IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 7 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7
Auteur:
Topic : Filosoferen Over Quantum Mechanica Volgende pagina
Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 28-03-2008 12:41 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

Quantum mechanica staat voor mij persoonlijk dicht tegen filosofie aan. Alles is deeltjes, alles is energie. De waarneming beinvloedt de snelheid en/of de positie van een deeltje. Massaloze deeltjes. Er is meer materie dan anti-materie. Het onzekerheidsprincipe (mooie LP titel van Mekong Delta :-).

Wie zevert met me mee?


When your people matter, menstrual health matters


Borthulaz
Ascension Whore
Usericon van Borthulaz
Posted 28-03-2008 12:44 by Borthulaz Wijzig reactieProfiel van BorthulazQuote dit bericht

Hehe laatst What the Bleep do we know gekeken




Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 28-03-2008 12:47 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

Die vond ik dan nogal ehm... overrated. Veel basic gezwets wat uiteindelijk leidde tot Amerikaans feel-good gezwets. En die waterkristallen. Tsja... Het tweede deel schijnt wel beter te zijn


When your people matter, menstrual health matters


Schaep
Usericon van Schaep
Posted 28-03-2008 12:49 by Schaep Wijzig reactieProfiel van SchaepQuote dit bericht

quote:
Op 28 maart 2008 12:47 schreef Fusion het volgende:
Die vond ik dan nogal ehm... overrated. Veel basic gezwets wat uiteindelijk leidde tot Amerikaans feel-good gezwets. En die waterkristallen. Tsja... Het tweede deel schijnt wel beter te zijn


Helemaal mee eens. Wel een interessant onderwerp waar ik nog te weinig over weet!


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 28-03-2008 12:51 by kwelgeest Wijzig reactieProfiel van kwelgeestQuote dit bericht

Ik vind anti-materie zeeer interessant. Ik heb er alleen de ballen verstand van.


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 28-03-2008 12:54 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

Wikipedia, essays op internet in t algemeen, "A Brief History Of Time" van Stephen Hawking... allemaal goede beginpunten.


When your people matter, menstrual health matters


Borthulaz
Ascension Whore
Usericon van Borthulaz
Posted 28-03-2008 12:55 by Borthulaz Wijzig reactieProfiel van BorthulazQuote dit bericht

quote:
Op 28 maart 2008 12:47 schreef Fusion het volgende:
Die vond ik dan nogal ehm... overrated. Veel basic gezwets wat uiteindelijk leidde tot Amerikaans feel-good gezwets. En die waterkristallen. Tsja... Het tweede deel schijnt wel beter te zijn


Ja dat Amerikaanse vond ik ook vervelend. Maar ondanks dat toch een goed verhaal. Die waterkristallen vond ik wel een beetje EO-esque ja

Tweede deel? I didn't know



WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 28-03-2008 12:56 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

Ik heb het idee dat je echt 289323 boeken moet hebben gelezen om op enigszins acceptabel niveau mee te kunnen lullen over kwantummechanica, hehe.

[Dit bericht is gewijzigd door WhiteRider op 28-03-2008 12:56]


Borthulaz
Ascension Whore
Usericon van Borthulaz
Posted 28-03-2008 12:57 by Borthulaz Wijzig reactieProfiel van BorthulazQuote dit bericht

quote:
Op 28 maart 2008 12:56 schreef WhiteRider het volgende:
Ik heb het idee dat je echt 289323 boeken moet hebben gelezen om op enigszins acceptabel niveau mee te kunnen lullen over kwantummechanica, hehe.


Neuh, gewoon veel in deeltjes praten en je zinnen ontleden, dan komt het wel goed



Audiophile
ZM Dominee
Usericon van Audiophile
Posted 28-03-2008 12:57 by Audiophile Wijzig reactieProfiel van AudiophileQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/AudiophileXL

Ik ben meer van de Ikea dan de Kwantum.










Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 28-03-2008 12:58 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 28 maart 2008 12:51 schreef kwelgeest het volgende:
Ik vind anti-materie zeeer interessant. Ik heb er alleen de ballen verstand van.
Waarom vind je anti-materie per se zo interessant? En er is eigenlijk helemaal geen anti-materie. Alleen anti-deeltjes. Hoewel er geloof ik wel één gebied van anti-materie is gevonden in t heelal, maar meer door de verwachte bijbehorende straling te meten dan door enig ander bewijs, dacht ik.


When your people matter, menstrual health matters


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 28-03-2008 12:59 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

quote:
Op 28 maart 2008 12:57 schreef Borthulaz het volgende:
Neuh, gewoon veel in deeltjes praten en je zinnen ontleden, dan komt het wel goed


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 28-03-2008 13:07 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

hehe toevallig, k ben net de afgelopen maand erin aan het verdiepen, K ben bezig met audioboeken van A short history of time van hawking, en sta op het punt What the bleep do we know te kijken.
K ben ermee begonnen omdat Quantummechanica me eigenlijk niet zo aanstaat. Het kwam altijd al een beetje vaag op me over en vooral dat het universum toevallig van aard is heb ik veel moeite mee, ik geloof al jaren in een deterministische wereld. ("God doesn't play dice")
Kansprocessen kunnen we idd het beste begrijpen, maar het verval van een atoom zal vast wel een oorzaak hebben, maar we kunnen dat nog niet zien.
Maar ik zal me eerst echt goed verdiepen erin voordat ik goede uitspraken kan doen.

De eerste indrukken die ik ervan krijg is dat het allemaal erg filosofisch is en dat er soms wel erg grote denkstappen in de theorie zitten.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 28-03-2008 14:45 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

Ja er worden grote denkstappen gemaakt, maar meestal worden ze ook altijd door latere experimenten gestaafd. Ik hou echter zelf nog altijd een slag om de arm wat betreft 'de absolute waarheid zoals bewezen door experimenten van menselijke wetenschappers'.


When your people matter, menstrual health matters


Schaffelaer
many miles from Spancil Hill
Usericon van Schaffelaer
Posted 28-03-2008 14:56 by Schaffelaer Wijzig reactieProfiel van SchaffelaerQuote dit bericht

Uuuhhmmm, mensen, 'what the bleep do we know' is niets anders dan een new age reclame-praatje met een wetenschappelijk sausje er overheen.

Jammer en wonderlijk is het toch altijd voor mensen die ergens in ge-interesseerd zijn (bv. natuurkunde) altijd bij dit soort CRAP uitkomen. Ik heb dit boek even vastgehad in de boekhandel (uit interesse uiteraard) en bij het lezen van de achterflap gingen de nekharen meteen recht overeind staan.


Mijden die troep!


Dear dirty delightful old drunken old days


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 28-03-2008 15:33 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

Gedeeltelijk mee eens.


When your people matter, menstrual health matters


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 28-03-2008 23:56 by M. Wijzig reactieProfiel van M.Quote dit bericht

quote:
Op 28 maart 2008 14:45 schreef Fusion het volgende:
Ik hou echter zelf nog altijd een slag om de arm wat betreft 'de absolute waarheid zoals bewezen door experimenten van menselijke wetenschappers'.

Die "slag om de arm" vergeet je dan voor het gemak maar even voor wat betreft 'de absolute waarheid zoals die blijkt uit hoe de bijbel tot mij spreekt'.


Bizar.


Nou ja, kritisch blijven, zullen we maar denken. Ik heb in mijn studietijd ook nog een vak quantummechanica gevolgd (na een inleiding in het natuurkundig gedrag van trillingen en golven etc.). Ik ben tot de conclusie gekomen dat het boven m'n pet gaat; ik heb wel met de Schrödingervergelijking mogen rekenen enzo, een elektron door een barriere laten 'tunnelen' etc., maar om nou te zeggen dat ik helemaal begreep waar ik mee bezig was.... nee, bepaald niet zelfs .


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


De Tegenpartij
Usericon van De Tegenpartij
Posted 29-03-2008 0:00 by De Tegenpartij Wijzig reactieProfiel van De TegenpartijQuote dit berichthttp://www.judgementday.nl

quote:
Op 28 maart 2008 12:58 schreef Fusion het volgende:
geloof ik


Daar gaan we weer...



En dat, als ik 'em dan in m'n mond stop en ik bijt, doorbijt, dattie dan zo ineens bwehlehlee whe. Zo loopt, in m'n mond. Dus dat het nat wordt en zoet, in m'n mond. Dát wil ik.


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 29-03-2008 15:23 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 28 maart 2008 23:56 schreef M. het volgende:
Die "slag om de arm" vergeet je dan voor het gemak maar even voor wat betreft 'de absolute waarheid zoals die blijkt uit hoe de bijbel tot mij spreekt'.

Het is bijna grappig M. Dat uitgerekend zo iemand als jij denkt dat ik n bord voor mn kop heb.


When your people matter, menstrual health matters


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 07-04-2008 22:42 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

En waar ik ook moeite mee heb is om me voor te stellen dat er 10, 11, 22 of zelfs 26 dimensies zijn. Te maf om je voor te stellen met je menselijke brein.


When your people matter, menstrual health matters


Schaep
Usericon van Schaep
Posted 08-04-2008 13:54 by Schaep Wijzig reactieProfiel van SchaepQuote dit bericht

quote:
Op 28 maart 2008 13:07 schreef ElitE het volgende:
K ben bezig met audioboeken van A short history of time van hawking


Doen.

quote:
en sta op het punt What the bleep do we know te kijken.


Niet doen.



Griffin
Usericon van Griffin
Posted 02-06-2008 17:14 by Griffin Wijzig reactieProfiel van GriffinQuote dit bericht

quantum mechanica is interessant ja, ook flink lastig, what the bleep is kinder-Tv wat dat betreft. heb erover een college gevolgd (studeer zelf filosofie) maar de link met echte filosofie is nog ver te zoeken (en zou eerder met bewustzijn te maken hebben dan wat anders en op dat vlak wordt quantum-mechannica vrij eenvoudig weggewuifd).
voor de combi filosofie & quantum-mechanica is er eigenlijk maar 1 belangrijk boek: Penrose - the emperor's new mind (de nieuwe geest van de keizer). die uiteindelijk mbw quantum mechanica de (mijns insziens cartesiaanse) 'geest' probeert te redden van de reductionistische filosofen. lukt m toch niet

[Dit bericht is gewijzigd door Griffin op 02-06-2008 17:14]


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 02-06-2008 17:25 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

Ik snap de link nog steeds niet tussen bewustzijn en quantum mechanica. Ik heb absoluut niet het idee dat je met je bewustzijn je omgeving kan veranderen.
met je bewustzijn kun je wel je waarneming wel veranderen en dan komt het er ook op neer dat jouw wereld veranderd maar niet de wereld zelf.

Ik heb what the bleep do we know nog maar een stukje gekeken, maar ik vind het maar een beetje losgeslagen new age praat met een paar kleine stukjes wetenschap een hele nieuwe theorie af te leiden. Ik ben het ook al tegen gekomen bij een paar 2012 theorien waarbij de pijnappelklier(epifyse) een soort antenne van de mens zou zijn. Nu wordt de epifyse wel het 3e oog genoemd omdat hij bij sommige dieren een beetje licht kan waarnemen, maar het houd zich vooral bezig met dag en nacht ritme regelen met de aanmaak van melatonine.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Griffin
Usericon van Griffin
Posted 03-06-2008 3:46 by Griffin Wijzig reactieProfiel van GriffinQuote dit bericht

mja, zal door descartes komen die zei dat de pijnappelklier hetgeene is dat geest en lichaam verbindt maar filosofie + QM is imo dan ook onzin vandaar dat ik reageerde, QM is leuk, maar je kunt er niet zozeer over "filosoferen" tenzij men weer gewoon kroegfilosofie bedoelt wat gewoon inhoudt dat je 'what the bleep' kijkt en doenkt, ooehh..


Kathleen
Usericon van Kathleen
Posted 04-06-2008 8:50 by Kathleen Wijzig reactieProfiel van KathleenQuote dit bericht

Ik ben het niet met het bovenstaande bericht eens omdat je juist (wel tot op een bepaald niveau) kan filosoferen over de QM. Want het is juist QM dat je wereldbeeld op de kop zet, het zegt (wel heel kort door de bocht) dat wij gigantische kansverdelingen zijn en dat het dus helemaal niet zo vanzelfsprekend is dat je blijft bestaan. En dat is iets dat ik me nauwelijks kan voorstellen. Net zoals het tunnelen: er is een kans dat een deeltje (ik heb het voor een electron berekend) door een potentiaal muur heen kan. Als je dat verder door trekt dan betekent dat dat er (al is het een hele kleine) kans is dat je door een muur heen kan lopen, ik kan me dat eigenlijk niet voorstellen.
Ik doe nu mijn derde vak QM en omdat ik scheikunde studeer ben ik nu vooral bezig met chemische binding, daarbij gebruik je de QM op een andere manier (ook heel intressant)
Ik kan het boek Toeval (van anton zeilinger dacht ik) wel aanraden voor mensen die in de QM zijn geintreseerd de QM wordt daar goed en op een begrijpelijk niveau uitgelegd.


Schaffelaer
many miles from Spancil Hill
Usericon van Schaffelaer
Posted 04-06-2008 9:32 by Schaffelaer Wijzig reactieProfiel van SchaffelaerQuote dit bericht

Het geval met QM is, dat dit geldt voor de wereld van de kleine deeltjes. Het heeft geen nut dit door te trekken naar de macroscopische wereld om ons heen als we bijv. praten over de mogelijkheid over het tunnelen van mensen door muren, want hier geldt de klassieke newtoniaanse mechanica.

Een nuttig gedachten-experiment over de link tussen QM en onze dagelijkse wereld is de Schrodinger-kat. Voor de waarnemer is het onduidelijk of de kat levend of dood is. De kat is eigenlijk een superpositie tussen levend en dood.


Dear dirty delightful old drunken old days


Dit topic is 7 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen