|
Dit topic is 9 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 | ||||
Auteur: |
|
|
Zie topic titel; zet hier bands neer die tegenwoordig nog iets nieuws toevoegen aan de muziekstijl en wat zij dan toevoegen. Dit is geen gebroken lans tegen de oude stijlen, want die kwaliteit is tijdloos, maar ontwikkeling lijkt me net ff belangrijker dan die massale kopieerzucht van de laatste tijden. Ik noem het Japanse Sigh; begonnen als blackmetalband zijn ze steeds experimenteler geworden en qua klankkleuren stukken veelzijdiger; space effecten, filmmuziek; hun tegenwoordige stijl lijkt me met geen enkele andere metalband meer te vergelijken (misschien Hollenthon enigszins). de officiele site: http://listen.to/sigh Unieke band dus! Wie kent er nog meer absoluut unieke en vernieuwende bands? The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world. |
|
|
|
Zal wel weer op een lijstje "progressieve" bands uitdraaien... "Natur ist Sunde, Geist ist Teufel" |
|
Maar als een genre echt vernieuwd wordt het niet meer als echte metal erkend. neem nu "nu-metal", iets wat echt vernieuwend is. vernieuwend of geen metal? En laat het antwoord NIET beïnvloeden door je smaak want ook ik vind het merendeel van de nu-metal om te kotsen. |
|
Wat ik me nu zo een, twee, drie kan herinneren is dat ik me het afgelopen jaar uitstekend heb kunnen vermaken met het nieuwe werk van onder andere: - Gothminister (crossover metal/industrial/electro) - Carrier Flux (black/industrial) - Dol Ammad (vgl. Therion, alleen dan beter) - Penumbra (gothicmetal) I'm not being rude. You're just insignificant. |
|
Penumbra vernieuwend ????????? My ass! Bands die ik vernieuwend vind: Between te buried and Me, Today is the Day, Neurosis (maar dan meer in het kader van een eigen onovertroffen stijl) |
|
*Meshuggah. Aapt nooit na, wordt voortdurend nageaapt. *Opeth *Sigh (inderdaad) *Ephel Duath *Summoning Zelfmoord plegen is wel het laatste wat ik zou doen. |
|
quote: Precies. quote: Ik ben het er op zich wel mee eens, maar "vernieuwend" is misschien niet het goede woord. Wel erg origineel allebei, wat toch net wat anders is imnsho. "Natur ist Sunde, Geist ist Teufel" |
|
quote: Daar heb je op zich wel een punt. Ik denk ook dat dat hele true willen zijn een rol speelt bij sommige bands, om vooral niet vernieuwend/eigenzinnig dan wel origineel te zijn. Echter is het volgens mij wel zo dat het tegenwoordig erg moeilijk is om met iets echt vernieuwends te komen, gezien er natuurlijk in de afgelopen 25 jaar natuurlijk al heel wat afgeexperimenteerd is. Het is mijns inziens dan ook niet echt verwonderlijk dat er niet echt veel vernieuwing meer in de stijl zit. |
|
quote: Meshuggah, ze spelen werkelijk zichzelf na in elk album. Ik kan weinig vernieuwing bespeuren. Opeth is eigenlijk hetzelfde verhaal, niks vernieuwends. Het meest vernieuwende wat ik dit jaar heb gehoord is wel van Psycroptic's nieuwe plaat, Scepter of the ancients. Veel afwisseling in vocale stijlen en meer dynamiek in de muziek. Veelzijdige deathplaat is het zeker. "This one is older than shit, heavier than time!" |
|
Metal is een van de meest conservatieve stromingen waar elke afwijking van de geldende stramien gelijk als 'sell-out' gezien wordt. Ook worden vaak nieuwe sub-genres structureel verguisd op basis van drie of vier bekende bandjes. Jammer. KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA ! |
|
quote: zie mijn eerdere betoog. |
|
quote: Zag hem. Ik bedoelde enkel een vervolg. KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA ! |
|
Vernieuwen of andere elementen toeveoegen is geen kunst, ze laten passen in het geheel is dat wel. Ik moet even de naam zoeken *"Litham" was het* maar ik zag afgelopen zaterdag een melodische death/black band uit Algerije die lokale muziekstijlen erin hadden (riffgewijs) en waarbij de bassist verdomd veel rock en bluesachtige dinge deed, en ondanks soms wat brute overgangen, klonk dat wel lekker. [Dit bericht is gewijzigd door Gunman op 14-01-2004 15:02] I'm a picture of ugly stories www.deathmetal.be |
|
... [Dit bericht is gewijzigd door invictis op 22-03-2004 3:34] Zo hé, is dit topic toch maar mooi getransformeerd van eenzijdig gebral van Invictus in een ware echte op ervaringen en feiten gebaseerde discussie. |
|
quote: Dit zie je bijna in elke vorm van muziek terug....dat komt denk ik omdat, mensen de muziek maken en het luisteren.. en ff over Atomsmasher..ken iemand diT? Een eigen mix van electronica, hele dikke grind, rare dingen, noise,soundscape/ambient en dat in de stijl van deze band... Suck my piss |
|
Ik ben het eens met de stelling dat alles dat eventueel als vernieuwend aangeduid kan worden meestal afgedaan wordt als stijlvreemd ofwel geen metal meer. Zie het eerder gegeven voorbeeld nu-metal (nee, ook ik houd daar niet van maar ik zie het wel als een nieuwe stroming binnen de metal) In dat geval zijn alle bands die stijlvreemde invloeden in hun muziek verwerken (begin van een enorme lijst; Therion, Penumbra, Korn, Opeth...) geen metalbands meer. Dat is volgens mij dus onzin. En wat is metal eigenlijk precies? Mijn neef (22 jaar oud en mellow- en loungefreak in hart en nieren) noemt mijn muziek (alles tussen Terrorizer en Nightingale in) "het trachten de vellen en snaren zo snel mogelijk te verslijten". Ik neem aan dat eenieder daar een ander gevoel bij heeft. Metal is tenslotte een levensstijl. Voor de een is iets een vernieuwing en voor de ander is datzelfde geen metal meer. Be Patient, Death Will Come Eventually... |
|
vernieuwing vind ik het verkeerde woord, evolutie van de metal vind ik beter passen en daarmee duid ik op andere productiemethoden, materialen, andere instrumenten, songwriting en al dit gebeurt al jaren, de jaren tachtig lijkt in 'niets' op wat de jaren negentig bracht en wat er nu uitkomt lijkt hier weer niet echt op terwijl ze wel op hetzelfde onderwerp voort borduren...dus ja, wat is vernieuwing... |
|
ok even een paar..strax meer! Avenged Sevenfold - de Guns N Roses van de hard/metalcore. Bleeding Through - 10 keer zo knoepershard als Hatebreed, en dan ook nog met keyboards. Dillinger Escape Plan - wel bekend bij de meesten hier die een erg brede smaak hebben wat technische herrie betreft. Echt geniaal, en zeker vernieuwend. Hydra head-achtige bands waren (eind 90s) ook erg vernieuwend; Cave In, Coalesce, Botch en dat soort bands die nu alweer anders klinken of zijn gekapt. Converge; ook vernieuwende metalcore herrie met noise invloeden. Draaien ook al een tijdje mee.. later meer must go now. |
|
Er zal wel vernieuwing in moeten zitten. Ik kan me moeilijk voorstellen dat men over 50 jaar nog steeds op dezelfde herhaling zit te wachten. Of het moet zijn dat het metalgenre tegen dan reeds in stilte is heengegaan. Wat ik me ook moeilijk kan voorstellen. Uit liefde voor ZM. |
|
Alchemist Manes Arcturus Rakoth This Empty Flow Darzamat Aborym Maudlin of the Well Diabolical Masquerade (Death's Design) Agalloch In the Woods… The Mars Volta |
|
quote:De albums zijn echt heel verschillend van elkaar! Maar misschien is origineel een beter woord. quote:Blackwater Park was een van de meest vernieuwende platen van 2000. En nog steeds vallen ze niet in clichés. quote:Hoewel ik wel een death metalfan ben, vind ik dat in deze stijl de minste vernieuwing is. En dat is trouwens helemaal niet erg. Psycroptic vind ik nou niet persé vernieuwend, maar dat betekent niet dat het niet goed is (want het knalt als een gek! ). Dan zou ik eerder Agiel noemen! Zelfmoord plegen is wel het laatste wat ik zou doen. |
|
quote:zeker! Zelfmoord plegen is wel het laatste wat ik zou doen. |
|
De nieuwe Vintersorg. Ik moet nog erg aan "the focusing blur" wennen, heeft iemand anders hem al gehoord? Curse you all men, that resent my empire. Cause I have risen again, at war this time. The truth I speak, is your decease. My word is your defeat. |
|
Solefald is toch ook een geval apart. I'm a picture of ugly stories www.deathmetal.be |
Dit topic is 9 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 |
Index / Heavy Metal | Volgende pagina |