IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 6 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6
Auteur:
Topic : Hersengymnastiek topic Volgende pagina
Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 17-12-2002 9:04 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Okay, experimentje. Naar aanleiding van wat gedoe op het werk leek het me wel leuk om een hersengymnastiek topic te plaatsen, een topic voor puzzeltjes en lastige vraagstukken dus.

Ik verzoek de mods evt. geplaatste oplossingen onmiddellijk te modereren . Volgens mij kunnen oplossingen wel per e-mail uitgewisseld worden, en anders maak je natuurlijk gewoon een oplossings-topic!

Ik zal de spits afbijten met een breinbreker die op het werk langskwam, waarvan ik de oplossing (nog) niet heb, maar hij schijnt te moeten kunnen:

Er zijn 12 uiterlijk identieke ballen. 11 van deze ballen hebben tevens hetzelfde gewicht, één bal heeft een afwijkend gewicht. Je weet NIET of die bal lichter of zwaarder is dan de rest (dit is een belangrijk gegeven!). Het is zaak uit te vinden welke bal het afwijkende gewicht heeft. Je hebt hiervoor tot je beschikking een bijzonder simpele balans: geen gewichtsaanduiding, gewoon twee bakken waarin je ballen kunt leggen. Als één kant zwaarder is zal de balans naar die kant doorslaan, verder niks. Deze balans mag je voor niet meer dan DRIE wegingen gebruiken (daarna is de volgende ZM'er aan de beurt om de oplossing proberen te vinden en de rij is al zo lang ).

Ik wens jullie veel succes, op het werk komen we er niet uit.

Oplossingen hier: http://forum.zwaremetalen.com/forum_topic.php?id=484112

En nogmaals: je weet NIET of de afwijkende bal zwaarder of lichter is! Dit is belangrijk, want dat maakt het vraagstuk veel moeilijker!

[Dit bericht is gewijzigd door Dwaallicht op 17-12-2002 9:32]

Azagthoth
One RG2550EX in the pocket!
Usericon van Azagthoth
Posted 17-12-2002 9:07 by Azagthoth Wijzig reactieProfiel van AzagthothQuote dit berichthttp://www.playsomeguitar.com

Okay, en waar moet ik de oplossing naar toe sturen en wat heb ik gewonnen ?

Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 17-12-2002 9:10 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Ik maak wel een oplossing topic aan .

Wat je wint? Een diep, warm gevoel van tevredenheid en eventueel een ferme handdruk.

elessar
sienimyrkytys
Usericon van elessar
Posted 17-12-2002 9:13 by elessar Wijzig reactieProfiel van elessarQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/ouwetaart/

Aargh die heb ik wel eens eerder gehoord, maar of ik ben de oplossing vergeten, of die heb ik nooit geweten. Heb er wel iemand nog eens een VB progje voor zien schrijven om het op te lossen.

Er zit trouwens een best leuke IQ-test in ZM, je kan'm activeren met Alt-F4.

Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 17-12-2002 9:21 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Nog ff wat makkelijke/bekende dan:

1. Je doet mee aan een kwis om een Jackson Kelly die achter een deur is verscholen te winnen. Om deze te winnen moet je de juiste deur aanwijzen (er zijn drie deuren). Je maakt je keuze en de quizmaster Steve Vai doet een ANDERE deur open; achter deze deur staat niets. Hij vraagt je of je bij je eerdere keuze blijft, of dat je toch maar de andere dichte deur kiest.

Hoe maak je meer kans op die prachtige gitaar, door bij je keuze te blijven of door toch maar de andere deur te kiezen?

2. (een hele bekende) Je bent op bezoek geweest bij koningin Beatrix en als rechtgeaarde Republikein heb je haar vreselijk beledigd. Zo vreselijk zelfs dat ze je liever ter dood gebracht zou zien. Maar, ze geeft je één kans. Ze sluit je op in een kamer met twee deuren; voor elke deur staat een wacht. Éen deur leidt naar de vrijheid, de andere deur naar de galg. Voor allebei de deuren staat een wachter. Je mag één wachter één vraag stellen. Verder weet je dat één wachter altijd liegt, en dat de andere altijd de waarheid spreekt. Je weet niet welke wachter de leugenaar is, en je weet ook niet achter welke deur de vrijheid ligt, en ook niet welke wachter voor welke deur staat. Éen vraag dus is alles wat je hebt, en die mag je maar aan één wachter stellen.

Welke vraag dien je te stellen om genoeg informatie te verkrijgen zodat je de vrijheid tegemoet kunt wandelen?

Paul
GOD
Usericon van Paul
Posted 17-12-2002 9:33 by Paul (Administrator) Wijzig reactieProfiel van PaulQuote dit berichthttp://https://www.brainoverload.nl/

laat maar

[Dit bericht is gewijzigd door Paul op 17-12-2002 9:35]

helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 17-12-2002 11:23 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

Hey, die heb ik ooit al eens opgelost.. ik zal er eens over nadenken.

I'm not being rude. You're just insignificant.

bazzio
opa lives!
Usericon van bazzio
Posted 17-12-2002 12:11 by bazzio Wijzig reactieProfiel van bazzioQuote dit bericht

Een man woont in een torenflat op de 14e verdieping. Hij stapt altijd uit op de 8e verdieping en loopt de rest met de trap, behalve als het regent dan neemt hij wel de lift tot de 14e verdieping.

Waarom?

Bazzio Attacks!!!

Snaack
Usericon van Snaack
Posted 17-12-2002 12:18 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

quote:
Op 17 december 2002 12:11 schreef bazzio het volgende:
Een man woont in een torenflat op de 14e verdieping. Hij stapt altijd uit op de 8e verdieping en loopt de rest met de trap, behalve als het regent dan neemt hij wel de lift tot de 14e verdieping.

Waarom?

Omdat hij gestoord is?

bazzio
opa lives!
Usericon van bazzio
Posted 17-12-2002 13:13 by bazzio Wijzig reactieProfiel van bazzioQuote dit bericht

Euhh, NEE!

Bazzio Attacks!!!

Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 17-12-2002 13:16 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

OK een wat simpelere die iedereen vast al eens heeft gedaan.

Je hebt een rivier.
Je hebt een krokodil, een geit en een krop sla.
De krokodil mag niet alleen achterblijven met de geit, anders eet ie em op.
De geit mag niet alleen blijven met de krop sla anders eet ie em op

Je kunt slechts één voorwerp tegelijkertijd meenemen.

Hoe krijg je alles aan de overkant?

Lord Morgoth
Fear me...
Usericon van Lord Morgoth
Posted 17-12-2002 13:54 by Lord Morgoth Wijzig reactieProfiel van Lord MorgothQuote dit bericht

Deze kennen jullie vast ook wel:

Stel je zit in een pikdonkere kamer met drie mensen. Alle mannen vertellen altijd de waarheid, en alle vrouwen liegen altijd (typisch he ). Je kan aan hun stem niet horen welke van welke sexe ze zijn, dus je vraagt het gewoon maar.

De eerste antwoord zo onduidelijk dat je het antwoord niet kan verstaan.

De tweede antwoord het volgende:

De eeste persoon zei: "Ik ben een man".
De eerste persoon is een vrouw.
Ik ben een man.

De derde persoon zegt:

De tweede persoon is een vrouw.
Ik ben een man.

Wie is/zijn man en wie is/zijn vrouw?

Valar Morghulis! All men must die -- Jaqen H’ghar

Styhn
Usericon van Styhn
Posted 17-12-2002 14:37 by Styhn Wijzig reactieProfiel van StyhnQuote dit berichthttp://n/a

Je bent opweg naar het Land van de Waarheid. Op een gegeven moment kom je op een splitsing tegen. Bij elke afslag staat een wachter. Eentje liegt en eentje verteld de waarheid. Wat moet je vragen om achter de juiste weg te komen?

Deze lijkt op een bovenstaande, waarin je uit 2 deuren moet kiezen. Het verschil hierbij is dat de wachters alleen met "ja" en "nee" kunnen antwoorden.

11.45: restate my assumptions

Lord Morgoth
Fear me...
Usericon van Lord Morgoth
Posted 17-12-2002 14:49 by Lord Morgoth Wijzig reactieProfiel van Lord MorgothQuote dit bericht

Stynn,

die vraag heeft Dwaallicht hierboven ook al gepost:

quote:

2. (een hele bekende) Je bent op bezoek geweest bij koningin Beatrix en als rechtgeaarde Republikein heb je haar vreselijk beledigd. Zo vreselijk zelfs dat ze je liever ter dood gebracht zou zien. Maar, ze geeft je één kans. Ze sluit je op in een kamer met twee deuren; voor elke deur staat een wacht. Éen deur leidt naar de vrijheid, de andere deur naar de galg. Voor allebei de deuren staat een wachter. Je mag één wachter één vraag stellen. Verder weet je dat één wachter altijd liegt, en dat de andere altijd de waarheid spreekt. Je weet niet welke wachter de leugenaar is, en je weet ook niet achter welke deur de vrijheid ligt, en ook niet welke wachter voor welke deur staat. Éen vraag dus is alles wat je hebt, en die mag je maar aan één wachter stellen.

Welke vraag dien je te stellen om genoeg informatie te verkrijgen zodat je de vrijheid tegemoet kunt wandelen?

Ook het antwoord staat al in het oplossimgen topic.

[Dit bericht is gewijzigd door Lord Morgoth op 17-12-2002 14:49]

Valar Morghulis! All men must die -- Jaqen H’ghar

Witchking
Usericon van Witchking
Posted 17-12-2002 14:51 by Witchking Wijzig reactieProfiel van WitchkingQuote dit bericht

quote:
Op 17 december 2002 12:11 schreef bazzio het volgende:

Waarom?

Het is een liliputter? dus hij kan niet bij het knopje van de 14e etage.
En als het regent dan heeft die zijn paraplu bij zich en daarmee drukt die het knopje van de 14e etage in.

[Dit bericht is gewijzigd door Witchking op 17-12-2002 15:17]

Styhn
Usericon van Styhn
Posted 17-12-2002 17:13 by Styhn Wijzig reactieProfiel van StyhnQuote dit berichthttp://n/a

quote:
Op 17 december 2002 14:49 schreef Lord Morgoth het volgende:
Stynn,

die vraag heeft Dwaallicht hierboven ook al gepost:

Ook het antwoord staat al in het oplossimgen topic.

.. alleen hier kunnen de antwoorden alleen "ja" of "nee" zijn.

11.45: restate my assumptions

Trevoc
An eye for an eye
Usericon van Trevoc
Posted 17-12-2002 20:52 by Trevoc Wijzig reactieProfiel van TrevocQuote dit berichthttp://www.myrkvar.nl

Je staat in een kamer in jou kamer zijn 3 licht schakelaars. Naast jou kamer is een andere kamer met een lamp, in jou kamer kan je niet zien of de lamp aan of uit is. Je mag twee keer schakelaars over zetten, en maar één keer in de andere kamer kijken. Hoe kun je er achter komen welke schakelaar bij de lamp hoort.
Je hoeft de lamp niet aan te zien staan.

helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 17-12-2002 21:31 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

quote:
Op 17 december 2002 20:52 schreef Trevoc het volgende:
Je staat in een kamer in jou kamer zijn 3 licht schakelaars. Naast jou kamer is een andere kamer met een lamp, in jou kamer kan je niet zien of de lamp aan of uit is. Je mag twee keer schakelaars over zetten, en maar één keer in de andere kamer kijken. Hoe kun je er achter komen welke schakelaar bij de lamp hoort.
Je hoeft de lamp niet aan te zien staan.
Volgens mij ken ik deze al, maar dan moet je 'm toch iets zuiverder vertellen ben ik bang. Namelijk dat je twee verschillende schakelaars mag omzetten, maar dat het niet uitmaakt hoe vaak. En nog een klein flauw detail, dat ik niet ga noemen omdat dan de opgave verpest is.

I'm not being rude. You're just insignificant.

Trevoc
An eye for an eye
Usericon van Trevoc
Posted 17-12-2002 22:15 by Trevoc Wijzig reactieProfiel van TrevocQuote dit berichthttp://www.myrkvar.nl

Je mag maar 2X een schakelaar verzetten, dus 2X nr. 1 of 1X nr. 1 en 1X nr. 2, ach je snapt t denk ik wel

Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 19-12-2002 9:00 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

3 wiskundigen gingen een donker huis binnen en deden de deur dicht. Er was helemaal geen licht in het huis (geen ramen, enz.). In het huis stond een doos. In de doos zaten 5 hoeden, allemaal gemaakt van dezelfde stof, in dezelfde model, enz. Het enige verschil zit in de kleur. Er zijn 3 rode hoeden en 2 zwarte hoeden. Ieder wiskundige kreeg de opdracht een hoed op te zetten, zonder te weten welke kleur het was, natuurlijk. Daarna kregen ze de opdracht de deur te vinden en een voor een naar buiten te gaan, recht vooruit kijkend. Ze mochten zich niet omdraaien. Wiskundige 3 ging als eerste naar buiten, toen 2, daarna 1, een voor een. Wiskundige 1 kon de hoeden van Wiskundigen 2 & 3 zien, maar niet zijn eigen hoed. Wiskundige 2 kon alleen maar de hoed van Wiskundige 3 zien. Wiskundige 3 kon helemaal geen hoeden zien. Ze mochten niet praten, tenzij ik hun een vraag stelde. Ik vroeg aan Wiskundige 1, "Welke kleur hoed heb jij op?" Hij antwoordde, "Ik weet het niet." Toen vroeg ik aan Wiskundige 2, "Welke kleur hoed heb jij op?" Ook hij antwoordde, "Ik weet het niet.". Toen vroeg ik aan Wiskundige 3, "Welke kleur hoed heb jij op?". Hij antwoordde, "Rood!". En hij had gelijk!
Hoe wist hij het? Hij had geen spiegels of iets dergelijks.

Azagthoth
One RG2550EX in the pocket!
Usericon van Azagthoth
Posted 02-01-2003 13:20 by Azagthoth Wijzig reactieProfiel van AzagthothQuote dit berichthttp://www.playsomeguitar.com

Snaack
Usericon van Snaack
Posted 03-01-2003 14:08 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

[Op verzoek van de topicstarter. Oplossingen kunnen hier besproken worden.]

[Dit bericht is gewijzigd door helmet op 03-01-2003 14:44]

littercan
When does garbageman come and empty me?
Usericon van littercan
Posted 17-01-2003 0:19 by littercan Wijzig reactieProfiel van littercanQuote dit bericht

quote:
Op 17 december 2002 9:04 schreef Dwaallicht het volgende:
-
Ik zal de spits afbijten met een breinbreker die op het werk langskwam, waarvan ik de oplossing (nog) niet heb, maar hij schijnt te moeten kunnen:

Er zijn 12 uiterlijk identieke ballen. 11 van deze ballen hebben tevens hetzelfde gewicht - blablabla

en dan dit:
En nogmaals: je weet NIET of de afwijkende bal zwaarder of lichter is! Dit is belangrijk, want dat maakt het vraagstuk veel moeilijker!

hij is zo fcking simpel met 27 identieke ballen is t nog te doen

fortune make history, pain makes memorie

Koud
Usericon van Koud
Posted 06-02-2003 13:56 by Koud Wijzig reactieProfiel van KoudQuote dit bericht

Ik vond dit een erg leuk topic, dus ik ga hem maar eens reactiveren:

Twee raadsels waarbij een bepaalde manier van denken nodig is.

Een man loopt een cafe binnen en bestelt een glaasje water. De barman trekt vervolgs zijn dubbelloops shotgun van onder de bar vandaan en richt hem op de man. De man reageert met "Dank u wel" en loopt vrolijk weg. Hoe komt dit?

Een man ligt in het midden van een verlaten grasveld. Hij is dood, maar het gras om hem heen is niet verstoord. Hij heeft een ongeopende rugzak op zijn rug. Wat zit daar in?

Opdat mijn dode droom niet moge staven dat uw schijnwijsheid eindlijk triumfeert, en niet een vuige bent van schurftge slaven zich tegen hunne heer en meester keert.

Claw
GRAFSTEEN DIAGRAMMEN!
Usericon van Claw
Posted 06-02-2003 14:25 by Claw Wijzig reactieProfiel van ClawQuote dit berichthttp://www.aardtmann.tk/

quote:
Op 6 februari 2003 13:56 schreef Koud het volgende:
Ik vond dit een erg leuk topic, dus ik ga hem maar eens reactiveren:

Twee raadsels waarbij een bepaalde manier van denken nodig is.

Een man loopt een cafe binnen en bestelt een glaasje water. De barman trekt vervolgs zijn dubbelloops shotgun van onder de bar vandaan en richt hem op de man. De man reageert met "Dank u wel" en loopt vrolijk weg. Hoe komt dit?

Een man ligt in het midden van een verlaten grasveld. Hij is dood, maar het gras om hem heen is niet verstoord. Hij heeft een ongeopende rugzak op zijn rug. Wat zit daar in?

Dit zijn geen leuke raadsels. Het slaat zelfs nergens op aangezien er geen antwoord is.

Death Metal heerscht! Check de nieuwe Suffocation en Prostitute Disfigurement!!! (Veel beter dan Doom Metal )

Koud
Usericon van Koud
Posted 06-02-2003 14:37 by Koud Wijzig reactieProfiel van KoudQuote dit bericht

quote:
Op 6 februari 2003 14:25 schreef Claw het volgende:
Dit zijn geen leuke raadsels. Het slaat zelfs nergens op aangezien er geen antwoord is.

Er is wel een logisch antwoord op beide raadsels, ze zijn heel makkelijk te verklaren. Alleen je moet het net ff zien. Als je een wiskundig raadsel wil, weet ik er ook nog wel een:

Je wil een woestijn oversteken. Je hebt berekend dat je 6 dagen erover doet om hem over te steken, maar een persoon kan maar voor 4 dagen voedsel meenemen.

Gelukkig is er een dorp in de buurt, waar je negerslaafjes kan huren voor 10 pleuro per dag dat ze van huis zijn. Je moet echter wel ervoor zorgen dat ze veilig thuis komen.

Wat is het laagste bedrag dat je kan betalen om naar de overkant van de woestijn te komen?

Opdat mijn dode droom niet moge staven dat uw schijnwijsheid eindlijk triumfeert, en niet een vuige bent van schurftge slaven zich tegen hunne heer en meester keert.

Dit topic is 6 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com