|
Dit topic is 8 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 | ||||
Auteur: |
|
|
quote: Nette prijs toch voor een support, die 75-150 euro? Boeiender |
|
zeker, er bestaat een subsidie bedrag van 225 dat je mag uitgeven aan NL bands voor een support slot. Een gedeelte kan je dan weer terug krijgen mocht de avond financieel niet uit kunnen. Maar dat brengt zoveel bureaucratie met zich mee, dat is ronduit stuitend. Dat geld ben je weer kwijt aan arbeidsloon... Sommige subsidies mogen ze idd schrappen en het liefst gister nog.. |
|
quote: Ik ken het alleen van de ontvangende kant, geen idee hoeveel subsidie er is. Maar ik merk dat sommige zalen niet zo goed met hun centjes om kunnen gaan, al gaat het nu door de economische toestanden wat beter omdat gemeenten nu beter opletten bij het verstrekken. Boeiender |
|
die 225 valt onder Deelregeling Nederlands Popmuziek Plan van het Nederlands Fonds voor Podiumkunsten. Heeft niets met gemeente te maken.. |
|
quote: Mkay, hehe, my bad! Maar dat bedrag is dus een gegarandeerd bedrag dat beschikbaar is als je een evenement organiseerd en daar een support-act speelt? En is dat per support-act? Boeiender |
|
nee, dat is niet per support act, deze bedragen nemen ook nog eens toe. Enige vereiste als zaal; men moet tot de kernpodia behoren. Daar zijn vier verdelingen in te maken, A, B, C & D kernpodia. hier eat your heart out; 7.Voor subsidiëring komen uitsluitend subsidiabele concerten in aanmerking. Subsidiabel zijn concerten met een entreeprijs van minimaal € 2,50, die vermeld worden in de programmagegevens van het Kernpodium, binnen de volgende bandbreedte: a. concerten van 1 Nederlandse band waarbij het bedrag dat aan brutogage en/of uitkoopsom aan de Nederlandse band betaald is, minimaal € 450,– bedraagt en de totale subsidiabele kosten niet meer dan € 2.700,– bedragen; b. concerten van 1 Nederlandse band samen met 1 of meer buitenlandse band(s) waarbij het bedrag dat aan brutogage en/of uitkoopsom aan de Nederlandse band betaald is, minimaal € 225,– bedraagt en de totale subsidiabele kosten niet meer dan € 2.700,– bedragen; c. concerten van 2 Nederlandse bands, eventueel in combinatie met 1 of meer buitenlandse band(s), waarbij de som van het bedrag dat aan brutogage en/of uitkoopsom aan de Nederlandse bands is uitbetaald, minimaal € 575,– bedraagt en de totale subsidiabele kosten niet meer dan € 2.950,– bedragen; d. concerten van 3 Nederlandse bands, eventueel in combinatie met 1 of meer buitenlandse band(s), waarbij de som van het bedrag dat aan brutogage en/of uitkoopsom aan de Nederlandse bands is uitbetaald, minimaal € 800,– bedraagt en de totale subsidiabele kosten niet meer dan € 3.200,– bedragen; e. concerten van 4 Nederlandse bands, eventueel in combinatie met 1 of meer buitenlandse band(s), waarbij de som van het bedrag dat aan brutogage en/of uitkoopsom aan de Nederlandse bands is uitbetaald, minimaal € 1.025,– bedraagt en de totale subsidiabele kosten niet meer dan € 3.450,– bedragen. f. In afwijking op de onder a t/m e genoemde boven grenzen geldt voor A-Podia dat de totale subsidiabele kosten plus, indien van toepassing, de brutogage(s), uitkoopsom(men) en bemiddelingskosten van de buitenlandse band(s) niet meer mogen bedragen dan de entreeprijs van het concert vermenigvuldigd met de maximale bezoekers capaciteit van het betreffende A-Podium. De hele zware kost staat hier, maar dan heb je ook alles; deelregeling-nederlands-popmuziek-plan-2009-2010-van-het-nederlands-fonds-voor-podiumkunsten |
|
Tjeemig. Daar sta je vast niet zomaar even bij stil als je als beginnend bandje je 50 euro en een krat bier incasseert, zeg. Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting. |
|
Ik wil als voorbeeld de Goudvishal in Arnhem even aanhalen. Deze zaal heeft altijd hele grote namen binnen weten te halen, en ik was er vaak te vinden omdat ze naast grote namen ook de prijs laag wisten te houden. Er kwamen veel mensen, maar het was totaal niet rendabel. Nu is dat helaas alleen mogelijk als je een boel subsidie krijgt, en dat was hier dan ook het geval. De gemeente Arnhem heeft toen besloten de subsidies in de stad anders te verdelen, en zich meer te focussen op één podium, dan op meerdere en dat is de nieuwe Luxor geworden. Het idee was dat het Goudvishal potje daar werd besteed aan alternatieve/metal acts en de rest van het geld aan, nou ja, de rest. Helaas pakt dit in de praktijk niet goed uit en is er qua metal maar weinig te vinden in Arnhem deze dagen. Het jammere van deze hele situatie is dat we nu een zaal kwijt zijn die WEL grote namen trok, redelijke bierprijzen had, en waar het altijd gezellig was. Oh ja, en hartstikke goed bereikbaar. Dit was zo'n podium waar het nog om de muziek ging en de sfeer. Ik wil nu niet de Goudvishal-fanboy uithangen, ik wil enkel zeggen dat ik het jammer vind dat een 'echte' zaak als de Goudvishal moet sluiten voor schaalvergroting. De manier waarop de GVH concerten kon brengen aan de fans was fantastisch, en ik hoop dat andere zalen en kleine festivals hier van leren dat klein en fijn beter werkt dan groot. SKWUIG! |
|
helemaal mee eens |
|
quote: Die bureaucratie valt heel erg mee, met de NPFK regeling heb ik per avond zo'n tien minuten werk van. Wel vind ik de verplichte 225 belachelijk (bij twee is het nog eens hoger per band), hierdoor wordt de avond met opzet hoger geschroefd. |
|
quote:Ik heb het ook niet specifiek over die 10 zalen, hoewel er bij een aantal daarvan ook flink gesnoeid is. Soms terecht vanwege wanbeleid. Ik doelde meer op de overige ex-kernpodia en alle andere zalen in het circuit. Subsidie is goed als het dient ter promotie van het binnenlandse en/of regionale talent, waar niet meteen een zaal mee gevuld kan worden. En laat daar nou juist niet meer de prioriteit liggen bij een hoop zalen. Vandaar dat er steeds meer met deurdeals gewerkt wordt; de zaal loopt weinig risico en een band is gemotiveerd zichzelf te promoten. Zonder te oordelen is er absoluut een omslag naar het vooral rendabel moeten zijn van een avond. www.progpower.com "Ik woon zelf buitenaf maar van mensen uit plaatsen waar wel Moslims wonen proef je de angst. Sommigen durven geen karbonade of schnitzel op de BBQ te gooien uit angst voor ruzies." |
|
quote: Sorry, deurdeal verhaal herken ik zelf niet uit eigen ervaring. Zelf zou ik af en toe graag een deurdeal willen, maar blijkbaar ben ik dan keihard in de kerk aan het vloeken. Tien tot vijftien jaar geleden was het veel gebruikelijker. Soms krijg ik een voorstel voor een 'monster' package die gegarandeerd 300 man trekt. Als ik dan mijn twijfels heb over toegevoegde waarde en opkomst en een tegenvoorstel tot deurdeal doe dan wordt de keutel snel ingetrokken...tja...Heb je dan vertrouwen in eigen zaak of niet? Afwegingen moeten nog steeds gemaakt worden, subsidie of niet. |
|
quote: We hebben het hier uitgerekend, over drie jaar geteld hielden we er maar liefst 8,35 euro aan over. We hebben besloten de tijd die onze administratie er aan kwijt was per aanvraag beter te besteden en geen gebruik meer te maken van deze regeling. Plus de bandjes een realistisch bedrag te geven ipv die 225 of meer. Dit geldt overigens alleen voor Doornroosje. Voor Merleyn is het af en toe wel lonend, maar daar staan dan af en toe ook NL acts die te klein zijn voor het tafellaken en te groot voor het servet. |
|
quote:Ja, in zulke gevallen kunnen deurdeals erg goed uitpakken. Het is ook iets waar zowel zalen als bands nog aan moeten wennen. Maar het geval wat je schetst is dan een ideale uitkomst. Als een package van 3 bands claimt 300 man te kunnen trekken, zijn ze veel beter af met een deurdeal. Vraag 5 euro per kaartje en je steekt 500 euro per band in je zak. U krijgt binnenkort mail www.progpower.com "Ik woon zelf buitenaf maar van mensen uit plaatsen waar wel Moslims wonen proef je de angst. Sommigen durven geen karbonade of schnitzel op de BBQ te gooien uit angst voor ruzies." |
|
quote: Kan een win/win situatie opleveren inderdaad, maar vergeet aub de huiskosten niet. Deze dienen, al dan niet gedeeltelijk, ergens verwerkt te worden. Die worden vaak vergeten, voor niets gaat de zon op. |
|
quote: Het hangt heel erg veel van je bezoekersaantallen af natuurlijk, Friesland is nu eenmaal een uithoek en we zijn niet omringt door andere steden (boven ons is de waddenzee, en links zit het IJsselmeer), wat dat betreft loont het voor dergelijke podia dus zeker wel. Is an sich een goede verdeling, zo komt het ook bij de podia terecht die het daadwerkelijk nodig hebben. |
|
quote: Die heeft ie dan net binnen met de 300x5, haha. |
|
quote: dat klopt idd. Al ben het nog steeds niet helemaal eens met het beginbedrag. Nu schop ik misschien tegen een paar schenen, maar mijn voorkeur gaat bij beginnende bandjes of support slots uit naar die bandjes die graag willen spelen en geld niet als motivatie zien. |
|
Dat beginbedrag ben ik het ook totaal niet mee eens, nu komt een break automatisch stukken hoger te liggen bij twee supports, terwijl die met 50 euro per support ook blij zijn. |
|
volgens mij is het dan goedkoper om 50 euro te betalen ipv 225 voor te schieten en af te wachten wat je terug gaat krijgen. Niet? Het totaalbedrag krijg je iig nooit terug. |
|
quote:Nee, ik ken de onkosten van een zaal. Maar die heb je er ook bovenop als je bands gewoon een gage betaalt. Het idee van een deurdeal is natuurlijk dat beide partijen gemotiveerd zijn om er een succesvolle avond van te maken en dus het risico delen. Als er 300 man gemiddeld 10 euro per persoon uitgeeft aan drank en z'n jas a 1 euro ophangt, haal je je onkosten er ruim uit. Zeker met vrijwilligers als personeel. En ja, 300 man op een avond is niet realistisch voor de gemiddelde package, weet ik www.progpower.com "Ik woon zelf buitenaf maar van mensen uit plaatsen waar wel Moslims wonen proef je de angst. Sommigen durven geen karbonade of schnitzel op de BBQ te gooien uit angst voor ruzies." |
|
quote: Neen, want je mag ook nog 400 huiskosten opvoeren. Dus dan heb je 400+225=625/2=312,50 Heb je dus een gratis support + 90 euro. MOCHT de avond niet dragend zijn natuurlijk. |
|
quote: Op die jas van 1 euro maak je echt geen winst hoor. En als iedereen maar een tientje uitgeeft betwijfel ik de winst ook nog eens. Je wilt niet weten wat voor kosten een avond met zich mee kunnen brengen. Security, stroom, huur, p.a., licht, personeel, catering, schoonmaak etc. |
|
quote: Dat is gedekt toch door je opgevoerde huiskosten a 400 euro? |
Dit topic is 8 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 |
Index / Concerten | Vorige pagina | Volgende pagina |