IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 7 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7
Auteur:
Topic : Filosoferen Over Quantum Mechanica Vorige pagina | Volgende pagina
Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 21-01-2015 7:50 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 21 januari 2015 0:40 schreef Kvelgeest het volgende:
Alsof jij dat wel bent, knul.
Knul? Emmm.... en ja, op populair-wetenschappelijk niveau ben ik dat wel. Jochie? De reden waarom ik dat zei tegen Mystic is omdat ik de indruk kreeg dat hij niet gehoord had van de relatie BB/virtuele 'deeltjes', en die is zo ongelooflijk breed uitgemeten in de media...


quote:
Op 21 januari 2015 0:40 schreef Kvelgeest het volgende:Los daarvan is jouw vraag interessant, maar mijns inziens niet fundamenteel/elementair genoeg. De vraag lijkt mij eerder: hoe ontstaan die deeltjes?
Prima vraag, maar niet de mijne. Ze ontstaan iig vaak bij/uit echte deeltjes (bijv. elektronen), soms alleen en soms in paren. In n compleet vaccuum, geen idee.

quote:
Op 21 januari 2015 0:40 schreef Kvelgeest het volgende:Zodra er iets is dat interactie heeft met iets anders ontstaat een reactie is, en is causaliteit als logische keten te duiden. Niet ontologisch.
Maar in quantumechanica is causaliteit vaak te zoeken

quote:
Op 21 januari 2015 0:40 schreef Kvelgeest het volgende:Het antwoord op jouw vraag bestaat momenteel nog niet, en je kan je afvragen of het niet de menselijke rede ontstijgt omdat je oorzaak-gevolg moet ontstijgen. Ik kan jou iig wel uit jouw droom halen dat je het antwoord daarom op ZM gaat vinden. Dat gaat niet gebeuren.
Ik vraag me af of het antwoord (lees: n hypothese) er echt niet is. If not, waarom dan die hitsige krantenkoppen nav Hawkings boek, die allemaal virtual particles en de BB met elkaar linken?


When your people matter, menstrual health matters


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 01-02-2017 6:44 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 4 juni 2008 9:32 schreef Schaffelaer het volgende:
Het geval met QM is, dat dit geldt voor de wereld van de kleine deeltjes. Het heeft geen nut dit door te trekken naar de macroscopische wereld om ons heen als we bijv. praten over de mogelijkheid over het tunnelen van mensen door muren, want hier geldt de klassieke newtoniaanse mechanica.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Macroscopic_quantum_phenomena (maar verder heb je uiteraard gelujk)


When your people matter, menstrual health matters


White Tree
Filmmaker
Usericon van White Tree
Posted 01-02-2017 14:33 by White Tree Wijzig reactieProfiel van White TreeQuote dit berichthttp://www.audiovisueelontwerp.nl

Ik heb besloten dat ik een quatumist bent: het glas is zowel half vol als half leeg

Ben benieuwd wat de nieuwe zwartekracht/informatietheorie gaat doen met de theoriën.



faalhaas
EINDBAAS
Usericon van faalhaas
Posted 23-06-2021 12:19 by faalhaas Wijzig reactieProfiel van faalhaasQuote dit bericht

Is superpositie niet een duidelijke aanwijzing dat het multiversum een reële mogelijkheid is?


... hoe de hazen lopen ...


Dypfrys
Usericon van Dypfrys
Posted 23-06-2021 13:13 by Dypfrys Wijzig reactieProfiel van DypfrysQuote dit bericht

Ik ben noob op dit gebied, maar ik vond de volgende twee podcasts leuk:
https://www.bbc.co.uk/programmes/p00548dl
https://www.bbc.co.uk/programmes/p00547c4


"The riffs are great but this album would be a whole lot better if it were racist."


spectre
Usericon van spectre
Posted 23-06-2021 13:31 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

Ik ga wel Ant-Man 3 bekijken, zal het allemaal wel duudelijk worden


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


faalhaas
EINDBAAS
Usericon van faalhaas
Posted 23-06-2021 13:50 by faalhaas Wijzig reactieProfiel van faalhaasQuote dit bericht

quote:
Op 23 juni 2021 13:13 schreef Dypfrys het volgende:
Ik ben noob op dit gebied


Wie niet? Er valt nog zoveel te ontdekken. Waarom bijv. gedragen deeltjes zich anders wanneer ze geobserveerd worden? De uitkomst van het double slit experiment is nog altijd geen eenduidige verklaring voor.


... hoe de hazen lopen ...


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 23-06-2021 22:11 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 23 juni 2021 12:19 schreef faalhaas het volgende:
Is superpositie niet een duidelijke aanwijzing dat het multiversum een reële mogelijkheid is?

Met kwantummechanica kun je veel dingen die we meten verklaren, en de many worlds interpretation is een redelijk populaire interpretatie van kwantummechanica .

Dus, tsja, is dat reëel? Kwantummechanica verklaart (nog) niet alles, we weten ook niet hoe ver je het mag doortrekken, en zou net als alle wetenschap gewoon fout (/niet alles beschrijvend) kunnen blijken te zijn. Kwantumsuperpositie is net als alle superpositie ook alleen van toepassing op lineaire vergelijkingen, en het blijft nog steeds de vraag of we alles kunnen gaan beschrijven met lineaire vergelijkingen.

Mocht het echt bestaan, volgens mij staat de kwantummechanica niet toe dat je van het ene naar het andere universum zou gaan dus we hebben er niet veel aan

Dus, tsja, het is een mogelijkheid binnen kwantummechanica en kwantummechanica doet het best goed dus in die zin kan het maar het zou ook best niet kunnen


I wish I was a butterfly


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 24-06-2021 9:16 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

One M-string to rule them all!


When your people matter, menstrual health matters


spectre
Usericon van spectre
Posted 24-06-2021 9:25 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

Er is maar 1 heilige tijdlijn


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 24-06-2021 9:59 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 24 juni 2021 9:25 schreef spectre het volgende:
Er is maar 1 heilige tijdlijn

Nog wel... Het multiversum is al wel aangekondigd.


I wish I was a butterfly


Slegthyd
Usericon van Slegthyd
Posted 24-06-2021 10:05 by Slegthyd Wijzig reactieProfiel van SlegthydQuote dit bericht

Zou er dan een universum zijn waarin Fusion wel grappig en intelligent is?


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 24-06-2021 10:21 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

Grappig is subjectief, intelligent is een stuk meer objectief vast te stellen


When your people matter, menstrual health matters


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 24-06-2021 10:21 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 24 juni 2021 9:25 schreef spectre het volgende:
Er is maar 1 heilige tijdlijn
Klopt en daarin stief Donnie Darko


When your people matter, menstrual health matters


Machtig
Usericon van Machtig
Posted 24-06-2021 22:14 by Machtig Wijzig reactieProfiel van MachtigQuote dit bericht

quote:
Op 24 juni 2021 10:05 schreef Slegthyd het volgende:
Zou er dan een universum zijn waarin Fusion wel grappig en intelligent is?
nee


EINDBAAS
faalhaas
Usericon van EINDBAAS
Posted 08-10-2021 20:31 by EINDBAAS Wijzig reactieProfiel van EINDBAASQuote dit bericht

quote:
Op 23 juni 2021 22:11 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Mocht het echt bestaan, volgens mij staat de kwantummechanica niet toe dat je van het ene naar het andere universum zou gaan dus we hebben er niet veel aan


Nee maar misschien is er wel een vorm van communicatie mogelijk. Wie weet hebben we hier al mee te maken wanneer we synchroniciteit of een deja-vu ervaren? We hebben allemaal wel eens het idee bepaalde "glitches from the other side" door te krijgen toch? Het kunnen boodschappen uit een parallelle werkelijkheid zijn.



...niets is wat het lijkt...


Slegthyd
Usericon van Slegthyd
Posted 08-10-2021 20:34 by Slegthyd Wijzig reactieProfiel van SlegthydQuote dit bericht

Paul, niets is wat het lijkt.


EINDBAAS
faalhaas
Usericon van EINDBAAS
Posted 08-10-2021 20:46 by EINDBAAS Wijzig reactieProfiel van EINDBAASQuote dit bericht

Ah gut, knulletje kan weer alleen cynisch reageren op een gedachte-experimentje, wat ontzettend schattig. Hou jij je nu maar vast aan de filosofie dat er alleen een materiële wereld is en verder niets. Straks raak je nog in de war.


...niets is wat het lijkt...


Natural Disaster
The Dude
Usericon van Natural Disaster
Posted 08-10-2021 20:50 by Natural Disaster Wijzig reactieProfiel van Natural DisasterQuote dit berichthttp://www.nu.nl

Hoezo straks?



Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit."


Slegthyd
Usericon van Slegthyd
Posted 08-10-2021 21:02 by Slegthyd Wijzig reactieProfiel van SlegthydQuote dit bericht

quote:
Op 8 oktober 2021 20:46 schreef EINDBAAS het volgende:
Ah gut, knulletje kan weer alleen cynisch reageren op een gedachte-experimentje, wat ontzettend schattig. Hou jij je nu maar vast aan de filosofie dat er alleen een materiële wereld is en verder niets. Straks raak je nog in de war.
Ik mis Kwelgeest ook.


Negatieveling
See You Next Tuesday!
Usericon van Negatieveling
Posted 08-10-2021 21:12 by Negatieveling Wijzig reactieProfiel van NegatievelingQuote dit bericht

quote:
Op 8 oktober 2021 20:31 schreef EINDBAAS het volgende:
We hebben allemaal wel eens het idee bepaalde "glitches from the other side" door te krijgen toch? Het kunnen boodschappen uit een parallelle werkelijkheid zijn.




Nee, dat hb ik nou werkelijk nog nooit gehad. Kennelijk hebben de parallelle werkelijkheden geen boodschappen voor me. Lekker rustig wel



F.Jacobse
Usericon van F.Jacobse
Posted 08-10-2021 23:07 by F.Jacobse Wijzig reactieProfiel van F.JacobseQuote dit berichthttp://www.metal-archives.com/artists/Wim_van_Burken/73487

Ja, ik heb hetzelfde. Ik ben er altijd al te nuchter voor, ben ik bang.

Bier drinken helpt niet, maar is wel lekker.




"De Tegenpartij is de bonafideste, de soliedeste en de dynamooste partij van heel Nederland."


Slegthyd
Usericon van Slegthyd
Posted 09-10-2021 7:19 by Slegthyd Wijzig reactieProfiel van SlegthydQuote dit bericht

quote:
Op 8 oktober 2021 20:31 schreef EINDBAAS het volgende:
We hebben allemaal wel eens het idee bepaalde "glitches from the other side" door te krijgen toch? Het kunnen boodschappen uit een parallelle werkelijkheid zijn.

Glitches zijn vaak het resultaat van jarenlang stelselmatig harddrug gebruik. Kameraad klaagt wel eens over "schokkerig beeld". Komt waarschijnlijk van teveel XTC.

Praat eens met Fusion over dit onderwerp. Die heeft dermate veel achter de kiezen dat hij inmiddels een levende glitch is.

En vergeet niet: toegeven is de eerste stap.


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 09-10-2021 8:54 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 8 oktober 2021 20:31 schreef EINDBAAS het volgende:
Nee maar misschien is er wel een vorm van communicatie mogelijk. Wie weet hebben we hier al mee te maken wanneer we synchroniciteit of een deja-vu ervaren? We hebben allemaal wel eens het idee bepaalde "glitches from the other side" door te krijgen toch? Het kunnen boodschappen uit een parallelle werkelijkheid zijn.




Ik zou het hier eerder zoeken in neurobiologie dan kwantummechanica. Een ander veld waar we nog geen kut van begrijpen.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


EINDBAAS
faalhaas
Usericon van EINDBAAS
Posted 09-10-2021 10:16 by EINDBAAS Wijzig reactieProfiel van EINDBAASQuote dit bericht

quote:
Op 9 oktober 2021 8:54 schreef ElitE het volgende:
Ik zou het hier eerder zoeken in neurobiologie dan kwantummechanica. Een ander veld waar we nog geen kut van begrijpen.

Ja maar sommige zaken zijn niet neurobiologisch te verklaren. Ik kwam tijdje terug een onderzoek tegen waarbij mensen een serie foto's te zien kregen. Er zaten ook heftige foto's bij om de stress response te meten. Wat bleek, de stress response was telkens al meetbaar vlak voordat zo'n foto getoond werd. In de zenuwen. Via een vertraging kwam het daarna wel synchroon met de werkelijkheid in de hersenen terecht. WTF Alsof het zenuwstelsel dus al wist wanneer er een heftige foto langskwam. Hoe kan dat vooruit lopen op de realiteit?

Was net even aan het googlen maar kan het onderzoek helaas niet terugvinden. Misschien kwam het voorbij in de docu Superhuman.



...niets is wat het lijkt...


Dit topic is 7 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen