IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Nieuwe computer aanschaf, Pentium of AMD Athlon? Vorige pagina | Volgende pagina
Dunne_Hein
stfu Donny
Usericon van Dunne_Hein
Posted 09-09-2003 11:57 by Dunne_Hein Profiel van Dunne_Hein

quote:
Op 9 september 2003 11:55 schreef MBMarduk het volgende:
Ik betaal zelf toch liever iets meer voor service dan constant gezeik (of erger: nul op rekest) krijgen voor DOA onderdelen.



Klopt, goede service is goud waard.


I can't shoot straight unless I've had a pint!


MBMarduk
Este usuario está muerto. Q.E.P.D.
Usericon van MBMarduk
Posted 09-09-2003 11:58 by MBMarduk Profiel van MBMarduk

quote:
Op 9 september 2003 11:51 schreef Dunne_Hein het volgende:
Ziet er wel netjes uit ja. Er zit alleen geen monitor bij. Ik kan je dan één tip geven, zeker omdat je met beeldbewerking aan de slag gaat: ga hier NIET op bezuinigen. Goede monitors zijn heel duur maar je hebt er nog steeds dagelijks plezier van als de rest van je computer al zwaar verouderd is. Ik werk liever achter een goede 15" dan achter een crappy 19". En ik zou ook niet voor een TFT beeldscherm gaan. De markt is nu overspoeld met goedkope ramp dingen. Een goede TFT is op dit moment nog steeds zeeeer prijzig en dan kan hij lang niet tippen aan een goede CTR monitor.

Als ik jou was zou ik een monitor nemen met een sony trinitron (of diamondtron) beeldbuis.


Juist
TFT's zijn inherent fucked up voor wat betreft kleurechtheid. En de meuk van nu is om snel geld te halen uit de hype voordat de consument wijzer wordt.
CRT is it voorlopig.


0Tolerence
Usericon van 0Tolerence
Posted 09-09-2003 12:00 by 0Tolerence Profiel van 0Tolerence

quote:
Op 9 september 2003 11:56 schreef Dunne_Hein het volgende:
Ik zou het ook wel weten als ik alleen zou beeldbewerken, een Matrox dus. Waarom denk je dat dat ding ondanks zn leeftijd nog zo enorm populair is bij vormgevers? Van die Ati's kan ik nog wel inkomen maar als je er GeForce kaarten tussen gaat zetten vraag ik mij af of je wel weer waar je het over hebt


Dat was gewoon een lijstje gekopieerd van tweakers. En ik ben aardig op de hoogte van videokaarten, wat dat betreft weet ik heel goed wat kwaliteit is en wat niet.
Buiten dat zou ik nooit voor veroudert materiaal gaan, de matrox mag dan nog steeds wel populair zijn. Maar voor algehele prestaties is de Ati toch echt wel de betere keuze. De beeldkwaliteit is nagenoeg hetzelfde


"This one is older than shit, heavier than time!"


Dunne_Hein
stfu Donny
Usericon van Dunne_Hein
Posted 09-09-2003 12:04 by Dunne_Hein Profiel van Dunne_Hein

quote:
Op 9 september 2003 12:00 schreef 0Tolerence het volgende:
Dat was gewoon een lijstje gekopieerd van tweakers. En ik ben aardig op de hoogte van videokaarten, wat dat betreft weet ik heel goed wat kwaliteit is en wat niet.
Buiten dat zou ik nooit voor veroudert materiaal gaan, de matrox mag dan nog steeds wel populair zijn. Maar voor algehele prestaties is de Ati toch echt wel de betere keuze. De beeldkwaliteit is nagenoeg hetzelfde


Kijk, dan moeten wij weer aannamens doen. Ik (en jij neem ik aan) hebben die een Ati en Matrox niet in de zelfde configuratie zien draaien.

En omdat Ati echt een game-kaart is (en daardoor populair is) en Matrox nog volop wordt gebruikt in de grafische industrie kan ik wel de conclusie trekken dat hij het beste voor de Matrox kan gaan.

[Dit bericht is gewijzigd door Dunne_Hein op 09-09-2003 12:05]


I can't shoot straight unless I've had a pint!


0Tolerence
Usericon van 0Tolerence
Posted 09-09-2003 12:09 by 0Tolerence Profiel van 0Tolerence

quote:
Op 9 september 2003 12:04 schreef Dunne_Hein het volgende:
Kijk, dan moeten wij weer aannamens doen. Ik (en jij neem ik aan) hebben die een Ati en Matrox niet in de zelfde configuratie zien draaien.

En omdat Ati echt een game-kaart is (en daardoor populair is) en Matrox nog volop wordt gebruikt in de grafische industrie kan ik wel de conclusie trekken dat hij het beste voor de Matrox kan gaan.


Je moet tevens in beschouwing nemen wat voor een monitor je daarbij neemt voor je werkelijk een verschil zou kunnen waarnemen, tevens ligt de Radeon beter in de markt mocht je het over een x aantal jaar je hardware willen verkopen. Het is allemaal wikken en wegen, mocht je daarbij nog 3d werk gaan verrichten in 3dmax e.d. Dan is het sowiezo een PRE als je betere 3d prestaties hebt.


"This one is older than shit, heavier than time!"


Dunne_Hein
stfu Donny
Usericon van Dunne_Hein
Posted 09-09-2003 12:18 by Dunne_Hein Profiel van Dunne_Hein

quote:
Op 9 september 2003 12:09 schreef 0Tolerence het volgende:
Je moet tevens in beschouwing nemen wat voor een monitor je daarbij neemt voor je werkelijk een verschil zou kunnen waarnemen, tevens ligt de Radeon beter in de markt mocht je het over een x aantal jaar je hardware willen verkopen. Het is allemaal wikken en wegen, mocht je daarbij nog 3d werk gaan verrichten in 3dmax e.d. Dan is het sowiezo een PRE als je betere 3d prestaties hebt.


Ja, dat zei ik dus ook al eerder. Als hij met 3d aan de gang gaat zou een Ati handiger zijn.

Maar dat van die waardevastheid is natuurlijk complete onzin. Zodra je een computeronderdeel hebt gekocht is het al verouderd. En dat geld vooral voor CPU's en GPU's.


I can't shoot straight unless I've had a pint!


MBMarduk
Este usuario está muerto. Q.E.P.D.
Usericon van MBMarduk
Posted 09-09-2003 12:29 by MBMarduk Profiel van MBMarduk

Ik denk dat juist de Matrox kaarten (en in het verlengde daarvan 3DLabs) veel waardevaster zijn dan ATI of nVidia.
Ik heb 1,5 jaar geleden een 2de hands G450 gekocht voor 85 euro, nieuwprijs was toen 140 euro en de Gx50's waren nou niet bepaald nieuwe kaarten.
Ik bedoel; de gaming-gerichte kaarten verliezen hun waarde snel omdat er steeds nieuwe chips uitkomen die sneller zijn en meer dingen ondersteunen (bijv. DX9).
Die Matroxen worden gekocht vanwege hun kleurechtheid en degelijkheid (en soms vanwege hun open-source drivers wat voor een enkele onderneming de doorslaggevende factor is) en dat verandert maar weinig met tijd.


[Dit bericht is gewijzigd door MBMarduk op 09-09-2003 12:32]


Rasputin
Baard
Usericon van Rasputin
Posted 09-09-2003 12:37 by Rasputin Profiel van Rasputinhttp://www.cu2.nl/barsebert

quote:
Op 9 september 2003 11:27 schreef Dunne_Hein het volgende:
Ik zou zelf voor een 9700 gaan (heb ik zelf ook gedaan). Die is zo'n 25% duurder maar naar mijn mening zal hij wel langer meegaan. De 9600 is wel snel maar het is een 'budget' kaart en heeft daarom maar 4 pixel pipelines ipv de 8 die de 9700 heeft. Dit maakt een heel groot verschil met de nieuwste en zwaarste games zoals Doom 3 en HalfLife 2. Daarom scoren die nieuwse Ati kaarten over het algemeen ook beter in game benchmarks dan de op papier snellere Nvidia kaarten die ook maar 4 pipelines hebben.

En de 9700 heeft ook een 256 bit geheugen interface wat ook erg handig is aangezien de snelheid van het videogeheugen steeds belangrijker wordt (in tegenstelling tot de grootte wat verkopers je wijs proberen te maken). En volgens mij heeft de 9600 maar een 128 bit interface maar dat weet ik niet meer zeker.


Ok, k heb het allemaal eens uitgezocht en besloten een radeon 9800 Se (geen pro dus) te nemen.
Dit omdat die 2x zoveel pipelines heeft en idd een 256 bit interface.
En de Pro versie daarvan wordt mij toch echt net wat te prijzig.
Dus daar doe ik goed aan als ik t goed begrijp?


Je voelt de bas in je buik trappen, je voelt de hogen in je muil klappen


MBMarduk
Este usuario está muerto. Q.E.P.D.
Usericon van MBMarduk
Posted 09-09-2003 12:41 by MBMarduk Profiel van MBMarduk

Als Half-Life2 uitkomt over een paar weken (?) komt er ook tegelijkertijd de 9800XT uit wat weer NOG sneller (en een nieuwe chip) is dan de PRO wat weer van invloed zal zijn op de prijs van de SE. 'Tis maar een gegeven maar heel misschien dat je nog een maandje kan wachten.
Hier: http://theinquirer.net/?article=11406


[Dit bericht is gewijzigd door MBMarduk op 09-09-2003 12:44]


Rasputin
Baard
Usericon van Rasputin
Posted 09-09-2003 12:43 by Rasputin Profiel van Rasputinhttp://www.cu2.nl/barsebert

quote:
Op 9 september 2003 12:41 schreef MBMarduk het volgende:
Als Half-Life2 uitkomt over een paar weken (?) komt er ook tegelijkertijd de 9800XT (of Xnogwat) uit wat weer NOG sneller is dan de PRO wat weer van invloed zal zijn op de prijs van de SE. 'Tis maar een gegeven maar heel misschien dat je nog een maandje kan wachten.


Maar het probleem is dat niet ík verantwoordelijk ben voor het kopen van de pc, maar mijn vader, omdat micha nu met zijn studie een pc nodig gaat hebben.
Hij krijgt dus de oude pc, en zodoende hebben we m snel nodig, dus een extra maand zal er waarschijnlijk niet inzitten.
Dus die radeon 9800 SE het is.

Bedankt voor de tip iig.


Je voelt de bas in je buik trappen, je voelt de hogen in je muil klappen


Dunne_Hein
stfu Donny
Usericon van Dunne_Hein
Posted 09-09-2003 12:49 by Dunne_Hein Profiel van Dunne_Hein

quote:
Op 9 september 2003 12:37 schreef Rasputin het volgende:
Ok, k heb het allemaal eens uitgezocht en besloten een radeon 9800 Se (geen pro dus) te nemen.
Dit omdat die 2x zoveel pipelines heeft en idd een 256 bit interface.
En de Pro versie daarvan wordt mij toch echt net wat te prijzig.
Dus daar doe ik goed aan als ik t goed begrijp?


Nou, niet helemaal. je moet even een afweging maken van prijs/prestatie. Ik heb destijds de 9700 gekocht. De 9700 Pro was een stuk duurder en had enkel wat mhz-en meer.

De 9800 stond toen ook net op het punt uit te komen maar ik heb daar bewust niet op gewacht om dat de hele architectuur van die kaart nouwelijks verschilde met die van de 9700. Het was dus een gewone opgevoerde 9700. Ik was ook niet echt onder de indruk van de benchmarks. Je moet dan maar naar de benchmarks kijken of dat verschil in snelheid jet het prijsverschil waard is.


I can't shoot straight unless I've had a pint!


Rasputin
Baard
Usericon van Rasputin
Posted 09-09-2003 12:52 by Rasputin Profiel van Rasputinhttp://www.cu2.nl/barsebert

quote:
Op 9 september 2003 12:49 schreef Dunne_Hein het volgende:
Nou, niet helemaal. je moet even een afweging maken van prijs/prestatie. Ik heb destijds de 9700 gekocht. De 9700 Pro was een stuk duurder en had enkel wat mhz-en meer.

De 9800 stond toen ook net op het punt uit te komen maar ik heb daar bewust niet op gewacht om dat de hele architectuur van die kaart nouwelijks verschilde met die van de 9700. Het was dus een gewone opgevoerde 9700. Ik was ook niet echt onder de indruk van de benchmarks. Je moet dan maar naar de benchmarks kijken of dat verschil in snelheid jet het prijsverschil waard is.


Het prijsverschil tussen 9700pro en 9800SE is niet zo heel erg groot en ik heb zojuist gelezen dat met wat overklokwerk een 9800SE tot bijna een Pro te krijgen is, en we besparen niet op de koeling, dus mijn keus is gemaakt.

Edit: prijsverschil van welgeteld 6 euro.

[Dit bericht is gewijzigd door Rasputin op 09-09-2003 12:53]


Je voelt de bas in je buik trappen, je voelt de hogen in je muil klappen


Dunne_Hein
stfu Donny
Usericon van Dunne_Hein
Posted 09-09-2003 12:56 by Dunne_Hein Profiel van Dunne_Hein

quote:
Op 9 september 2003 12:52 schreef Rasputin het volgende:
Het prijsverschil tussen 9700pro en 9800SE is niet zo heel erg groot en ik heb zojuist gelezen dat met wat overklokwerk een 9800SE tot bijna een Pro te krijgen is, en we besparen niet op de koeling, dus mijn keus is gemaakt.

Edit: prijsverschil van welgeteld 6 euro.


Enjoy dan maar, let the good times begin


I can't shoot straight unless I've had a pint!


Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 09-09-2003 14:10 by Valorian (Redacteur) Profiel van Valorian

Na de Dunne_Hein featuring Maxtor VS 0Tolerance featuring wat anders discussie eindelijk uitgelezen te hebben trek ikzelf de volgende conclusies...:

- Maxtor lijkt een betere keus als het puur en alleen om video(en beeld)bewerking gaat.., mits ik er een vrij dure monitor bij koop omdat het grootste voordeel, de kleurechtheid, anders toch niet zichtbaar is.
- Verder denk ik zelf dat die Maxtor gemakkelijker verkoopt over een paar jaar dan die andere kaarten,, die andere zijn immers zo populair dat de 2ehands markt er over een paar jaar ongetwijfeld mee verzadigt zal zijn...

Wat voor kaart ik uiteindelijk neem laat ik nog even in het midden... eerst maar eens naar de rest kijken... heb me door meerdere mensen (o.a hier) min of meer laten overhalen tot het aanschaffen van een goede monitor, ipv de 200-euro 19" die ik eerst wilde hebben...


Dunne_Hein
stfu Donny
Usericon van Dunne_Hein
Posted 09-09-2003 14:56 by Dunne_Hein Profiel van Dunne_Hein

quote:
Op 9 september 2003 14:10 schreef Valorian het volgende:
Na de Dunne_Hein featuring Maxtor VS 0Tolerance featuring wat anders discussie eindelijk uitgelezen te hebben trek ikzelf de volgende conclusies...:

- Maxtor lijkt een betere keus als het puur en alleen om video(en beeld)bewerking gaat.., mits ik er een vrij dure monitor bij koop omdat het grootste voordeel, de kleurechtheid, anders toch niet zichtbaar is.


Fout! Je moet zo-ie-zo niet beknibbelen op een monitor. Als je vaak achter je computer zit is het altijd goed om er goed in te investeren onafhankelijk van wat je met je computer doet. Het werkt veel prettiger en rustiger.

quote:

- Verder denk ik zelf dat die Maxtor gemakkelijker verkoopt over een paar jaar dan die andere kaarten,, die andere zijn immers zo populair dat de 2ehands markt er over een paar jaar ongetwijfeld mee verzadigt zal zijn...


De Matrox (Maxtor is wat anders ) IS al wat ouder en hij is nog steeds volop te koop en dan niet eens voor een habbekrats. Dat zegt ook wel weer wat over de populariteit en kwaliteit van dat ding.

quote:

Wat voor kaart ik uiteindelijk neem laat ik nog even in het midden... eerst maar eens naar de rest kijken... heb me door meerdere mensen (o.a hier) min of meer laten overhalen tot het aanschaffen van een goede monitor, ipv de 200-euro 19" die ik eerst wilde hebben...


€200 voor een 19"??? Dan vraag je om problemen. Een jaar of twee geleden heb ik mij erg verdiept in 19" monitors omdat ik er zelf een wilde kopen. Ik kwam tot de conclusie dat een goede 19" in de prijscatagorie van 1200-1500 gulden zat. Gelukkig heb ik een hele mooie 19" Dell, met vergelijkbare specificaties, in de uitverkoop kunnen kopen voor 800 gulden en ik ben er nog steeds dolgelukkig mee. Ik krijg regelmatig te horen dat ik zo'n strak en rustig beeld heb


I can't shoot straight unless I've had a pint!


El Chulo
UltraSuave!!!
Usericon van El Chulo
Posted 09-09-2003 15:00 by El Chulo Profiel van El Chulo

quote:
Op 9 september 2003 14:56 schreef Dunne_Hein het volgende:
...en ik ben er nog steeds dolgelukkig mee. Ik krijg regelmatig te horen dat ik zo'n strak en rustig beeld heb

nou bofferd!


Ahora kién, kién es el asesino. Ahora kién, kién mata sin razón. Ahora kién, utiliza las torturas....


Dunne_Hein
stfu Donny
Usericon van Dunne_Hein
Posted 09-09-2003 15:01 by Dunne_Hein Profiel van Dunne_Hein

quote:
Op 9 september 2003 15:00 schreef El Chulo het volgende:
nou bofferd!




I can't shoot straight unless I've had a pint!


Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 09-09-2003 15:59 by Valorian (Redacteur) Profiel van Valorian

Maxtor, Matrox,, ja is inderdaad net een verschil (maxtor is toch van o.a. HD's?)

,..

Een echt goed 19" scherm is ongetwijfeld niet te krijgen voor 200 euro, maar ze zijn wel stukken goedkoper geworden met de introductie van de TFT's ... 150 euro is nu de bodemprijs, dus voor zo'n 300 euro zou je toch al een eind moeten komen...

voor 316 euro heb je bijv. deze 19" monitor van Iiyama:

http://www.gistron.com/scripts/info.php?artnr=23041

de goedkoopste van Iiyama zit op 183 euro:

http://www.gistron.com/scripts/info.php?artnr=83144

de meest bizar laag geprijste monitor die ik kon vinden was trouwens een TFT 17" voor 160 euro..




MBMarduk
Este usuario está muerto. Q.E.P.D.
Usericon van MBMarduk
Posted 09-09-2003 16:05 by MBMarduk Profiel van MBMarduk

quote:
Op 9 september 2003 15:59 schreef Valorian het volgende:
(maxtor is toch van o.a. HD's?)


Ja --> ezelsbruggetje: MAK-STORE, as in "STORE" gegevens op een HDD

quote:

Een echt goed 19" scherm is ongetwijfeld niet te krijgen voor 200 euro, maar ze zijn wel stukken goedkoper geworden met de introductie van de TFT's ... 150 euro is nu de bodemprijs, dus voor zo'n 300 euro zou je toch al een eind moeten komen...

voor 316 euro heb je bijv. deze 19" monitor van Iiyama:

http://www.gistron.com/scripts/info.php?artnr=23041

de goedkoopste van Iiyama zit op 183 euro:

http://www.gistron.com/scripts/info.php?artnr=83144

de meest bizar laag geprijste monitor die ik kon vinden was trouwens een TFT 17" voor 160 euro..




Ik geloof in goedkoop is duurkoop m.b.t. monitors.
Heb een in aug. 2000 een 17" CTX met 100% platte Trinitron buis gekocht voor Fl.800 en ben eigenlijk nooit tevreden geweest met de scherpte.
Heb ook een 15" CTX uit 1998 met zo'n half-platte (cylindrische) buis (GEEN cheapo schaduwmasker-type dus) en die is tot de dag van vandaag nog altijd haarscherp



0Tolerence
Usericon van 0Tolerence
Posted 09-09-2003 18:00 by 0Tolerence Profiel van 0Tolerence

Heb nu zelf de iiyama 454PRO 19"
Scherp beeld, alleen in de hoeken wil het wel wat minder zijn, hij gaat daarom ook terug. Verder heb ik geometrie problemen.
Dus het is niet altijd flekkeloos met het topmodel van iiyama


"This one is older than shit, heavier than time!"


MBMarduk
Este usuario está muerto. Q.E.P.D.
Usericon van MBMarduk
Posted 09-09-2003 18:14 by MBMarduk Profiel van MBMarduk

Hmm, beter dichtbij aanschaffen als je geen auto hebt, Vince.


Muilkorfje
Usericon van Muilkorfje
Posted 10-09-2003 1:07 by Muilkorfje Profiel van Muilkorfje

Amd for games and P for programs...
Wat betreft het geluid...
Mijn 2 amd's komen niet boven de 50 graden.
1 andere wel maar daar doe ik nix meer mee.

Luister maar eerst naar je vidkaart. Die maakt meestal meer herrie dan de cooler zelf... Gewoon een stille cooler halen... Zijn er genoeg... (+-30 euro)

Heb al een lange tijd een heatsink voor mijn gf4...

GF4 sink


Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 01-10-2003 20:06 by Valorian (Redacteur) Profiel van Valorian

Hmm.. ben nog niet uit over die videokaartenbuisness...

..

Weet iemand of ik ook gewoon een 3d-kaart van gforce of radeon en een goedkoop matrox kaartje (bijv de G550, tweedehands onder de 100 euro) in mijn pc kan zetten, en zo ja, pakt hij dan automatisch de snelste (dus de matrox bij 2d en de andere bij 3d toepassingen?)


Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 09-10-2003 16:58 by Valorian (Redacteur) Profiel van Valorian

Argh!! heb net getracht een nieuwe pc samen te stellen.. kom alleen veel te ver boven budget uit.. iemand tips waar ik het beste op kan bezuinigen?

Heb nu dit uitgezocht, wil de pc vooral gebruiken voor 2D toepassingen (vandaar de dure grafische kaart en monitor), van photoshop en dreamweaver tot eventueel videobewerking, dvd'tjes kunnen kijken, etc..

NEC ND1300 DVD +/- writer IDE/bulk -> 134,95
ASUS A7N8X-VM-LAN / nForce2 / socket A -> 104,90
AMD Athlon XP 2600+/2,08 GHz/333 MHz -> 106,90
MDT 512MB DDR-RAM/400 PC3200, 184pin -> 93,90
MAXTOR 80,0GB / 7200rpm - 6Y080P0 8MB Cache -> 91,90
LOGITECH Optical wheelmouse B69 OEM Zwart -> 18,90
LOGITECH Internet Keyboard, Zwart, oem -> 18,00
MATROX Millennium P650 64Mb DualHead DDR oem -> 176,00
IIYAMA of een ander merk CRT 17” monitor van max. 250,00

Behuizing?? A max 50,00
Kabels e.d.: ???

Totaal: 1045 Euro ! (bij gistron.nl)

Misschien dan toch maar een cd- ipv dvd-brander (scheelt 100 euro), een Matrox G550 tweedehands (scheelt weer 100 euro), en OEM versies van alles wat er is ..


Digerdoden
Usericon van Digerdoden
Posted 09-10-2003 17:07 by Digerdoden Profiel van Digerdoden

quote:
Op 9 oktober 2003 16:58 schreef Valorian het volgende:
blablabla

dat moederbord is beetje aan de dure kant, kan vast wel beetje goedkoper


"Martyrdom is the only way a man can become famous without ability. " Arthur Schopenhauer


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen