IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Daar waar Hypnos LEDstrips onder zijn auto bevestigt (auto topic) Vorige pagina | Volgende pagina
Natural Disaster
The Dude
Usericon van Natural Disaster
Posted 15-07-2021 17:38 by Natural Disaster Profiel van Natural Disasterhttp://www.nu.nl

quote:
Op 15 juli 2021 16:52 schreef ElitE het volgende:
Rustig tegen die jongen, het water staat hem bijna tot aan de lippen.






Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit."


Negatieveling
See You Next Tuesday!
Usericon van Negatieveling
Posted 15-07-2021 18:48 by Negatieveling Profiel van Negatieveling

quote:
Op 14 juli 2021 18:03 schreef iPim het volgende:
Niet als je je inzet voor de gemeenschap (lees: werkt voor een onderzoeksinstituut van de overheid). Overigens, ik zie auto's louter als verplaatsingsmiddel en hecht er geen grotere waarde aan. De grootste luxe is om met een zo sober mogelijke auto dezelfde verplaatsing te behalen. Ook beter voor het milieu, lijkt me, het oprijden van een reeds bestaande auto.



Dat laatste ben ik roerend met je eens, maar er wordt door zo veel mensen op zo veel manieren aan gerekend dat er op dat vlak ontelbare waarheden zijn. En ach, oudere auto's zijn ook leuker. Geen argument natuurlijk en voor jou niet boeiend, maar voor mij lekker wel. Nieuwer dan de 2005-bak die ik heb zie ik zo snel nog niet in het wagenpark toetreden.


quote:
Op 14 juli 2021 18:03 schreef iPim het volgende:
Dit is wel een interessante tip! Gaat tegen het veelgehoorde advies dat je juist een evergreen moet willen. Met mijn gebrek aan autokennis is het voor mij lastig om een auto te classificeren als zijnde 'onterecht slecht bevonden'. Heb je dan specifieke modellen waar je aan denkt? In de Aziatische hoek zat ik sowieso al, ja (buiten een Polo dan).



Sowieso Daihatsu's (merk is van de markt en dus een beetje vergeten aan het raken) - dat is deels een dochter van Toyota en die autootjes zijn gewoon goed. Ongewilde carrosserievormen zijn ook altijd goed voor lage prijzen, zoals die Materia. Of vroeger alle compacte sedannetjes, maar die zijn zowat uitgestorven. Je komt nog wel eens een Renault Thalia tegen (Clio sedan) of een late Fabia I sedan. Niemand wil ze, dus goedkoper dan een Clio of hatchback-Fabia. Goed, een koelkast of drumstel ga je er niet mee kunnen vervoeren, maar hoe vaak doe je dat nou? In dit rijtje past ook feiloos iedere Dacia. Een Dacia is feitelijk een tweedehands Renault die nieuw uit de fabriek is gekomen. Dus: geen kinderziektes, geen verrassingen. Zo'n ding doet het gewoon. En je gaat er zelden tot nooit een treffen die versjonnificeerd is en helemaal is afgeragd door een enthousiaste 19-jarige met een petje zonder budget voor onderhoud. Zo'n Logan sedan is denk ik goedkoper dan een bakfiets in TOC.

quote:
Op 14 juli 2021 18:03 schreef iPim het volgende:
Ik had me er inderdaad op ingesteld dat ik waarschijnlijk de laatste chauffeur van de auto zou zijn. Ik zou financieel m'n horizon kunnen verbreden door, zoals M., iets hoger te gaan richting de 10k en dan over een paar jaar nog wat centjes terugkrijgen. De portemonnee staat het toe, maar het blijft gevoelsmatig lastig te verantwoorden.



Met een auto van 10k koop je vooral afschrijving ten opzichte van eentje van 5k. Je kunt hem misschien nog een keer voor 5k verpieren, maar dan heb je weer het gezeik van een auto verkopen. En als je dacht dat een auto kopen een gedoe was, moet je er eens eentje proberen te verkopen. The horror. Daarom houd ik mijn auto's ook maar gewoon.


quote:
Op 14 juli 2021 18:03 schreef iPim het volgende:
Was ook het plan. Met 0 schadevrije jaren schiet de verzekering meteen in de stress wanneer er zoiets in de auto zit.



Valt mee hoor. Veel moderne treurblikken hebben een turbo, want zuiniger. Ja, op papier en in de testcyclus. In de echte wereld vaak niet.


quote:
Op 14 juli 2021 18:03 schreef iPim het volgende:
Goed advies! Ik had al rekening gehouden met de mogelijkheid dat ik simpelweg niet in die Aziatische auto's pas. Alleen in dat geval zou ik het budget naar boven bijstellen en gaan voor iets duurders. Ik les in een Volkswagen Golf en daar pas ik prima in.



De Golf is ondertussen ook wel een beetje de gouden standaard voor een doorsnee auto die niks fout doet en waar je echt perfect in zit. Ze zijn waardevast, en er kan gek genoeg behoorlijk veel stuk aan zo'n ding wat ook echt in de papieren loopt en omdat Golfjes dus wel 'petjes' aantrekken, kun je daar een flinke miskoop aan doen. Maar er zijn er miljoenen gebouwd, dus er zijn ook zat goede. Zoek een incourante kleur - dat is een soort giveaway dat hij wel eens door een particulier gekocht zou kunnen zijn (lease-auto's mogen vaak alleen zwart, blauw, wit of zilver zonder meerprijs). En voor auto's die van eigen geld worden gekocht, wordt vaak beter gezorgd.


quote:
Op 14 juli 2021 18:03 schreef iPim het volgende:
Zoiets moet het ook gewoon worden, mits ik er in pas natuurlijk. Als je dan een limoen koopt, rijd je alsnog redelijk goedkoop. En dan maakt, zoals zodiac lung zegt, schade ook weinig uit. Hoe kijk je verder naar Franse of Italiaanse merken in dit segment? (Mensen lijken wat huiverig over Citroens, Peugeots en Fiats.)


Ik ben fan van compacte Italiaans en Frans, want het heeft vaak iets vrolijks. En je hoeft maar in een willekeurig gat in Frankrijk te komen en je beseft dat een Renaultje of Peugeootje zo slecht niet kan zijn. Er rijden miljoenen van die 20 jaar oude brikken rond en als wij straks dood en begraven zijn, zullen ze dat nog doen denk ik. In Afrika, maar toch. Wel is het zo dat je de juiste versie moet kopen. Vermijd de automaten, vermijd turbootjes - gewoon een 1.2 of 1.4 8v/16v met zo min mogelijk luxe. Het leuke van die autootjes is: er zal heus een keer een spiegel vanaf vallen, en als het regent zal er een keer een raam niet dichtgaan of een ruitenwisser weigeren, en op een dag zal je bijrijder het dashboardkastje op schoot hebben liggen of zo. Maar thuisbrengen doen ze je wel. Eerste generatie Twingo is ook een toppertje. Koop er een van de laatste bouwjaren (2006 of 2007 ergens). Kost niks, rijdt voor niks, praktisch ook nog - je moet er alleen wel in kunnen zitten.


EDIT: nagekomen bericht. Auto's die ik even vergeten was te noemen:
- Ford Fiesta. Prima ding. Driecilindertjes vermijden, dus ook hier een 1.2 of 1.4-tje viercilinder. Met name de 1.2 trekt geen frikandel uit de mayonaise, maar het rijdt verder fijn en een aantal van mijn weelderig gebouwde collega's zat altij goed in zo'n ding. Die blauwe interieurverlichting en AL. DIE. KNOPJES. moet je tegen kunnen, maar verder...
- VW Up! en zusjes. Weet niet wat ze nog kosten, maar ook hier kun je een behoorlijk hufterproof ding aan hebben. Met afstand het leukste VW-product (een exotische Porsche of Lamborghini uitgezonderd) waar ik de laatste tig jaar mee gereden heb. En ook hier kun je verbazingwekkend goed in zitten, schijnbaar. Kan ik niet zo goed beoordelen, ik heb een confectiemaatje en een vergeeflijk lichaam.

[Dit bericht is gewijzigd door Negatieveling op 15-07-2021 19:32]



karnivoor
Usericon van karnivoor
Posted 15-07-2021 21:18 by karnivoor Profiel van karnivoorhttp://www.kanker.nl/

quote:
Op 15 juli 2021 18:48 schreef Negatieveling het volgende:
<knip>En ach, oudere auto's zijn ook leuker. Geen argument natuurlijk en voor jou niet boeiend, maar voor mij lekker wel. Nieuwer dan de 2005-bak die ik heb zie ik zo snel nog niet in het wagenpark toetreden.<knip>


Idem!


Je moeder.


Negatieveling
See You Next Tuesday!
Usericon van Negatieveling
Posted 15-07-2021 21:26 by Negatieveling Profiel van Negatieveling

quote:
Op 15 juli 2021 21:18 schreef karnivoor het volgende:
Idem!


Laatst nog wel proefgereden in een BMW M2 hoor. Fantastisch ding, màn wat kun je daarmee vegen. Had hem bijna gekocht ook nog in een opwelling. Maar ja. Het gezonde verstand sloeg toe. Want ook een onmeunige pauperbak en je kunt er eigenlijk niet normaal mee rijden. Artikel 5 heb ik daar heel erg snel mee te pakken denk ik. Eén keer een klaverblad vol rook zetten en klaar ben je. Toch maar weggelopen dus.

[Dit bericht is gewijzigd door Negatieveling op 15-07-2021 21:26]



karnivoor
Usericon van karnivoor
Posted 15-07-2021 21:30 by karnivoor Profiel van karnivoorhttp://www.kanker.nl/

Zo'n M2 of 1 coupe lijkt me ook wel gaaf om eens mee te knallen ja.

Ik zit ook regelmatig aan zulke foute bakken te denken als opvolger voor m'n semi-ratlook-focus-met-bulletptroof-techniek. Bijvoorbeeld een Audi S6 met V10 (heb niks met Audi maar deze is wel gaaf), eerste generatie Mini Cooper S of willekeurig iets groots met V8. Maar mijn budget is iets kleiner, koop er dan liever weer een leuke oldtimer bij als speelgoed. De kosten meer als hobby houden ipv vaste lasten.

[Dit bericht is gewijzigd door karnivoor op 15-07-2021 21:30]


Je moeder.


Negatieveling
See You Next Tuesday!
Usericon van Negatieveling
Posted 15-07-2021 21:46 by Negatieveling Profiel van Negatieveling

quote:
Op 15 juli 2021 21:30 schreef karnivoor het volgende:
Zo'n M2 of 1 coupe lijkt me ook wel gaaf om eens mee te knallen ja.

Ik zit ook regelmatig aan zulke foute bakken te denken als opvolger voor m'n semi-ratlook-focus-met-bulletptroof-techniek. Bijvoorbeeld een Audi S6 met V10 (heb niks met Audi maar deze is wel gaaf), eerste generatie Mini Cooper S of willekeurig iets groots met V8. Maar mijn budget is iets kleiner, koop er dan liever weer een leuke oldtimer bij als speelgoed. De kosten meer als hobby houden ipv vaste lasten.


1M Coupé is helemaal ultiem, die is veel nerveuzer dan een M2 - dat ding wil amper rechtdoor. Supervet. Blijft zijn waarde ook wel houden, maar ook hiermee heb ik in no time een artikel 5 aan de broek. Gewoon niet doen dus.

Die S6 zou ik laten staan. Die beloofde 435 paarden zijn hele schrale ponies. Het verbruik van een twaalfcilinder, de prestaties van een V8 minus het koppel en dan nog AWD ook. RS6 gaat wel ko-gel-hard en is makkelijk op te voeren maar is niet leuk. Weegt ook zo veel als een klein huis. Not my cup of tea.

Heb ook nog wel wat V8-en geprobeerd maar het voegt toch allemaal niet veel toe ten opzichte van wat ik al heb. Ja, 100 of 200 pk meer is leuk en met name de Maserati/Ferrari F136 V8 klinkt glorieus, maar die auto's zijn vaak nòg weer zwaarder dan mijn daily driver. En met dat ding, met 300 pk, rijd ik mezelf eigenlijk al best vaak in de weg en zoals vandaag, wanneer het nat is, kan ik mezelf daar ook al amper mee bedwingen. Zelfde geldt voor de Alfaatjes hier die niet eens 250pk hebben. Niet omdat ze zo dwars gaan (kan wel, als je de zaak provoceert), maar die heb ik zo ver aangepast dat je daar zo schandelijk hard mee de bocht om kunt dat het op de openbare weg eigenlijk niet meer leuk is.

Heb mezelf nu voorgenomen om er iets lichts bij te kopen, wat open kan. Iets met nul pauper- of poser-value. Een Elise moet het worden. Een S1 of een vroege S2, dus met Rover-motor en vooral zonder rembekrachtiging en zo. In een vrolijk kleurtje. Heb er eentje op het oog maar de verkoper heeft nog niet gereageerd. Even de mail F5-en, het geld brandt me in de zak.

[Dit bericht is gewijzigd door Negatieveling op 15-07-2021 21:48]



EINDBAAS
faalhaas
Usericon van EINDBAAS
Posted 15-07-2021 22:08 by EINDBAAS Profiel van EINDBAAS

quote:
Op 15 juli 2021 18:48 schreef Negatieveling het volgende:
De Golf is ondertussen ook wel een beetje de gouden standaard voor een doorsnee auto die niks fout doet en waar je echt perfect in zit. Ze zijn waardevast, en er kan gek genoeg behoorlijk veel stuk aan zo'n ding wat ook echt in de papieren loopt en omdat Golfjes dus wel 'petjes' aantrekken, kun je daar een flinke miskoop aan doen. Maar er zijn er miljoenen gebouwd, dus er zijn ook zat goede.


Ik rijd tegenwoordig regelmatig in een Golf 5. Met DSG 7traps autoschakelbak. Godver wat rijdt dat heerlijk smooth zeg. Echt een wereld van verschil met die nerveuze automaat die VW eerst gebruikte.
Dit is ook een heel ander systeem natuurlijk, feitelijk is het een handbak en automaat ineen.

Als 5K mijn budget zou zijn en veel snelweg km's moest maken dan zou ik hier voor gaan denk ik. Cruise control aan en chillen maar. Voelt ook een stukje robuuster aan dan de meeste Franse auto's en Aziaten.


...niets is wat het lijkt...


karnivoor
Usericon van karnivoor
Posted 15-07-2021 22:13 by karnivoor Profiel van karnivoorhttp://www.kanker.nl/

quote:
Op 15 juli 2021 21:46 schreef Negatieveling het volgende:
1M Coupé is helemaal ultiem, die is veel nerveuzer dan een M2 - dat ding wil amper rechtdoor. Supervet. Blijft zijn waarde ook wel houden, maar ook hiermee heb ik in no time een artikel 5 aan de broek. Gewoon niet doen dus.

Die S6 zou ik laten staan. Die beloofde 435 paarden zijn hele schrale ponies. Het verbruik van een twaalfcilinder, de prestaties van een V8 minus het koppel en dan nog AWD ook. RS6 gaat wel ko-gel-hard en is makkelijk op te voeren maar is niet leuk. Weegt ook zo veel als een klein huis. Not my cup of tea.

Heb ook nog wel wat V8-en geprobeerd maar het voegt toch allemaal niet veel toe ten opzichte van wat ik al heb. Ja, 100 of 200 pk meer is leuk en met name de Maserati/Ferrari F136 V8 klinkt glorieus, maar die auto's zijn vaak nòg weer zwaarder dan mijn daily driver. En met dat ding, met 300 pk, rijd ik mezelf eigenlijk al best vaak in de weg en zoals vandaag, wanneer het nat is, kan ik mezelf daar ook al amper mee bedwingen. Zelfde geldt voor de Alfaatjes hier die niet eens 250pk hebben. Niet omdat ze zo dwars gaan (kan wel, als je de zaak provoceert), maar die heb ik zo ver aangepast dat je daar zo schandelijk hard mee de bocht om kunt dat het op de openbare weg eigenlijk niet meer leuk is.

Heb mezelf nu voorgenomen om er iets lichts bij te kopen, wat open kan. Iets met nul pauper- of poser-value. Een Elise moet het worden. Een S1 of een vroege S2, dus met Rover-motor en vooral zonder rembekrachtiging en zo. In een vrolijk kleurtje. Heb er eentje op het oog maar de verkoper heeft nog niet gereageerd. Even de mail F5-en, het geld brandt me in de zak.


Bij de S6 gaat het me vooral om de sound. Gewoonweg heerlijk. Ik ben niet zo'n coureur. Dat gepruttel van een Amerikaanse V8 vind ik ook heerlijk, vooral met de cutout open. Gewoon vies, je hoort Greta huilen in de verte. Alleen rechtdoor, geen bochten. Wel eens gerobeerd met m'n Trans Am destijds, geen succes. :')


Je moeder.


Negatieveling
See You Next Tuesday!
Usericon van Negatieveling
Posted 15-07-2021 22:27 by Negatieveling Profiel van Negatieveling

Voor het V10-geluid zou ik dan een E60 M5 kiezen. Eisenmann-uitlaat er onder en (dwars)gaan. Maar als je het dan toch over kwetsbare auto's hebt... holy mother of fuck, wat kan en gaat daar veel aan stuk. Maar als-ie het doet is het wel een uniek ding. Stond er laatst eentje in bruin fucking metallic te koop met een lichtgekleurd leren interieur. Onverklooid, in goede staat. Ook nog even overwogen als een soort van rijdende belegging maar kom op zeg, een E60... ik woon al best wel in een kansenwijk dus dan kan ik dat er niet bij hebben.EDIT: Hij staat nòg te koop. Moeilijk hout in het interieur ook. Damn, toch wel vet op een foute manier.

[Dit bericht is gewijzigd door Negatieveling op 15-07-2021 22:31]



iPim
rijdt Negatieveling approved
Usericon van iPim
Posted 16-07-2021 0:21 by iPim (Administrator) Profiel van iPim

quote:
Op 15 juli 2021 22:08 schreef EINDBAAS het volgende:
Als 5K mijn budget zou zijn en veel snelweg km's moest maken dan zou ik hier voor gaan denk ik. Cruise control aan en chillen maar.


Voor 5k ga je niet zo snel een Golf vinden met cruise control, ben ik bang.

[Dit bericht is gewijzigd door iPim op 16-07-2021 0:21]


Vladimir: That passed the time. Estragon: It would have passed in any case.


F.Jacobse
Usericon van F.Jacobse
Posted 16-07-2021 7:40 by F.Jacobse Profiel van F.Jacobsehttp://www.metal-archives.com/artists/Wim_van_Burken/73487

Kan je toch inbouwen? Of laten inbouwen.

Ik had een renault megane waar mijn pa cruise controll in had gemaakt. Geen idee of dat duur is oid, maar het is blijkbaar te doen.




[Dit bericht is gewijzigd door F.Jacobse op 16-07-2021 7:40]


"De Tegenpartij is de bonafideste, de soliedeste en de dynamooste partij van heel Nederland."


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 16-07-2021 8:09 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 15 juli 2021 16:55 schreef Slegthyd het volgende:
Je bent al de 2e die sowieso geen vlaai krijgt op mijn volgende verjaardagsfeestje.

Weert is Limbo-Noord. Daar is niets aan de hand (althans niet in Weert, rest van Limbo-Noord ken ik niet want niet de moeite van het vermelden waard).


Rustig jongen, heb van het voorjaar je mooie gemeente (en coffesehop) nog bezocht

Je zit daar aan de rand van een oud moerasstelsel daar kun je dat overtollige water prima kwijt.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


EINDBAAS
faalhaas
Usericon van EINDBAAS
Posted 16-07-2021 8:28 by EINDBAAS Profiel van EINDBAAS

quote:
Op 16 juli 2021 0:21 schreef iPim het volgende:
Voor 5k ga je niet zo snel een Golf vinden met cruise control, ben ik bang.

Bij auto's in die prijsklasse hebben vooral kmstand en bouwjaar invloed op de prijs en niet het optiepakket. En ze zijn er genoeg, cc is steeds meer een standaard uitrusting geworden en bij auto's van pak hem beet 10 - 15 jaar oud zit het er ook best regelmatig al op.



[Dit bericht is gewijzigd door EINDBAAS op 16-07-2021 8:28]


...niets is wat het lijkt...


Natural Disaster
The Dude
Usericon van Natural Disaster
Posted 16-07-2021 8:35 by Natural Disaster Profiel van Natural Disasterhttp://www.nu.nl



Op Autoscout al 197 exemplaren.

https://www.autoscout24.nl/lst/volkswagen/golf-(alle)?sort=standard&desc=0&eq=38&fuel=B&ustate=N%2CU&size=20&page=1&cy=NL&priceto=6000&pricefrom=4000&atype=C&fc=1&qry=&

Uiteraard wel veel km op de klok.

Als je 5 deurs wilt, wat op zich toch best prettig is, zijn het er nog steeds 144.

https://www.autoscout24.nl/lst/volkswagen/golf-(alle)?sort=standard&desc=0&eq=38&fuel=B&doorfrom=4&doorto=5&ustate=N%2CU&size=20&page=1&cy=NL&priceto=6000&pricefrom=4000&atype=C&fc=2&qry=&

Wil je ook nog airco en navigatie dan blijven er 44 over.
Of de airco van een auto van die leeftijd nog op orde is hangt veel van het gedane onderhoud af en de navigatie zal wel een update nodig hebben. Dat laatste kan via de officiele kanalen ook best kostbaar zijn.


[Dit bericht is gewijzigd door Natural Disaster op 16-07-2021 8:39]


Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit."


EINDBAAS
faalhaas
Usericon van EINDBAAS
Posted 16-07-2021 9:15 by EINDBAAS Profiel van EINDBAAS

quote:
Op 16 juli 2021 8:35 schreef Natural Disaster het volgende:
Uiteraard wel veel km op de klok.


Tja wat is veel. Tot anderhalve ton vind ik niet veel en die zijn echt nog wel te vinden. Grote kans dat zo'n auto zonder al te veel dure reparaties nog wel een tijdje mee kan.

Helaas wordt er wel veel gesjoemeld met kmstanden. En een NAP check zegt helaas ook niet alles. Tip @ iPim: Kijk goed naar de staat vd bekleding. Stel je gaat een auto kijken met bijv. 150.000 op de teller en de wangen van de bestuurdersstoel zijn zwaar versleten tel er dan maar een tonnetje bij.


...niets is wat het lijkt...


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 16-07-2021 9:37 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

auto van kennis uit de straat hier.


ZIjn kindje, heeft er zo een "put" (ik weet niet hoe dat heet) voor gemaakt in zijn garage om aan te werken.



signature


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 16-07-2021 10:42 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

"Smeerput" is blijkbaar de juiste benaming.


signature


iPim
rijdt Negatieveling approved
Usericon van iPim
Posted 16-07-2021 18:47 by iPim (Administrator) Profiel van iPim

quote:
Op 15 juli 2021 18:48 schreef Negatieveling het volgende:



Bedankt voor het uitgebreide antwoord, Negatieveling! (En aan alle anderen die nog handige tips gedeeld hebben.)

quote:
Sowieso Daihatsu's (merk is van de markt en dus een beetje vergeten aan het raken).


Heeft dit een grote invloed op de repareerbaarheid van zo'n auto?

quote:
Verhandeling over ongewilde auto's


Op gaspedaal.nl zie ik inderdaad dat er in mijn prijsklasse meer auto te halen is met dit soort merken in vergelijking met de eerstgenoemde evergreens. Het aanbod is wel wat dunner (zeg even een aanbod van 50 auto's ipv honderden), dus dat vergroot weer de kans dat ik stad en land af moet reizen om in zo'n auto te kunnen proefrijden. Zonder auto (of vrienden met auto die in de buurt wonen) is dat best een drempel. Dan ben je een hele dag kwijt aan een auto die je misschien niet gaat kopen (hetzij met OV, hetzij met een Greenwheels). Knabbelt zo een paar honderd eurie van het budget op.

quote:
Met een auto van 10k koop je vooral afschrijving ten opzichte van eentje van 5k. Je kunt hem misschien nog een keer voor 5k verpieren, maar dan heb je weer het gezeik van een auto verkopen. En als je dacht dat een auto kopen een gedoe was, moet je er eens eentje proberen te verkopen.


Duidelijk.

quote:
... en omdat Golfjes dus wel 'petjes' aantrekken, kun je daar een flinke miskoop aan doen. Maar er zijn er miljoenen gebouwd, dus er zijn ook zat goede. Zoek een incourante kleur - dat is een soort giveaway dat hij wel eens door een particulier gekocht zou kunnen zijn (lease-auto's mogen vaak alleen zwart, blauw, wit of zilver zonder meerprijs). En voor auto's die van eigen geld worden gekocht, wordt vaak beter gezorgd.


Mooie tips! Heb elders ook gelezen dat die wagentjes aardig kapotgereden kunnen zijn voor hun kilometerstand. Vandaar dat ik al aardig in het oma-segment aan het kijken was, al was ik nog niet zo diep gezonken als een Daihatsu Materia Lijkt me wel strijdig advies: hoeveel sjonnies rijden er in een lease-auto? Juist met een leasecontract wordt er regelmatig gekeurd en onderhoud uitgevoerd. (De chauffeur doet wellicht minder z'n best, maar het leasebedrijf heeft er wat aan om de verkoopwaarde hoger te houden.)

quote:
Compact Italiaans en Frans


Check. Het fijne is, is dat er hier wel een paar dealers op fietsafstand zijn die een garage en parkeerplaats vol met dit soort autotjes hebben. Snel keuren op zitgemak dus!

quote:
Ford Fiesta


Verbaast me niks dat er in een Amerikaanse auto langere/bredere mensen kunnen zitten. Is ook een hoop aanbod van voor zachte prijsjes. Ga ik zeker checken!

quote:
VW Up! en zusjes.


Loopt erg uiteen qua prijs (en vooral omhoog). Tot de 5.000 met max 100km staan er nog geen twintig op gaspedaal momenteel. Tussen de 7k en 10k dan weer duizend stuks. Denk dat dit model nog iets te nieuw is. Oudste bouwjaren zijn 2012 enzo, terwijl de andere genoemde autos met mijn budget uit 2005-2010 komen. Ik heb zelf ooit in een Up! van Greenwheels gezeten. Wel achterin. Ik had al een bochel, maar na die rit nog meer! (Is ook een A-segment ipv B-segment, geloof ik.)

[Dit bericht is gewijzigd door iPim op 16-07-2021 18:57]


Vladimir: That passed the time. Estragon: It would have passed in any case.


EINDBAAS
faalhaas
Usericon van EINDBAAS
Posted 16-07-2021 19:07 by EINDBAAS Profiel van EINDBAAS

Via marktplaats iets vinden kan in jouw prijsklasse ook zeker interessant zijn. Dealers en garagebedrijven doen vaak niet veel meer dan zo'n inruilertje even oppoetsen en er €1000 bovenop klappen. Via een particulier krijg je vaak meer auto voor je geld.


...niets is wat het lijkt...


Negatieveling
See You Next Tuesday!
Usericon van Negatieveling
Posted 16-07-2021 19:10 by Negatieveling Profiel van Negatieveling

quote:
Op 16 juli 2021 18:47 schreef iPim het volgende:

Heeft dit een grote invloed op de repareerbaarheid van zo'n auto?




Welnee. Onderdelen zijn goed verkrijgbaar en het zit simpel zat in elkaar. Hoef je niet bang voor te zijn.
quote:
Op 16 juli 2021 18:47 schreef iPim het volgende:

Op gaspedaal.nl zie ik inderdaad dat er in mijn prijsklasse meer auto te halen is met dit soort merken in vergelijking met de eerstgenoemde evergreens. Het aanbod is wel wat dunner (zeg even een aanbod van 50 auto's ipv honderden), dus dat vergroot weer de kans dat ik stad en land af moet reizen om in zo'n auto te kunnen proefrijden. Zonder auto (of vrienden met auto die in de buurt wonen) is dat best een drempel. Dan ben je een hele dag kwijt aan een auto die je misschien niet gaat kopen (hetzij met OV, hetzij met een Greenwheels). Knabbelt zo een paar honderd eurie van het budget op.



Ja, da's wel een dingetje, je kunt moeilijk 200km enkele reis in tijd en euro's besteden aan iets wat je eigenlijk geen reet interesseert en wat dan ook nog eens niks blijkt te zijn.



quote:
Op 16 juli 2021 18:47 schreef iPim het volgende:



Mooie tips! Heb elders ook gelezen dat die wagentjes aardig kapotgereden kunnen zijn voor hun kilometerstand. Vandaar dat ik al aardig in het oma-segment aan het kijken was, al was ik nog niet zo diep gezonken als een Daihatsu Materia Lijkt me wel strijdig advies: hoeveel sjonnies rijden er in een lease-auto? Juist met een leasecontract wordt er regelmatig gekeurd en onderhoud uitgevoerd. (De chauffeur doet wellicht minder z'n best, maar het leasebedrijf heeft er wat aan om de verkoopwaarde hoger te houden.)



Jein, zo strijdig is dat niet. De leasemij is eigenlijk alleen geïnteresseerd in restwaarde, en dat is kilometerstand, zichtbare schades en ingevulde boekjes. In die zin worden ze goed onderhouden. Maar bedenk dat de leasemij een scherp contract met de importeur/dealerorganisatie heeft afgesloten en dat er dus vaak precies het hoogstnodige wordt gedaan en niets meer dan dat. Je kunt dus een auto treffen die technisch al een heel eind 'op' is terwijl de kilometerstand en de boekjes dat niet doen vermoeden.

En vergis je niet in het sjonnie-gehalte van 'de leaserijder'. Even generaliserend: er zijn heel wat hanige junior accountmanagers die een heel stramme plasser krijgen van hun Golfje, A3-tje of V40-je en die enorme geldingsdrang hebben in het verkeer. Dat gaspedaal ligt dan dus vaak op de bodem, want de typische lease-auto in dat segment heet niet zo veel bij te zetten en de tankpas is tochgratis. Warmrijden? Welnee joh, het onderhoud is immers inclusief. En dan slijt het allemaal hard - en onderhoudsboekjes vertellen niets over de toestand van je lagers of zo.

En na de leaseperiode is het Golfje vaak nòg een keer de sjaak, want dan komt de tweede eigenaar die vaak geen nieuwe kon betalen maar die de auto wel gaat, eh, personaliseren. Andere velgen, andere lichtunits, 'een chippie', privacy glass... Tja. En het geld wat daarin gaat, gaat niet in onderhoud. En bedenk: dit is de man die geen geld had voor een nieuwe. Het merk van de banden is vaak een goede indicator voor hoe veel geld iemand over had voor het onderhoud. Banden oud? Weglopen. Staat een auto op brandnieuwe HiFly's, Ovations of Linglongs of zoiets (4x nieuwe banden!! vol jaar APK!!)? Lekker laten staan.

En nogmaals: aan een Golfje (eigenlijk alles uit de Volkswagen-groep) uit die jaren kan en gaat veel stuk wat in de papieren kan lopen. Zuigerveren, distributiekettingen, DSG-bakken... Je kunt ook een goede treffen, maar als je zo'n ding ambieert zou ik wel even kijken of er toevallig rekeningen bij zitten voor zuigerveermodificatie, vervangen distributieketting of van de DSG Dokter (dat bedrijf bestaat ook niet voor niets natuurlijk...) of zo.

quote:
Op 16 juli 2021 18:47 schreef iPim het volgende:
Check. Het fijne is, is dat er hier wel een paar dealers op fietsafstand zijn die een garage en parkeerplaats vol met dit soort autotjes hebben. Snel keuren op zitgemak dus!



Meten is weten.


quote:
Op 16 juli 2021 18:47 schreef iPim het volgende:

Verbaast me niks dat er in een Amerikaanse auto langere/bredere mensen kunnen zitten. Is ook een hoop aanbod van voor zachte prijsjes. Ga ik zeker checken!



Het Ford van de Fiesta is Duits/Brits... echt!


quote:
Op 16 juli 2021 18:47 schreef iPim het volgende:
Loopt erg uiteen qua prijs (en vooral omhoog). Tot de 5.000 met max 100km staan er nog geen twintig op gaspedaal momenteel. Tussen de 7k en 10k dan weer duizend stuks. Denk dat dit model nog iets te nieuw is. Oudste bouwjaren zijn 2012 enzo, terwijl de andere genoemde autos met mijn budget uit 2005-2010 komen. Ik heb zelf ooit in een Up! van Greenwheels gezeten. Wel achterin. Ik had al een bochel, maar na die rit nog meer!


Nooit achterin zo'n ding gezeten. Lijkt me geen pretje ook.



EINDBAAS
faalhaas
Usericon van EINDBAAS
Posted 16-07-2021 19:27 by EINDBAAS Profiel van EINDBAAS

quote:
Op 16 juli 2021 19:10 schreef Negatieveling het volgende:
DSG-bakken... Je kunt ook een goede treffen, maar als je zo'n ding ambieert zou ik wel even kijken of er toevallig rekeningen bij zitten voor zuigerveermodificatie, vervangen distributieketting of van de DSG Dokter (dat bedrijf bestaat ook niet voor niets natuurlijk...) of zo.


Zo leer ik ook weer eens wat. Ik weet dat ik ze vooral erg lekker vindt cruisen. En heb zelf serieus overwogen er eentje te kopen.

Lees wel net dat de 6 traps zich een stuk beter houdt dan de 7 traps.

[Dit bericht is gewijzigd door EINDBAAS op 16-07-2021 19:28]


...niets is wat het lijkt...


iPim
rijdt Negatieveling approved
Usericon van iPim
Posted 16-07-2021 19:32 by iPim (Administrator) Profiel van iPim

quote:
Op 16 juli 2021 19:10 schreef Negatieveling het volgende:
Het Ford van de Fiesta is Duits/Brits... echt!




quote:
Nooit achterin zo'n ding gezeten. Lijkt me geen pretje ook.


Ik snap überhaupt niet waarom er een achterbank moet zijn. Ik lees overigens net in een forumtopic over lange mensen dat een driedeurs-Upje aardig ruim is. Voor 7k heb je dan best een leuk, modern dingetje met airco en cruise control. Rijdt relatief zuinig en lage belasting. Dan verdien je die 2k extra over een paar jaar langzaam terug.


Vladimir: That passed the time. Estragon: It would have passed in any case.


Negatieveling
See You Next Tuesday!
Usericon van Negatieveling
Posted 16-07-2021 19:34 by Negatieveling Profiel van Negatieveling

quote:
Op 16 juli 2021 19:27 schreef EINDBAAS het volgende:
Zo leer ik ook weer eens wat. Ik weet dat ik ze vooral erg lekker vindt cruisen.

Lees wel net dat de 6 traps zich een stuk beter houdt dan de 7 traps.


Als het goed werkt, rijdt het best wel OK. Niet leuk of interessant, maar prima van A naar B. De zestraps kan ook nare kuren hebben hoor. Destijds hadden we bij ons op het werk een 2006 Passat met DSG6. Superfijne lange-afstandskruiser, alleen besloot de bak met enige regelmaat dat één van de twee koppelingen ook wel genoeg was. Had je alleen nog versnellingen 1, 3 en 5 of 2, 4 en 6. Draak van een ding was dat. En schokkerig aankoppelen hebben ze ook vaak last van. Voor veel DSG's geldt overigens: ze zijn relatief krap gedimensioneerd qua ingangskoppel, en veel VW-tjes worden gechipt. 1 + 1 = 2 --> de DSG geeft dan vaker/sneller dan verwacht de geest.

Oh, en had ik al de verkoolde inlaatkanalen genoemd van de direct ingespoten motoren? Zoek maar eens op 'walnut blasting'. Dit is overigens niet specifiek voor VW, maar voor eigenlijk alle direct ingespoten benzinemotoren. Indirecte inspuiting FTW bij een gebruikte auto.



EINDBAAS
faalhaas
Usericon van EINDBAAS
Posted 16-07-2021 20:11 by EINDBAAS Profiel van EINDBAAS

quote:
Op 16 juli 2021 19:34 schreef Negatieveling het volgende:
Als het goed werkt, rijdt het best wel OK. Niet leuk of interessant, maar prima van A naar B. De zestraps kan ook nare kuren hebben hoor. Destijds hadden we bij ons op het werk een 2006 Passat met DSG6. Superfijne lange-afstandskruiser, alleen besloot de bak met enige regelmaat dat één van de twee koppelingen ook wel genoeg was. Had je alleen nog versnellingen 1, 3 en 5 of 2, 4 en 6. Draak van een ding was dat. En schokkerig aankoppelen hebben ze ook vaak last van. Voor veel DSG's geldt overigens: ze zijn relatief krap gedimensioneerd qua ingangskoppel, en veel VW-tjes worden gechipt. 1 + 1 = 2 --> de DSG geeft dan vaker/sneller dan verwacht de geest.



In zo'n Passat heb ik een tijdje terug een proefrit gemaakt. Ik vond het heerlijk rijden maarja ik ben dan ook fossiele Opels en rijdende pedaalemmers als de Kangoo en Caddy gewend. Uiteindelijk niet gekocht, zat toch nog best wat achterstallig onderhoud aan. Ding schokte ook wat bij overgang van 2 naar 3 meen ik me te herinneren...

Wat voor automaat zou je aanraden bij een beperkt budget? Zeg max 5K.


...niets is wat het lijkt...


Negatieveling
See You Next Tuesday!
Usericon van Negatieveling
Posted 16-07-2021 20:16 by Negatieveling Profiel van Negatieveling

Dan zou ik altijd voor een echte slushbox gaan, een automaat met een koppelomvormer. Dus geen DSG-achtigen (twee koppelingen) of van die gerobotiseerde handbakken zoals in goedkopere Citroëns en Peugoets. Dat is allemaal tobben.

Je zit dan wel vaak in een wat grotere auto (formaatje Passat) van een paar jaartjes ouder voor dat budget. Zelf ben ik dan wel fan van Mercedes, die maken goede automaatbakken, maar die hebben een tiental jaren best matige auto's gebouwd. Maar een non-DSG Passat automaat van net na 2000 of zo (generatie B5 of B5.5), die is vrijwel bombestendig. En waarschijnlijk ook nooit door een woesteling bereden, want gang is er niet in te trappen. Lekker een 2.0 achtklepper zoeken, 115 luie ponies, luie automaat, simpel onderhoud, comfortabele stoelen... ideale oude-mannenauto. Eind jaren '90 tot mid jaren 2000 was de VW-groep op haar best, zeg maar ten tijde van de Golf IV.

[Dit bericht is gewijzigd door Negatieveling op 16-07-2021 20:17]



Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen