|
Dit topic is 8 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 | ||||
Auteur: |
|
|
quote: En ze willen veel grotere bands dan eerder, dus die kosten stijgen twee keer. En het idee van 'grote bands neerzetten en de mensen komen toch wel' werkt dus niet (meer). Misschien werkte het in het begin ook alleen maar omdat men ze toen nog niet (zo vaak) gezien had. Elke keer alleen grote namen aflopen gaat ook vervelen, blijkbaar. Dus kunnen de festivals die veel vernieuwen makkelijk veel bezoekers trekken. Kijk maar naar Roadburn, vet duur, vet snel uitverkocht. Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen. |
|
De enorme voorspelbaarheid van Line ups zal ongetwijfeld ook meespelen, iemand haalde dat in dit topic ook aan, dat er "vroeger" echt uitgekeken werd totdat de band naar NL kwam, en nu eigenlijk elke band wel een keer per jaar in NL speelt. |
|
quote: Goed put, die vernieuwing. De grote festivals stonden óf stil qua ontwikkeling (Goh, alweer die band), of wilden alleen maar groter, wat afbreuk deed aan de sfeer (1 podium? Welneejoh, we zetten er met hetzelfde bezoekersaantal gewoon 3 neer. Oh, en een preparty? Doen we ook even!). Boeiender |
|
Roadburn bedoelde ik overigens niet als voorbeeld van een groot evenement. Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen. |
|
quote:Dat was me duidelijk. Het is meer een voorbeeld van een "exclusief" evenement. Boeiender |
|
Ik denk dat hier een aantal dingen door elkaar gehaald worden. De grote festivals draaien op grote namen, zijn schreeuwend duur qua entree en overige prijzen en hebben niet echt lef qua programmering. De formule is uitgewerkt denk ik. Aangezien mijn ervaringen met Mojo en Trommelen toch vooral ervaringen zijn met mensen die niet al teveel lef hebben en het liefst de gemakkelijke en geëikte paden kiezen, waarbij vooral markttechnisch wordt gedacht, lijkt het me een logische stap voor ze dat ze ermee stoppen. Toch is er wel degelijk publiek voor metal en aanverwante muzieksoorten, kijk b.v. maar naar een Eindhoven Metal Meeting, Bolt Thrower in Atak dat onmiddellijk uitverkocht is etc. etc. Probleem is echter wel de muziekindustrie en het downloaden die veel vernacheld hebben voor juist de bands in kleinere segmenten als metal. Hierdoor moeten juist bands die op de grens zitten van rondkomen van de muziek veel hogere gages en prijzen voor merchandise etc. vragen. Misschien moeten metal en andere "underground"-muziekstromingen weer een beetje terug naar het punktijdperk en dingen zelf gaan doen en organiseren. Met mijn band heb ik heel de zaal volgetrokken door zelf mensen aan te trekken, internet te spammen en de stad vol te hangen met posters. Dus er is wel degelijk publiek, je moet er alleen meer moeite voor doen. En niet te beroerd zijn om deurdeals te maken en zelf dingen in handen te nemen. En niet denken dat alles geregeld wordt of vanzelf gaat. Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht. |
|
quote: Kosten om een metalevenement bij te wonen zijn hoger dan een mainstream festival? Heb je gekeken hoeveel Lowlands, Pinkpop en Rock Werchter kosten? Pinkpop is inc. service kosten ruim € 145,-, Lowlands € 155,- en Werchter zit daar nog een stapje boven met € 188,- Niet bepaald wat je noemt lager dan een metalfestival... |
|
Maar daar krijg je ook waar voor je geld. |
|
Tsja.. Vind het niet zo raar dat Mojo stopt met metalfestivals. Maar de argumenten die van Trommelen noemt zijn ronduit kul. De reden dat ze er geen heil meer in zien is volgens mij gewoon omdat het niet strookt met hun businessmodel. De échte succesvolle metalfestivals hebben een bepaalde x-factor (ai, had gehoopt dat woord nooit te hoeven gebruiken in één zin met metal ) die niet zo makkelijk rationeel te vangen is, iets wat Mojo wel probeert. Het maakt bij de echte succesvolle festivals ook niet zoveel uit of er vaak dezelfde headliners staan, het gaat om een sfeer die wordt neergezet, of niet. Trommelen geeft 'het genre' en 'de markt' de schuld. Lijkt me evident dat daar niet het probleem in zit, kijk maar naar alle buren om ons heen waar grote festivals wél bestaansrecht hebben. "Er zit geen groei in het genre" zegt mr. mojo. Tsja, daar kun je het mee eens zijn of niet, maar feit is dat er groei of geen groei nog altijd zat grote festivals in Europa zijn waar wel elk jaar genoeg mensen op af komen. Tot zover, misschien wat kort door de bocht allemaal maar dat levert weer leuk discussievoer op |
|
quote: Kijk. Waardoor krijg je daar wel waar voor je geld? En ik neem aan dat je vindt dat je dat niet krijgt bij grote metal evenementen. Waarom niet? Boeiender |
|
Het zal mij een klote zorg zijn, ging toch al sinds jaren niet meer naar de grote NL festivals. [Dit bericht is gewijzigd door Staalman op 10-03-2010 13:30] "Life Is Much More Beautiful, When It Means Nothing At All" |
|
quote: Nee, maar het gaat bij alle festivals wel dat er geld VERDIENT moet worden. Waarom zou je iets organiseren en daardoor break even spelen, wat heeft dat voor nut? Dus heeft men wel grote namen nodig, anders komt er alleen maar 'underground' publiek op af, waarvan er niet genoeg zijn, en dus stopt men met het organiseren. Het is zo klaar als een klontje. Dat men dat nou niet leuk vindt, is wat anders, maar goed ik snap het wel. |
|
quote:Krek wat ik zei. Toen Trommelen nog niet bij Mojo werkte en een boekingsbureau had, was hij ook al puur commerciëel en zocht hij vaak de makkelijkste weg. B.v. door "grote" bands alleen maar weg te zetten als je zijn voorprogramma's erbij nam. Zeer lucratief voor de man zelf, maar weinig stimulerend voor de vernieuwing uiteraard. Je ziet bij de grote festivals op metalgebied ook altijd dezelfde namen, dus blijkbaar heeft de man aan zijn tactieken vastgehouden. En op de lange termijn kost het hem wederom de kop. Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht. |
|
Nogmaals, waarom lukte het in 1995 dan wel met relatief kleine namen? Volgens mij zou je dat nu nog steeds voor elkaar kunnen krijgen. Vanwege verlies van naamsbekendheid geen 120.000 natuurlijk, maar het principe wel. Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen. |
|
Volgens jou wel ja, maar ik denk dat je daar niet gelijk in hebt. |
|
quote: Waarom niet? Het enthousiasme is er volgens mij nog wel bij de doelgroep. Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen. |
|
quote: Och, dat een Mojo het doet om geld te verdienen lijkt me duidelijk, maar er zijn zat kleine festivals te vinden die uit liefde voor de muziek georganiseerd worden en waar break even het doel is. Gek hè. En blijkbaar ga je nat met de grote namen, dus is het waarschijnlijk zo dat de prijs van grote namen niet opwegen tegen de extra bezoekers. Dan kan je met "underground" publiek blijkbaar meer verdienen als je de kleinere festivals bekijkt. En niet blij zijn, och, het bied denk ik juist meer gelegenheid voor mensen die niet met een winsttarget en uitgekookt businessplan werken. Maar zoals Waldrock, volgens mij is het te groot gegroeid, het was toch begonnen als een liefhebberij? Boeiender |
|
quote: Die doelgroep is lang zo groot niet meer, en de bands van dat kaliber (in vergelijking met toen) vragen iets van 15x zoveel. Daarnaast zijn er in vergelijking met toen ook iets van 30x zoveel festivals waar je uit kan kiezen. |
|
quote: Ja, dat lijkt mij een erg dom uitgaanspunt. En dan heb je het ook over de meer (met alle respect) amateur festivals. Iig niet over de festivals waar het bericht over gaat waar wij het nu over hebben. |
|
quote:Afgelopen jaar Lowlands stonden er bedroevend weinig grote namen, en dan doel ik niet op Metal; ik doel op een algemene lijn. Ik ga sedert 2001 naar Lowlands en heb over de jaren enkel een downfall van namen gezien en een verhoging van prijs. In 2004 stonden Chemical Brothers en Faithless op het festival, afgelopen jaar was de "klapper" Artic Monkeys. Pinkpop had tijdens hen 40 jarig jubileum afgelopen jaar Bruce Springsteen, Placebo (ok, door uitvallen Depetche Mode) en Snowpatrol als Headliner, niet bepaald waar voor je geld imho |
|
quote: Als in metalheads? Lijkt me van niet toch quote: Goed, wat is nu gelijk aan Fear Factory in 1995? Gojira ofzo? quote: Dat maakt de waarschijnlijkheid dat het kán alleen maar groter maar inderdaad; het gat in de markt is een stuk kleiner dan destijds. Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen. |
|
quote: Waarom is dat erg dom? Als je er geen geld mee hoeft te verdienen is er toch niets mis mee? En inderdaad heb je het dan over de meer amateuristische festivals. En daar hebben we het hier óók over. Dat is evident aan het feit dat we het over grote festivals hebben. Je mag dingen wel vergelijken, al is de schaal wel anders natuurlijk. Misschien is de schaal juist het probleem bij de geldverdieners in organisatieland. Boeiender |
|
Ik dacht dat de discussie ging over dat mojo de stekker er uit trekt, en dat ging over grote festivals. Dat men kleinere festivals organiseert voor de fun is natuurlijk hartstikke mooi, maar daar had ik het totaal niet over. |
|
quote: FF in 1995 is volgens mij groter dan FF in 2010. Er zijn meerdere festivals dan toen, dus men verspreid zich over al die festivals --> blijven minder potentiele klanten over. |
Dit topic is 8 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 |
Index / Concerten | Vorige pagina | Volgende pagina |