IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 5 pagina's lang: 1 2 3 4 5
Auteur:
Topic : AUTOTOPIC (autotopic) Vorige pagina | Volgende pagina
karnivoor
Usericon van karnivoor
Posted 23-03-2023 14:59 by karnivoor Wijzig reactieProfiel van karnivoorQuote dit berichthttp://www.kanker.nl/

quote:
Op 22 maart 2023 11:43 schreef F.Jacobse het volgende:
Wel benieuwd nu. Kans op een fotootje?





https://www.dropbox.com/s/1xtw9w9ekofdyil/IMG-20230319-WA0027.jpg?dl=0

Godver, foto zichtbaar maken lukt niet dus dan maar zo. Inclusief blije bakkes.


En de buitenkant. Auto zonder geluid is geen auto.

quote:
Op 22 maart 2023 14:26 schreef Hypnos het volgende:
ja, ook van die Lotus


+1!

[Dit bericht is gewijzigd door karnivoor op 23-03-2023 15:04]


Je moeder.


Negatieveling
See You Next Tuesday!
Usericon van Negatieveling
Posted 23-03-2023 19:28 by Negatieveling Wijzig reactieProfiel van NegatievelingQuote dit bericht

Zo spectaculair is het niet. Ben ook niet zo'n fotograaf dus ik heb niet veel materiaal. Net na aankoop, voor een Picanto geparkeerd om een goed gevoel te krijgen voor hoe klein het ding is:




En zo ziet dat er van achteren uit, in verhouding tot een prullenbakje:




En een keertje iets minder vies:





F.Jacobse
Usericon van F.Jacobse
Posted 23-03-2023 19:33 by F.Jacobse Wijzig reactieProfiel van F.JacobseQuote dit berichthttp://www.metal-archives.com/artists/Wim_van_Burken/73487

Gaafheid @ beiden!




"De Tegenpartij is de bonafideste, de soliedeste en de dynamooste partij van heel Nederland."


Negatieveling
See You Next Tuesday!
Usericon van Negatieveling
Posted 23-03-2023 19:40 by Negatieveling Wijzig reactieProfiel van NegatievelingQuote dit bericht

... en toen kwam ik een keer een maatje tegen bij de supermarkt, en hij was ook met zijn hobby-auto. Verschil moet er wezen:



[Dit bericht is gewijzigd door Negatieveling op 23-03-2023 19:40]



karnivoor
Usericon van karnivoor
Posted 23-03-2023 21:44 by karnivoor Wijzig reactieProfiel van karnivoorQuote dit berichthttp://www.kanker.nl/

Mooi ding hoor!


Je moeder.


BenKnuckles
Bencore
Usericon van BenKnuckles
Posted 25-03-2023 21:57 by BenKnuckles (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van BenKnucklesQuote dit bericht

Wat zijn de meningen hier over stage 1 chiptuning? Ik zou er mijn V60 D2 mee van 120 tot 170 pk kunnen krijgen. Allemaal niet echt nodig, maar in theorie wel leuk. Maar behalve dan het opnieuw inschrijven + verzekeren: kan zo’n wagen daar wel wat mee om? Hoe zit het met snellere slijtage of onderdelen die niet gemaakt zijn om meer vermogen te dragen dan wat er in de fabriek ingesteld is? Of zit daar bij zo’n softwarematig begrensde motor geen verschil in?


I'm lifted troop, you can bring your wack-ass crew


Negatieveling
See You Next Tuesday!
Usericon van Negatieveling
Posted 26-03-2023 11:13 by Negatieveling Wijzig reactieProfiel van NegatievelingQuote dit bericht

quote:
Op 25 maart 2023 21:57 schreef BenKnuckles het volgende:
Wat zijn de meningen hier over stage 1 chiptuning? Ik zou er mijn V60 D2 mee van 120 tot 170 pk kunnen krijgen. Allemaal niet echt nodig, maar in theorie wel leuk. Maar behalve dan het opnieuw inschrijven + verzekeren: kan zo’n wagen daar wel wat mee om? Hoe zit het met snellere slijtage of onderdelen die niet gemaakt zijn om meer vermogen te dragen dan wat er in de fabriek ingesteld is? Of zit daar bij zo’n softwarematig begrensde motor geen verschil in?


Hier kan ik bijna een boek over schrijven. Ga ik niet doen, ik probeer de samenvatting.

Eerst de gouden tip die iedereen altijd negeert. De oplossing is namelijk simpel. Koop eenzelfde auto met meer vermogen. Volvo heeft die al kant en klaar voor je gemaakt en ze staan bij bosjes te koop. Neem altijd de krachtigste variant van de serie, en ga pas dàn zelf lopen hannessen als die niet zou voldoen - tenzij het je hobby is om het wiel opnieuw uit te vinden. En zelfs dan, overweeg een andere auto met meer vermogen. Dat is in 9 van de 10 gevallen de betere optie. Echt. Ik kan het weten. Been there, done that, got the T-shirt multiple times over.

Goed, die ervaringswijsheid van duizenden negerende: Ja, tegenwoordig zijn verschillende vermogensstappen van één en dezelfde basismotor vaak in hoge mate softwarematig gecreëerd. Maar... niet alle motoren die fysiek hetzelfde lijken, zijn dat ook. Je moet echt specifiek per type auto je huiswerk doen. Het kan zomaar zijn dat onderblok en krukas hetzelfde zijn, maar dat de zuigerbodems en drijfstangen anders/lichter geconstrueerd zijn bij minder krachtige varianten. Turbo's kunnen kleiner zijn, nokkenassen anders, spruitstukken anders, koppen anders, radiateurs kleiner - noem een onderdeel, en het kan zomaar eens lichter, kleiner of domweg anders zijn uitgevoerd. Dat betekent niet dat alles voor je ogen zal verkruimelen of smelten van een beetje meer turbodruk en een plonsje extra diesel af en toe (want dat is wat chiptuning in wezen is), maar het kan wel zo zijn dat sommige componenten ineens in een meer kritisch bereik gaan moeten werken. Hoe spannend dat is, hangt ook weer van de specifieke auto en de omstandigheden af. Doe dus je huiswerk en zie uit te vogelen wat er allemaal anders en hetzelfde is op jouw D2 ten opzichte van (zeg) een D4. Dat is vervelend werk, en het internet staat ook nog eens vol met onzin. Niet makkelijk dus.

Als je 90% van je kilometers met constante snelheid op de snelweg maakt, doet die 'chip' in principe niets. Immers, 120km/h rijden op de snelweg kost precies evenveel vermogen in verder identieke auto's, of de ene nu 120 en de andere 170 pk kan leveren doet dan niet terzake. Daar lijdt hij dus niet extra van; de chip komt pas in actie als je (flink) gaat versnellen. Anders wordt het dus, als je bijvoorbeeld in de Ardennen woont en iedere dag plankgas de heuvels op rijdt, of als je altijd al je acceleraties binair volgas doet. Dan heeft alles een veel zwaarder leven.

De OEM (in dit geval Volvo) heeft zijn auto's onder alle omstandigheden gevalideerd; bij -20 en bij +40 graden, op hoge en lage snelheid, met en zonder volle belading en aanhanger - you name it, tot vervelens toe. Daar is een compromis van heel veel parameters uitgekomen wat enerzijds de emissie-eisen zou moeten respecteren (discalimer voor eventuele dieselgate-achtige cycle beating waar je geen weet van hebt) en anderzijds voor de design life cycle van typisch 10 tot 15 jaar en 200.000 tot 300.000km zonder al te grote problemen zou moeten functioneren. Vervolgens gaat iemand met een laptop een paar van die parameters cherrypicken, die optimaliseren voor een specifiek resultaat (zeg: een vermogens- en koppeltoename op een rollenbank op zeeniveau bij een graadje of 20 omgevingstemperatuur, en dat voor een aantal vermogensruns), daar een plotje van maken en zeggen: "kijk, ik heb het verbeterd". Dat is natuurlijk wat kort door de bocht beschreven, maar er is geen chiptuner die na zijn remap dezelfde hoeveelheid werk kan steken in het beoordelen van zijn werk als een OEM dat kan. Er zijn tuners die daar meer kaas van hebben gegeten dan andere, en er zijn er ook die echt heel erg goed weten wat ze doen omdat ze bijvoorbeeld heel dicht tegen de OEM aan hangen. Als het even kan, zoek er zo eentje.

