de (s)lide en (h)ammer-on omgedraaid.

Azagthoth
Usericon van Azagthoth
Posted 19-02-2002 14:04 by Azagthoth Profiel van Azagthothhttp://www.playsomeguitar.com

quote:
Op 19 februari 2002 13:56 schreef Snaack het volgende:
Oh ja.. wie gaan er allemaal naar de clinic van Marcel in Rock Palace, Den Haag op 2 maart?

ik zal wel willen, maar den haag is te ver weg, ik kom misschien wel s'avonds, als ik mijn vrienden zo gek krijg om mee te gaan.

Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com