IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Concerten Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 8 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8
Auteur:
Topic : De toekomst van grote evenementen Vorige pagina | Volgende pagina
Spirit In Black
Usericon van Spirit In Black
Posted 14-03-2010 22:19 by Spirit In Black Wijzig reactieProfiel van Spirit In BlackQuote dit bericht

plus dat we hier nog maar met een paar vrijwilligers werken. Horeca, garderobe zijn betaalde krachten.

Hades
Meneer de Ontbijtman
Usericon van Hades
Posted 14-03-2010 22:25 by Hades Wijzig reactieProfiel van HadesQuote dit berichthttp://www.enschedeseheadbangers.nl

quote:
Op 14 March 2010 22:19 schreef Spirit In Black het volgende:
plus dat we hier nog maar met een paar vrijwilligers werken. Horeca, garderobe zijn betaalde krachten.
Waar is `hier' in dit geval? De meeste zalen die ik ken werken toch voor het grootste deel op vrijwilligers

Deathwish
Usericon van Deathwish
Posted 14-03-2010 23:06 by Deathwish Wijzig reactieProfiel van DeathwishQuote dit berichthttp://www.poppodiumromein.nl

quote:
Op 14 March 2010 22:18 schreef Tabasco het volgende:
Dat is gedekt toch door je opgevoerde huiskosten a 400 euro?

Dat dacht ik niet, haha.
Dan is de beveiliging misschien net van betaald.

Deathwish
Usericon van Deathwish
Posted 14-03-2010 23:10 by Deathwish Wijzig reactieProfiel van DeathwishQuote dit berichthttp://www.poppodiumromein.nl

Maar goed, zonder verder in echte details te gaan vallen. Een avond brengt dus veel meer en meer kosten met zich mee dan vele anderen zich maar kunnen voorstellen, soms lijkt daardoor een concertkaartje erg duur, maar in combinatie met de gages die steeds maar hoger worden is dit een noodzakelijk kwaad.

Daops
Usericon van Daops
Posted 15-03-2010 10:24 by Daops Wijzig reactieProfiel van DaopsQuote dit bericht

quote:
Op 14 March 2010 22:09 schreef Deathwish het volgende:
Op die jas van 1 euro maak je echt geen winst hoor.
En als iedereen maar een tientje uitgeeft betwijfel ik de winst ook nog eens. Je wilt niet weten wat voor kosten een avond met zich mee kunnen brengen. Security, stroom, huur, p.a., licht, personeel, catering, schoonmaak etc.
Geloof me, ik heb een goed beeld van de kosten. Die zijn voor een clubzaal lager dan 3500 euro per avond, hoop ik voor je althans .

Die 10 euro consumptie per persoon was overigens een bewust lage inschatting. Blijft overeind dat een deurdeal in zo'n geval gunstiger voor de zaal is. Je hebt sowieso je vaste kosten. Nu hoef je in ieder geval geen gages te betalen. Voor alle duidelijkheid, ik heb het hier enkel over gevallen waarbij de zaal twijfelt, en de band overtuigd is van een redelijk tot zeer goed bezoekersaantal.

www.progpower.com "Ik woon zelf buitenaf maar van mensen uit plaatsen waar wel Moslims wonen proef je de angst. Sommigen durven geen karbonade of schnitzel op de BBQ te gooien uit angst voor ruzies."

ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 15-03-2010 11:11 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

quote:
Op 14 March 2010 22:25 schreef Hades het volgende:
Waar is `hier' in dit geval? De meeste zalen die ik ken werken toch voor het grootste deel op vrijwilligers

Je bedoelt natuurlijk meer zalen die op veel vrijwilligers draaien, maar iets als Atak heeft uitzonderlijk veel vrijwilligers en weinig vaste staf voor podium met die capaciteit. Metropool heeft bijvoorbeeld veel meer vaste staf en ik vermoed dat die ook een flink grotere zak geld krijgen.

Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.

Spirit In Black
Posted 15-03-2010 13:44 by Spirit In Black Wijzig reactieProfiel van Spirit In BlackQuote dit bericht

quote:
Op 14 March 2010 22:25 schreef Hades het volgende:

Doornroosje / Merleyn

Deathwish
Usericon van Deathwish
Posted 15-03-2010 16:26 by Deathwish Wijzig reactieProfiel van DeathwishQuote dit berichthttp://www.poppodiumromein.nl

quote:
Op 15 March 2010 10:24 schreef Daops het volgende:
Geloof me, ik heb een goed beeld van de kosten. Die zijn voor een clubzaal lager dan 3500 euro per avond, hoop ik voor je althans .

Die 10 euro consumptie per persoon was overigens een bewust lage inschatting. Blijft overeind dat een deurdeal in zo'n geval gunstiger voor de zaal is. Je hebt sowieso je vaste kosten. Nu hoef je in ieder geval geen gages te betalen. Voor alle duidelijkheid, ik heb het hier enkel over gevallen waarbij de zaal twijfelt, en de band overtuigd is van een redelijk tot zeer goed bezoekersaantal.

Ik snap niet hoe je nu bij 3500 euro komt, maar dat terzijde.
Een deurdeal kan pas uit, ná dat alle vaste lasten gedekt zijn, zodat de zaal de break gehaald heeft, lijkt mij nogal logisch? Anders loop je toch alsnog het risico dat als er niemand komt, dat je dan met je vaste lasten zit?

Spirit In Black
Posted 15-03-2010 18:19 by Spirit In Black Wijzig reactieProfiel van Spirit In BlackQuote dit bericht

wel aan een opmars bezig; de omzetgarantie deal! Soort van verhuur constructie zonder huur, maar met gegarandeerde omzet.

Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 15-03-2010 18:34 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

quote:
Op 15 March 2010 16:26 schreef Deathwish het volgende:
Een deurdeal kan pas uit, ná dat alle vaste lasten gedekt zijn, zodat de zaal de break gehaald heeft, lijkt mij nogal logisch? Anders loop je toch alsnog het risico dat als er niemand komt, dat je dan met je vaste lasten zit?

Ik denk dat 'ie met 3500 euro refereerde aan een eerdere post waarin 'ie op 300 man rekende die allen voor 10 euro drinken en voor 1 euro jas ophangen.. (dan kom je op 3300 euro omzet).

Maar dat is natuurlijk verre van realistisch. Sowieso is 300 erg optimistisch geschat bij kleine zaaltjes maar er is dan ook nog geen rekening gehouden met het feit dat je wel 3000 euro drankomzet kan maken maar dat de inkoop ervan ook wat kost en de bruto marge dus aanzienlijk lager ligt.

Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 15-03-2010 18:40 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

quote:
Op 15 March 2010 18:19 schreef Spirit In Black het volgende:
wel aan een opmars bezig; de omzetgarantie deal! Soort van verhuur constructie zonder huur, maar met gegarandeerde omzet.

Bij DB's in Utrecht doen ze ook leuke dingen, daar kun je voor 400 euro de zaal huren (capaciteit 150 personen), incl. PA, licht en bediening. Vervolgens mag je zelf weten of en hoeveel entree je vraagt. Als je dus een realistische inschatting kunt maken van het aantal bezoekers kun je zo best een leuk feestje geven. En omdat DB's op drankomzet weer verdient kun je ook korting krijgen tot 250 euro bij meer dan 100 bezoekers..

Even heel kort door de bocht kun je dus een package van 3 kleine bandjes neerzetten voor bijv. 250 euro, dan zit je op 650 euro kosten. Komen er meer dan 100 man dan zit je nog maar op 400 euro kosten. Laat ze allemaal 4 euro entree betalen en je speelt kiet

Maar goed, 100 man voor drie kleine bandjes, moet je wel met een hoop vrienden komen en erg goede promo maken

[Dit bericht is gewijzigd door Valorian op 15-03-2010 18:41]

XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 15-03-2010 18:41 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

De entree is gratis begrijp ik uit je berekening?

Anders komt er nog vlot 2 tot 3000 euro bij.

Edit: In je vorige post dus.

[Dit bericht is gewijzigd door XXL op 15-03-2010 18:42]

Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.

Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 15-03-2010 18:42 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

quote:
Op 15 March 2010 18:41 schreef XXL het volgende:

Geen idee, mijn berekening was gebaseerd op hoe ik denk dat Doaps eerder op een getal uit kwam, niet op realisme.

XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 15-03-2010 18:44 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

Hoeveel verdien je als zaal eigenlijk aan 1 biertje?

Volgens mij kost een plastic bekertje de zaal nooit geen 2 euro.

Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 15-03-2010 18:45 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

quote:
Op 15 March 2010 18:44 schreef XXL het volgende:

Geen idee.. denk dat de meeste marge overigens nog zit op van die limonade-cola, 2 euro voor veredelde ranje..

EDIT: hier staat een stukje over de inkoopprijzen van bier, wel interessant. Daar zie je ook in terug dat eigenlijk maar 23% van de bierprijs uit de inkoop bestaat, de rest is marge en vooral het dekken van andere kosten..

http://www.horeca.org/smartsite.dws?id=55058

[Dit bericht is gewijzigd door Valorian op 15-03-2010 18:53]

Deathwish
Usericon van Deathwish
Posted 15-03-2010 19:03 by Deathwish Wijzig reactieProfiel van DeathwishQuote dit berichthttp://www.poppodiumromein.nl

quote:
Op 15 March 2010 18:34 schreef Valorian het volgende:
Ik denk dat 'ie met 3500 euro refereerde aan een eerdere post waarin 'ie op 300 man rekende die allen voor 10 euro drinken en voor 1 euro jas ophangen.. (dan kom je op 3300 euro omzet).

Maar dat is natuurlijk verre van realistisch. Sowieso is 300 erg optimistisch geschat bij kleine zaaltjes maar er is dan ook nog geen rekening gehouden met het feit dat je wel 3000 euro drankomzet kan maken maar dat de inkoop ervan ook wat kost en de bruto marge dus aanzienlijk lager ligt.

Jij hebt 'm door!

Deathwish
Usericon van Deathwish
Posted 15-03-2010 19:05 by Deathwish Wijzig reactieProfiel van DeathwishQuote dit berichthttp://www.poppodiumromein.nl

quote:
Op 15 March 2010 18:44 schreef XXL het volgende:

Dat is bij iedere zaal anders want het hangt weer af van hoeveel bier je verkoopt en dus wat je bonusregeling is met de brouwerijen.
Hoe meer je verkoopt, hoe meer korting je op de liters kunt krijgen. En zo zijn er nog wel veel meer mogelijkheden voor eventuele bonusregelingen.

Deathwish
Usericon van Deathwish
Posted 15-03-2010 19:07 by Deathwish Wijzig reactieProfiel van DeathwishQuote dit berichthttp://www.poppodiumromein.nl

quote:
Op 15 March 2010 18:41 schreef XXL het volgende:

Edit: In je vorige post dus.

De entree ging naar de bands he, ging over een deurdeal.
En anders moet je blij zijn dat je met je recette de gages kunt betalen, wordt vaker juist dus andersom rekenen.

XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 15-03-2010 19:19 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

quote:
Op 15 March 2010 19:07 schreef Deathwish het volgende:
De entree ging naar de bands he, ging over een deurdeal.

Had ik even over het hoofd gezien.

Daops
Usericon van Daops
Posted 15-03-2010 19:23 by Daops Wijzig reactieProfiel van DaopsQuote dit bericht

quote:
Op 15 March 2010 19:03 schreef Deathwish het volgende:
Jij hebt 'm door!
Dat 300 man niet realistisch was in de meeste gevallen, gaf ik ook eerder aan. Ik ging alleen in op de opmerking dat sommige bands beweren wel 300 man op de been te kunnen brengen. En die 3500 moest 3300 zijn inderdaad..

Om het nog eens te verduidelijken: mijn enige punt is dat een deurdeal-constructie in sommige gevallen zeer goed kan uitpakken voor zowel band als zaal. Dit hoeft ook helemaal geen officieel concertpodium te zijn, maar een kroeg kan net zo goed. Sterker, ik merk dat veel zaaleigenaren tegenwoordig zelf met dit voorstel komen.

Het hangt allemaal maar net af van de omstandigheden. Duidelijk nu?

www.progpower.com "Ik woon zelf buitenaf maar van mensen uit plaatsen waar wel Moslims wonen proef je de angst. Sommigen durven geen karbonade of schnitzel op de BBQ te gooien uit angst voor ruzies."

BVT
Usericon van BVT
Posted 15-03-2010 19:34 by BVT Wijzig reactieProfiel van BVTQuote dit berichthttp://www.nototherwisespecified.nl

Deur deal is voor bands an zich wel ok. Niet als je natuurlijk naar de andere kant van het land moet knappen en er daar achter komt dat er niet 1 poster oid hangt.

Daops
Usericon van Daops
Posted 15-03-2010 19:36 by Daops Wijzig reactieProfiel van DaopsQuote dit bericht

quote:
Op 15 March 2010 16:26 schreef Deathwish het volgende:
Ook even hierop reageren. Risico om de break niet te halen heb je toch altijd als zaal? Al helemaal met een gewone gage-constructie, die je extra geld kost. Als je alleen maar op 100% zekerheid wilt spelen, valt er weinig te programmeren lijkt me.

Bands die de kaartopbrengst als gage hebben zullen een stuk gemotiveerder zijn de gig zelf vooraf te promoten en mensen binnen te trekken dan wanneer ze vooraf toch al zeker weten x euro in de zak te steken volgens de normale gage-constructie, ongeacht het aantal bezoekers.

Daops
Usericon van Daops
Posted 15-03-2010 19:39 by Daops Wijzig reactieProfiel van DaopsQuote dit bericht

quote:
Op 15 March 2010 19:34 schreef BVT het volgende:
Deur deal is voor bands an zich wel ok. Niet als je natuurlijk naar de andere kant van het land moet knappen en er daar achter komt dat er niet 1 poster oid hangt.
Daarom kun je het dus als band (en zaal) per geval afwegen..

Deathwish
Usericon van Deathwish
Posted 15-03-2010 20:05 by Deathwish Wijzig reactieProfiel van DeathwishQuote dit berichthttp://www.poppodiumromein.nl

quote:
Op 15 March 2010 19:36 schreef Daops het volgende:
Ook even hierop reageren. Risico om de break niet te halen heb je toch altijd als zaal? Al helemaal met een gewone gage-constructie, die je extra geld kost. Als je alleen maar op 100% zekerheid wilt spelen, valt er weinig te programmeren lijkt me.

Bands die de kaartopbrengst als gage hebben zullen een stuk gemotiveerder zijn de gig zelf vooraf te promoten en mensen binnen te trekken dan wanneer ze vooraf toch al zeker weten x euro in de zak te steken volgens de normale gage-constructie, ongeacht het aantal bezoekers.

Klopt, dat risico heb je altijd.
Juist dat risico in schatten is denk ik één van de taken van een programmeur, maar het is moeilijk inschatten als beginnende bands/onbekende bands bij je aankloppen, omdat je simpelweg niet weet wat die op de been kunnen brengen. Zoals eerder gezegd roepen bands altijd wel van 'hier kun je makkelijk 300 man mee trekken', maar als je het risico dan bij diegene legt hoor je niets meer.

MR. N
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van MR. N
Posted 15-03-2010 20:14 by MR. N Wijzig reactieProfiel van MR. NQuote dit berichthttp://www.herrierecordsinc,com

quote:
Op 15 March 2010 19:39 schreef Daops het volgende:
Daarom kun je het dus als band (en zaal) per geval afwegen..

Een deurdeal met een minimumgage is een goede oplossing als je niet uit de regio van de zaal komt. Om te voorkomen dat je als band er zelf bij inschiet qua vervoerskosten.

Boeiender

Dit topic is 8 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8
Index / Concerten Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com