IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Concerten Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 8 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8
Auteur:
Topic : De toekomst van grote evenementen Vorige pagina | Volgende pagina
XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 10-03-2010 8:09 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

Mojo stopt voor onbepaalde tijd met metalfestivals

dinsdag 9 maart 2010, 20:49:46 | Louis Rentrop

Bron : http://3voor12.vpro.nl/artikelen/artikel/43198607

Als liefhebber van het stevigere gitaarwerk, gaat het Rob Trommelen aan het hart. Toch heeft de Mojo boeker besloten voor onbepaalde tijd geen grootschalige metalfestivals meer te organiseren.

In februari jongstleden liet Mojo weten dat Wâldrock in Friesland dit jaar niet doorgaat. De afgelasting is geen uitzondering. Kort daarvoor werd ook duidelijk dat de boeker van het rondreizende Sonisphere Nederland over zal slaan. Fields of Rock beleefde in 2007 al zijn laatste editie. Nu is dus zeker dat in elk geval op korte termijn geen poging wordt ondernomen één van deze festivals nieuw leven in te blazen.

“Er is in Nederland momenteel geen basis voor grote metalfestivals”, zegt Trommelen. De voornaamste redenen die hieraan ten grondslag liggen zijn een terugloop in bezoekers-aantallen en een gebrek aan goede, grote headliners. Trommelen: “In het genre zit weinig groei. Headliners als Metallica, AC/DC of Iron Maiden heb je nodig. Als je die niet hebt, wordt het al moeilijk. Daarbij zijn er ook bands zoals Rammstein die niet op een metalfestival willen staan.”

Maar als Trommelen één belangrijke oorzaak mag aanwijzen, dan is dat het wegvallen van Dynamo Open Air in 2005. “Dat was een belangrijk festival voor metal in Nederland. Door het verdwijnen van Dynamo hebben we een achterstand opgelopen ten opzicht van Graspop in België. Dat festival ligt maar 20 kilometer over de grens, we zijn onze bezoekers aan ze kwijtgeraakt.” Zo worden er al enkele jaren busreizen naar België georganiseerd om de grote groep Nederlanders te vervoeren. Maar afgunst heeft de boeker niet. “Ik gun Graspop het allerbeste. Ik ken de organisatie, het zijn goede Belgen.”

Nu Mojo zijn pijlen niet meer op metal richt, ziet het er voor de metalliefhebber somber uit. Een megafestijn met grote namen kunnen ze in elk geval op hun buik schrijven. Hierdoor is het fenomeen metalfestival overigens niet meteen van de radar verdwenen. Nieuwe initiatieven laten al van zich horen. FortaRock in Nijmegen begint in juli aan zijn tweede editie. En ook Friesland heeft een nieuw evenement in de steigers staan. Het zijn relatief kleine festivals, zeker in vergelijking met Fields of Rock. Voor Mojo is het geen optie om iets kleinschaligs op te zetten. “We zijn niet zo goed in klein.”

Aan de ene kant vind ik het niet vervelend maar aan de andere kant, met het oog op grote namen, is dit wel de organisator waar het geld zit.

Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.

Sjaakie
Droeftoeter
Usericon van Sjaakie
Posted 10-03-2010 8:22 by Sjaakie Wijzig reactieProfiel van SjaakieQuote dit berichthttp://www.context-band.nl

Rob Trommelen kan allemaal wel een hoop dingen roepen, maar dat is dezelfde kerel die Dynamo om zeep geholpen heeft en hem in '95 of '96 gepeerd is met het geld van Dynamo naar Mojo...

Maar goed, eens kijken en afwachten wat dit voor concerten gaat betekenen.

MR. N
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van MR. N
Posted 10-03-2010 8:47 by MR. N Wijzig reactieProfiel van MR. NQuote dit berichthttp://www.herrierecordsinc,com

Hehe, wat een gemakzucht bij Klojo, lekker bleren dat het aan het genre ligt, de schuld dus bij al het andere dan Mojo zelf neerleggen.

Eikels zijn het.

Boeiender

Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 10-03-2010 8:49 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Kleine non-mojo fests zijn toch gezelliger, dus who cares ..

Bijlie
Woods of Ypres
Usericon van Bijlie
Posted 10-03-2010 9:13 by Bijlie Wijzig reactieProfiel van BijlieQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/Bijlie

Blablablabla, lekker slap gelul allemaal van Mojo/rob hupelde pup. De metal liefhebbers willen echt wel naar een festival, maar zorg er eens voor dat de line up goed is en dat de prijzen te betalen zijn!

Y Draig Goch
Vegetarian Progressive Grindcore
Usericon van Y Draig Goch
Posted 10-03-2010 9:49 by Y Draig Goch (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Y Draig GochQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/Joris_/

Gutegut, dit bewijst maar weer eens dat Mojo niks van metal af weet. Door juist ieder jaar steeds dezelfde headliners op festivals te zetten die qua line-up allemaal hetzelfde zijn als andere (mojo)festivals en ook nog eens een torenhoge entreeprijs hebben trek je geen extra bezoekers. D'uh!

We had sex, drugs and rock 'n' roll. Now we have aids, crack and techno.

MMayo
Whut?
Usericon van MMayo
Posted 10-03-2010 9:56 by MMayo Wijzig reactieProfiel van MMayoQuote dit bericht

quote:
Op 10 March 2010 9:49 schreef Y Draig Goch het volgende:
Gutegut, dit bewijst maar weer eens dat Mojo niks van metal af weet. Door juist ieder jaar steeds dezelfde headliners op festivals te zetten die qua line-up allemaal hetzelfde zijn als andere (mojo)festivals en ook nog eens een torenhoge entreeprijs hebben trek je geen extra bezoekers. D'uh!

+1

ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 10-03-2010 9:59 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

quote:
Op 10 March 2010 9:49 schreef Y Draig Goch het volgende:

Terwijl op het hoogtepunt van DOA helemaal niet zulke écht grote acts stonden, toch?

Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.

Y Draig Goch
Vegetarian Progressive Grindcore
Usericon van Y Draig Goch
Posted 10-03-2010 10:03 by Y Draig Goch (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Y Draig GochQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/Joris_/

Ik geloof dat de entreeprijs en bierprijs toen heel laag waren. Maar het DOA-hoogtepunt was net voor mijn tijd eigenlijk.

We had sex, drugs and rock 'n' roll. Now we have aids, crack and techno.

ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 10-03-2010 10:07 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

Laag houden van de bier- en entreeprijs zal inderdaad vast geholpen hebben

Even kijken hoor, van wiki line-up DOA '95:
35007, Absconded, Biohazard, Blitz Babies, Brotherhood Foundation, Crash Worship, Dog Eat Dog, Downset, Dub War, Earth Crisis, Eleven Pictures, Fear Factory, Grip Inc., Hate Squad, Horace Pinker, Life of Agony, Machine Head, Madball, Mary Beats Jane, Mental Hippie Blood, Motorpsycho, My Dying Bride, Nailbomb, Nevermore, No Fun At All, NRA, Orange 9mm, Overdose, Paradise Lost, Rape, Rich Kids on LSD, Schweisser, Shihad, Skyclad, Snapcase, Strawman, Sun, Tiamat, Trouble, Type O Negative,Undeclinable Ambuscade, Warrior Soul, Waving Corn

Ik zie bands die toen het niveau hadden van wat bijvoorbeeld Metallica, AC/DC of Iron Maiden nu hebben. Welke het hoogste aantal bezoekers ooit

Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.

Jenje
Usericon van Jenje
Posted 10-03-2010 10:17 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Toen veel acts die net een erg sterk debut album uit hadden of een album waardoor ze booming waren. Denk dat daar ook meetelt dat de tijd erg guinstig was.

bokaj
Usericon van bokaj
Posted 10-03-2010 10:22 by bokaj Wijzig reactieProfiel van bokajQuote dit bericht

En de duitsers eb belgen kwamen naar ons, nu gaan de nederlanders naar Duitsland en België.

ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 10-03-2010 10:22 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

quote:
Op 10 March 2010 10:17 schreef Jenje het volgende:
Toen veel acts die net een erg sterk debut album uit hadden of een album waardoor ze booming waren. Denk dat daar ook meetelt dat de tijd erg guinstig was.

Ohja, dat zeker. Maar het argument dat er geen grote festivals kunnen bestaan zonder namen van het kaliber Metallica, AC/DC en Iron Maiden is dus op z'n minst discutabel.

ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 10-03-2010 10:26 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

goed voor onze grasvelden.

♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><

Jenje
Usericon van Jenje
Posted 10-03-2010 10:39 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 10 March 2010 10:22 schreef ZelThoR het volgende:
Ohja, dat zeker. Maar het argument dat er geen grote festivals kunnen bestaan zonder namen van het kaliber Metallica, AC/DC en Iron Maiden is dus op z'n minst discutabel.
True, zekers. Er wordt teveel ingezet op de commerciele bezoeker in plaats van de muziekliefhebber

MR Klister
Usericon van MR Klister
Posted 10-03-2010 10:44 by MR Klister Wijzig reactieProfiel van MR KlisterQuote dit bericht

Vergeet in deze discussie vooral de hoge vraagprijzen van de bands niet. Die zijn door de ingeklapte CD verkoop de laatste jaren enorm gestegen.

Festivals als Fortarock, Dokkum of Elsrock kunnen de subtoppers nog net betalen maar ook daar worden soms astronomische prijzen gevraagd.

Daarnaast zijn de logistieke kosten en promokosten ook gestegen, en is de doelgroep (lees: het aantal metalfans) inderdaad niet gegroeid. Het e.e.a. kan dus enkel via een hogere ticketprijs gecompenseerd worden want de meeste sponsoren willen niet met metal geassocieerd worden.

Wel zijn 3/4 gevulde (kleine) bierbekers voor 2,40 Euro per stuk een schot in eigen doel. Daar wordt de metalfan niet blij van en dat wreekt zich zeker zodra consumenten minder geld hebben en iedere euro drie keer omdraaien voordat die uitgegeven wordt.

Hopen dus dat Wadrock het alsnog voor elkaar krijgt in 2011!

Unkraut verdirbt nicht - Wer schlecht ist der stirbt nicht

Deathwish
Usericon van Deathwish
Posted 10-03-2010 11:45 by Deathwish Wijzig reactieProfiel van DeathwishQuote dit berichthttp://www.poppodiumromein.nl

Hier wat rond lopen schreeuwen op een forum zonder eigenlijk er wat echt vanaf te weten is altijd makkelijk he, de beste stuurlui staan aan wal.
Ik snap het bericht bovenaan deze bladzijde maar al te goed.

ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 10-03-2010 11:51 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

quote:
Op 10 March 2010 11:45 schreef Deathwish het volgende:
Hier wat rond lopen schreeuwen op een forum zonder eigenlijk er wat echt vanaf te weten is altijd makkelijk he, de beste stuurlui staan aan wal.

:') Zo makkelijk, hè...

Leg jij dan uit hoe het zit.
quote:

Welk bericht? Ik vermoed dat we een ander aantal posts per pagina ingesteld hebben

Deathwish
Usericon van Deathwish
Posted 10-03-2010 12:07 by Deathwish Wijzig reactieProfiel van DeathwishQuote dit berichthttp://www.poppodiumromein.nl

Het door XXL gepostte berichten over het stoppen van grote metalfestivals door Trommelen en co.

MR. N
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van MR. N
Posted 10-03-2010 12:10 by MR. N Wijzig reactieProfiel van MR. NQuote dit berichthttp://www.herrierecordsinc,com

quote:
Op 10 March 2010 11:45 schreef Deathwish het volgende:

Wie loopt er te schreeuwen dan? En er zijn zeker mensen hier (waaronder ikzelf) die in het verleden en in de toekomst zelf ook dingen regelen qua festivalletjes en optredens. Dat het op kleinere schaal gebeurt dan Mojo lijkt me duidelijk. Maar het bericht is inhoudelijk het afschuiven van geflopte dingen, en dat vind ik vrij lafjes.

Een Zwarte Cross of een Stonehenge zijn vrijwel altijd uitverkocht, dus dat het aan het metalpubliek ligt is volgens mij grote onzin.

Boeiender

herrie
Usericon van herrie
Posted 10-03-2010 12:31 by herrie Wijzig reactieProfiel van herrieQuote dit bericht

...van kleinschalig...naar grootschalig...naar kleinschalig... ik heb zelf nooit wat met grote festivals gehad. Formaat Stonehenge vind ik super. gezellige drukte, betaalbare prijzen etc...

Sjaakie
Droeftoeter
Usericon van Sjaakie
Posted 10-03-2010 12:35 by Sjaakie Wijzig reactieProfiel van SjaakieQuote dit berichthttp://www.context-band.nl

quote:
Op 10 March 2010 12:10 schreef MR. N het volgende:
Wie loopt er te schreeuwen dan? En er zijn zeker mensen hier (waaronder ikzelf) die in het verleden en in de toekomst zelf ook dingen regelen qua festivalletjes en optredens. Dat het op kleinere schaal gebeurt dan Mojo lijkt me duidelijk. Maar het bericht is inhoudelijk het afschuiven van geflopte dingen, en dat vind ik vrij lafjes.

Een Zwarte Cross of een Stonehenge zijn vrijwel altijd uitverkocht, dus dat het aan het metalpubliek ligt is volgens mij grote onzin.

Appels en peren. Stonehenge gaat meen ik niet via Mojo, en Zwarte cross was al standaard uitverkocht voordat ze ook maar aan een metalweide dachten daar bij de organisatie.

Metal is nu eenmaal een beperktere stroming dan top40, dus zijn de kosten om zo'n evenement bij te wonen ook hoger als voor een mainstream iets. De productierkosten voor een festival moeten toch terugverdiend worden, en dat zie je bv. in de prijs van een kaartje. Rob Trommeklen heeft makkelijk zn zakken gevuld bij Dynamo, en toen gedacht dit bij Mojo weer te doen, wat m, ongetwijfeld gelukt is. alleen is de markt voor festivals nu totaal anders als bv. 10 jaar geleden, en daar trekt een Mojo nu zn conclusies op.

Het hele gegeven of de eet en drinkprijzen wel normaal zijn laat ik hierbij buiten beschouwing.

Deathwish
Usericon van Deathwish
Posted 10-03-2010 12:36 by Deathwish Wijzig reactieProfiel van DeathwishQuote dit berichthttp://www.poppodiumromein.nl

quote:
Op 10 March 2010 12:10 schreef MR. N het volgende:

Stonehenge, dat heeft toch helemaal niets met de grootte te maken waar we het over hebben. Een uitverkocht Romein of Hedon kunnen evenveel mensen in.

Zwarte Cross is helemaal een ander verhaal. Die bezoekers komen in eerste instantie uberhaupt niet voor de muziek, en dan ook nog eens een klein gedeelte komt maar voor de metal. Met alleen dat metalpodium kwam er ook geen hond.

herrie
Usericon van herrie
Posted 10-03-2010 12:41 by herrie Wijzig reactieProfiel van herrieQuote dit bericht

quote:
Op 10 March 2010 12:35 schreef Sjaakie het volgende:

Het hele gegeven of de eet en drinkprijzen wel normaal zijn laat ik hierbij buiten beschouwing.

waarom dan? de prijzen voor consumpties lijken mij ook een rol te spelen m.b.t. bezoekersaantallen... de prijzen rijzen op veel (grote) evenementen echt de pan uit vind ik.

Sjaakie
Droeftoeter
Usericon van Sjaakie
Posted 10-03-2010 12:48 by Sjaakie Wijzig reactieProfiel van SjaakieQuote dit berichthttp://www.context-band.nl

quote:
Op 10 March 2010 12:41 schreef herrie het volgende:
waarom dan? de prijzen voor consumpties lijken mij ook een rol te spelen m.b.t. bezoekersaantallen... de prijzen rijzen op veel (grote) evenementen echt de pan uit vind ik.

Dat die prijzen hoog zijn is een feit.

Maar waarom ik ze niet meeneem, wat is de definitie van hoog? Ikzelf weet als ik naar een festival ter grootte van bv. Graspop, Wacken of noem maar op ga dat daar een prijs zit aan een biertje. Dan kan ik of elke keer naar de camping teruglopen om wat te drinken, of niks drinken omdat het te duur is, of me er van te voren al bij neerleggen en extra sparen of geld meenmen of wat dan ook.

Die hoge prijzen zijn echt niet alleen voor metal evenementen hoor, ga maar eens naar een groot mainstream iets, die prijzen zijn vergelijkbaar.

De festivals en lineups worden zover van te voren bekend gemaakt zodat iedereen weet wat de kosten zijn, en op elke site kun je de prijzen voor een consmumptie terugvinden. Dan lopen er wel verschrikkelijk veel mensen te zeiken dat die prijzen zo hoog zijn, maar ik zie nog steeds dat de grote festivals uitverkopen of zo goed als uitverkopen, en ik zie ook echt niemand daar een biertje minder dinken vanwege de prijzen.

Plus dat sommige festivals ook nog eens een deel van de winst/omzet halen uit de drank verkoop. Wat Mr Klister al aanhaalt, gages voor bands zijn enorm gestegen, en je wilt op het eind van de rit minimaal quitte gespeeld hebben, liefst wat winst zodat je het jaar daarop eventueel kunt verbeteren en daar de middelen voor hebt.

Dit topic is 8 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8
Index / Concerten Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com