De rest van de auto zal in dit geval denk ik niet spectaculair anders zijn dan een wat krachtiger Volvo. Volgens mij zijn versnellingsbak, koppeling, remmen en dergelijke over die hele range aardig hetzelfde (houd me ten goede, ik ken die auto's niet te uit en te na).

Als je zo ver gekomen bent met lezen: ga terug naar de gouden tip. Was getekend, iemand die vanmiddag het standalone motormanagement van één van zijn auto's weer gaat aanpassen.



[Dit bericht is gewijzigd door Negatieveling op 27-03-2023 18:19]



ANaturallyDisaster
The Idol
Usericon van ANaturallyDisaster
Posted 26-03-2023 13:47 by ANaturallyDisaster Wijzig reactieProfiel van ANaturallyDisasterQuote dit bericht

Toch wordt er over stage 1 tuning ook vaak genoeg beweerd dat de motor soepeler loopt, gunstigere uitstoot heeft en zelfs zuiniger is.

Dat kan natuurlijk marketing geleuter zijn in de trend van "wij van wc-eend".

En wat ik ook wel hoor is dat als de dealer na je tuning een update van het motormanagement doorvoert je weer terug naar je tuner kan.

Van gelezen op internet/horen zeggen that is.


Wees niet bang, ik kom zo weer voorbij. | Jij hebt enkel een hoofd om je oren uit elkaar te houden.


BenKnuckles
Bencore
Usericon van BenKnuckles
Posted 27-03-2023 12:10 by BenKnuckles (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van BenKnucklesQuote dit bericht

quote:
Op 26 maart 2023 13:47 schreef ANaturallyDisaster het volgende:
Toch wordt er over stage 1 tuning ook vaak genoeg beweerd dat de motor soepeler loopt, gunstigere uitstoot heeft en zelfs zuiniger is.

Van gelezen op internet/horen zeggen that is.

Exact dat, maar er wordt maar weinig verteld over alles wat niet de motor is. Vandaar mijn vraag hier.

En het wederom ernstig goede antwoord van Neg (Never Ending Game, mosh!) maakt dat al een stuk duidelijker. Bedankt alweer! Nu ga ik het voor de gein wel eens uitzoeken. De kans dat ik het ga doen is quasi nul, maar het is interessante materie en je weet nooit.

Hoger dan een D2 was niet echt een optie in de periode van de aankoop en ik moet ook niet blaten, want ben voor comfort en accessoires gegaan ipv motorisatie. En het is allemaal wel goed genoeg, dus verre van een noodzaak. Ik kan wel voorspellen dat een grotere hoeveelheid pk’s effectief zullen gebruikt worden als ik ze ter beschikking heb

Stel je voor dat ik een specifieke i4 zie voorbijzoemen ipv voorbijvliegen!


I'm lifted troop, you can bring your wack-ass crew


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 27-03-2023 15:49 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

leuke wagens


signature


Negatieveling
See You Next Tuesday!
Usericon van Negatieveling
Posted 27-03-2023 20:02 by Negatieveling Wijzig reactieProfiel van NegatievelingQuote dit bericht

En sinds ik er een paar rondjes op een testbaan mee heb kunnen doen staat deze ook wel erg hoog op mijn verlanglijstje. In dit groen, graag:



Misschien leuk om over 5 jaar, als ik (Satan volente) 50 word, de midlife crisis wat luister bij te zetten.



ANaturallyDisaster
The Idol
Usericon van ANaturallyDisaster
Posted 27-03-2023 20:42 by ANaturallyDisaster Wijzig reactieProfiel van ANaturallyDisasterQuote dit bericht

Zo kun je indeerdaad ook zeggen dat de bankrekening het nog niet toelaat.


Wees niet bang, ik kom zo weer voorbij. | Jij hebt enkel een hoofd om je oren uit elkaar te houden.


karnivoor
Usericon van karnivoor
Posted 13-04-2023 15:06 by karnivoor Wijzig reactieProfiel van karnivoorQuote dit berichthttp://www.kanker.nl/

ADHD strikes again. Ik heb een Mercedes E280 Avantgarde uit 1996 gekocht. Mooie foute AMG velgen eronder, zwart leer erin en glimmend typisch zilver. De eerste taxi grappen heb ik al moeten aanhoren. Zit heerlijk, rijdt niet zo strak als de Focus mk1 maar wel heerlijk relaxed van A naar B (en tussendoor tanken).

Roest valt warempel mee (anders had ik hem ook wel laten staan). Moet nog wel nog wat dingetjes fixen zoals een hardnekkig weigerend remlichtje en een doffe koplamp maar dat is wel te overzien. Binnenkort ook nog maar even een preventieve grote beurt. Zou van de eerste eigenaar zijn maar gezien de bijgesloten nota's vermoed ik dat dat niet zo was. Maar goed, wel gedocumenteerd dus.




[Dit bericht is gewijzigd door karnivoor op 13-04-2023 15:12]


Je moeder.


Negatieveling
See You Next Tuesday!
Usericon van Negatieveling
Posted 13-04-2023 15:27 by Negatieveling Wijzig reactieProfiel van NegatievelingQuote dit bericht

Woei, de beruchte W210! Als ze goed zijn, zijn het fijne sloepen, maar ze zijn zo vaak nogal, eh, niet zo goed. Voordeel is dat het een auto is die wel goed te troubleshooten en te repareren is voor een beetje gevorderde zelfsleutelaar




MetalJan
Speluh!!!
Usericon van MetalJan
Posted 13-04-2023 21:12 by MetalJan Wijzig reactieProfiel van MetalJanQuote dit bericht

Lekkere pooierbak!


F.Jacobse
Usericon van F.Jacobse
Posted 13-04-2023 21:33 by F.Jacobse Wijzig reactieProfiel van F.JacobseQuote dit berichthttp://www.metal-archives.com/artists/Wim_van_Burken/73487

Die velgen zijn net bierfusten van 50 liter van bovenaf gezien. Op een smartphone.

Gaafheid!




"De Tegenpartij is de bonafideste, de soliedeste en de dynamooste partij van heel Nederland."


karnivoor
Usericon van karnivoor
Posted 14-04-2023 10:23 by karnivoor Wijzig reactieProfiel van karnivoorQuote dit berichthttp://www.kanker.nl/

quote:
Op 13 april 2023 15:27 schreef Negatieveling het volgende:
Woei, de beruchte W210! Als ze goed zijn, zijn het fijne sloepen, maar ze zijn zo vaak nogal, eh, niet zo goed. Voordeel is dat het een auto is die wel goed te troubleshooten en te repareren is voor een beetje gevorderde zelfsleutelaar




Ik hoop dat het meevalt want dit is de komende tijd m'n dagelijkse auto...


Je moeder.


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 15-04-2023 20:01 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

quote:
Op 13 april 2023 21:33 schreef F.Jacobse het volgende:
Die velgen zijn net bierfusten van 50 liter van bovenaf gezien. Op een smartphone.

Gaafheid!





yup, dat maakt hem zo mooi


signature


ANaturallyDisaster
The Idol
Usericon van ANaturallyDisaster
Posted 16-04-2023 14:09 by ANaturallyDisaster Wijzig reactieProfiel van ANaturallyDisasterQuote dit bericht

quote:
Op 23 maart 2023 19:28 schreef Negatieveling het volgende:






Is dat nou de Picanto van ND?


Wees niet bang, ik kom zo weer voorbij. | Jij hebt enkel een hoofd om je oren uit elkaar te houden.


BenKnuckles
Bencore
Usericon van BenKnuckles
Posted 16-04-2023 16:42 by BenKnuckles (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van BenKnucklesQuote dit bericht

Zo stel ik hem mij ook wel voor. Met een boze blik en rode oortjes.


I'm lifted troop, you can bring your wack-ass crew


F.Jacobse
Usericon van F.Jacobse
Posted 16-04-2023 16:52 by F.Jacobse Wijzig reactieProfiel van F.JacobseQuote dit berichthttp://www.metal-archives.com/artists/Wim_van_Burken/73487

Ik zie nergens een boeren zakdoek.




"De Tegenpartij is de bonafideste, de soliedeste en de dynamooste partij van heel Nederland."


PandroidJack
The Paranoid Android
Usericon van PandroidJack
Posted 17-04-2023 13:46 by PandroidJack Wijzig reactieProfiel van PandroidJackQuote dit bericht

Wegens nieuw samengesteld gezin, wat bij momenten resulteert in 4 kinderen te samen, zou ik mijn dus veel te kleine Dacia Sandero willen inruilen voor een wagen waar plek is voor 6. Gekoppeld aan het feit dat mijn vriendin en ik dromen van een travelvan (nadien zo in te richten), denken we momenteel richting zo'n 'gedrocht' :



Aangezien hier wel wat autokenners zitten, zijn tips, aanbevelingen e.d. altijd welkom.

[Dit bericht is gewijzigd door PandroidJack op 17-04-2023 13:48]


The man who comforts himself not with what he achieves, but with what he dreams of achieving.


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 17-04-2023 17:48 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

quote:
Op 16 april 2023 16:52 schreef F.Jacobse het volgende:
Ik zie nergens een boeren zakdoek.



helemaal ondergesneeuwd


signature


Negatieveling
See You Next Tuesday!
Usericon van Negatieveling
Posted 17-04-2023 20:09 by Negatieveling Wijzig reactieProfiel van NegatievelingQuote dit bericht

Busjes, altijd lastig. Waarom? Omdat ze eigenlijk zonder uitzondering bedrijfsmatig gebruikt worden. Het zijn stukken gereedschap, niks meer, niks minder. Dat zou je kunnen zien als een voordeel (want je verdient immers geld met dat gereedschap, dus onderhoud je het goed), maar vaak is het toch vooral een nadeel (de gebruiker van het gereedschap is niet de eigenaar, en het onderhoud is veelal afgekocht in de lease, dus zo'n ding heeft vaak een zwaar leven en krijgt weinig liefde).

Goed, dat gezegd hebbende. Denk drie keer na of je echt een busje wilt. Weet niet hoe het in België zit met belastingen, maar in Nederland is dat geen feestje. Het overgrote deel van de busjes is diesel en weegt bepaald niet niks. Daar ga je dus iedere maand dik voor mogen betalen. Verzekeren kan ook nog wel eens tegenvallen. En diesel zit in het verdomhoekje. Waar je allemaal heen zou willen rijden weet ik niet, maar er steden zijn er dol op om hun eigen milieuzones in te voeren, vaak specifiek gericht op oudere diesels.

Ga er ook vooral een keer in zitten en een flink stuk in rijden. Het is verbazingwekkend hoe ducking beroerd je in de meeste bussen eigenlijk achter het stuur zit (of althans: ik persoonlijk). Zo'n Trafic van de foto bijvoorbeeld, daar zit je echt eigenaardig in. Stoel laat zich niet lekker verstellen ten opzichte van het stuur, en de stoelen zijn echt om te huilen. Wat dat betreft ben je met een Transporter of Transit een stuk beter bediend.

En verkijk je er niet op hoe groot zo'n ding is. Vooral in de breedte scheelt het merkbaar, en afhankelijk van de wielbasis in de lengte ook wel wat. En omdat het allemaal verkeerdwielaandrijving is, heb je niet heel veel stuuruitslag en dus ook een fikse draaicirkel (OK, een Vito heeft RWD en draait dan ook op een kwartje). Allemaal niet onoverkomelijk, maar je zult best eens een parkeerplaats of -garage aan je neus voorbij moeten laten gaan.

Qua rijden is het ook behelpen. Het is niet abject afzien of zo, maar het woord 'utilitair' omschrijft het vaak wel. Ook hier zijn gradaties in per merk en type, maar bereid je er op voor dat er meer rammelt, dat het toch een flinke klankkast is en dat geluid en trillingen vaak sterker doorkomen. Busjes zijn eigenlijk ook bedoeld om vooral beladen een goed weg- veergedrag te hebben, dus als je er alleen in zit, rijdt het over het algemeen minder comfortabel.

Dan is het ook nog eens zo dat veel bussen ontworpen en gebouwd zijn om een relatief kort en intensief leven te hebben. Roestbescherming staat dus niet per se heel hoog op de agenda en al vrij vroeg kun je serieuze roest tegenkomen (hallo, Mercedes Vito).

Als je dan toch voor een bus gaat, moet je ook nog even bedenken wat je wilt. Als je met 6 man wilt kunnen reizen, heb je in de basis twee opties: een bestelwagen met dubbele cabine met 6 (krappe) zitplaatsen, of een taxibusje met 8 of 9, vaak deels wat ruimere zitplaatsen. Ieder van die twee heeft een grote kans op een specifieke geschiedenis: hetzij 'aannemersbus', hetzij 'schoolvervoer'. In het eerste geval: grote kans op totaal uitgewoond, doorrookt interieur en in het tweede geval: grote kans dat het ding heel veel stop&go verkeer heeft gereden en dus een koppeling heeft die al graag met pensioen wil en een motor die amper ooit echt op temperatuur is geweest. Een derde variant is misschien de echte taxibus. Die heeft vaak een astronomische kilometerstand, en vaak ook heel veel stationair gedraaid op de standplaats - en iedereen die wel eens een taxi door een binnenstad heeft zien laveren weet dat deze voertuigen vaak door redelijk talentloze aspirant-coureurs worden gereden met vuistjes van ham en de voertuigbeheersing van een dropveter, dus je mag er van uitgaan dat veel componenten al een beste boodschap gedaan hebben.

Kortom: busjes zijn een vak apart. En dan zijn ze tegenwoordig (in Nederland althans) nog schreeuwend duur ook. Voor een collega was ik op zoek naar iets soortgelijks: een VW Transporter/Caravelle, niet-diesel, personenbus - goed, dat is een beetje een witte raaf, maar daar vragen ze doodleuk 20 tot 25k voor, en dan heb je een bus van 12 jaar oud met 2 ton op de klok. Yowza. Een maatje van me kocht een bone stock Transporter om een campertje van te bouwen... ding is alweer 14 jaar oud, lange wielbasis, kleinste TDI-motor, ruim 2 ton op de klok, in een oerlelijke tint oranje, met een versnellingsbak die deels in puin lag en met nog wat verborgen (of verzwegen?) mankementen: gewoon 12k mogen aftikken.

Alles wat een beetje leuk geprijsd is, daar wil je vaak geen gezin meer in stoppen, en waar je dat wel wilt, mag je de portemonnee trekken.

Een Ford Galalaxy (of zoiets) met een trekhaak, dàt zou ik kopen, denk ik.

[Dit bericht is gewijzigd door Negatieveling op 17-04-2023 20:13]



PandroidJack
The Paranoid Android
Usericon van PandroidJack
Posted 18-04-2023 6:47 by PandroidJack Wijzig reactieProfiel van PandroidJackQuote dit bericht

Alvast hartelijk bedankt voor je uitgebreide uitleg .

Qua taxen zou het in België nog kunnen meevallen, als je het ding als 'lichte vracht' kan laten registreren.

Die Ford ga ik dan zeker ook eens checken.


The man who comforts himself not with what he achieves, but with what he dreams of achieving.


Dit topic is 5 pagina's lang: 1 2 3 4 5
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen