|
Dit topic is 12 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 | ||||
Auteur: |
|
|
heheh Hosties met ham kaas misschien wel te kanen. 1x in en katholieke kerk moeten zingen. Wat keek ik uit naar zon hostie omdat ik honger had.. wat een tegenvaller was dat.. maar onder mijn stoel geplakt Gelukkig ben ik nooit gedoopt, en hebben zelfs mijn opa en oma zich uit het kerk register laten schrijven lang lang lang geleden Op 9 december 2008 16:54 schreef Illusione het volgende: Lies, Verwoester van Edele Porseleinen Tronen! |
|
aan de Belgen Treed uit de rooms-katholiek kerk! Waarom? Laat het om te beginnen duidelijk zijn dat dit geen betoog is tegen de katholieke kerk of tegen de katholieke gelovigen. We zijn het gewoon niet eens met een staat die de realiteit negeert, en dit in een samenleving waar de scheiding van kerk en staat één van de belangrijkste principes is. Een principe dat uitgaat van de autonomie van elk individu aangaande zijn/haar levensbeschouwelijke of religieuze overtuiging en de beleving ervan. Artikel 19 van de Belgische Grondwet garandeert de vrijheid van eredienst; de staat mag zich niet mengen in de organisatie van geen enkele eredienst of in de benoeming van de bedienaren hiervan. Dit houdt in, in het geval van de katholieke kerk, dat zij steeds het recht heeft een nieuwe parochie op te richten of een priester te benoemen. Deze beslissing kan enkel gevolg hebben wanneer de staat de eredienst erkent. Indien dit het geval is, wordt de staat verplicht de kosten op zich te nemen die deze nieuwe parochie met zich meebrengt. Deze regeling is van toepassing op alle 6 erkende erediensten (rooms-katholieke, protestante, israëlitische, anglicaanse, islamitische en orthodoxe) en op de niet-confessionele levensbeschouwing (de georganiseerde vrijzinnigheid). Hier is op zich niets mis mee aangezien elk van deze organisaties soms nuttig werk verrichten op moreel vlak. Elke erkende geloofsgemeenschap dwingt de staat echter tot het maken van kosten. Het jaarlijkse budget dat de overheid, op gemeentelijk, provinciaal en gewestelijk vlak, uitdeelt omvat een slordige 590 miljoen euro?! Uitsluitend om historische redenen gaat 96% van deze overheidsfinanciering naar de rooms-katholieke eredienst. Dit terwijl wetenschappelijk onderzoek aantoont dat het aantal kerkgangers nog nauwelijks een kleine 11,2% bedraagt. Een duidelijke discrepantie tussen deze twee percentages, niet waar? Hier komt nog bij dat de gemeentes verplicht zijn te voorzien in de huisvesting van de pastoors, de onderhouds- en herstellingswerken aan kerken en de tekorten van de religieuze instellingen. Hoe komt men dan aan deze 96%? De subsidies die voorbehouden zijn voor de katholieke kerk, berekent de staat op basis van het inwonersaantal, terwijl dit voor de 5 andere erediensten en de georganiseerde vrijzinnigheid wordt berekend op basis van het effectief aantal ingeschrevenen. Eerlijk toch?! De financiering van levensbeschouwingen zou moeten verlopen volgens criteria van non-discriminatie, objectiviteit, transparantie en controleerbaarheid. In sommige landen, zoals Duitsland en Italië, heeft men een systeem waarbij de burgers zelf kunnen kiezen naar welke godsdienst of zelfs humanitaire of sociale organisatie hun belastinggeld gaat. Het kan dus ook anders. Voor onze staat maakt het niet uit of je gedoopt bent of niet, je zou je bijgevolg de vraag kunnen stellen wat voor nut het in ‘gods’naam heeft je te laten ontdopen. Misschien kan het financiële of beleidsmatige aspect je niet overtuigen, bekijk dan even het ideologische aspect, tal van redenen omvattend waarvan veruit het belangrijkste: het wegwerken van de hypocrisie. De aidslobby in Afrika en de homobeweging zullen je waarschijnlijk gelijk geven. Kunnen die enorme subsidies niet gebruikt worden om tekorten in het onderwijs en de zorgensector weg te werken? Willen wij geld investeren in een organisatie die vandaag de dag nog steeds geen gelijke behandeling tussen man en vrouw toelaat? Als dit je nog niet heeft kunnen overtuigen willen we toch vragen om nog even voor jezelf de volgende vragen te beantwoorden. Ben je gedoopt bij de rooms-katholieke kerk? Heb je dit gedaan uit vrije wil? Sta je achter de standpunten en beleid van de katholieke kerk? Ben je akkoord met het wettelijk kader rond levensbeschouwing? Twijfel dan langer en sta eens stil bij de absurditeit van dit systeem. Gevolgen van uittreding: Uittreding houdt niet in dat je naam uit het doopregister wordt geschrapt. Wel wordt via een bijkomende registratie in het doopregister vermeld dat je bent uitgetreden. Door de uittreding neem je afstand van het lidmaatschap van de katholieke kerk op administratief vlak. Het gevolg is dat je op geen enkele wijze meer bij de kerk betrokken bent. Zo kan je bijvoorbeeld geen katholieke sacramenten meer ontvangen (vormsel, huwelijk, etc.) tenzij je je opnieuw laat dopen. Natuurlijk heeft je daad ook een belangrijke signaalfunctie voor de beheerders van de katholiek kerk en belangrijker, voor onze staat. Kerkfinanciering? Uittreding heeft geen onmiddellijk effect op de subsidiëring van de rooms-katholieke kerk. In ons land wordt deze berekend op basis van het aantal inwoners. Vanaf een minimum aantal inwoners is de oprichting mogelijk van een gesubsidieerde katholieke parochie, ongeacht de filosofische overtuiging van die inwoners. Hopelijk wordt er in de toekomst gedacht aan wetten en decreten die enerzijds rekening houden in hun verdeling met de keuze van de burger en er anderzijds voor zorgen dat de katholieke kerk betaald wordt op basis van zijn effectieve leden. Hoe treed je uit? De wens tot uittreding moet schriftelijk gebeuren. Hiervoor volstaat een eenvoudige brief, waarin je je wens tot uittreding te kennen geeft en eventueel motiveert. Je vermeldt hierin duidelijk: Naam en geboortedatum. Daarnaast is het noodzakelijk te vermelden waar je gedoopt werd en waar je moeder woonde bij je geboorte, opdat men je zou terugvinden in het doopregister. De vraag tot uittreding dient gericht te worden aan het bisdom van je woonplaats. Je kan ook steeds een formulier invullen bij Studiekring Vrij Onderzoek, wij versturen dit dan voor jou naar het bisdom. Studiekring Vrij Onderzoek Triomflaan 62 (middelste bel) www.vub.ac.be/vo BRONNEN: - Wet 4 maart 1870 betreffende het tijdelijke van de erediensten; Wet van 21 juni 2002 betreffende de Centrale Raad der niet-confessionele levensbeschouwelijke gemeenschappen van België, de afgevaardigden en de instellingen belast met het beheer van de materiële en de financiële belangen van de erkende niet-confessionele levensbeschouwelijke gemeenschappen; Decreet 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten; Besluit van de Vlaamse Regering 30 september 2005 houdende vaststelling van de criteria voor de erkenning van de plaatselijke kerk- of geloofsgemeenschappen van de erkende erediensten - De Pooter, P., De rechtspositie van erkende erediensten en levensbeschouwingen in Staat en maatschappij, Larcier, 2003. - Verslag van de commisie van wijzen: de federale financiering van de bedienaren der erediensten en de afgevaardigden van de centrale vrijzinnige raad, 2005/06 - Katholiek Jaarboek 2005/06 - Antwoorden van de Centrale Vrijzinnige raad op de vragenlijst van de Commissie signature |
|
alleen jammer In canon 1086 (zie ook 1117 en 1124)) is voorzien dat een huwelijk met iemand die door een formele acte de kerk heeft verlaten, ongeldig is. Ook al is een dispensatie voorzien. De doop geldt als 'onuitwisbaar'. Je ontdoping heeft hierop geen effect. Daarom wordt iemand die opnieuw in de kerk wenst te worden opgenomen niet opnieuw gedoopt. Het is dezelfde redenering als voor het huwelijk. Het kan enkel ongeldig verklaard worden. signature |
|
signature |
|
Wanneer u beslist om niet langer katholiek te zijn, dan kan dat in ons land met volgende procedure. U schrijft een gehandtekende brief naar de pastoor van de parochie waar u gedoopt bent met de vraag om in de rand van dit register bij uw doopselregistratie te willen noteren dat u niet langer tot de katholieke kerk wenst te behoren. Zo is voor de katholieke gemeenschap duidelijk dat u in de toekomst niet langer katholieke sacramenten wenst te ontvangen en niet in de kerk wenst begraven te worden. Mocht u niet weten in welke kerk u gedoopt bent, dan kunt u dat - meestal - terugvinden in het trouwboekje van uw ouders. Mocht dat niet het geval zijn, dan kunt u ook een brief schrijven naar uw bisdom. U vindt de adressen van de bisdommen via www.kerknet.be De priester dient gehoor te geven aan uw wens en zal u schrappen uit het register. U heeft het recht om een afspraak te maken met hem om te controleren of de schrapping gebeurd is. signature |
|
Kijk, toevallig had ik het er al over in het gristen topic, van het weekend maar eens werk van maken, eerst een paar dagen op vlapkantie. Against God and Government |
|
Wat heb je precies aan dat ontdopen? |
|
Dan hoor je erbij. |
|
Oh, gaaf, even de Paus sms'en. |
|
geen sms tijdens de mis! signature |
|
:') Moet gelijk weer aan The Pope of Dope denken. Je moeder. |
|
dopen is kut ontdopen ook |
|
Ontdoppen is meer jouw ding toch? Boeiender |
|
(kut dag gehad jongeman?) ontdoppen = niet kut! |
|
quote: (Nee hoor) Dadachik! Boeiender |
|
(gelukkig) bel ik je straks! |
Dit topic is 12 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 |
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek | Vorige pagina |