IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Heavy Metal Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 32 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32
Auteur:
Topic : Herder (stoner) Vorige pagina | Volgende pagina
Northward
Usericon van Northward
Posted 20-10-2015 18:17 by Northward Wijzig reactieProfiel van NorthwardQuote dit bericht

Politie was wel gebeld, niet gekomen oid.

Verdomde sneu weer, boek deze band dan niet!


Krachtstroom
Usericon van Krachtstroom
Posted 20-10-2015 20:02 by Krachtstroom Wijzig reactieProfiel van KrachtstroomQuote dit berichthttp://www.devorstin.nl

Natuurlijk is het spijtig dat de set van Herder ingekort is. Deze keuze is gemaakt omdat er een overschrijding van het wettelijke Db limiet heeft plaatsgevonden. Om even onze technisch coordinator te quoten:

Herder staat erom bekend dat ze hard spelen, prima. Herder weet ook dat de zalen waarin ze geboekt worden een convenant hebben gesloten met daarin een maximale geluidsdruk om bezoekers te beschermen tegen gehoorschade.
In het voortraject naar de show van Herder op Krachtstroom festival heb ik mail contact gehad met Jeroen Vrielink van Herder en hem hier nogmaals van op de hoogte gesteld.
Dus even de feiten:
- Herder was op de hoogte van de limiet.
- Herder was op de hoogte dat ze in een kleine zaal speelden dus dat het podium geluid een relatief grotere invloed heeft.
- Na herhaaldelijk vragen ging het podium geluid nog steeds niet zachter.
- Bandleden stonden niet meer open voor communicatie: schelden, middelvingers en het tuffen naar apparatuur was het gevolg.
Dat was voor ons het moment om in te grijpen.
Een heel vervelende beslissing waar uiteindelijk niemand blij van wordt.
De geluidstechnicus die in verschillende commentaren agressief genoemd wordt ken ik inmiddels ruim 10 jaar en we werken vrij geregeld samen.
Dit was de eerste keer in 10 jaar dat ik hem zo gezien heb(overigens op geen enkele manier agressief maar wel geïrriteerd), en ik begrijp hem volkomen!
Als je je best doet om in samenwerking met band en organisatie je werk zo goed mogelijk te doen en de band negeert en beledigd je dan houd het geduld een keer op.
Dan nog het verhaal politie:
Geen idee wie die onzin verzonnen heeft maar er is geen politie bij betrokken geweest, de band is door de beveiliging van de Vorstin vriendelijk verzocht om het pand te verlaten.
De band heeft dit vervolgens gedaan en that’s it.
Meting:
Dat 103 Db(a) gemiddeld over een kwartier niet haalbaar zou zijn is onzin.
Ruim 300 shows per jaar in de Vorstin bewijzen het tegendeel.
Toegegeven: dit zijn natuurlijk niet allemaal metal shows, maar ook bij metal shows is het nooit eerder zo gelopen dat een band weigerde om aanpassingen te doen wanneer dit nodig was.
Je zou als drummer bijvoorbeeld geen grote ride bekkens als crash kunnen gebruiken als je weet dat je in een kleine zaal staat. Maar zo zijn er tal van oplossingen te bedenken die misschien niet fijn zijn voor de muzikant maar helaas wel noodzakelijk.
Van de 14 metal bands waren er alleen problemen met Herder, dit geeft dus aan dat het voor een band prima kan om een normaal werkbaar podium geluid neer te zetten in de Vorstin.
De gemiddelde waarde over het laatste kwartier (dus incl. de “stilte” tussen nummers in) voordat we de show hebben stil gelegd bedroeg 105,3 Db(a)
Voor de mensen die niet weten hoe een Db meting werkt: iedere +3 toename in Db is een toename van 100% in geluidsdruk.
Herder ging dus bijna een keer zo hard als toegestaan.
Hoogst gemeten piek was 110,5 Db(a).
Wij houden ook niet perse van de regeltjes politie maar het zijn nu eenmaal de regels.
En wij vinden het onze verantwoordelijkheid naar ons publiek toe om te zorgen dat versterkt geluid in ons podium verstandig en conform het convenant geproduceerd wordt.
Vind ervan wat je wil maar dit zijn de feiten.


MR. N
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van MR. N
Posted 20-10-2015 20:17 by MR. N Wijzig reactieProfiel van MR. NQuote dit berichthttp://www.herrierecordsinc,com

Herder is dus wel harder.

Wel jammer als de band zo reageert op verzoeken van de organisatie, dat is wel erg onprofessioneel in mijn ogen.



Boeiender


De Vieze Man
Usericon van De Vieze Man
Posted 20-10-2015 21:41 by De Vieze Man Wijzig reactieProfiel van De Vieze ManQuote dit bericht

Dit schreef een bekende van me op Facebook tijdens het optreden.

"Herder=Harder. Vandaag niet. Geluid veels te zacht."





VIESPEUK!!!


MR. N
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van MR. N
Posted 20-10-2015 21:48 by MR. N Wijzig reactieProfiel van MR. NQuote dit berichthttp://www.herrierecordsinc,com





Boeiender


Natural Disaster
The Dude
Usericon van Natural Disaster
Posted 20-10-2015 21:51 by Natural Disaster Wijzig reactieProfiel van Natural DisasterQuote dit berichthttp://www.nu.nl

quote:
Op 20 oktober 2015 12:14 schreef ColdheartMinor het volgende:
Dus waarom nu ineens wel? Daarbij hebben ze eerder dit jaar (of vorig jaar?) ook al daar gespeeld. Toen was het geen probleem.


Dus als jij bij een ex van je de broek van z'n/d'r reet trekt moet ie/ze ook niet zeuren want dat deed je toen ie/ze niet z'n/d'r ex was ook al en toen vond ie/ze het ook geen probleem?



[Dit bericht is gewijzigd door Natural Disaster op 20-10-2015 21:51]


Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit."


De Vieze Man
Usericon van De Vieze Man
Posted 20-10-2015 21:53 by De Vieze Man Wijzig reactieProfiel van De Vieze ManQuote dit bericht

Tsja. Dit schreef hij tijdens Rotting Christ: "Rotting Christ. Geen idee wat er met de volume knop is gebeurd. Ik sta hier zonder oordoppen. Niet best."

Dit was mijn comment: "
Dat is minder. Ik denk dat ik een gehoorapparaat nodig heb om daar wat te horen. Niet praten, mensen. Opa wim probeert wat van de muziek mee te pakken. Sjeezzz..."

Maar ja, ik ben al half doof.




[Dit bericht is gewijzigd door De Vieze Man op 20-10-2015 21:54]


VIESPEUK!!!


MR. N
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van MR. N
Posted 20-10-2015 22:02 by MR. N Wijzig reactieProfiel van MR. NQuote dit berichthttp://www.herrierecordsinc,com

Och. Ik denk dat ik gewoon geluk heb. Jaren in de oefenruimte op hoog volume, live optredens met monitoren die soms in 1 keer hard staan te blazen, liveconcerten toen je de muziek nog mocht voelen... Zonder oordoppen. En elk jaar weer een gehoortest die uitwijst dat ik een prima gehoor heb.

Ik kan gewoon niet wennen aan oordoppen. Dom? Ja. Ik zal ook niemand gek aankijken omdat ze wel oordoppen dragen.


Boeiender


De Vieze Man
Usericon van De Vieze Man
Posted 20-10-2015 22:06 by De Vieze Man Wijzig reactieProfiel van De Vieze ManQuote dit bericht

Ik heb al jaren van die gegoten dingen met filters, hartstikke duur. Maar toen was het al te laat, maar om erger te voorkomen.

Jaren 90, toen alles altijd overal op 11 stond, tsja.




VIESPEUK!!!


MR. N
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van MR. N
Posted 20-10-2015 22:08 by MR. N Wijzig reactieProfiel van MR. NQuote dit berichthttp://www.herrierecordsinc,com

quote:
Op 20 oktober 2015 22:06 schreef De Vieze Man het volgende:
Ik heb al jaren van die gegoten dingen met filters, hartstikke duur. Maar toen was het al te laat, maar om erger te voorkomen.

Jaren 90, toen alles altijd overal op 11 stond, tsja.



Dat was andere koek ja...


Boeiender


Ethereal
Rawr.
Usericon van Ethereal
Posted 20-10-2015 23:01 by Ethereal Wijzig reactieProfiel van EtherealQuote dit berichthttp://www.captainalbatross.nl

Ik snap dat er geluidslimieten zijn, en dat je ze moet naleven is ook begrijpelijk, maar kom op zeg, een drummer vragen of 'ie zachter wil slaan?
Ik weet niet hoe het met andere drummers zit, maar als ik in mijn comfortzone zit sla ik hard. Ook al wel eens meegemaakt (in kleine kroegen) dat ze me vroegen of ik zachter wilde slaan, maar dat gaat gewoon niet. Ben ik alleen maar op mijn volume aan het letten en gaat er daarnaast van alles mis. Ik wil met alles rekening houden, maar om een goede show neer te zetten moet ik in die voorgenoemde comfortzone zitten.

Nu ligt dat in een kroeg wat anders, maar als je als poppodium in de problemen kunt komen als er een drummer komt die hard mept, dan wordt het wel tijd dat je wat aan je zaal gaat doen. Drumschermen bijvoorbeeld, of een lager plafond met meer demping, weet ik het.


Hi! I'm a signature virus. Please copy me into your sig to help me spread.


De Vieze Man
Usericon van De Vieze Man
Posted 20-10-2015 23:32 by De Vieze Man Wijzig reactieProfiel van De Vieze ManQuote dit bericht

quote:
Op 20 oktober 2015 15:06 schreef De Vieze Man het volgende:
Hahaha, wtf..





Idd, ja. Ik vond het al zo vreemd.




VIESPEUK!!!


powertieke
Die by the Fjørd
Usericon van powertieke
Posted 20-10-2015 23:40 by powertieke Wijzig reactieProfiel van powertiekeQuote dit berichthttp://www.retribution.nl

Waar komt die 103db regel eigenlijk vandaan? Is dat uit het oogpunt van buurtoverlast of ter bescherming van bezoekers/werknemers?


"I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by." -- Retribution ( http://www.retribution.nl/ http://www.facebook.com/retributionmetal ) -- The Assault ( http://www.facebook.com/ourotherrideisyourmomma )


Jerome
Usericon van Jerome
Posted 20-10-2015 23:42 by Jerome Wijzig reactieProfiel van JeromeQuote dit bericht

Hier ook nog maar even dan in reactie op bovenstaand bericht waarin de band wel wat onredelijk wordt neergezet:

Er staat in de rider van Herder dat de band erg luid speelt en in principe geen concessies aan het podiumgeluid doet. Er echter staat ook dat we ons desnoods wel aan wettelijke maxima houden.

De 103db regel is een convenant, een afspraak tussen zalen onderling en het ministerie van volksgezondheid, en bij ons weten geen wet maar een richtlijn die sommige zalen hanteren en andere niet, een experiment om gehoorschade bij het publiek tegen te gaan. (Een rare regel want meer dan een uur 103db is ook al schadelijk en dit was een festival dat een middag en avond duurt.)

Er is dus vooraf middels de rider naar de Vorstin gecommuniceerd dat wij erg luid zouden zijn, de Vorstin heeft ons in een email laten weten dat er een limiet geldt. Geen van beide partijen heeft expliciet ja danwel nee op de voorwaarden van de ander gegeven en dan laat je het er een beetje op aan komen en zul je elkaar in het midden moeten treffen. Gezien de uiteindelijk gemiddeld gemeten geluidsdruk lijkt me dit gelukt want de directeur van de Vorstin geeft in een interview n.a.v. de gebeurtenissen aan dat ze er 103db hanteren maar dat de zaal is ingericht op 105db. Daar zijn we gemiddeld dus ternauwernood overheen gegaan. Dit gemiddelde is bovendien gemeten met de PA aan, dus hoe luid onze backline is geweest en of er evt met alleen zang en een beetje kick door de PA mee te werken was valt niet te achterhalen.

Tijdens de linecheck hebben we op verzoek herhaaldelijk de versterkers omlaag gedraaid, tot ruim onder het volume van de vorige show in exact dezelfde zaal, een show die prima verliep, dat zou dus goed moeten zijn denk je dan voor je begint. Onze zanger zocht regelmatig contact met FOH of de niveaus in orde waren en we konden beginnen. Dit leek het geval, dus een go. Als men dan tijdens de show nog de hele tijd de boel wil temperen door aan versterkers te zitten (en deze daarmee op een gegeven moment per ongeluk vol open te draaien!) en de drummer op den duur zelfs vermaant minder hard te slaan of kleinere bekkens te gebruiken dan zorgt dat inderdaad voor frustratie.

Uiteraard zijn er regels, uit wiens hoed die ook komen, maar als je weet wat je boekt en de band is niet van meet af aan onwillig geweest het werkbaar te maken dan is een show stil leggen bij minimale overschrijding wel wat overdreven. Men beweert vervolgens achteraf ook nog dat er mensen zijn bedreigd, complete onzin. Politie was inderdaad niet aanwezig, wel was ons verteld dat die was gebeld, maar dit schijnt een standaard procedure wanneer men een concert stil legt i.v.m. mogelijke opstootjes.

Dat er verder geen volumeproblemen met andere bands zijn geweest wil niet zeggen dat men het prettig spelen vond op deze luidheid. Ik heb van anderen klachten gehoord over een veel te laag podiumvolume. Dat gaat ten koste van het spelplezier en levert dan ook een minder goede show op, hiervoor probeerden wij te waken.

Uiteindelijk heeft in het geval van Herder en de crew de wederzijdse frustratie de situatie onwerkbaar gemaakt en de uitkomst is nu erg zuur voor zowel band als ook met name Richard en de Krachtstroom organisatie.

Duidelijk lijkt mij persoonlijk dat die limiet onzinnig is bij rock concerten. Als een akoestisch instrument er al over je arbitraire grens heen gaat zul je je publiek moeten opvoeden in het gebruik van bescherming i.p.v. de show beperken door betuttelende regels in te voeren. Als de drummer hard slaat zal de rest van de mix mee omhoog gedraaid moeten worden voor een zinnige balans. Als dit vervolgens schadelijke volumes oplevert dan moet men zich daartegen beschermen. Doe je dit niet dan gaan je oren eraan, net als dat je van roken kanker krijgt, weet iedereen.

[Dit bericht is gewijzigd door Jerome op 20-10-2015 23:44]


Natural Disaster
The Dude
Usericon van Natural Disaster
Posted 20-10-2015 23:54 by Natural Disaster Wijzig reactieProfiel van Natural DisasterQuote dit berichthttp://www.nu.nl

Ik snap die het moet hard want dat is stoer mentaliteit niet.

Als al het publiek maar oordoppen moeten gaan dragen met zeg 15dB demping dan kan men dus in mijn ogen net zo goed het volume 15dB lager zetten.




Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit."


ColdheartMinor
Oink! Oink!
Usericon van ColdheartMinor
Posted 21-10-2015 1:00 by ColdheartMinor Wijzig reactieProfiel van ColdheartMinorQuote dit bericht



Dit filmpje is jaren geleden ooit gemaakt toen ze in België het idee kregen om festivals en popconcerten een geluidslimiet op te leggen van (ik dacht) 96 dB's. Dit laat echt prima zien dat dit gewoon niet gaat.

Om dit dan even toe te passen op de huidige discussie rond Herder; in het filmpje is duidelijk te zien dat er bij hardere muziekstijlen makkelijk boven de 103 dB's wordt gespeeld op een akoestisch niet uitversterkte kit.

Ook ben ik het eens met Ethereal; een comfortzone is gewoon heel belangrijk voor een muzikant. Als je daar te veel van af moet wijken (door zelf foutjes te maken of door bijvoorbeeld zachter te moeten spelen) ga je een gegarandeerd een kutshow weggeven. Dat herken ik zelf ook.

Verder vind ik het fijn dat Herder nu zelf ook een statement naar buiten heeft gebracht, want het was de gisteren vooral de Vorstin die aan het woord kwam. Slechte journalistiek. Geen wederhoor.

Ik sta nog steeds achter Heder in dit geval. Een geluidslimiet is mijns inziens echt een onhandelbaar iets wat teveel nadelen heeft. Bezoekers moeten gewoon zelf zorgen voor goede gehoorbescherming en als ze dan nog klagen is het hun probleem.

Maar dat is mijn mening.


tomcat ha
Is een poepchinees
Usericon van tomcat ha
Posted 21-10-2015 1:37 by tomcat ha Wijzig reactieProfiel van tomcat haQuote dit bericht

we moeten misschien naar betaalbare doppen die dynamisch zich aanpassen aan geluidsniveau.

Ik heb sinds kort EF doppen van schoonenberg van -15. Veel is best te doen hiermee en heb vaak zat zonder doppen naar iets geluisterd zonder er na de hand last van te krijgen. Echter je merkt wel dat je oren het niet helemaal oke vinden en hier van afgaand merk ik het bij een aantal optredens wel dat een band ook met die doppen dit veroorzaakt. Je raakt er wel aan gewend maar toch.

Ik heb ook doppen gehad van beter horen die zogenaamd ook gebalanceerd filterden maar dat was die waren verschrikkelijk. Lang alpine gehad ook, die waren dan wel modderig maar wel consequent.

en natuurlijk de punk houding van Herder ben ik niet echt op tegen
En ja hard meppen doe je gewoon ook snel als je metal speelt en dat doe ik zelf ook.

[Dit bericht is gewijzigd door tomcat ha op 21-10-2015 1:39]



powertieke
Die by the Fjørd
Usericon van powertieke
Posted 21-10-2015 6:55 by powertieke Wijzig reactieProfiel van powertiekeQuote dit berichthttp://www.retribution.nl

quote:
Op 20 oktober 2015 23:54 schreef Natural Disaster het volgende:
Ik snap die het moet hard want dat is stoer mentaliteit niet.

Als al het publiek maar oordoppen moeten gaan dragen met zeg 15dB demping dan kan men dus in mijn ogen net zo goed het volume 15dB lager zetten.





Zoals het filmpje al laat zien is het in een kleine zaal bijna onmogelijk onder de norm te blijven met een enthousiaste drummer. En nee, zachter meppen of andere bekkens gebruiken is niet de oplossing. Je wilt een band horen die vol in de muziek zit, en een drummer die zich bij elke slag zit af te vragen of het niet te hard is gaat het geheel niet positief beïnvloeden.

Werk liever aan bewustwording bij bands, personeel en publiek. Doppen of Doof!


"I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by." -- Retribution ( http://www.retribution.nl/ http://www.facebook.com/retributionmetal ) -- The Assault ( http://www.facebook.com/ourotherrideisyourmomma )


jbassist
Say It With Jb.
Usericon van jbassist
Posted 21-10-2015 11:11 by jbassist Wijzig reactieProfiel van jbassistQuote dit bericht

Ik heb me prima vermaakt. Top avond!

Shocker, hard muziek festival was te hard.

Vorige keer stonden we overigens veel harder en vond desbetreffend personeel het prima.
Niet consistent regels naleven en nu wel statements willen zetten en daarbij ons de nodige aandacht geven, wat dan ook niet als leuk word ervaren. Melige situatie.

Ik zeg senks, en Super!

Had men ons de set op 105 laten afmaken, en niet pontificaal op podium was gaan staan was deze ophef er ook niet eens.

In 8 jaar zelf geluid doen (door heel europa met verschillende db richtlijnen) nog nooit durven en hoeven doen ook, met reden, gek genoeg ook nog nooit dit gehad dus ook.

Dynamo gaf in ieder geval al aan er nu nog meer zin in te hebben 15 november


"BONKE! next time you fuck in my bathroom, fucking throw the condoms into the toilet! not in or on top of the goddamn sink...."


collision-tammi
leuke jongen
Usericon van collision-tammi
Posted 21-10-2015 12:11 by collision-tammi Wijzig reactieProfiel van collision-tammiQuote dit berichthttp://www.collisiongrind.nl

Hoeveel dB had jij ook alweer toen neergezet als geluidsman in Venlo? Volgens mij nog een beetje meer toch?



jbassist
Say It With Jb.
Usericon van jbassist
Posted 21-10-2015 14:35 by jbassist Wijzig reactieProfiel van jbassistQuote dit bericht

Ik kreeg klappen van rob nabbe als ik m zachter zou vragen spelen.
Fuck that.


"BONKE! next time you fuck in my bathroom, fucking throw the condoms into the toilet! not in or on top of the goddamn sink...."


collision-tammi
leuke jongen
Usericon van collision-tammi
Posted 21-10-2015 15:07 by collision-tammi Wijzig reactieProfiel van collision-tammiQuote dit berichthttp://www.collisiongrind.nl

Haha, die show van Hangman's Chair was toen mede dankzij je alles kon 'voelen' wel echt perfect.



ColdheartMinor
Oink! Oink!
Usericon van ColdheartMinor
Posted 21-10-2015 16:41 by ColdheartMinor Wijzig reactieProfiel van ColdheartMinorQuote dit bericht

Godverdomme dat was melig ja. :')


jbassist
Say It With Jb.
Usericon van jbassist
Posted 05-04-2016 13:30 by jbassist Wijzig reactieProfiel van jbassistQuote dit bericht

nieuwe song!



[Dit bericht is gewijzigd door jbassist op 05-04-2016 13:31]


"BONKE! next time you fuck in my bathroom, fucking throw the condoms into the toilet! not in or on top of the goddamn sink...."


OZZWorks
Pussy Music
Usericon van OZZWorks
Posted 05-04-2016 13:58 by OZZWorks (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van OZZWorksQuote dit berichthttp://www.zwaremetalen.com/

quote:
Op 5 april 2016 13:30 schreef jbassist het volgende:
nieuwe song!


Die drums zijn wel een beetje hard zeg!


Hier had uw advertentie kunnen staan!


Dit topic is 32 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32
Index / Heavy Metal Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen