IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 20 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
Auteur:
Topic : High-End audio apparatuur Volgende pagina
Snaack
Usericon van Snaack
Posted 06-09-2002 12:18 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

Hallo!

Ik ben zelf een enorme high-end audio freak, en ik vraag me af of er ZM-ers zijn die deze passie delen..

Het mooiste wat ik tot nu gehoord heb is de set die ik voor mijn vader heb uitgezocht:
-Meridian 502 digital pre-amp
-Meridian 557 stereo power-amp
-Final 1.2 elektrostaten
(-Arcam Delta 7 gebalanceerde CD-speler volgt nog)

Ik zal kort uitleggen hoe elektrostaten werken, hopelijk kan je je dan voorstellen waarom dit veel beter klinkt dan conventionele luidsprekers:

Een conventionele speakerbox werkt met speakers. Speakers bestaan uit papier, wat draad en een magneet. Het audiosignaal wordt op de spreekspoel gezet en beïnvloedt het magnetisch veld, hierdoor wordt de conus van de speaker in beweging gebracht, brengt lucht in beweging en voila, er ontstaat geluid

Een (full-range) elektrostaat werkt met geleidend folie dat in een magnetisch veld is geplaatst. Het audiosignaal wordt op dit magnetisch veld gezet, het geleidend folie reageert hierop en gaat bewegen, brengt lucht in beweging en --> geluid!

Waarom klinkt een elekotrostaat dan beter dan 'conventionele' luidsprekers? Dit komt doordat het geluid ontstaat doordat het folie beweegt, dit is een paar micron dik en dus vele malen (onvergelijkbaar) lichter dan een gewone speaker. Hierdoor reageert een elektrostaat veel sneller op het audiosignaal waardoor een veel natuurlijker, gedetaileerder geluidsbeeld ontstaat. De gewone speaker is dus zwaar en reageert traag door zijn massatraagheid.

Ook is het stralingsoppervlak van een elektrostaat veel groter dan van een conventionele luidspreker, de Final 1.2 heeft totaal 1.2 vierkante meter stralingsvlak, terwijl een conventionele set boxen misschien 0.1 vierkante meter heeft! Dit grote stralingsvlak zorgt ervoor dat het geluid veel beter geplaats kan worden, wel is het zo dat elektrostaten hierdoor richtingsgevoeliger zijn.. Er is dus 1 plaats waar het het beste klinkt. Maar goed, het geluid wordt echt in 3d geplaatst.

Mensen die de set kwamen beluisteren vroegen zich af of er niet stiekem achterluidsprekers waren aangesloten omdat ze overal muziek hoorden!

Goed, verder is er natuurlijk gebruik gemaakt van een netfilter, goede interconnectors en dito luidsprekerkabel (4 kwadraat silverflow) om het signaal zo ongestoord mogelijk door te kunnen sturen.

Andere high-end merken:
Spinx, Aqufase, Musical Fidelity, Mark Levinson, Arcam, Krell, Lynn, Rotel et cetera..

Links voor meer info over de beschreven set-up:
www.final.nl (de 1.2 wordt niet meer gemaakt, alleen de 1.4 full-range)
www.meridian.co.uk


JaneDoe
Scan your mind
Usericon van JaneDoe
Posted 06-09-2002 12:33 by JaneDoe Wijzig reactieProfiel van JaneDoeQuote dit berichthttp://www.scanyourmind.com

Vroeger interesseerde me dat allemaal niets.
Ik had gewoon zo'n simpel torentje van Sony, maar toen ik de Finals hoorde van SnaacK z'n pa besefte ik pas wat een enorm verschil goede audio-apparatuur uitmaakt.

Ook de door SnaacK zelf gebouwde boxen, klinken echt geweldig!
Een fijne manier om de house te overstemmen van de benedenbuurman


Don't blush when I rip you open


Slechtheid
Usericon van Slechtheid
Posted 06-09-2002 12:36 by Slechtheid Wijzig reactieProfiel van SlechtheidQuote dit bericht

Ik heb geen high-end, maar ook geen low-end audio set.
High-end is voor mensen met veel geld.


XdeckX
corpse commando
Usericon van XdeckX
Posted 06-09-2002 12:41 by XdeckX Wijzig reactieProfiel van XdeckXQuote dit bericht

en wat kost zon geintje dan wel??? vast niet voor iedereen weggelegd.


REMEMBER: BE NOT NICE TOO ARE LIKE SATAN!!!! SATAN WIL KILL YOU DEAD!


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 06-09-2002 12:47 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

quote:
Op 6 september 2002 12:41 schreef XdeckX het volgende:
en wat kost zon geintje dan wel??? vast niet voor iedereen weggelegd.


Dat kan je wel zeggen ja..

Voor- en eindversterker kostte 11.000 gulden, nieuw

Luidsprekers -- 14.500 gulden, nieuw

CD-speler (de Arcam) 7.000 gulden nieuw

Kabels en interconnectors -- zo'n 1.000 gulden bij elkaar

Goddank heb ik het 2e hands kunnen vinden, luidsprekers waren 7.500 gulden, versterker 4.500 gulden.. Ik dank mijn interesse aan mij pa, voor wie ik deze set dan ook heb uitgezocht.. Hij wilde iets echt goeds hebben, en dat heeft hij nu

Zelf heb ik trouwens zelfbouw boxen met een Denon versterker en CD-speler.. Klinkt ook niet verkeerd


verwoesting
Usericon van verwoesting
Posted 06-09-2002 12:50 by verwoesting Wijzig reactieProfiel van verwoestingQuote dit berichthttp://www.sammath.nl

voor de beste high end audio www.audiodelight.nl
isophon, sac, avm.
Zelfs ulver "wolf & man" klinkt hier goed op.


Furious black death metal http://www.sammath.nl


XdeckX
corpse commando
Usericon van XdeckX
Posted 06-09-2002 13:03 by XdeckX Wijzig reactieProfiel van XdeckXQuote dit bericht

tja je moet er maar zoveel geld voor overhebben.... ik geef het persoonlijk liever ergens anders aan uit...

kan me dr nix bij voorstellen om een audioset van 15000 ballen in de kamer te hebben staan.... dat zijn meer prijzen die je neerteld als je professioneel met dat soort dingen bezig bent.


REMEMBER: BE NOT NICE TOO ARE LIKE SATAN!!!! SATAN WIL KILL YOU DEAD!


MBMarduk
Este usuario está muerto. Q.E.P.D.
Usericon van MBMarduk
Posted 06-09-2002 13:05 by MBMarduk Wijzig reactieProfiel van MBMardukQuote dit bericht

Hmmm, ik was een poos (zoals in die andere topic lichtjes verteld) t/m halverwege 2000 bezeten van Hi-Fi maar dat is inmiddels op een laag pitje gezet.
Ik ben tevreden met wat ik nu heb.
Kijk, mijn kamer is een Hi-Fi nachtmerrie.
Alle muren zijn dubbelwandig gipsplaat met een holte van zo'n 10cm. er tussen en de vloeren zijn nog erger. Dus al het geluid van luidsprekers tot 400Hz (ben geen natuurkundige!) klinkt veel harder. Gevolg is dat muziek in het huis overkomt als "boomy" en "wollig".

Dus denken aan/fantaseren van upgraden/tweaken/sleutelen aan mijn geluid is dweilen met de kraan open. Onbegonnen werk.
Ik verhuis maar eerst, koop andere dingen die ik graag wil en misschien als m'n eerste huidige component kapot gaat (hopelijk over 10 jaar pas) dan verdiep ik me weer in de Hi-Fi wereld.


Slechtheid
Usericon van Slechtheid
Posted 06-09-2002 13:07 by Slechtheid Wijzig reactieProfiel van SlechtheidQuote dit bericht

quote:
Op 6 september 2002 13:05 schreef MBMarduk het volgende:
Gevolg is dat muziek in het huis overkomt als "boomy" en "wollig".
Heb ik ook! En het zuigt aarsch. Je kan dit een beetje verhelpen door de bass simpelweg een stuk lager te zetten. Mijn kamer is er sowieso niet voor geschikt eigenlijk [babykamer].


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 06-09-2002 13:10 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

quote:
Op 6 september 2002 13:05 schreef MBMarduk o.a. het volgende:
Kijk, mijn kamer is een Hi-Fi nachtmerrie.
Alle muren zijn dubbelwandig gipsplaat met een holte van zo'n 10cm. er tussen en de vloeren zijn nog erger. Dus al het geluid van luidsprekers tot 400Hz (ben geen natuurkundige!) klinkt veel harder. Gevolg is dat muziek in het huis overkomt als "boomy" en "wollig".



Dat kan verholpen worden met een frequentie-correctie filter en evt. spikes onder je luidsprekers


MBMarduk
Este usuario está muerto. Q.E.P.D.
Usericon van MBMarduk
Posted 06-09-2002 13:10 by MBMarduk Wijzig reactieProfiel van MBMardukQuote dit bericht

O... en JA m'n luidsprekers staan mooi ver van de muren verwijderd (45~55cm. van achterwand, 1m.+ van zijwanden) en tone-controls zijn ge-bypassed, dus daar kan ik niks meer aan doen.



Shredhead
Usericon van Shredhead
Posted 06-09-2002 13:12 by Shredhead Wijzig reactieProfiel van ShredheadQuote dit bericht

quote:
Op 6 september 2002 12:47 schreef Snaack het volgende:
Dat kan je wel zeggen ja..

Voor- en eindversterker kostte 11.000 gulden, nieuw

Luidsprekers -- 14.500 gulden, nieuw

CD-speler (de Arcam) 7.000 gulden nieuw

Kabels en interconnectors -- zo'n 1.000 gulden bij elkaar

Goddank heb ik het 2e hands kunnen vinden, luidsprekers waren 7.500 gulden, versterker 4.500 gulden.. Ik dank mijn interesse aan mij pa, voor wie ik deze set dan ook heb uitgezocht.. Hij wilde iets echt goeds hebben, en dat heeft hij nu

Zelf heb ik trouwens zelfbouw boxen met een Denon versterker en CD-speler.. Klinkt ook niet verkeerd


Ik heb ook een Denon versterker Marantz cd-speler en een Akai cassettedeck. Bose 301 boxen Ben er erg tevreden over!


MBMarduk
Este usuario está muerto. Q.E.P.D.
Usericon van MBMarduk
Posted 06-09-2002 13:14 by MBMarduk Wijzig reactieProfiel van MBMardukQuote dit bericht

quote:
Op 6 september 2002 13:10 schreef Snaack het volgende:
Dat kan verholpen worden met een frequentie-correctie filter...


Een equalizer wil je zeggen?

quote:
...en evt. spikes onder je luidsprekers

Kijk maar:

Spikes meegeleverd.


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 06-09-2002 13:14 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

Ik heb ook Bose 301 boxen (ooit gewonnen)
Wil ik als achterluidsprekers voor mijn toekomstige home cinema gaan gebruiken


Slechtheid
Usericon van Slechtheid
Posted 06-09-2002 13:15 by Slechtheid Wijzig reactieProfiel van SlechtheidQuote dit bericht

Hmz, ik heb ook toren boxen [wharfedale 400], maar geen spikes. Koop je die gewoon bij een electro-winkel of bij een speciaalzaak?


MBMarduk
Este usuario está muerto. Q.E.P.D.
Usericon van MBMarduk
Posted 06-09-2002 13:15 by MBMarduk Wijzig reactieProfiel van MBMardukQuote dit bericht

quote:
Op 6 september 2002 13:12 schreef Shredhead het volgende:
Ik heb ook een Denon versterker Marantz cd-speler en een Akai cassettedeck. Bose 301 boxen Ben er erg tevreden over!

Klonken ook best goed, Shred! Alleen jammer dat ze op de vloer liggen i.p.v. op stands.


Sarjenka
Greetings and felicitations children of technology
Usericon van Sarjenka
Posted 06-09-2002 13:15 by Sarjenka Wijzig reactieProfiel van SarjenkaQuote dit berichthttp://nightmarepatrol.net/sarjenka/weblog

Overigens moet je eens proberen ipv 4 spikes, 3 spikes onder de speaker neer te zetten! Een wereld van verschil in geluid! Ook kan het zelfs helpen de stekker in de wandcontactdoos even om te draaien zeg maar... echt hoor!


If you can't eat it or fuck it, then kill it...


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 06-09-2002 13:17 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

quote:
Op 6 september 2002 13:14 schreef MBMarduk het volgende:
Een equalizer wil je zeggen?



Zo zou je het kunnen noemen..
Eigenlijk moet je meten in welk frequentiegebied er een 'bult' zit, en dan kan je zelf een filter bouwen dat deze bult gladstrijkt..
quote:

Kijk maar:

Spikes meegeleverd.


Das iig iets

[Dit bericht is gewijzigd door Snaack op 06-09-2002 13:18]


MBMarduk
Este usuario está muerto. Q.E.P.D.
Usericon van MBMarduk
Posted 06-09-2002 13:17 by MBMarduk Wijzig reactieProfiel van MBMardukQuote dit bericht

quote:
Op 6 september 2002 13:15 schreef Slechtheid het volgende:
Hmz, ik heb ook toren boxen [wharfedale 400], maar geen spikes. Koop je die gewoon bij een electro-winkel of bij een speciaalzaak?

Ik heb spikes gezien bij zowel de speciaalzaak als bij bv. de Vogelzang. Alleen de prijzen (en de bullshit-praat) verschillen gigantisch.


Slechtheid
Usericon van Slechtheid
Posted 06-09-2002 13:19 by Slechtheid Wijzig reactieProfiel van SlechtheidQuote dit bericht

Ah, ik heb de mijne gevonden:



Een grote overkill aan power voor een babykamertje maar vooruit.


MBMarduk
Este usuario está muerto. Q.E.P.D.
Usericon van MBMarduk
Posted 06-09-2002 13:23 by MBMarduk Wijzig reactieProfiel van MBMardukQuote dit bericht

Shit ja, je zou eigenlijk de 2 lage-frequentie woofers kunnen uitschakelen (Bi-/Tri-Wire jij?) en nog gewldig (soms zelfs beter) geluid eruit krijgen in zo'n kamer.


Slechtheid
Usericon van Slechtheid
Posted 06-09-2002 13:24 by Slechtheid Wijzig reactieProfiel van SlechtheidQuote dit bericht

Ik weet niet of ik dat wel kan eigenlijk. Op de boxen zelf zit geen bedieningspaneel. Het is daarnaast ook een 4-weg systeem, dus of het mogelijk is.


MBMarduk
Este usuario está muerto. Q.E.P.D.
Usericon van MBMarduk
Posted 06-09-2002 13:31 by MBMarduk Wijzig reactieProfiel van MBMardukQuote dit bericht

Hoeveel aansluitingen zitten er op de achterkant?
Voor elke +/- combinatie kun je aparte draden leggen om zo zgn. frequentie-crosstalk (sp?) in de circuits te verminderen.
Wat dat precies is?
Gebruik je verbeelding, ik heb het in de HiFi-Choice gelezen. Die zullen wel weten waar ze over lullen.
Ik denk zoiets als "de rest-signalen die teruggaan naar de amp", dat het dan makkelijker voor de amp is om ze te handlen omdat de verschillende frequenties (en bijhorende verschillen in vermogens) gescheiden zijn.


Wishmaster
grrrr..
Usericon van Wishmaster
Posted 06-09-2002 13:58 by Wishmaster Wijzig reactieProfiel van WishmasterQuote dit berichthttp://www.vincearts.com

me pa heb op z'n pc ook Meridian boxxen... een keer overgekocht van m'n oom, hij heeft er toenertijd, (zo'n 15 jaar trug...) 10.000 pieken voor neer moeten leggen, 2 stuks, me pa heb ze overgekocht voor 300 piek muhahaha, geluidje joh 15 jaar lijkt oud, maar zulke boxxen vergaan niet joh...


MBMarduk
Este usuario está muerto. Q.E.P.D.
Usericon van MBMarduk
Posted 06-09-2002 14:05 by MBMarduk Wijzig reactieProfiel van MBMardukQuote dit bericht

Idd, zolang ze niet verkracht zijn en altijd -beschut tegen de zon- op redelijke temperaturen hebben gezeten kunnen boxen tientallen jaren meegaan.
Afhankelijk van het de gebruikte materialen kan vochtigheid ze ook parten spelen.


linknl
MONEY talks BULLSHIT walks
Usericon van linknl
Posted 06-09-2002 14:28 by linknl Wijzig reactieProfiel van linknlQuote dit bericht

High end apparatuur is erg cool.
zelf ben nog niet helemaal zo ver maar ik mag niet klagen.

zelf vindt ik KEF spekers ook erg mooi klinken.
ik heb de q7 serie.



Dit topic is 20 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen