IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 8 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8
Auteur:
Topic : de dag dat de fosiele brandstoffen op zijn.. Vorige pagina | Volgende pagina
NolthuarII
Tijd maak je!
Usericon van NolthuarII
Posted 15-06-2004 20:25 by NolthuarII Wijzig reactieProfiel van NolthuarIIQuote dit bericht

quote:
Op 10 september 2003 12:36 schreef she_devil het volgende:
k sprak laatst van geoloog dat er dik vet gelogen wordt over de hoeveelheden aardolie die nog over zijn...volgens hem duurt het nog wel een paar honderd jaar voordat het echt op is....


Dat is dus zwaar koffiedik kijken en vrij irrelevant voor het energie vraagstuk. Waarom? Omdat het economisch en energetisch niet rendabel is om alles uit de grond te halen. Ieder olieveld heeft een bepaalde grens waarna het te duur wordt om het eruit te pompen. Dit heeft ermee te maken dat je in een olieveld water moet pompen om ervoor te zorgen dat het veld niet instort en er ook moeilijker te verkrijgen olie in zit (je pompt eerst het makkelijke spul op).


Beetje kort door de bocht gezegd (ik weet er niet zoveel vanaf):

Oftewel hoe meer olie uit het veld hoe meer water erin wat dus betekent dat je langzaam aan steeds minder olie terugkrijgt en steeds meer water wat het dus economisch/energetisch minder rendabel maakt. Op een bepaald moment piekt zo'n veld qua productie en vanaf dat moment heb je alleen maar een afname van de productie.

Waar ik me dus eerder zorgen om zou gaan maken is het fenomeen Peak Oil. Het punt waarop de olie wereldwijd gemiddeld piekt qua productie en de productie capaciteit vanaf dat moment alleen maar afneemt met zo'n 1.5 tot 3% per jaar (door o.a die boven genoemde recovery rate). neem daar een groei van 2% bovenop per jaar en je hebt een gat van 5% minder olie per jaar.(olie wordt steeds schaarser dus duurder) (in vrijwel alle europese landen en amerika is dit allang gebeurt. In amerika rond 1972 overigens voorspeeld door een geoloog genaamd Hubbert. Die het al een jaar of 20 ervoor voorspelde maar niemand die hem serieus nam.

Wanneer De wereldweide piek exact gebeurt is koffiedik kijken maar een goede schatting is tussen nu en 2015 (wanneer precies is niet te zeggen maar volgens de petroleum geologisten van ASPO rond 2008)

Voor meer informatie

http://WWW.peakoil.net/
(association for study of peak oil & Gas)

http://www.lifeaftertheoilcrash.net/

---------------------------------------------

Voordat de echte piek komt komt er nog een kleine (relatief gezien in vergelijking met world peak oil) prijststijging doordat er niet aan de vraag voldaan kan worden. Dit door o.a de supergroei van china (vorig jaar 11% volgens BP). De totale wereldconsumptie volgens BP was in 2003 78.112 Mb/d. De totale wereld productie was 76.777 Mb/d. (verschil zit hem waarschijnlijk in strategische reserves)

in combinatie met het mislukken van de oil output van irak snel weer op peil te brengen (in plaats daarvan is ie vandaag weer voor 10 dagen met 2/3 gedropt van 1.7 miljoen barrels (2 miljoen voordat de oorlog begon) naar 0.56 miljoen barrels door 2 bomaanslagen op pijpleidingen

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/3809587.stm



Bronnen qua BP cijfers:

http://www.bp.com/liveassets/bp_internet/globalbp/globalbp_uk_english/publications/energy_reviews/STAGING/local_assets/downloads/pdf/table_of_world_oil_production_2004.pdf

http://www.bp.com/liveassets/bp_internet/globalbp/globalbp_uk_english/publications/energy_reviews/STAGING/local_assets/downloads/pdf/table_of_world_oil_consumption_2004.pdf



[Dit bericht is gewijzigd door NolthuarII op 16-06-2004 17:32]


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 15-06-2004 23:10 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

boeien wanneer het op is, het gaat op (punt). of dat nou nu is, over honderd of over duizend jaar, lekker belangrijk, een oplossing komt er toch niet en "we" gaan allemaal uitsterven. deal with it.


Lainedil
Gebroeders Grey
Usericon van Lainedil
Posted 15-06-2004 23:11 by Lainedil (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van LainedilQuote dit berichthttp://www.quantumtheory.nl

lees net op teletext dat er wordt gezegd dat er nog voor 40 jaar olie is, en 60 jaar aardgas. (was dat al gezegd? heb het topic niet doorgelezen )



Bruce Banner


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 15-06-2004 23:12 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 15 juni 2004 23:10 schreef ghoulliette het volgende:
boeien wanneer het op is, het gaat op (punt). of dat nou nu is, over honderd of over duizend jaar, lekker belangrijk, een oplossing komt er toch niet en "we" gaan allemaal uitsterven. deal with it.

suicidaal?? wil je er over praten meisje?


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


windkracht10
Iced Nerd
Usericon van windkracht10
Posted 16-06-2004 13:01 by windkracht10 Wijzig reactieProfiel van windkracht10Quote dit bericht

quote:
Op 15 juni 2004 23:12 schreef ElitE het volgende:
suicidaal?? wil je er over praten meisje?

Ze zou wel eens gelijk kunnen krijgen.


mvg wk10


NolthuarII
Tijd maak je!
Usericon van NolthuarII
Posted 16-06-2004 17:44 by NolthuarII Wijzig reactieProfiel van NolthuarIIQuote dit bericht

quote:
Op 15 juni 2004 23:11 schreef Lainedil Naleanor het volgende:
lees net op teletext dat er wordt gezegd dat er nog voor 40 jaar olie is, en 60 jaar aardgas. (was dat al gezegd? heb het topic niet doorgelezen )



teletekstpagina 511

of

http://www.bp.com/subsection.do?categoryId=95&contentId=2006480

van hun review: (waar dus ook 40 jaar en 60 jaar van komt)

All numbers are, at best, informed estimates. Within the broad concept of oil 'reserves' there are several key distinctions: ultimately recoverable resource, proved, probable and possible reserves and oil in place.

waar nog bij komt dat veel landen veels te veel reserves opgegeven hebben:

There are no reliable estimates of world oil reserves available to the public. The numbers for the U.S., Norway and the UK are deemed reliable, but other countries manipulate the numbers for various reasons. These OPEC members reported these numbers (billions of barrels) to the Oil & Gas Journal in this egregious example; (The highlighted numbers are suspicious.)

cijfers:

http://www.geologie.tu-clausthal.de/Campbell/img/19.gif

meer informatie:

http://planetforlife.com/OilReserves.htm

http://www.geologie.tu-clausthal.de/Campbell/lecture.html

---------------------------------------------

BP may be forced to downgrade reserves
By Tim Webb

13 June 2004

BP is preparing to downgrade up to 3 per cent of its oil reserves, according to investment bank Goldman Sachs.

http://news.independent.co.uk/business/news/story.jsp?story=530895
---------------------------------------------
Verder zitten in het olieveld in noorwegen nog 2 of 3 andere oliemaatschappijen naast shell. Shell heeft zijn reserves van het veld aangepast maar de andere maatschappijen niet...

---------------------------------------------
quote:
Op 15 juni 2004 23:10 schreef ghoulliette het volgende:
boeien wanneer het op is, het gaat op (punt). of dat nou nu is, over honderd of over duizend jaar, lekker belangrijk, een oplossing komt er toch niet en "we" gaan allemaal uitsterven. deal with it.


Oil and gas will run out too fast for doomsday global warming scenarios to materialise, according to a controversial analysis presented this week at the University of Uppsala in Sweden. The authors warn that all the fuel will be burnt before there is enough carbon dioxide in the atmosphere to realise predictions of melting ice caps and searing temperatures.

(mits we niet overstappen op kolen uiteraard)

http://www.newscientist.com/news/news.jsp?id=ns99994216

[Dit bericht is gewijzigd door NolthuarII op 16-06-2004 17:53]


NolthuarII
Tijd maak je!
Usericon van NolthuarII
Posted 16-06-2004 17:49 by NolthuarII Wijzig reactieProfiel van NolthuarIIQuote dit bericht

pardon dubbelpost

[Dit bericht is gewijzigd door NolthuarII op 16-06-2004 17:51]


Hexegot
Usericon van Hexegot
Posted 15-09-2004 22:05 by Hexegot Wijzig reactieProfiel van HexegotQuote dit bericht

Waarom kom ik toch altijd bij het zo platgeslagen cliché uit dat de maatschappij (die mijns inziens behoorlijk op hol geslagen is) de fiets, de benenwagen en het openbaar vervoer moet herontdekken?

(Néé, ik zeg níet dat dat het aankomende tekort aan fossiele brandstoffen tegengaat!)


Misanthrope
Il Principe
Usericon van Misanthrope
Posted 15-09-2004 22:39 by Misanthrope Wijzig reactieProfiel van MisanthropeQuote dit bericht

quote:
Op 15 september 2004 22:05 schreef Hexegot het volgende:
Waarom kom ik toch altijd bij het zo platgeslagen cliché uit dat de maatschappij (die mijns inziens behoorlijk op hol geslagen is) de fiets, de benenwagen en het openbaar vervoer moet herontdekken?

(Néé, ik zeg níet dat dat het aankomende tekort aan fossiele brandstoffen tegengaat!)
Omdat de maatschappij evolueert en zich moet vernieuwen. Door terug te grijpen naar het oude ben je verdoemt.


Gelijkheid is een uitvinding van het gepeupel om wraak te nemen op de sterken.


Greycloak
Gebroeders Grey
Usericon van Greycloak
Posted 16-09-2004 14:29 by Greycloak (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van GreycloakQuote dit bericht

...is de dag dat we die kank*r-arabieren niet meer nodig hebben, ze niet meer hoeven te steunen en ze gewoon weer kunnen laten verrekken, net als donker (hihihi) Afrika. Kunnen ze weer fijn 3500 jaar terugzakken in de jaartelling en doen wat ze leuk vinden.
Voor de rest plegen ze dan waarschijnlijk ook geen aanslagen meer op ons omdat we ons niet meer met hun achterlijke geitezaken bemoeien en dat vinden ze vast erg fijn, dus mogen ze zich als ze het leuk vinden tot ontploffing brengen in een mooie ruime woestijn in plaats van in een vliegtuig of een volle bus of de Efteling.
Wat zal dát een fijne dag zijn, met een ontzettend aangename nawerking.



What a day, what a day If you can look it in the face and hold your vomit


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 16-09-2004 14:44 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 15 september 2004 22:39 schreef Misanthrope het volgende:
Omdat de maatschappij evolueert en zich moet vernieuwen. Door terug te grijpen naar het oude ben je verdoemt.


.

[Dit bericht is gewijzigd door attila_de_hun op 16-09-2004 17:08]


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 16-09-2004 14:46 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 16 september 2004 14:44 schreef attila_de_hun het volgende:
Onzin. De huidige manier waarop de maatschappij fungeert zal idd veranderen maar er zal een nieuwe, anders functionerende maatschappij ontstaan. verdoemen is dus fout, veranderen correct. en hoe die verandering zal plaatsvinden weet niemand. (due het kan mogelijk een stimulans zijn voor nieuwe ontdekkingen)
"


Euh....

Je hebt PRECIES hetzelfde als Misanthrope gezegd maar je bent niet met hem eens?


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 16-09-2004 17:03 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 16 september 2004 14:46 schreef Chelman het volgende:
"


Euh....

Je hebt PRECIES hetzelfde als Misanthrope gezegd maar je bent niet met hem eens?


.

ed: nee, wacht effe. ik denk dat ik iets te hard van stapel ben gelopen. Maar ik moet dan ook niet posten als ik halfgaar achter de computer zit na twee werkdagen van 10 uur.


[Dit bericht is gewijzigd door attila_de_hun op 16-09-2004 17:06]


Misanthrope
Il Principe
Usericon van Misanthrope
Posted 16-09-2004 17:05 by Misanthrope Wijzig reactieProfiel van MisanthropeQuote dit bericht

quote:
Op 16 september 2004 17:03 schreef attila_de_hun het volgende:
ik zou zeggen: lees nog eens goed. het verschil is dat Misantrope het over verdoemen heb terwijl ik zeg alles is mogelijk. dat is dus niet hetzelfde.
In principe zeg je hetzelfde, namelijk dat je moet evolueren/veranderen, maar voeg ik er nog aan toe dat wanneer je niet evolueert/verandert, je verdoemd bent.

[Dit bericht is gewijzigd door Misanthrope op 16-09-2004 17:06]


Gelijkheid is een uitvinding van het gepeupel om wraak te nemen op de sterken.


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 16-09-2004 17:07 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 16 september 2004 17:05 schreef Misanthrope het volgende:
In principe zeg je hetzelfde, namelijk dat je moet evolueren/veranderen, maar voeg ik er nog aan toe dat wanneer je niet evolueert/verandert, je verdoemd bent.


yep. ik had niet goed gelezen en ga nu mijn foute post weghalen.


Misanthrope
Il Principe
Usericon van Misanthrope
Posted 16-09-2004 17:09 by Misanthrope Wijzig reactieProfiel van MisanthropeQuote dit bericht



Gelijkheid is een uitvinding van het gepeupel om wraak te nemen op de sterken.


bazzio
opa lives!
Usericon van bazzio
Posted 18-09-2004 0:33 by bazzio Wijzig reactieProfiel van bazzioQuote dit bericht

de dag dat de fosiele brandstoffen op zijn..
is er wel ineens een wagen die op water rijdt.


Bazzio Attacks!!!


Gunman
the destroyer
Usericon van Gunman
Posted 18-09-2004 0:48 by Gunman Wijzig reactieProfiel van GunmanQuote dit bericht

quote:
Op 18 september 2004 0:33 schreef bazzio het volgende:
de dag dat de fosiele brandstoffen op zijn..
is er wel ineens een wagen die op water rijdt.

Die technologie is er zeker.
En niet vergeten: rijden op plantaardige olie,waterstof (daar kan genoeg van gemaakt worden), enz....


I'm a picture of ugly stories www.deathmetal.be


Phriar
Hutkippie voor bok en spenen
Usericon van Phriar
Posted 20-09-2004 12:33 by Phriar Wijzig reactieProfiel van PhriarQuote dit berichthttp://metal.20m.com

hennep-olie....

(serieus)


"Toen hij, in plaats van groenteman, besloot bakker te worden, waren de gevolgen niet te aubergine"


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 20-09-2004 12:39 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

komt toch ook CO2 bij vrij ...


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 20-09-2004 12:45 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 20 september 2004 12:39 schreef Jenje het volgende:
komt toch ook CO2 bij vrij ...


Dat zal wel maar het is een herbruikbare energiebron.

Verder is de invloed van Co2 enorm overdreven door de milieu histeria.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 20-09-2004 12:47 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Klopt, maar als je dan toch iets nieuws wilt maken doe dan gewoon waterstof ... enigste product is water ... en daar kun je niet genoeg van hebben ....


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 20-09-2004 12:54 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 20 september 2004 12:47 schreef Jenje het volgende:
Klopt, maar als je dan toch iets nieuws wilt maken doe dan gewoon waterstof ... enigste product is water ... en daar kun je niet genoeg van hebben ....


Op zich wel.

Wat mensenwel over het hoofd zien is dat waterstof ook geen panaceum is voor al onze energie kwalen.

Waarom?

Waterstof moet je eerst produceren. Om H2 te maken heb je ook weer energie nodig......daarvoor heb je dan weer een andere bron nodig. Waterstof komt niet van nature zelfstandig voor. Het zit altijd in verbinding met andere elementen.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


SkinPeeleR
moeite van het doodschoppen niet waard
Usericon van SkinPeeleR
Posted 20-09-2004 14:56 by SkinPeeleR Wijzig reactieProfiel van SkinPeeleRQuote dit berichthttp://www.e-psychiater.nl/html/psychiatrie/zwakbegaafdheid.php

De dag dat de fossiele brandstoffen opzijn?
pfff, dan toveren ze zo een nieuwe uit de hoed. Denkt men hier dan echt serieus dat anno 2004 er niet genoeg alternatieven zijn?
Wij kennen alcohol en waterstof, er zijn er ook nog een paar die wij hoogstwaarschijnlijk nog niet kennen, mischien met opzet mischien niet...
Men kan mij simpelweg niet wijsmaken dat het een grote ramp wordt als de aardolie op is.. Denk je nou echt dat zolang er aardolie valt op te pompen en men er vet aan kan verdienen dat men in de handen klapt als iemand een superzuinige auto zou maken die 1 op 80 rijdt op huis/tuin en keukenspiritus?
Ik denk dat ik dan vroegtijdig tragisch aan mijn eind zou komen..


Een kleine snol zit zo vol.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 20-09-2004 18:22 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 20 september 2004 12:54 schreef Chelman het volgende:
Op zich wel.

Wat mensenwel over het hoofd zien is dat waterstof ook geen panaceum is voor al onze energie kwalen.

Waarom?

Waterstof moet je eerst produceren. Om H2 te maken heb je ook weer energie nodig......daarvoor heb je dan weer een andere bron nodig. Waterstof komt niet van nature zelfstandig voor. Het zit altijd in verbinding met andere elementen.
Er zijn genoeg chemische processen waar H2 als product vrij komt, als een handig fabrikant nu contracten sluit met fabrikanten die H2 als restproduct hebben, dan sscheelt ht iig alweer flink.

Eerst zorgen dat een auto geen rijdende bom is .....


Dit topic is 8 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen