IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 18 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
Auteur:
Topic : Vogels kijken.. Vorige pagina | Volgende pagina
ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 16-12-2008 22:18 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 16 december 2008 21:56 schreef bastianus het volgende:
Toch alleen maar gunstig? Weer wat minder kieviten tussen de maaidorser enzo.


als het alleen buizerds betreft wel, maar de roofvogelstand is behoorlijk overhoop gegooit door DDT en andere pesticiden. Het kan best zijn dat de buizerd goed terug komt maar dat die goede terugkomst ten koste gaat van andere roofvogels die bijvoorbeeld wat meer muizen eten. Maar ik weet ook niet wat er aan de hand is ik weet alleen dat het evenwicht al jaren aan het verschuiven is.

hier trouwens een erg mooi stukje van de hypocrisie en wanbeleid van "natuurbeschermende" instellingen. Zelf heb ik het ook nooit begrepen dat een natuurgebied om de paar jaar volledig ingericht moet worden en dat de mens bepaald wat er moet komen.

http://www.boomblad.nl/img/pdf/inditnummer/bb_artikel4.pdf


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 16-12-2008 22:21 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 16 december 2008 22:12 schreef Schaep het volgende:
Laatst bijna een duif geraakt.


dat hoop ik ook altijd.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 16-12-2008 23:00 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

quote:
Op 16 december 2008 22:18 schreef ElitE het volgende:
als het alleen buizerds betreft wel, maar de roofvogelstand is behoorlijk overhoop gegooit door DDT en andere pesticiden. Het kan best zijn dat de buizerd goed terug komt maar dat die goede terugkomst ten koste gaat van andere roofvogels die bijvoorbeeld wat meer muizen eten. Maar ik weet ook niet wat er aan de hand is ik weet alleen dat het evenwicht al jaren aan het verschuiven is.

hier trouwens een erg mooi stukje van de hypocrisie en wanbeleid van "natuurbeschermende" instellingen. Zelf heb ik het ook nooit begrepen dat een natuurgebied om de paar jaar volledig ingericht moet worden en dat de mens bepaald wat er moet komen.

http://www.boomblad.nl/img/pdf/inditnummer/bb_artikel4.pdf


Tja. Ik werk zelf op een boerderij waar het allemaal best vriendelijk gaat. Onkruid wordt zo milieuvriendelijk mogelijk bestreden, en als er weer eens een marter, rat of ulk een paar kippen heeft verschalkt zorgen we gewoon dat de kooi goed dichtgemaakt wordt en de beesten beter beschermd zitten. Maar goed, we hoeven ook niet veel productie te maken.
Ik verbaas me soms wel over de agressie onder boeren als er weer eens vossen in de buurt gesignaleerd zijn, of als wilde zwijnen het land omgewroet hebben. Het is zelfs zover gekomen dat de vos een onbeschermde diersoort is geworden, vooral na veel lobbyen van boeren en jagers. Ze willen ook dat dit gaat gelden voor roofdieren als marters en ulken, ganzen, kraaien en ook voor roofvogels.
Het probleem met al deze dieren is dat wij mensen de toestand zelf gecreëerd hebben. Zo worden de wilde zwijnen op de Veluwe bijvoorbeeld speciaal gekweekt en bijgevoerd voor de jacht. Zo erg dat er nu een overschot is.
Het is denk ik zaak om het natuurlijk evenwicht zichzelf te laten herstellen, en als mensen je daar zo min mogelijk mee te bemoeien. Veel roofdieren verminderen vanzelf weer in populatie als er niet genoeg prooidieren zijn. Kraaien komen er minder als we wat minder slordig met ons afval omgaan en ook minder hiervan produceren. Vossen kunnen gewoon leven van wat ze in de natuur vinden, ook dit regelt zichzelf. En als ze eens een kippetje verschalken, dan is dat de schuld van de boer zelf omdat hij zijn kippenhok niet goed gebouwd heeft.
En wilde zwijnen daar zal goed op gejaagd moeten worden. Omdat ze geen natuurlijke vijanden hebben. Of we moeten weer wolven gaan loslaten op de Vale Ouwe. In ieder geval moeten ze niet bijgevoerd worden. Dan sterven de zwakkere exemplaren vanzelf uit.


[Dit bericht is gewijzigd door bastianus op 16-12-2008 23:04]


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 16-12-2008 23:02 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

Ahem..

[Dit bericht is gewijzigd door bastianus op 16-12-2008 23:03]


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Silence
Usericon van Silence
Posted 16-12-2008 23:24 by Silence Wijzig reactieProfiel van SilenceQuote dit bericht

quote:
Op 16 december 2008 22:12 schreef Schaep het volgende:
Laatst bijna een duif geraakt.


Ik reed mijn eerste rijles een duif aan.


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 16-12-2008 23:59 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

.

[Dit bericht is gewijzigd door ElitE op 17-12-2008 0:10]


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 17-12-2008 0:07 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 16 december 2008 23:00 schreef bastianus het volgende:
Tja. Ik werk zelf op een boerderij waar het allemaal best vriendelijk gaat. Onkruid wordt zo milieuvriendelijk mogelijk bestreden, en als er weer eens een marter, rat of ulk een paar kippen heeft verschalkt zorgen we gewoon dat de kooi goed dichtgemaakt wordt en de beesten beter beschermd zitten. Maar goed, we hoeven ook niet veel productie te maken.
Ik verbaas me soms wel over de agressie onder boeren als er weer eens vossen in de buurt gesignaleerd zijn, of als wilde zwijnen het land omgewroet hebben. Het is zelfs zover gekomen dat de vos een onbeschermde diersoort is geworden, vooral na veel lobbyen van boeren en jagers. Ze willen ook dat dit gaat gelden voor roofdieren als marters en ulken, ganzen, kraaien en ook voor roofvogels.
Het probleem met al deze dieren is dat wij mensen de toestand zelf gecreëerd hebben. Zo worden de wilde zwijnen op de Veluwe bijvoorbeeld speciaal gekweekt en bijgevoerd voor de jacht. Zo erg dat er nu een overschot is.
Het is denk ik zaak om het natuurlijk evenwicht zichzelf te laten herstellen, en als mensen je daar zo min mogelijk mee te bemoeien. Veel roofdieren verminderen vanzelf weer in populatie als er niet genoeg prooidieren zijn. Kraaien komen er minder als we wat minder slordig met ons afval omgaan en ook minder hiervan produceren. Vossen kunnen gewoon leven van wat ze in de natuur vinden, ook dit regelt zichzelf. En als ze eens een kippetje verschalken, dan is dat de schuld van de boer zelf omdat hij zijn kippenhok niet goed gebouwd heeft.
En wilde zwijnen daar zal goed op gejaagd moeten worden. Omdat ze geen natuurlijke vijanden hebben. Of we moeten weer wolven gaan loslaten op de Vale Ouwe. In ieder geval moeten ze niet bijgevoerd worden. Dan sterven de zwakkere exemplaren vanzelf uit.



Mja vossen zijn simpel te voorkomen met een goed hek, maar ratten worden een behoorlijk probleem, die kunnen overal doorheen zijn superslim en kunnen knagend hun weg vinden. Je kan ze goed voorkomen door te zorgen dat je sowieso geen afval achter laat zodat ze niet in populatie kunnen groeien en aan kippen gaan beginnen.
Maar als de vos toch een stabiele populatie heeft is het toch niet nodig om het langer beschermd te laten? zolang dat maar niet gelijk uit de hand loopt.

Ik snap even niet dat een boer last heeft van roofvogels, tenzij zn kippen en of konijnen buiten lopen. Roofvogels vangen ook veel ratten en muizen weg.
En idd ratten, muizen, kraaien, kouwtjes, duiven en veel meer beesten ontstaan door afval problemen, het probleem is niet dat je teveel duiven hebt maar dat mensen niet met hun afval kunnen omspringen. Jammer genoeg proberen mensen het dan vooral op te lossen door gif vallen jacht enzo maar begin bij het afval.

En ganzen zijn er nu wel teveel omdat er nieuwe stukken landschap zijn ingericht dat hun goed uitkomt, en dat er een jacht verbod op is, de grauwe gans kwam van nature niet echt voor in Nederland maar vreet nu hele akkers leeg. Vroeger werd deze natuurlijk veel bejaagd maar nu is die nog beschermd, daarom is het niet zo raar dat jacht nog steeds toegestaan kan blijven op sommige soorten want de mens is natuurlijk ook gewoon een predator, en die lust wel een gansje of een zwijntje



[Dit bericht is gewijzigd door ElitE op 17-12-2008 0:10]


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 17-12-2008 0:18 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

Ik spot eigenlijk alleen maar patatduiven.. Fastfood heeft hetzelfde effect op dieren als op mensen

Te erg eigenlijk om te zien, dat dan weer wel. Een soort plofkippen zal ik maar zeggen.


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 17-12-2008 8:33 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 17 december 2008 0:07 schreef ElitE het volgende:
En ganzen zijn er nu wel teveel omdat er nieuwe stukken landschap zijn ingericht dat hun goed uitkomt, en dat er een jacht verbod op is, de grauwe gans kwam van nature niet echt voor in Nederland maar vreet nu hele akkers leeg. Vroeger werd deze natuurlijk veel bejaagd maar nu is die nog beschermd, daarom is het niet zo raar dat jacht nog steeds toegestaan kan blijven op sommige soorten want de mens is natuurlijk ook gewoon een predator, en die lust wel een gansje of een zwijntje



Grauw ganzen kwamen vroeger wel van nature in Nederland voor. Die zijn een tijd uitgestorven geweest door droogleggen moerassen etc. Die soort is dus toendertijd door een dal gegaan, wat een van de redenen is van hun beschermde status( en idd, nu kan daar wel een aanpassing aan te pas komen). De bescherming is ook vooral vanuit Europa geregeld (Vogelrichtlijngebieden) al sik het goed heb.
Overigens heb ik een raar verhaal gehoord. Als de jonge loten van wintergraan worden begraasd schijnt het dat de deze plant, na begrazing, beduidend productiever is. Dat verbaasde mij en ik weet niet of het waar is, maar dat betekent dus dat granzenbegrazing dus winstgevend zou kunnen zijn!


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 17-12-2008 9:15 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

quote:
Op 17 december 2008 0:18 schreef Snaack het volgende:
Ik spot eigenlijk alleen maar patatduiven.. Fastfood heeft hetzelfde effect op dieren als op mensen

Te erg eigenlijk om te zien, dat dan weer wel. Een soort plofkippen zal ik maar zeggen.


Je bedoelt die bij de Bram Ladage?


strix40
Usericon van strix40
Posted 17-12-2008 10:16 by strix40 Wijzig reactieProfiel van strix40Quote dit bericht

De roofvogels die vorig jaar in de Provincie groningen werden vergiftigd bleken door een gefrusteerde jager te zijn vergiftigd.
Ook weidevogelbeschermers zijn al betrapt op het vernielen van roofvogelnesten.
Roofvogels pakken wel eens een weidevogel maar alleen als er een tekort aan muizen is. Verder hebben we hier hoofdzakelijk buizerd en dat zijn ook aaseters.
Dat boeren last hebben van roofvogels is mij niet bekend.


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 17-12-2008 10:23 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

tekort aan mmuizen???


signature


strix40
Usericon van strix40
Posted 17-12-2008 10:24 by strix40 Wijzig reactieProfiel van strix40Quote dit bericht

een buizerd vliegt niet in jouw huis rond


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 17-12-2008 10:50 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

heb ik een huis???


signature


strix40
Usericon van strix40
Posted 17-12-2008 11:04 by strix40 Wijzig reactieProfiel van strix40Quote dit bericht



Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 17-12-2008 11:25 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 17 december 2008 10:16 schreef strix40 het volgende:
Dat boeren last hebben van roofvogels is mij niet bekend.
Me neither (spreek er toch veel elke dag), ik kan me ook maar 2 oorzaken van last bedenken, of dat de last meer van de muizen e.d. komt of dat de karkassen die een buizerd achterlaat zorgt voor ziektes in gewassen.


AARSVIJAND
Usericon van AARSVIJAND
Posted 17-12-2008 12:41 by AARSVIJAND Wijzig reactieProfiel van AARSVIJANDQuote dit berichthttp://www.scrotum.tk

weet wel dat Friesche boeren worden gesubsidieerd zodat de ganzen niet van hun weilanden / akkers verjagen, maar een gans is geen roofvogel maar ze slopen weleenswaar hectares aan weiland!

& deze...............moest ik echt even hier plaatsen want de vogelaars binnen het ZM-forum gaan zich een breuk lachen..........als deze al niet eerder in dit topic was geplaatst?
http://www.youtube.com/watch?v=kgoqJlM6rtA


BIER,PILS,KOUWE KLETS,PROOST


strix40
Usericon van strix40
Posted 17-12-2008 12:45 by strix40 Wijzig reactieProfiel van strix40Quote dit bericht

Leuk filmpje.
dat van die schade kan ik me iets bij voorstellen; hier zitten ook geregeld groepen van 20- 300 ganzen.
Net nog wel een zilverreiger gezien.


AARSVIJAND
Usericon van AARSVIJAND
Posted 17-12-2008 12:54 by AARSVIJAND Wijzig reactieProfiel van AARSVIJANDQuote dit berichthttp://www.scrotum.tk

geniaal filmpje idd!
Kent iemand het gebied Planken Wambuis nabij de Ginkelse heide in Ede??
Iedere x als ik daar met m'n hond loop kom ik daar raven tegen , erg vet gezien die officieel niet meer in Nederland voorkomen.
Heb al eens een groep van zo'n 34 raven gespot , spanwijdte groter dan van een buizerd zowat , ze lopen de buizerds ook gewoon domweg te fucken in de lucht , mooi gezicht.
Raven zijn btw jaren geleden daar uitgezet & de populatie groeit dus het gaat goed!
Behalve de raven is de Planken wambuis ook nog 'ns een bijzonder mooi & afwisselend stukkie natuur , aanradertje dus!


BIER,PILS,KOUWE KLETS,PROOST


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 17-12-2008 12:57 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Niet alleen friezen, dat is een landelijke regeling.


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 17-12-2008 13:16 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 17 december 2008 12:41 schreef AARSVIJAND het volgende:
weet wel dat Friesche boeren worden gesubsidieerd zodat de ganzen niet van hun weilanden / akkers verjagen, maar een gans is geen roofvogel maar ze slopen weleenswaar hectares aan weiland!

& deze...............moest ik echt even hier plaatsen want de vogelaars binnen het ZM-forum gaan zich een breuk lachen..........als deze al niet eerder in dit topic was geplaatst?
http://www.youtube.com/watch?v=kgoqJlM6rtA



Jah dat is vooral de grauwe gans die heeft nooit echt lang in Nederland rond gehangen omdat we helemaal niet zon goed habitat voor ze hadden. We kweekte ze alleen voor een lekker maaltje, daarom zie je nog steeds veel van die witte gedomesticeerde ganzen, en ook half verwilderde exemplaren. Nu hebben we rond de ijssel mooie gebieden ingericht, en oostvaardersplassen, maar ook gewoon de ontginning van flevoland heeft bijgedragen aan mooie habitat van de gans waardoor de populatie echt explosief is gestegen van een paar naar nu 8000. En eigenlijk is het misschien slim om de bescherming van de ganzen een beetje in te perken, nog meer groei is waarschijnlijk veel slechter ten opzichte van verdringing van andere beesten, en schade bij de mens.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


varanus
HUISKAMERHOOLIGAN
Usericon van varanus
Posted 17-12-2008 14:44 by varanus (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van varanusQuote dit bericht

quote:
Op 17 december 2008 12:54 schreef AARSVIJAND het volgende:
geniaal filmpje idd!
Kent iemand het gebied Planken Wambuis nabij de Ginkelse heide in Ede??
Iedere x als ik daar met m'n hond loop kom ik daar raven tegen , erg vet gezien die officieel niet meer in Nederland voorkomen.
Heb al eens een groep van zo'n 34 raven gespot , spanwijdte groter dan van een buizerd zowat , ze lopen de buizerds ook gewoon domweg te fucken in de lucht , mooi gezicht.
Raven zijn btw jaren geleden daar uitgezet & de populatie groeit dus het gaat goed!
Behalve de raven is de Planken wambuis ook nog 'ns een bijzonder mooi & afwisselend stukkie natuur , aanradertje dus!


`Officieel` zitten ze alweer een paar jaar in Nederland hoor. Vorig jaar nog op vakantie geweest daar, ook best wat gezien.


spelfout weggehaald...


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 17-12-2008 22:56 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

quote:
Op 17 december 2008 12:54 schreef AARSVIJAND het volgende:

Kent iemand het gebied Planken Wambuis nabij de Ginkelse heide in Ede??


Mijn favoriete schrijver Jacques Gazenbeek heeft mooie verhalen over dat gebied geschreven, ook over de geschiedenis ervan toen het nog een pleisterplaats voor de oude hessenwagens was.
Ook erg mooi op de Veluwe: Het Speulder- en Sprielderbos bij Garderen, het Kootwijkerzand en de kromme bossen bij Vierhouten. Heb in Vierhouten nog eens samen met mijn pa en de Ulk een mooie rondleiding door de bossen daar gehad, waarbij we nog een troep wilde zwijnen tijdens de maaltijd van dichtbij konden bekijken. Ook erg mooi is de Loenermark, vooral het heidegebied aldaar. En tevens de omgeving waarin bastianus is opgegroeid.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


De Ulk
Ulkamania!
Usericon van De Ulk
Posted 20-12-2008 19:47 by De Ulk Wijzig reactieProfiel van De UlkQuote dit bericht

quote:
Op 17 december 2008 22:56 schreef bastianus het volgende:
Heb in Vierhouten nog eens samen met mijn pa en de Ulk een mooie rondleiding door de bossen daar gehad, waarbij we nog een troep wilde zwijnen tijdens de maaltijd van dichtbij konden bekijken.


Joa, al had ik liever de wilde zwijnen als maaltijd gehad.

Was Aaargh hier trouwens ook niet bij?


Bareuh...


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 20-12-2008 21:25 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

quote:
Op 20 december 2008 19:47 schreef De Ulk het volgende:
Joa, al had ik liever de wilde zwijnen als maaltijd gehad.

Was Aaargh hier trouwens ook niet bij?

Volgens mij wel ja. Het waren barre tiejen...


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Dit topic is 18 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen