IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Heavy Metal Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 9 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Auteur:
Topic : Zit er nog vernieuwing in de metal? Vorige pagina | Volgende pagina
Lainedil
Gebroeders Grey
Usericon van Lainedil
Posted 22-02-2005 9:43 by Lainedil (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van LainedilQuote dit berichthttp://www.quantumtheory.nl

quote:
Op 19 december 2004 22:37 schreef lykle_wolfheart het volgende:
Ze zullen niet allemaal direct jatten, maar bij vernieuwing denk ik persoonlijk meer aan het creëren van een nieuw geluid (of het combineren van diverse stijlen), een ander genre e.d. en dus niet aan meer bands in hetzelfde genre.

Fijn discussiepunt! Is het wel of niet vernieuwend als je allerlei stijlen weet te combineren, op een manier die nog niet eerder is vertoond?

a) Ja, want het is nog niet eerder op deze manier vertoond.

of
b) nee, want de stijlen bestaan al.

Lastig... Wie het weet mag het zeggen, al denk ik dat het voor eenieder anders te interpreteren valt.

Bruce Banner

enlil
Sub titel
Usericon van enlil
Posted 22-02-2005 17:08 by enlil Wijzig reactieProfiel van enlilQuote dit bericht

Spastic ink is wel vernieuwend. Dit gaat haast voorbij muziek

Signature

Snaack
Usericon van Snaack
Posted 22-02-2005 17:27 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

De grootste vernieuwing in de metal, recentelijk, vind ik het ontstaan van het mathcore/mathmetal genre.

De bruutheid van death metal, complexiteit en experimenteerdrang van prog/ fusion metal, de agressie van hardcore etc, verenigd in 1 genre

Eén van de weinige "vooruitstrevende" genres die ik het label "metal" waardig vind. Ik vind mathcore heerlijk ontoegankelijk hard.

De meeste progmetal vind ik de labels "vooruitstrevend" en "metal" onwaardig, ondanks de complexe composities, het muzikaal vakmanschap etc lijkt prog een genreaanduiding ipv objectieve muzikaal-technische omschrijving te zijn geworden.

Hoe vooruitstrevend zijn progbands die muzikaal-technische kunstjes uithalen die vele, vele bands al voor hun gedaan hebben? NIET.

Op mathcore is natuurlijk ook de paradox van toepassing dat de uitvinders van het genre door vele "volgelingen" geïmiteerd worden, maar aangezien het genre nog vrij nieuw is zit er imho nog wel enige rek in het genre.

Verder verwacht ik wel wat van de kruisbestuiving metal - electronica, zoals bijvoorbeeld door Next Waste Dimension (maar ook Atari Teenage Riot, Neophyte etc) toegepast.

lykle_wolfheart
Usericon van lykle_wolfheart
Posted 22-02-2005 17:39 by lykle_wolfheart Wijzig reactieProfiel van lykle_wolfheartQuote dit berichthttp://www.gothtronic.com

quote:
Op 22 februari 2005 17:27 schreef Snaack het volgende:
Verder verwacht ik wel wat van de kruisbestuiving metal - electronica, zoals bijvoorbeeld door Next Waste Dimension (maar ook Atari Teenage Riot, Neophyte etc) toegepast.

Mwah, dat vind ik niet heel vernieuwend, bands als Pitchshifter, Nine Inch Nails (iets minder hard dan) etc... doen zulks al jaren.

no text supplied

Snaack
Usericon van Snaack
Posted 22-02-2005 17:48 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

quote:
Op 22 februari 2005 17:39 schreef lykle_wolfheart het volgende:
Mwah, dat vind ik niet heel vernieuwend, bands als Pitchshifter, Nine Inch Nails (iets minder hard dan) etc... doen zulks al jaren.

Ik heb het niet helemaal goed geformuleerd

Ik bedoelde te zeggen dat ik vernieuwing uit die hoek verwacht

neefherbert
Bon Zwaard!
Usericon van neefherbert
Posted 22-02-2005 19:57 by neefherbert Wijzig reactieProfiel van neefherbertQuote dit bericht

Ach wat het is met de meest vernieuwende muziek en dus ook metal. Die wordt niet onmiddelijk door de labels opgepikt omdat verkoop natuurlijk vooral in den beginne zwaar onzeker is.

In de jaren 80 was de metalscene nog niet zo verzadigd als nu natuurlijk en kregen zelfs de meest obscure bandjes al een contract zelfs voor ze hun instrumenten überhaupt behoorlijk konden beheersen . Vaak leide dit juist tot veel moois en het verkennen van voorheen onverkende paden. Tegenwoordig is het moeilijk in de berg aanbod het kaf van het koren te scheiden en al helemaal voor labels. En labels willen tegenwoordig liever iets tekenen waarvan ze denken dat het publiek het graag heeft. Die jongens en meiden willen ook meer zekerheid t.a.v. hun eigen inkomsten (de één wat meer dan de ander natuurlijk) De labels gaan daardoor helaas steeds meer 'voor de consument denken'.
En dat is geen fijne ontwikkeling natuurlijk.

In de underground valt echt veel nieuws te ontdekken. Vele nieuwe bands en artiesten die eens iets anders proberen. de ene heeft er succes mee en de ander gooit wegens het gebrek aan verkoop/interesse al snel het bijltje erbij neer.
Gewoon een kwestie van verder kijken dan de bekende platenbakken met bekende stijlen!

Kramy
Usericon van Kramy
Posted 08-10-2006 12:25 by Kramy Wijzig reactieProfiel van KramyQuote dit berichthttp://https://knekelputband.bandcamp.com/album/teloorgang

Ik merk de laatste tijd dat als ik de verschillende metal(gerelateerde) fora en myspace afstruin er verdacht veel aandacht is voor bandjes in de volgende genre's:

-Post rock, denk aan: Isis, Neurosis, Jesu, Battle of Mice, Pelican, Red Sparowes.
-Progressive death metal (dit zie ik vooral op Nederlandse fora): Obidian, Textures, Sengaia.
-Mathcore (al aangehaald door Snaack hierboven) met bands als: Despised Icon, Ion Dissonance, Psyopus.

Een paar jaar geleden hoorde ik eigenlijk nog niets over deze genre's. Ligt het er nu aan dat ik nu wat meer buiten de conventionele grenzen zoek, of is het inderdaad zo dat dit de vernieuwende stromingen met metalinvloeden zijn van de laatste jaren?

ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 08-10-2006 13:30 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

Al die dingen zijn al niet meer vernieuwend te noemen, anders zou er niet zoveel aandacht aan besteed worden. Als het al jaren bezig is, is het hoogstens relatief nieuw. Volgens mij begint de mathcore-hype ook wat in te zakken, maar dat baseer ik op het feit dat ik vandaag grijze sokken aanheb,

Het voorgaande neemt niet weg dat er altijd vernieuwende dingen gebeuren in metal. Of dat nou meer of minder is, lekker belangrijk.

Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.

waterfiets
Reality is only a Rorschach ink-blot, you know.
Usericon van waterfiets
Posted 08-10-2006 14:57 by waterfiets Wijzig reactieProfiel van waterfietsQuote dit bericht

Het is ondertussen al weer een paar jaar terug maar Ik vond Death toch wel steeds vernieuwend, Artillery, het is van a muzikaal naar toch vrij technisch gegaan en toch hun eigen ding behouden, het is maar hoe je tegen vernieuwing aan kijkt, maar als je ride the lightning en st. anger vergelijkt is dat zeker een gigantisch verschil zoals bas al zei.
Zo zijn er toch zeker meerdere voorbeelden en ik denk dat we niet verder kijken dan onze neus lang is

Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 08-10-2006 15:01 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

Vernieuwing, ja. Passie, nee.

Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd.

Audiophile
ZM Dominee
Usericon van Audiophile
Posted 08-10-2006 15:03 by Audiophile Wijzig reactieProfiel van AudiophileQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/AudiophileXL

Metal is de mooiste verzameling van clichés oit!

Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 08-10-2006 15:10 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

Voor mij hoeft die vernieuwing helemaal niet zo, als het hart er maar in zit, dan klinkt metal veel vetter als dat je er een heel legertje producers op loslaat zoals het tegenwoordig gaat.

[Dit bericht is gewijzigd door Heiden op 08-10-2006 15:11]

zakkenvuller
Usericon van zakkenvuller
Posted 08-10-2006 15:10 by zakkenvuller Wijzig reactieProfiel van zakkenvullerQuote dit bericht

quote:
Op 8 oktober 2006 15:01 schreef Heiden het volgende:
Vernieuwing, ja. Passie, nee.

Inderdaad, ik sla ook effe over met al die nieuwe troep.

Nog zo stoere internet warrior.

waterfiets
Usericon van waterfiets
Posted 08-10-2006 15:15 by waterfiets Wijzig reactieProfiel van waterfietsQuote dit bericht

quote:
Op 8 oktober 2006 15:10 schreef Heiden het volgende:
Voor mij hoeft die vernieuwing helemaal niet zo, als het hart er maar in zit, dan klinkt metal veel vetter als dat je er een heel legertje producers op loslaat zoals het tegenwoordig gaat.

Dan kan je bijna niks meer luisteren tegenwoordig en moeten we allemaal naar slayer show no mercy terug

Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 08-10-2006 15:17 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

Ik vind het mijn energie helemaal niet meer waard om al die bergen nieuwe rommel door te spitten op zoek naar iets beluisterenswaardigs. Ik mik liever nog een keer een oud CDtje mijn speler in.

Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 08-10-2006 15:18 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

quote:
Op 8 oktober 2006 15:15 schreef waterfiets het volgende:
Dan kan je bijna niks meer luisteren tegenwoordig en moeten we allemaal naar slayer show no mercy terug

Laat dat nu net een van die albums zijn die nog steeds regelmatig mijn CD-laatje weten te vinden.

skullfuck
smaakvervanger
Usericon van skullfuck
Posted 08-10-2006 15:19 by skullfuck Wijzig reactieProfiel van skullfuckQuote dit berichthttp://

Ik luister alleen nog maar Carcass clones.

Suck my piss

mental
Bro's before Ho's
Usericon van mental
Posted 08-10-2006 15:20 by mental Wijzig reactieProfiel van mentalQuote dit bericht

GENERAL FUCKING SURGERY !!!!!

Fuck the world and fuck you

Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 08-10-2006 15:22 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

Heb je het oude spul van Xysma wel eens gecheckt, dan? Jeff Walker heeft ooit over Xysma gezegd dat zij de enigste band waren die meer naar Carcass klonken dan Carcass zelf.
En dan heb ik het over de Reek of Putrefaction/Symphonies of Sickness periode.

mental
Bro's before Ho's
Usericon van mental
Posted 08-10-2006 15:23 by mental Wijzig reactieProfiel van mentalQuote dit bericht

GS kopieert ook alles van die periode Heiden, echt vette meuk !!!

skullfuck
smaakvervanger
Usericon van skullfuck
Posted 08-10-2006 15:24 by skullfuck Wijzig reactieProfiel van skullfuckQuote dit berichthttp://

IK ken het van naam, en volgens mij is er tijdje geleden wat ge re-released?

IK GA HET CHECKEN!

@mental, ook dat ja!

Suck my piss

mental
Bro's before Ho's
Usericon van mental
Posted 08-10-2006 15:26 by mental Wijzig reactieProfiel van mentalQuote dit bericht

Goed zo, hehhe. ik moet zelf nog steeds die swansong ( ofzo ? ) van Carcass nog steeds checken

Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 08-10-2006 15:27 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

Die re-release moet je zeker aanschaffen als je een Carcass-kloon wilt horen, kerol.

Yeah/First & Magical

waterfiets
Usericon van waterfiets
Posted 08-10-2006 15:28 by waterfiets Wijzig reactieProfiel van waterfietsQuote dit bericht

quote:
Op 8 oktober 2006 15:18 schreef Heiden het volgende:
Laat dat nu net een van die albums zijn die nog steeds regelmatig mijn CD-laatje weten te vinden.

begrijpelijk, gister ook nog even geluisterd, Het is toch heel anders, slechte opnames, meer energie in de muziek, als ik een opname van nu hoor is het 1 en al bass boost

mental
Bro's before Ho's
Usericon van mental
Posted 08-10-2006 15:28 by mental Wijzig reactieProfiel van mentalQuote dit bericht

moetzeggen dat ik weinig metal meer luister trouwens...veel metalcore, rac en hardcore nu.

Dit topic is 9 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Index / Heavy Metal Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com