IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Nieuws, actualiteit en media Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 9 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Auteur:
Topic : Zweden zegt: "NEEN". Vorige pagina | Volgende pagina
Waldkauz
Usericon van Waldkauz
Posted 15-09-2003 21:10 by Waldkauz Wijzig reactieProfiel van WaldkauzQuote dit bericht

quote:
Op 15 september 2003 20:03 schreef Dwaallicht het volgende:
Tja, da's moeilijk, wat is nu 'het nationalistische belang' hmm? Goed en wel beschouwd gaat het nl. alleen maar om een monetaire eenheid die er - in principe - voor zorgt dat je met die eurolanden betere handelsafspraken kunt maken, geen last meer hebt van koersverschillen of -wisselingen, zodat je uiteindelijk een stabielere (want Europese) economie krijgt.

Zo bekeken vind ik het uit nationalistisch oogpunt helemaal niet zo'n goed idee om die euro te weigeren.
Natuurlijk kunnen we pas over een jaar of dertig zeggen of het écht goed is die euro, of niet... en ook ik mis de piek en de knaak wel... maar de voordelen van de euro vind ik zeer zeker plausibel. En alle Nederlanders blijven gewoon Nederlands spreken en alle Fransen Frans, en alle Nederlanders copuleren dan nog steeds met andere Nederlanders zodat je nog steeds Nederlandse kindertjes krijgt die leren over Jan Klaassen en Katrijn en die ingewijd zullen worden in de geneugten van onze nationale keuken (ehem...). Daar doet die euro dus niets aan af.

Ben ik het tot op zekere hoogte mee eens, maar de Euro is natuurlijk een klein onderdeeltje van het geheel "Europese Gemeenschap", of welke naam je ook aan het beestje wilt geven. Op zichzelf zijn de onderdelen hiervan wellicht prima te verantwoorden en wellicht pakken ze zelfs economisch gezien positief uit, maar alles bij elkaar vormt je steeds meer een groot Europa en zie je steeds meer de culturele verschillen verdwijnen.


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 15-09-2003 23:53 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

quote:
Op 15 september 2003 21:10 schreef Waldkauz het volgende:
en zie je steeds meer de culturele verschillen verdwijnen.

is dat erg? bedoel culturen veranderen sowieso, is het niet door het een dan is het wel door het ander.
Net als het klimaat zeg maar, daar zijn ze ook nog niet over uit of het door toedoen van de mens komt of dat het het natuurlijk verloop is, en daarnaast nog de vraag of het uberhaupt erg is.
Ik denk van niet, verandering is misschien eng voor velen, maar niet noodzakelijk slecht.

zonder culturele verschillen geen oorlog= goed imho


Iskariot
Vulgaris Magistralis
Usericon van Iskariot
Posted 16-09-2003 0:33 by Iskariot Wijzig reactieProfiel van IskariotQuote dit bericht

quote:
Op 15 september 2003 23:53 schreef ghoulliette het volgende:

zonder culturele verschillen geen oorlog= goed imho


chriz
Dóh!
Usericon van chriz
Posted 16-09-2003 0:38 by chriz Wijzig reactieProfiel van chrizQuote dit berichthttp://www.youtube.com/user/facesofcain

Er word ook altijd gezeken op de V.S. (o.a. door mij ), maar als er ooit nog een wijziging in de machtsbalans op deze wereld gaat komen, komt dat of van China, of van een verenigd Europa...en in deze maatschappij gaat het toch altijd eerst over geld, dus is de Euro een goede eerste stap vind ik zelf



Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 16-09-2003 7:26 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 15 september 2003 23:53 schreef ghoulliette het volgende:
is dat erg? bedoel culturen veranderen sowieso, is het niet door het een dan is het wel door het ander.
Net als het klimaat zeg maar, daar zijn ze ook nog niet over uit of het door toedoen van de mens komt of dat het het natuurlijk verloop is, en daarnaast nog de vraag of het uberhaupt erg is.
Ik denk van niet, verandering is misschien eng voor velen, maar niet noodzakelijk slecht.

zonder culturele verschillen geen oorlog= goed imho


Culturen veranderen idd, het is gewoon een natuurlijk proces. Die verandering is goed. Vergelijking met het klimaat is treffend in zoverre dat het klimaat altijd al aan het vernaderen was, of het voor de mens op korte termijn 'goed' is, is moeilijk te zeggen. Een ding is zeker de mens als individu heeft een relatief beperkte invloed op zowel het klimaat als een cultuur.

Ik ben er niet mee eens dat geen culturele verschillen een goede zaak zijn. Het is alleen een goede zaak als je een homogene wereldmaatschappij nastreeft waarin iedereen dezelfde opinies en gebruiken heeft. Dit is niet echt een maatschappij waarin ik graag zou leven niet in de minste omdat het veel weg heeft van de 'maakbare ideale mens' theorien van allerlei foute ideologen uit 19e en 20e eeuw.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 16-09-2003 7:37 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

Ik denk dat Zweden er op termijn niet slim aan heeft gedaan om tegen de Euro te stemmen. Op korte termijn zullen ze er weinig last van ondervinden aangezien meerendeel van hun export richting VK en VS gaat die zoals we weten niet over de Euro beschikken.

Ze zullen waarschijnlijk nog voor het termijn van 10 jaar alsnog beslissen om twee redenen. Als grootste reden zie ik de lange termijn stabiliteit van de munteenheid. Als de Euro to wasdom groeit zal het samen met de Dollar, de Zwitserse Frank, Yen en op termijn de Chinese Yuan veruit de balngrijkste munteenheid zijn. Met grootte komt ook stabiliteit en derhalve een relatief grotere risico in waardeschommelingen van de 'kleine' munteenheden. Dus zal het op termijn interessant zijn voor Zweden, Denemarken en andere kleine landen toe te treden.

Momenteel wordt de stabiliteit van de Euro enigszins negatief beinvloed door landen als Duitsland en Frankrijk. Zelf denk ik dat op termijn ook zij zullen inzien dat ze af moeten stappen van de Betuttelings-staat en zodoende makkelijker in staat zullen zijn om bestaande begrotingstekorten weg te werken en nieuwe te voorkomen. Ik zie dit vreemd genoeg eerder in Duitsland dan in Frankrijk gebeuren ondanks de veel grotere macht aldaar van allerlei vakbonden en zogenaamde progressieve elementen. De Duitsers zijn volgens mij namelijk een rationelere volk dan de Fransen. We zullen het zien...


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 16-09-2003 7:42 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 15 september 2003 13:39 schreef Mariekwel het volgende:

Verder kan ik me voorstellen dat landen zoals Turkije en landen rond de Balkan staan te trappelen van ongeduld om toe te treden tot de Europese Unie. Kunnen Duitsland, Frankrijk en Nederland lekker opdraaien voor het opkrikken van hun economie. Pffff...


Het is een wederzijds effect natuurlijk. Je kan dat 'opkrikken' zien als een investering. Immers: welvarende partnerlanden hebben ook meer geld uit te geven aan jouw producten.

Een goed voorbeeld hiervan is de Marshall Plan en andere wederopbouw initiatieven van de VS in Europa. Ze hebben ontelbare miljarden in Europa gepompt wat wel als 'opkrikken' gezien kon worden. Tegelijkertijd creerden ze de voorwaarden voor economisch en politiek stabiele partnerlanden waarmee ze handel kunnen drijven. Een typisch geval van een win-win situatie.

De Marshall Plan was formeel een lening...maar die is door niemand op Nederland en ik meen Denemarken na afbetaald.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Zenial
Usericon van Zenial
Posted 16-09-2003 13:15 by Zenial Wijzig reactieProfiel van ZenialQuote dit berichthttp://www.zenial.nl

Ik vind het trouwens wel typisch dat alle zweden die ik ken VOOR de euro hadden gestemd. Zouden het vooral de ouderen zijn geweest die conservatief tegen hebben gestemd?


Zenial


helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 16-09-2003 13:19 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

quote:
Op 16 september 2003 13:15 schreef Zenial het volgende:
Ik vind het trouwens wel typisch dat alle zweden die ik ken VOOR de euro hadden gestemd.
Same here!


I'm not being rude. You're just insignificant.


Phlegyas
J'ai plus de souvenirs que si j'avais mille ans
Usericon van Phlegyas
Posted 16-09-2003 13:21 by Phlegyas Wijzig reactieProfiel van PhlegyasQuote dit bericht

meedoen of oprotten is mijn idee


Wirf ihn höher, ferner, weiter, Stürm empor die Himmelsleiter. Häng ihn-an den sternen auf! (Nietzsche)


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 16-09-2003 14:15 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

quote:
Op 16 september 2003 0:33 schreef Iskariot het volgende:


ontkracht het eens dan? hoeveel oorlogen zijn er geweest tussen "democratien" , nou nou nou..........


chriz
Dóh!
Usericon van chriz
Posted 16-09-2003 14:18 by chriz Wijzig reactieProfiel van chrizQuote dit berichthttp://www.youtube.com/user/facesofcain

quote:
Op 16 september 2003 14:15 schreef ghoulliette het volgende:
ontkracht het eens dan? hoeveel oorlogen zijn er geweest tussen "democratien" , nou nou nou..........


ten eerste: Hitler en Mussolini zijn officieel ook "democratisch" gekozen..

ten tweede: je kunt niet stellen dat er geen oorlog zal zijn als er geen cultuurverschillen meer zijn, dit is namelijk nog nooit voorgekomen en aldus is er geen bewijs voor....
Daarnaast zullen er zolang er nog verschillende naties zijn op deze aardbol altijd "meningsverschillen" zijn, in welke gradatie dan ook...



ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 16-09-2003 14:20 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

quote:
Op 16 september 2003 14:18 schreef chriz het volgende:
ten eerste: Hitler en Mussolini zijn officieel ook "democratisch" gekozen..


dat waren geen democratien lieverd, heb het niet over het gekozen worden
quote:

ten tweede: je kunt niet stellen dat er geen oorlog zal zijn als er geen cultuurverschillen meer zijn, dit is namelijk nog nooit voorgekomen en aldus is er geen bewijs voor....
Daarnaast zullen er zolang er nog verschillende naties zijn op deze aardbol altijd "meningsverschillen" zijn, in welke gradatie dan ook...

vreemd dat er dan toch zoveel onderzoek naar is... je weet wat theorien zijn?


chriz
Dóh!
Usericon van chriz
Posted 16-09-2003 14:23 by chriz Wijzig reactieProfiel van chrizQuote dit berichthttp://www.youtube.com/user/facesofcain

quote:
Op 16 september 2003 14:20 schreef ghoulliette het volgende:
dat waren geen democratien lieverd, heb het niet over het gekozen worden

vreemd dat er dan toch zoveel onderzoek naar is... je weet wat theorien zijn?


Ja, ik weet wat theoriën zijn, dank je voor interesse...vreemd toch dat ik niet de indruk kreeg dat het hier om een theorie ging.."klonk" mij in de oren als een vaststelling, vandaar mijn reactie



ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 16-09-2003 14:24 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

quote:
Op 16 september 2003 14:23 schreef chriz het volgende:
Ja, ik weet wat theoriën zijn, dank je voor interesse...vreemd toch dat ik niet de indruk kreeg dat het hier om een theorie ging.."klonk" mij in de oren als een vaststelling, vandaar mijn reactie

er bestaat een "democratic peace" theorie, is erg hot momenteel vooral onder Amerikanen, erg logisch ook omdat het in hun voordeel is.


chriz
Dóh!
Usericon van chriz
Posted 16-09-2003 14:26 by chriz Wijzig reactieProfiel van chrizQuote dit berichthttp://www.youtube.com/user/facesofcain

quote:
Op 16 september 2003 14:24 schreef ghoulliette het volgende:
er bestaat een "democratic peace" theorie, is erg hot momenteel vooral onder Amerikanen, erg logisch ook omdat het in hun voordeel is.


ja, dat verbaasd me niks...als ze zelf een dictatuur waren zouden alle (edit: algemeen gezien) amerikanen daar nog voor zijn

[Dit bericht is gewijzigd door chriz op 16-09-2003 14:26]



ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 16-09-2003 14:30 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

quote:
Op 16 september 2003 14:26 schreef chriz het volgende:
ja, dat verbaasd me niks...als ze zelf een dictatuur waren zouden alle (edit: algemeen gezien) amerikanen daar nog voor zijn
je bent altijd voor jezelf natuurlijk. Helemaal als amerikaan, die lui sporen echt niet.


chriz
Dóh!
Usericon van chriz
Posted 16-09-2003 14:31 by chriz Wijzig reactieProfiel van chrizQuote dit berichthttp://www.youtube.com/user/facesofcain

quote:
Op 16 september 2003 14:30 schreef ghoulliette het volgende:
je bent altijd voor jezelf natuurlijk. Helemaal als amerikaan, die lui sporen echt niet.


Ach, misschien was het hier net zo erg als wij zo'n uitgekookt propaganda annex brainwashing systeem hadden....you never know



Vlkodlak
Usericon van Vlkodlak
Posted 16-09-2003 14:34 by Vlkodlak Wijzig reactieProfiel van VlkodlakQuote dit bericht

En daarom moet je als Europees land proberen zoveel mogelijk identiteit te behouden. Ik moet er niet aan denken dat de hele wereld dezelfde cultuur zou hebben, want zoals dat er nu uitziet is dat dan de domme coca cola consumenten cultuur van de VS. Zelfs niet als dit het einde van oorlogen zou betekenen, waar ik ook geenzins in geloof.


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 16-09-2003 14:47 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

quote:
Op 16 september 2003 14:34 schreef Vlkodlak het volgende:
En daarom moet je als Europees land proberen zoveel mogelijk identiteit te behouden. Ik moet er niet aan denken dat de hele wereld dezelfde cultuur zou hebben, want zoals dat er nu uitziet is dat dan de domme coca cola consumenten cultuur van de VS. Zelfs niet als dit het einde van oorlogen zou betekenen, waar ik ook geenzins in geloof.
ja dan lopen we straks allemaal op nikes en drinken we cola en hebben we een man aan het hoofd van de regering die een religieuse mafkees is


Vlkodlak
Usericon van Vlkodlak
Posted 16-09-2003 14:50 by Vlkodlak Wijzig reactieProfiel van VlkodlakQuote dit bericht

quote:
Op 16 september 2003 14:47 schreef ghoulliette het volgende:
ja dan lopen we straks allemaal op nikes en drinken we cola en hebben we een man aan het hoofd van de regering die een religieuse mafkees is


Dit geeft al weer aan dat we helaasch al een eind op weg zijn


chriz
Dóh!
Usericon van chriz
Posted 16-09-2003 14:50 by chriz Wijzig reactieProfiel van chrizQuote dit berichthttp://www.youtube.com/user/facesofcain

quote:
Op 16 september 2003 14:47 schreef ghoulliette het volgende:
ja dan lopen we straks allemaal op nikes en drinken we cola en hebben we een man aan het hoofd van de regering die een religieuse mafkees is


ik voel hier sarcasme in



ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 16-09-2003 14:52 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

quote:
Op 16 september 2003 14:50 schreef Vlkodlak het volgende:
Dit geeft al weer aan dat we helaasch al een eind op weg zijn

maar je zult er niet door in klederdracht gaan lopen? Waarom loopt iedereen die oude dingen zo belangrijk vindt niet in klederdracht? het weren ze moderne technieken als de mobiele telefoon en internet?

@C: meen je dat nou


chriz
Dóh!
Usericon van chriz
Posted 16-09-2003 14:52 by chriz Wijzig reactieProfiel van chrizQuote dit berichthttp://www.youtube.com/user/facesofcain

quote:
Op 16 september 2003 14:52 schreef ghoulliette het volgende:

@C: meen je dat nou


en opnieuw



Vlkodlak
Usericon van Vlkodlak
Posted 16-09-2003 14:53 by Vlkodlak Wijzig reactieProfiel van VlkodlakQuote dit bericht

quote:
Op 16 september 2003 14:52 schreef ghoulliette het volgende:
maar je zult er niet door in klederdracht gaan lopen? Waarom loopt iedereen die oude dingen zo belangrijk vindt niet in klederdracht? het weren ze moderne technieken als de mobiele telefoon en internet?

@C: meen je dat nou


Dat is natuurlijk weer het andere uiterste. Als je het zo ziet ben je wel heel zwart wit ingesteld


Dit topic is 9 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Index / Nieuws, actualiteit en media Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen