|
Dit topic is 26 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 | ||||
Auteur: |
|
|
Ja, daar ben ik wel eens een paar keer geweest. |
|
quote: Ligt er natuurlijk maar helemaal aan wat je zoekt. Afgelopen 2 of 3 jaar niet meer geweest maar daarvoor heb ik er genoeg leuks weggehaald qua vinyl. Ging er eigenlijk altijd met meer weg dan dat ik had gepland |
|
quote: Het is de grootste platen en cd beurs van Europa dus alle verkopers gaan daar stunten met prijzen en aanbiedingen... moet wel want veel concurrentie natuurlijk. Als je een beetje goed op de hoogte bent kan je in Utrecht goed scoren. Wel belachelijk van die 11,- entree... kan echt niet meer tegenwoordig. Pure afzetterij als je een idee hebt van wat de organisatie per verhuurde standmeter al in de zakskes steekt en hoeveel meters ze daar wel niet verhuren op zo'n dagje. Ik weet zeker dat het veel potentiële bezoekers afschrikt ook. "Het gedoe eromheen" hoef je het echt niet voor te doen trouwens. Het Leven Gaat Door, Tenzij Het Ophoudt... |
|
Bij een Dual-liefhebber die opgeknapte spelers verkoopt leuke dingetjes gezien. Een P70, met ingebouwde versterker. Dual 1010, leuk, want van 16 t/m 78 toeren afspeelbaar. Ook nog een Dual KA 12, een HS 130, HS39. Iemand een advies dat mij de doorslag kan doen geven? |
|
quote: Beastmilk op 16 tourennnnnn |
|
Die zag ik al aankomen! |
|
quote: |
|
quote: Gewoon een goede zware draaitafel, check vooral of de naald goed is. Verder een goede versterker en niet bezuinigen op de kabels naar je boxen. Dual is een prima instapmodel! "Life Is Much More Beautiful, When It Means Nothing At All" |
|
quote: Dit zijn platenspelers waar al een versterker ingebouwd zit. En check vooral of het element nog goed is ipv de naald, want die vervang je toch wel elke 500 draaiuren. ... hoe de hazen lopen ... |
|
If there’s one thing we’ve learned from the death of Dimebag it’s this, making shitty music can get you killed. |
|
En niemand over Loud-e. "I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by." -- Retribution ( http://www.retribution.nl/ http://www.facebook.com/retributionmetal ) -- The Assault ( http://www.facebook.com/ourotherrideisyourmomma ) |
|
The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world. |
|
Nu de hele vinyl-hype zijn hoogtepunt wel bereikt lijkt te hebben vraag ik me nog steeds af: WAAROM? Grotere hoezen, dus mooier artwork? Check. Een mooie zwarte (of anderskleurige) schijf? Prima. Maar verder? - Ruis, kraakjes, overslaan (ja, maar sfeer: nee.) - Nummers skippen is een prutswerkje - De plaat halverwege omdraaien - Veel schadegevoeliger dan andere media (kromtrekken, krassen, naalden, elementen) Ik begrijp dat het een dingetje is om zo'n plaat uit de kast te trekken en eens goed voor je muziek te gaan zitten, maar ik hoor nu ook mensen om me heen "het klinkt beter want het is analoog". Verdere uitleg geven ze niet, dus dat is het hele verhaal. Op papier zou het in THEORIE beter moeten klinken, maar come on: er is geen kip die dat hoort. Zeker niet op je 5-tientjes-platenspeler aan je Sony hifi-setje. Is het dan echt alleen de beleving? Een LP zal wellicht vanwege de mastering een klein extra randje EQ meegeven, maar als je dat tof vindt heb je daar toonregelingen op je versterker voor. Als ik ze dan vraag of ze nog naar videobanden kijken, want analoog, is het vrij snel klaar. Wat een kuthype, wat een kutmedium. Mooi voor aan de muur, verder graag gewoon digitaal spul. Ik heb ook 3 platen aan de muur overigens, omdat dat mijn eigen brouwsels zijn. Vond ik toen (en nu nog steeds) geniaal omdat dj's in dat genre (hardcore/edm) toen praktisch alleen maar van vinyl draaiden en ik zo wat kans maakte om gedraaid te worden. Mooi in een lijstje, lekker laten zitten. Neemt niet weg dat ik oprecht benieuwd ben naar de meerwaarde van vinyl, naast het formaat dan. Ik houd het voorlopig nog bij mijn CD-collectie. En Spotify. Hi! I'm a signature virus. Please copy me into your sig to help me spread. |
|
quote: tja met een standaard tot medium geluidsset ga je het verschil tussen vinyl en cd niet horen. Het verschil zit hem erin dat de CD een duidelijke beperking aan kwaliteit heeft, er kan maar tot 20.000 hz weergegeven worden. Nu is dat we de maximale toonhoogte voor mensen (babies horen dit wel, meeste volwassenen al niet meer). Echter is die informatie aan tonen wel belangrijk voor het uiteindelijke geluid weer te geven door de speakers. Bij digitaal is de informatie opgeslagen als bij dat tijdstip X frequentie Y. Met maar beperkte sample rate en beperkte frequenties. Daarbij gaat er informatie verloren bij het in zo'n digitaal format proppen. MP3 zeker de oudere maken dit nog erger dan de .wav van CD's. Analoog heeft dat niet. Speel maar een beetje met de kwaliteit van youtube geluiden tussen 320 en 1080 zit behoorlijk verschil als je het direct achter elkaar laat horen. veel meer rust en definitie in de hoge kwaliteit. Natuurlijk wordt dat verschil steeds minder zodra je de hogere regionen van kwaliteit in gaat en wordt je beperkt door je geluidset, opnamekwaliteit, productie en natuurlijk je eigen gehoor. Bij video is het een heel ander verhaal. Analoog is zeker niet perse beter, maar het kan veel puurder zijn. Digitaal kan sommige verstoringen veel beter hebben. digitale radio is volgens mij weer veel beter. omdat je een 0 of een 1 hebt is een beetje storing waar je uitkomt op 0,2 of 1,2 gewoon te vertalen naar 0 en 1. Bij analoog zou zo'n ruis een heftige verstoring van geluid zijn. ♂ <o((((>< <o((((>< <o((((>< ♀<o(((>< <o(((>< |
|
quote: Dat begrijp ik, maar het komt er dus op neer dat je met een absolute top-installatie en een brandschone plaat wellicht een minimaal beter klinkend stuk hebt, dat waarschijnlijk 99% van de mensen niet eens opvalt. Daarvoor lever je een ongelooflijke bak gebruiksgemak in. Nee, ik begrijp het nog steeds niet Dat van die video snap ik overigens ook hoor, haha, maar het is een leuke tegenhanger op het 'ja maar, analoog'-redenering [Dit bericht is gewijzigd door Ethereal op 10-03-2017 10:16] Hi! I'm a signature virus. Please copy me into your sig to help me spread. |
|
quote: Ik koop alleen nog maar vinyl. Echt niet omdat het geluid zoveel beter zou zijn, maar vanwege idd de grotere hoes, en de beleving als ik zo'n ding opzet. Maar dat is bijna nooit, het is het verzamelen, als ik muziek wil luisteren zet ik 99% van de tijd spotify aan, niet eens mn cd's. |
|
quote: Elite's post is idd in theorie wel waar, in de praktijk hoort niemand dat. Wie claimt dat ie het kan horen heeft het waarschijnlijk over iets anders, want Elpees klinken vaak wel anders, dat komt omdat ze heel anders gemasterd moeten worden. Ik heb daar al eens een heel stuk over geschreven, kan het helaas niet terug vinden. Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat |
|
Beetje een zijspoor: quote: Dit blijf ik interessant vinden. In sommige gevallen is het ronduit hinderlijk. Dark Side of the Moon bijvoorbeeld wil ik in één zit uitluisteren. Om maar niet te beginnen over grappen als Sleep's Dopesmoker, een nummer van een uur over vier kanten uitgesmeerd. Geen beginnen aan.. Maar toch. Misschien zit het tussen mijn oren, maar er zijn veel platen waarop ik op kant A een andere sfeer ervaar dan op kant B. Bijvoorbeeld een Heroes, van David Bowie. Dat is een plaat waarvan ik soms alleen kant A draai, of juist alleen B. Een CD gaat gewoon door en dan verlies je dat onderscheid sneller. Soms hoor je gewoon halverwege een CD een nummer waarvan je denkt: ah, en hier houdt kant A eigenlijk op. Stukje gewenning ook. Platen die ik honderd keer heb gedraaid "horen" zo. Tussen N.I.B. en Evil Woman móét een pauze. En Goatsnake's Flower of Disease móét in de laatste seconden ergens een keer overslaan. |
|
quote: Dat laatste herken ik wel ja, hehe, van mijn (wel keistoere autoreverse)... De eerste keer dat je een album op CD hoort verwacht je op een bepaald punt een pauze omdat het bandje omdraait Of "Verdomd, er staat nóg een nummer op!".. Lang leve 60-minuten tapes @Spectre: best interessant ja, dat vinyl-mastering. Hoe het precies ook alweer zat weet ik niet, maar het zat hem voornamelijk in het laag dacht ik. Ooit eens een rondleiding gehad bij Record Industry n.a.v. mijn eerste vinyl-release, erg interessant! Van de mastering-kamers tot de productie, tof om eens mee te maken. Hi! I'm a signature virus. Please copy me into your sig to help me spread. |
|
quote: Ja weet dat het somd wat omstreden is. Maar ben benieuwd naar dubbelblind onderzoek hiernaar. Daarnaast is er nog meer aan de hand, een LP is echt wel te onderscheiden van CD kwaliteit en volgensmij niet alleen door mastering. Uiteindelijk prop je een gigantische hoeveelheid data in een kleiner formaat. Kies je een wat uitgebreidere compressietechniek die veel meer informatie per seconde bevat dan kom je wel snel op een punt dat het verschil verwaarloosbaar is. Met huidige opslagtechniek geen enkel probleem. CD was natuurlijk beperkt qua ruimte destijds. CDs vind ik waardeloos klein, hoesje en uiteindelijk verslaat het huidige mp3 kwaliteit niet. Dan heeft vinyl meer waarde voor mij. Het omdraaien en weer opzetten vind ik juist wel een leuk ritueeltje. Dwingt je toch meer om bewuster muziek op te zetten dan playlist op shuffle. Edit: gevonden! https://en.wikipedia.org/wiki/Hypersonic_effect Is nog niet geheel duidelijk qua onderzoek, maar er lijkt onbewust nog wel iets te spelen. Edit2: grappig dus dat het een onbewust effect is en dat mensen als ze gevraagd worden moeilijk het correcte antwoord geven op welke kwaliteit het is, maar dat onbewust wel een verschil in hersenactiviteit is te vinden. [Dit bericht is gewijzigd door ElitE op 10-03-2017 11:26] ♂ <o((((>< <o((((>< <o((((>< ♀<o(((>< <o(((>< |
|
quote: Volgens mij wordt laag minder weergegeven op de plaat omdat dit teveel een berglandschap creeert wat niet best is voor de naald. Daarom worden lage tonen in een bepaalde verhouding zacht gezet. en in de versterker wordt die door bandspecifieke versterking weer rechtgetrokken. Vandaar dat als je iets anders op je Phono input aansluit op je versterker de Apocalyps lijkt te beginnen. ♂ <o((((>< <o((((>< <o((((>< ♀<o(((>< <o(((>< |
|
Ik ga dit weekend naar Brussel. Iemand nog metal vinyl winkel tips in Brussel? bub |
|
quote: Als ik het over vinyl-mastering heb dan heb ik het niet specifiek over een bepaalde frequentie band. Het is vrij simpel, een liedje op een digitaal formaat moet concurreren met andere liedjes omdat mensen playlists maken, of voor de radio. En het liedje wat het luidst is, "wint". Dat is het allerbelangrijkste verschil tussen het masteren voor cd/itunes/mp3 tegenover vinyl. Vinyl kan niet concurreren doordat het vinyl is. Nee, het is niet alsof er je amp iets gaat rechttrekken en dat er minder laag op een LP komt. Wat wel waar is is dat je naald niet blij is met veel stereo informatie in het 'laag', dus als dit wel het geval is dan kan een mastering engineer bijvoorbeeld alles onder 200hz mono maken. Dit is trouwens iets -waarvan ik vind- dat niet tijdens het masteren moet gebeuren. Een ander ding waar je naald niet blij mee is is laag aan het einde van een vinyl-zijde. Dit komt omdat de LP zijn laatste rondjes veel sneller afrond en daardoor veel gevoeliger is voor het uit de groef springen, veel laag helpt daar niet bij. [Dit bericht is gewijzigd door spectre op 08-05-2017 20:41] Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat |
|
quote:https://elektrocutionrecordshop.tumblr.com/ 7 Steenstraat, 1000 Brussel [Dit bericht is gewijzigd door bokkie666 op 08-05-2017 17:03] |
Dit topic is 26 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 |
Index / Algemeen | Vorige pagina | Volgende pagina |