quote:
Op 16 januari 2010 11:50 schreef kwelgeest het volgende:
Een contradictio in terminis is het zeker. Denk er nog maar eens goed over na.
Maar blijkbaar ben jij er niet mee bekend dat er ook theisten zijn die het 'natuurrechtgeloof' aanhangen?
Ik noem een Paul Cliteur en zijn 'Natuurrecht, cuultuurrecht, conservatisme'. Natuurrecht is natuurlijk flink conservatief. Je gaat ervan uit dat er zoiets als 'de waarheid' en 'het gelijk' bestaat omdat immers iedereen gebonden is en recht heeft op natuurrecht. Daar hoef je niet religieus voor te zijn. Ben ik ook niet.
Daar ben ik idd niet bekend mee, maar simpelweg kijkend naar iemand als v. Aquino kan ik toch niets anders concluderen dat het origineel god zou zijn die ons natuurrecht gegeven zou hebben, en dan idd een soort 'de waarheid', het enige juiste. Natuurrecht zou universeel en onveranderbaar zijn. Volgens natuurrechtstheorieën uit die tijd was het nog wel met de rede te bereiken, maar kwam het uiteindelijk van god. De contradictie die jij bedoelt zal dus meer inhoudelijk liggen?
Maar ja dingen als de waarheid en het gelijk vind ik sowieso niks. Er is geen 'de waarheid' en 'het gelijk' slechts discussie en de beste argumenten. (maar wat ik vind is hier verder niet relevant :p)
Overigens gaan we wel een beetje off-topic.
[Dit bericht is gewijzigd door Yucca op 16-01-2010 13:55]