IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Concerten Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 8 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8
Auteur:
Topic : De toekomst van grote evenementen Vorige pagina | Volgende pagina
Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 10-03-2010 14:06 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Oftewel: de festivals verneuken het voor zichzelf, zeker als ze allemaal dezelfde headliners willen

MR. N
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van MR. N
Posted 10-03-2010 14:07 by MR. N Wijzig reactieProfiel van MR. NQuote dit berichthttp://www.herrierecordsinc,com

quote:
Op 10 March 2010 14:03 schreef Deathwish het volgende:
Ik dacht dat de discussie ging over dat mojo de stekker er uit trekt, en dat ging over grote festivals.
Dat men kleinere festivals organiseert voor de fun is natuurlijk hartstikke mooi, maar daar had ik het totaal niet over.

Dan heb je verkeerd gedacht.

Het gaat inderdaad over het feit dat Mojo met een slap excuus het mislukken van de diverse grote evenementen probeert te maskeren.

Maar daarbij gaat het juist ook over de manier waarop Mojo dingen denkt te behalen en over de inhoud van die excuses. Bij de kleinere festivals wordt duidelijk wat er bij Mojo waarschijnlijk aan schort.

Dus.

Boeiender

ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 10-03-2010 14:08 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

quote:
Op 10 March 2010 14:05 schreef Deathwish het volgende:
FF in 1995 is volgens mij groter dan FF in 2010.

Dat denk ik ook. En FF 2010 zal een stuk duurder zijn dan FF 1995
quote:
Er zijn meerdere festivals dan toen, dus men verspreid zich over al die festivals --> blijven minder potentiele klanten over.

Ja, klopt. Dat zei/bedoelde ik ook

Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.

ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 10-03-2010 14:13 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

Ah, Lamb of God heeft nu vergelijkbare US verkoopaantallen (voor Wrath) als Fear Factory destijds met Demanufacture. Volgens wikipedia dan.

Nu nog de boekingsprijzen toen/nu vinden

Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.

Sjaakie
Droeftoeter
Usericon van Sjaakie
Posted 10-03-2010 14:16 by Sjaakie Wijzig reactieProfiel van SjaakieQuote dit berichthttp://www.context-band.nl

quote:
Op 10 March 2010 13:25 schreef Kurk het volgende:
Kosten om een metalevenement bij te wonen zijn hoger dan een mainstream festival? Heb je gekeken hoeveel Lowlands, Pinkpop en Rock Werchter kosten? Pinkpop is inc. service kosten ruim € 145,-, Lowlands € 155,- en Werchter zit daar nog een stapje boven met € 188,- Niet bepaald wat je noemt lager dan een metalfestival...

Ik doelde hier meer op het feit dat de doelgroep voor een mainstream/alternatief festival veel groter is dan voor een metalfestival, draagvlak is daardoor ook veel groter, dus verkoop je gemakkelijker uit.

Productiekosten voor een lowlands/pinkpop of een metalfestival verschillen volgens mij niet eens zo heel veel, alleen is het risico bij een mainstream festival wat kleiner, denk ik.

bokaj
Usericon van bokaj
Posted 10-03-2010 14:17 by bokaj Wijzig reactieProfiel van bokajQuote dit bericht

Misschien ligt het er ook aan dat het publiek wat versnipperd is. Waarom zou je als, ik noem maar wat, deathmetalliefhebber naar waldrock gaan als daar maar 1 of 2 deathmetalbands staan terwijl je nu ook festivals hebt met bijna alleen maar deathmetalbands. Dan lijkt de keuze snel gemaakt, ook al is het wat verder weg.

En misschien had mojo hun festival weer dynamo open air moeten noemen ipv fields of rock.

galspuug
Usericon van galspuug
Posted 10-03-2010 14:25 by galspuug Wijzig reactieProfiel van galspuugQuote dit bericht

Grote evenementen zijn kut.
Mojo is kut.
Jullie miepen als een paar schoolmeisjes om een positieve verandering.
Dit hele topic is een non-discussie!

Deathwish
Usericon van Deathwish
Posted 10-03-2010 14:34 by Deathwish Wijzig reactieProfiel van DeathwishQuote dit berichthttp://www.poppodiumromein.nl

Schaep
Usericon van Schaep
Posted 10-03-2010 14:34 by Schaep Wijzig reactieProfiel van SchaepQuote dit bericht

quote:
Op 10 March 2010 13:28 schreef MR. N het volgende:
Kijk. Waardoor krijg je daar wel waar voor je geld? En ik neem aan dat je vindt dat je dat niet krijgt bij grote metal evenementen. Waarom niet?

quote:
Op 10 March 2010 13:49 schreef Kurk het volgende:
Afgelopen jaar Lowlands stonden er bedroevend weinig grote namen, en dan doel ik niet op Metal; ik doel op een algemene lijn. Ik ga sedert 2001 naar Lowlands en heb over de jaren enkel een downfall van namen gezien en een verhoging van prijs. In 2004 stonden Chemical Brothers en Faithless op het festival, afgelopen jaar was de "klapper" Artic Monkeys. Pinkpop had tijdens hen 40 jarig jubileum afgelopen jaar Bruce Springsteen, Placebo (ok, door uitvallen Depetche Mode) en Snowpatrol als Headliner, niet bepaald waar voor je geld imho

Ik was aan het rellen, maar genoeg liefhebbers van de namen die je noemt. Misschien trekt de muziek die nu populair is je gewoon wat minder.

Volgens mij blijven de echt grote metalfestivals echt wel bestaan. De festivals die niet doorgaan trokken gewoon te weinig publiek.

[Dit bericht is gewijzigd door Schaep op 10-03-2010 14:35]

Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 10-03-2010 14:35 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

Tijd voor een nieuwe partij die de Mojopolie-positie beconcurreerd.

The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.

Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 10-03-2010 15:04 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

quote:
Op 10 March 2010 13:33 schreef ZelThoR het volgende:
Nogmaals, waarom lukte het in 1995 dan wel met relatief kleine namen? Volgens mij zou je dat nu nog steeds voor elkaar kunnen krijgen. Vanwege verlies van naamsbekendheid geen 120.000 natuurlijk, maar het principe wel.

Vergeet niet dat er ook heeeeel veel Duitsers kwamen naar Dynamo 1995, en dat Wacken toen echt nog in de kinderschoenen stond en Graspop nog niet eens bestond. Met de komst van enorm veel kwalitatief en commercieel goed lopende Duitse festivals is er voor een Duitser anno 2010 niet veel reden meer om naar NL af te reizen..

ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 10-03-2010 15:14 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

quote:
Op 10 March 2010 15:04 schreef Valorian het volgende:
Vergeet niet dat er ook heeeeel veel Duitsers kwamen naar Dynamo 1995, en dat Wacken toen echt nog in de kinderschoenen stond en Graspop nog niet eens bestond. Met de komst van enorm veel kwalitatief en commercieel goed lopende Duitse festivals is er voor een Duitser anno 2010 niet veel reden meer om naar NL af te reizen..

Dat klopt. Maar zoals je bij Wacken dus ziet, kán het wel. De argumenten die de schuld leggen bij danwel de fans danwel de dure bands zijn mijns inziens dus niet compleet.

bastianus
Usericon van bastianus
Posted 10-03-2010 21:47 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

quote:
Op 10 March 2010 14:35 schreef Mutilator het volgende:
Tijd voor een nieuwe partij die de Mojopolie-positie beconcurreerd.
Als in een ander boekingsbureau? Of een politieke partij? Of een instantie als het NMA?
Lijkt me allemaal niet. Gewoon naar de betere festivals blijven gaan, en niet naar die grootschalige evenementen zonder ziel. Dan gaat het vanzelf kapot. En er is niks mis mee als underground weer underground wordt.

Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.

M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 10-03-2010 21:56 by M. Wijzig reactieProfiel van M.Quote dit bericht

Ik zie het probleem ook niet zo. Als je geen zin hebt om naar Mojofest 2010 te gaan met Volbeat als hoofdact en Children of Bodom als headliner op het "underground" podium (ik roep maar wat), dan ga je toch niet? Er zijn genoeg kleine festivalletjes voor zowat elke niche, ik noem een Neurotic Deathfest, Dutch Doom Day, Roadburn, etc.

Prima oplossing als je het mij vraagt, maar ik geef zelf dan ook niet zoveel om die grote metalfests. En ach, als je daar wel iets om geeft, kan je nog altijd naar Furyfest, Hellfest, Wacken, Summer Breeze, Party San, Metal Camp of weet-ik-wat nog meer... ik vraag me af hoeveel mensen nog op iets soortgelijks in Nederland af zullen komen.

[Dit bericht is gewijzigd door M. op 10-03-2010 21:56]

Fickt nicht mit dem Raketemensch!!

bastianus
Usericon van bastianus
Posted 10-03-2010 22:01 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

[cor kouwenaar]Wat ik wel jammer vind is dat er weinig festivals met verrassingen meer zijn, door de versnipperdheid waar bokaj het over had. Zo kon het nog weleens gebeuren dat je op een festival vrogger een gave onbekende crustband, een obscure punkjazzband of Bad Brains-achtige hardcoreband onverwacht aanschouwde tussen de metal. De Troll in Hoorn, Debarak in Zutphen en de Jacobiberg in Arnhem b.v. hadden vaak wel leuke verrassingen in verschillende genres op hun festivals. Nu is alles vaak zo in één genre of hokje dat er weinig verrassingen meer zijn. [/cor kouwenaar]

Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.

M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 10-03-2010 22:41 by M. Wijzig reactieProfiel van M.Quote dit bericht

Nou ja, dan moet je naar Incubate of Eurosonic of zo. Daar is het pas een verrassing als je niet verrast wordt!

XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 11-03-2010 1:37 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

Rare vraag maar het feit dat steeds meer mensen festivals over de grens gaan bezoeken, is dat ook niet iets wat de moderne tijd met zich mee brengt.

Veel van die festivals draaien toch al de nodige jaren mee.

Begin jaren 90 deed je je informatie nog op uit een obscuur magazine wat maandelijks in de schappen van de winkel lag en was het een heel gedoe om aan kaarten te komen maar sinds de opmars van internet zijn kaarten en eventueel een busreis ook in een muisklik geregeld.

Sinds mijn 1e wacken een jaar of 10 geleden ben ik ook heel anders tegen reisafstanden aan gaan kijken.
Vroeger vonden we naar de andere kant van nederland al ver ( voor sommige mensen is dat nog steeds ver) maar tegenwoordig reist men ook zonder problemen even naar Metalcamp.

Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.

metalteacher
Usericon van metalteacher
Posted 12-03-2010 0:14 by metalteacher Wijzig reactieProfiel van metalteacherQuote dit berichthttp://www.noordgelderschmetaal.nl

Ik denk dat de huidige economische malaise ook zeker meespeelt in dit alles. Het laatste jaar zie een duidelijke teruggang in de bezoekers aantallen.

Daarnaast zie je op dit moment weer een verschuiving plaatsvinden van de festivals naar de zalen. Bands als Maiden, AC/DC hebben niets te winnen met spelen op een festival. Ze moeten hun show noodgedwongen uitkleden, en festival kaartjes worden doorgaans voor minder verkocht dan een kaartje voor een normaal optreden. Op de meeste festivals zit dan ook een akelige berg subsidies om het kostendekkend te maken.

Daarnaast is de metalscene al jaren bezig met het steeds verder versplinteren door de uitvinding van steeds nieuwe stijlen. we komen langzamerhand op een punt dat boeken per stijl niet meer datgene opbrengt wat het zou moeten. Breed programmeren is het antwoord.

Het te grote aanbod speelt ook mee. oorzaak daarvan is de enorme subsidie cultuur. elk dorp heeft tegenwoordig een poppodium, en die krijgen allemaal bakken met subsidies. daar wordt uitermate creatief mee geboekhoud, en leuke dingen mee gedaan. onder andere betaald men elke lokale beginnende band standaard teveel. en zo verlaat alweer een nieuwe arrogante band de tent.

er moet een nieuw evenwicht komen, en de sleutel daartoe is het stapsgewijs afbouwen van de subsidiestroom. het moet weer bijzonder worden dat een band optreedt, en als dat al gebeurd, moeten de gages gedekt worden door de entree. als je dit beginsel kunt doortrekken naar de grotere festivals/concerten. ligt er mijns inziens weer een mooie weg voor ons open.

MR. N
Usericon van MR. N
Posted 12-03-2010 1:21 by MR. N Wijzig reactieProfiel van MR. NQuote dit berichthttp://www.herrierecordsinc,com

quote:
Op 12 March 2010 0:14 schreef metalteacher het volgende:

Het te grote aanbod speelt ook mee. oorzaak daarvan is de enorme subsidie cultuur. elk dorp heeft tegenwoordig een poppodium, en die krijgen allemaal bakken met subsidies. daar wordt uitermate creatief mee geboekhoud, en leuke dingen mee gedaan. onder andere betaald men elke lokale beginnende band standaard teveel. en zo verlaat alweer een nieuwe arrogante band de tent.

Ik draai al lang mee in optredende bands, en ik ken vage verhalen van net beginnende bands die absurde prijzen vragen, maar ik vraag me af of je ook cijfers / bewijs hebt voor deze stelling.

Lijkt me dat bands die te veel vragen niet geboekt worden, en ik zie juist de gages in den lande omlaag gaan om me heen.

Boeiender

Daops
Usericon van Daops
Posted 12-03-2010 10:34 by Daops Wijzig reactieProfiel van DaopsQuote dit bericht

quote:
Op 12 March 2010 1:21 schreef MR. N het volgende:
Ik draai al lang mee in optredende bands, en ik ken vage verhalen van net beginnende bands die absurde prijzen vragen, maar ik vraag me af of je ook cijfers / bewijs hebt voor deze stelling.

Lijkt me dat bands die te veel vragen niet geboekt worden, en ik zie juist de gages in den lande omlaag gaan om me heen.
+1. De trend is dat gevestigde namen meer zijn gaan vragen en onbekende bands juist minder krijgen.

De subsidiekraan is behoorlijk dichtgedraaid in het zalencircuit. Kernpodia bestaan niet meer. Sterker, het gaat in ons land naar het systeem zoals in bijv. engeland en Italie: deurdeals en "pay to play".

www.progpower.com "Ik woon zelf buitenaf maar van mensen uit plaatsen waar wel Moslims wonen proef je de angst. Sommigen durven geen karbonade of schnitzel op de BBQ te gooien uit angst voor ruzies."

Spirit In Black
Usericon van Spirit In Black
Posted 12-03-2010 11:01 by Spirit In Black Wijzig reactieProfiel van Spirit In BlackQuote dit bericht

quote:
Op 12 March 2010 10:34 schreef Daops het volgende:
De subsidiekraan is behoorlijk dichtgedraaid in het zalencircuit. Kernpodia bestaan niet meer. Sterker, het gaat in ons land naar het systeem zoals in bijv. engeland en Italie: deurdeals en "pay to play".

het tegendeel is eerder waar! Kleinere kernpodia hebben het wellicht wat moeilijker, maar men hoeft niet echt medelijden te hebben met de top tien 'subsidie' zalen in NL. Daar wordt de boel juist geprofesionaliseerd. Wat een goede zaak is voor de lange termijn. 'Underground' pop/rock/metal/dance wordt steeds serieuzer genomen, dat is maar goed ook. En nee, daarmee hoeft niet meteen het kaartje omhoog en de sfeer anders te worden, etc.

M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 12-03-2010 11:13 by M. Wijzig reactieProfiel van M.Quote dit bericht

quote:
Op 12 March 2010 11:01 schreef Spirit In Black het volgende:
het tegendeel is eerder waar! Kleinere kernpodia hebben het wellicht wat moeilijker, maar men hoeft niet echt medelijden te hebben met de top tien 'subsidie' zalen in NL.

Welke zalen zijn dat eigenlijk, weet je dat zo?

quote:
'Underground' pop/rock/metal/dance wordt steeds serieuzer genomen, dat is maar goed ook.

Die indruk heb ik, als liefhebber en concertbezoeker, ook. Als ik kijk in wat voor zalen ik nu kom en wat voor geluid en faciliteiten er nu zijn in vergelijking met de jaren '90 is er echt enorm veel verbeterd.

MR. N
Usericon van MR. N
Posted 12-03-2010 11:19 by MR. N Wijzig reactieProfiel van MR. NQuote dit berichthttp://www.herrierecordsinc,com

quote:
Op 12 March 2010 11:01 schreef Spirit In Black het volgende:
het tegendeel is eerder waar! Kleinere kernpodia hebben het wellicht wat moeilijker, maar men hoeft niet echt medelijden te hebben met de top tien 'subsidie' zalen in NL. Daar wordt de boel juist geprofesionaliseerd. Wat een goede zaak is voor de lange termijn. 'Underground' pop/rock/metal/dance wordt steeds serieuzer genomen, dat is maar goed ook. En nee, daarmee hoeft niet meteen het kaartje omhoog en de sfeer anders te worden, etc.

De top 10 subsidiezalen, welke top 10 zijn dat? En dat de "underground" er van profiteert is mijns inziens niet het geval, grote podia als Dynamo hanteren nu het beleid dat een avond zichzelf moet terugverdienen, wel logisch, maar niet erg wenselijk voor nieuw talent lijkt me.

De brug naar "bekend" en "net niet bekend genoeg" wordt juist steeds groter in mijn beleving. De sprong naar grotere podia wordt steeds moeilijker voor jong talent.

[Dit bericht is gewijzigd door MR. N op 12-03-2010 11:19]

Boeiender

Spirit In Black
Usericon van Spirit In Black
Posted 12-03-2010 12:35 by Spirit In Black Wijzig reactieProfiel van Spirit In BlackQuote dit bericht

quote:
Op 12 March 2010 11:19 schreef MR. N het volgende:
De top 10 subsidiezalen, welke top 10 zijn dat? En dat de "underground" er van profiteert is mijns inziens niet het geval, grote podia als Dynamo hanteren nu het beleid dat een avond zichzelf moet terugverdienen, wel logisch, maar niet erg wenselijk voor nieuw talent lijkt me.

De brug naar "bekend" en "net niet bekend genoeg" wordt juist steeds groter in mijn beleving. De sprong naar grotere podia wordt steeds moeilijker voor jong talent.

[off topic]
Deze 'discussie' is al zo oud als de weg naar Rome. Ik hoor het bijna iedere dag wel ergens langs komen. Één ding voorop gesteld, voordat alles weer gaat over het wel of niet verstrekken van subsidie gaat. Cultuur kost geld en zorgt tevens voor welvaart, zowel financieel als mentaal. Is een delicaat gebeuren. Dat wisten zelfs de Romeinen al... In ons land is het niet anders. Het zorgt ook voor de nodige discussies en ophef, ook niets mis mee, want het is immers gemeenschapsgeld.

De zalen; Paradiso, Melkweg, Tivoli, 013, Patronaat, Effenaar, Watt, Paard, Doornroosje, Vera, Burgerweeshuis, P60, W2.... Gemeentes verstrekken culturele subsidies aan kleinkunst, beeldende kunst, hoge en lage cultuur, etc. De verdeling van deze gelden verschilt per gemeente. De lagere popcultuur is er om een breed muzikaal spectrum aan bod te laten komen, ook experimentele, vernieuwende acts waar over het algemeen behoorlijk wat geld bij moet, ook NL acts. Niets mis mee, als het maar een duidelijk doel dient en niet alleen omdat de programmeur en de vrijwilligers het zo'n leuk bandje vinden en het binnen door de gemeente opgelegde kaders valt. Natuurlijk moet er ook geld verdiend worden, voor niets gaat de zon op en is de beschikbare subsidie bij lange na niet voldoende om zomaar wat aan te klooien. Overigens vloeit een groot deel van de subdidie direct weer terug naar de gemeentekas, want de huur moet ook betaald worden..en die is vaak hoger dan gedacht. Vestzak, broekzak.

Dat lokaal en landelijk talent niet aan bod komt of te weinig kansen krijgt lijkt me overdreven. Het succes van een band wordt natuurlijk niet alleen bepaald door de programmering van de verschillende zalen. Ik kan iig zeggen dat lokaal en NL metaltalent altijd een kans krijgt hier in Nijmegen. Of het nou in Doornroosje, Backstage, Merleyn, NDRGRND of Staddijk is. De stap naar headliner is een heel andere ja...dat klopt. Er is zoveel te doen, wellicht is er sprake van overschot en speelt het niveau van de bands ook een rol. Welke NL bands verdienen de 'grote' stap naar de 'grotere zalen (1000+) en krijgen deze ook vol?

Schort er wellicht iets aan de basis...? Moet er een groter verschil ontstaan tussen jongerencentra, de grotere popzalen, commerciële zalen/kroegjes? Zou Nederland misschien wat beter naar het Scandinavische model mogen kijken vwbt export/toursupport?[/off topic]

MR. N
Usericon van MR. N
Posted 12-03-2010 17:49 by MR. N Wijzig reactieProfiel van MR. NQuote dit berichthttp://www.herrierecordsinc,com

Geinige lijst met zalen, waarvan er echt een paar tussen staan waar je niet "zomaar" staat.

Ik denk dat subsidie goed is, als het goed besteed wordt. En ik vind dat je je eigen lokale bands altijd een goed podium moet bieden, dat gebeurt ook wel, maar er zou bijvoorbeeld tussen de kleinere zaaltjes veel meer mogelijk zijn als men niet zo op een eigen eilandje zit te navelstaren.

En de subsidies voor de "hogere" cultuur zijn zoveel malen groter dan voor de "lagere" cultuur, dat vind ik wel een erg gemiste kans.

Verder hoef je bands ook niet helemaal bij het handje te nemen, met een gezonde DIY mentaliteit kom je een stuk verder.

Boeiender

Dit topic is 8 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8
Index / Concerten Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com