|
Dit topic is 8 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 | ||||
Auteur: |
|
|
Interessant topic, ik vroeg het me ook al af. Ik kan er alleen niet echt een antwoord op vinden, waarom mensen zo graag op elkaar willen lijken; het gebeurd ook in de metalscene. Als je iemand vraagt om een metalhead te beschrijven dan zal diegene waarschijnlijk lang haar, en bandshirts in die omschrijving noemen. Vooroordelen, tja. De vraag is, zien veel metalheads er zo uit, omdat ze erbij willen horen? Wat zijn de andere redenen hiervoor? [Dit bericht is gewijzigd door Trotz op 27-08-2002 3:27] |
|
imho omdat mensen hoe dan ook graag bij een groep horen.... mensen zijn en blijven sociale dieren, ze hebben sociaal contact nodig. en toevallig uit dat zich meestal in een soort van 'kudde-gedrag'. meestal is dat ook omdat jongere mensen uit willen proberen waarin ze zich het prettigst voelen... en nu wil toevallig dat ik mij prettig voel om lang haar te hebben en bier te drinken en continu zwarte kleding te dragen, dat dat nu ook net toevallig de dress-code is van DE metalhead... maar dat gezeik over dat eeuwige true- en untrue metal begin ik wel een beetje beu te worden. ok, ik heb er ook wel problemen mee als een knakker van 16 begint met dimmu borgir en korn, en dan judas priest, ouwe metallica, megadeth, flotsam and jetsam, slayer, exodus en al die andere goeie oude bands niet kent. maar om dan zo iemand dan gelijk als een niet true metal fan te beschrijven...nee!!! het relaxte van de metal scene vinnik toch dat wij, metalheads, het meest openstaan voor anderen. het maakt niet uit of je lang haar heb of kort, zwarte kleding draagt of spencertjes.... het hangt allemaal van je gedrag af. hoe je je gedraagt, hoe je je opstelt naar andere mensen en meningen. en nu i ktoch ff bezig ben met me meningen: ze zeggen ook wel: metal is aggressief, en maakt mensen aggressief. imo: het tegenovergestelde is waar. ik word juist aggressief van die neppe, vrolijke muziek. waarom? geen idee. maar metal is een uitlaatklep voor mij. ff lekker uitleven (headbangen of pogo-en) en dan weer ff een biertje pakken. legger hor! okok, ik lul weer teveel. wil alleen als laatste nog even zeggen dat ik me een beetje eenzaam begon te voelen zo op deze maandagnach/dinsdagochtend. blij dat er nog meer mensen wakker zijn iemand nog een biertje voor mij? ik heb nix meer.... |
|
Dit maakt het zo ff snel nu in mij los: quote: Met alle respect; toch een kritische kanttekening; het kan nl. klinken als een self fullfilling prophecy; droeg je die kleding al voordat je van metal had gehoord? quote: hier is toevallig ook een topic over: http://forum.zwaremetalen.com/forum_topic.php?id=300046 [Dit bericht is gewijzigd door Mutilator op 27-08-2002 6:30] The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world. |
|
Natuurlijk is de metalscene een meeloopcultuur. Niet zozeer qua kledingconventie; natuurlijk, heel veel mensen dragen zwart e.d. maar het is echt geen probleem als je in andere kleren naar een concert gaat (nou ja, of je moet in een Linkin Park shirt naar een concert van Nile gaan, maar dan spelen er wat meer achterliggende dingen mee denk ik zo). En idd als je naar metal gaat luisteren wil je vaak in shirts van je band rondlopen; je smaak ontwikkelt zich langs de lijn van metal. Dat is niet 'meeloperij' maar gewoon normaal denk ik. In ieder geval is kleding een oppervlakkig kenmerk wat toevallig veel mensen binnen metal op dezelfde manier doen gewoon omdat legerkistjes, zwarte broeken en dito shirts met onleesbare logo's tof zijn . Maar het wordt niet van je gevraagd en je bent ook niet minder 'cool' als je het niet doet (wat mij betreft niet iig). Maar nog steeds is het wel een meeloopcultuur ja. Veel mensen nemen klakkeloos aan wat in de bladen staat. Heel veel mensen halen de nieuwe Immortal, want 'het is de nieuwe Immortal. Hebbie het interview in Aardschok nog gelezen?'. Aardschok is nu eenmaal een makkelijk verkrijgbaar medium, en het is een wetmatigheid dat dus door de Aardschok (een deel van) de smaak van (een deel van) de metalscene gedicteerd wordt. 'De nieuwe Pantera', 'de nieuwe Cannibal Corpse', bekende begrippen van gevestigde bands die gevestigd blìjven. Men koopt het toch wel. Kijk ook naar de populariteit van sommige bands; Nile bv. Niets tegen die gasten van Nile hoor, maar iedereen springt op die bandwagon. 'De nieuwe Nile = heersch', iedereen moet hem horen, iedereen gaat hem halen. Maar om mensen Agiel of Internecine aan het verstand te peuteren is toch heel wat lastiger (lees het forum maar erop na), al doet het er kwalitatief absoluut niet voor onder. Met black metal is het helemaal verschrikkelijk; het bovengrondse deel is veranderd in een kermisattractie (feestje bouwen bij Marduk, lachen om rolladepakjes bij Dark Funeral, danspasjes met Abbath van Immortal, cliniclowns CoF en DB laat ik daar maar niet over beginnen...) en het ondergrondse is gefragmenteerd in wat fundamentalistische groepjes. NSBM bands vinden satanisten untermenschen, pagan bands vinden satanisten en NSBM bands dom, satanische/aso-teringherriebands vinden pagan/NSBM bands maar wat folkloristische mietjes en dankzij wat Pagan Front types maar ook dankzij iem. als Kanwulf is het modder gooien niet van de lucht. En aangezien er nu overal fora zijn doet iedereen gezellig mee en heeft iedereen opeens een mening; behoorlijke inflatie als je het mij vraagt, want mensen die zich normaal alleen met alles tussen Pantera en Immortal bezighouden denken nu hun zegje te kunnen doen over underground BM ('puriteinse lijers, whaha, ik luister tenminste muziek omdat ik het leuk vind' hou je smoel). Wat betreft het 'tolereren' van niet-metal in de collectie weet ik niet, heb het nooit meegemaakt dat men raar aangekeken werd als men zegt ook naar niet-metal te luisteren. Sterker nog, 'naar wat voor andere muziek luister je?'-topics zijn meestal een manier van zeggen 'kijk eens hoe open-minded ik ben, ik ben helemaal geen meeloper want ik lusiter ook naar andere dingen'. Ook een vorm van meeloperij dus zo kan je wel bezig blijven. Nu moet ik zeggen dat de reacties in het Lowlands-topic wel weer boekdelen spreken. Ik vind de meeste bands op Lowlands echt verschrikkelijk, maar ja ik vind de meeste bands op Summer Breeze ook verschrikkelijk, en de helft op Wacken ook . Lowlands is toch een soort doorgetrokken alto-versie van Pinkpop, met veel meer toeters en bellen, en dat 'alternatieve' is ook iets waar metal behoorlijk haaks op staat -- misschien verklaart dat sommige afkerige reacties? Dat heeft echter weinig met meelopen te maken. Maar goed, op de topicvraag geef ik een volmondig 'JA' als antwoord. Dankzij webfora kan iedereen gezellig door elkaar heen kwetteren -- jammer dat bijna iedereen dezelfde kant op kwettert met altijd weer dezelfde kwetterargumenten, en dezelfde kwetterCD's koopt (en intussen denkt dat-ie uniek en eigenwijs is). Maar jah, wat doe je eraan he ik ga me er afgezien van deze post op een wel zeer onchristelijk tijdstip (kan niet slapen ) niet druk om maken. |
|
Ja, ik luister naar metal, ja ik ben me haar lang aan et laten groeien, MAAR nee, ik draag geen bandshirts, en NEE ik koop de nieuwe immortal niet omdat et de nieuwe immortal is. (ik vind immortal een rukband, maar dat is weer een heel ander onderwerp) In sommige punten zal ik wel een vaag type zijn maar ik maak me er echt niet druk om of ik true of niet ben, als ik in een willekeurig shirt en een willekeurige baggy broek loopt, terwijl ik naar "noem hier uw band" luister kan het me dus echt geen ene kloot schelen wat de gemiddelde langslopende metalhead over mij denkt. De weinige mensen die mij echt goed kennen weten dat ik van binnen een metalen hart heb, en de buitenkant is niet belangrijk, zeker niet voor mij aangezien dingen als me uiterlijk, imago enz me geen ene moer kunnen schelen! My madness, my sadness |
|
De metalscene is naar mijn mening echt niks anders dan andere scenes in dit opzicht. Het gaat er ook niet om hoe je je kleed en welke 'verplichte kost' je kent dan wel hebt. Metal zit hier *hand op hart*. Ik speel in een heftige metalband en loop m'n kop eraf te bangen op het podium, maar ik staat net zo lekker de hele avond op een trancefeest. Interesseert me geen reet. Muziek is een vorm van emotie, een manier om je te kunnen uiten en dat doet iedereen op z'n eigen manier. Thus I have spoken. |
|
Ik denk dat elke scene zijn meelopers kent. maar voor emzelf gesproken, ik ben vaak het enge metal mensje in mijn omgeving. Op mijn studie, in huis etc. Vaak is het ook zo dat de metal vrienden die ik heb niet noodzakelijk naar de zelfde bands luisteren. Ik luister ook niet uitsluitend naar metal, maar het is wel de muziek die mij het meeste aanspreekt. Ik luister metal omdat ik het wil, gewoon omdat ik het steengoede muziek vind. |
|
* altx is geen echte metalhead want hij heeft geen lang haar... Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you! |
|
Tuurlijk is 't bij metal precies zo! Ik denk zelfs dat het bij metal heel sterk is. Moet je eens kijken wat een hekel iedereen hier bijvoorbeeld aan KoRn heeft. Ik vind KoRn persoonlijk een zeer getalenteerde band! OK, ze spelen misschien niet al te technisch maar ze hebben ongelooflijk lekkere grooves en die zanger zingt erg interessante melodieen over bepaalde stukken waar andere zangers nooit aan gedacht zouden hebben. "My point" is dus dat heel veel metalheads een ontzettende hekel aan bijvoorbeeld KoRn hebben terwijl ze waarschijnlijk nog nooit echt goed hebben geluisterd naar hun muziek. Verder luister ik ook veel naar Micheal Jackson, Massive Attack, Bjork, Dead Can Dance, Rage Against The Machine enz enz enz (om maar eens wat bands te noemen die de meeste hier waarschijnlijk niet kunnen waarderen). Naar mijn mening is metal DE perfecte muziek om met andere muzikale stijlen te verweven (denk aan Rhapsody-klassiek, Cynic-fusion) en daarom vind ik het jammer en raar dat de gemiddelde metalhead nog zo closed-minded is. Conclusie: Mensen zijn kuddedieren Cheers! Tymon |
|
quote: Is ook zo.....neejuh! Ja ik heb zelf lang haar, maar dat 'groeiplan' startte al voor ik echt de metaltoer opging, en zwart, tja dat was er toch ook al lang. Ik was voorheen een behoorlijk brave alternatieve kerel, die zijn draai nie kon vinden, dat 'alternatieve' werd voor mij steeds meer saai geleuter. Zelfs het spelen van wat grunge in eigen band kon mijn interesse niet van metal weghouden (werd in begin af n toe ook gespeeld maar veels te weining) Ik blijf erbij dat ik metal zelf gevonden heb en deed dat nooit om 'cool' te zijn. Ik luisterde natuurlijk al langer naar Metallica, Pantera en consoorten. Maar de 'echte' doorbraak kwam op een leeftijd ( 19 ) waarop meedoen me al helemaal geen moer meer kon schelen ( als het dat ooit gedaan heeft ) Ik heb door dat zelf ontdekken ook een vrij diverse ( misschien wel vreemde )smaak ontwikkeld voor in de richting van black, death, heavy en trash. Gevolg dat ik zowel naar 'commercieel' spul luister ( toch grappig die term ) als naar lekkere stuff waarvan mensen die alleen COF en DB luisteren liefst weglopen ( mijn idee ) zoals ( vb ) Barathrum, Octinomos, Heathen Dawn,... Tja en dan krijg je van boven- en ondergronds wel kritiek maar so what???? Bladen als mindview of aardschok zijn niet het van het maar wel handige info, al kan het geen kwaad om geregeld eens door een low-budget metalgazet te bladeren, geeft wat perspectief. Meeloper of niet, dat bepaal je zelf [Dit bericht is gewijzigd door Gunman op 27-08-2002 10:36] I'm a picture of ugly stories www.deathmetal.be |
|
Ik word gewoon zo ziek van mensen die zegge omdat je geen lang haar hebt en omdat je niet in de 20/30 bent ben je geen "true"metalhead maar een meeloper. Ik kan me daar zo kwaad om maken verdomme metal zit in je hart en niet in je haar. Ik vind dat oudere metalheads daar wel es aan mogen denken. Nou ja we zien het wel op X-mas als ik weer net zoals vorig jaar op no mercy van die domme opmerkingen krijg,flip ik helemaal!! beware of those fools that keep telling you god loves you, for you his son died fuck them- believe in yourself gods reality is just a lie!! CURSE THE GODS!! |
|
quote: I kreeg enkele jaren geleden wel eens zulke opmerkingen als ik vertelde dat ik nog niet zo lang een pure metalhead was ( sinds mn 19 denk ik, ben u bijna 25 ), zo van 'Wat kan jij er nu van weten?' Niks van aantrekken, gewoon je ding doen zeg ik maar. I'm a picture of ugly stories www.deathmetal.be |
|
Trust me, zelfs als je 26 bent hou je dat. In metal moet iedereen elkaar jammer genoeg zo aftroeven met kennis en 'true-heid' (als zijnde ik ben een grotere metalhead dan jou (na na na na)) Ach .. schouders ophalen en doorlopen |
|
eigenlijk best sneu zulke mensen, nogmaals METAL ZIT IN JE HART EN ZIEL!!! [Dit bericht is gewijzigd door Anorexia-Nervosa op 27-08-2002 10:45] beware of those fools that keep telling you god loves you, for you his son died fuck them- believe in yourself gods reality is just a lie!! CURSE THE GODS!! |
|
quote: Ik ben net 24 jaar geworden (17 augustus) en ik luister pas vanaf mijn 18e naar metal. Voor die tijd heb ik mijn hele leven al met kort haar rondgelopen dus waarom ineens veranderen omdat ik er eindelijk achter ben welke muziek ik mooi vind? Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you! |
|
Maar .. waarom wil men metal zijn? Als je zegt dat je metal bent, schuif je jezelf dan al niet in dat hokje? |
|
quote: Hmmm... Dat is het punt, denk ik. Voor mij persoonlijk geldt: ik ben niet metal, ik luister naar metal. En ja, ik loop op kisten en ik draag zo nu en dan zwarte kleding maar niet per sé vanwege het metalkarakter ervan. Ik draag gewoon wat ik mooi vind en die legerkisten had ik op scouting al (toen luisterde ik nog niet eens metal...) Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you! |
|
Interessant topic.. Maarruh -- volgens mij was het xNegativeX die eens de opmerking plaatste dat het af en toe (op dit forum dan) net lijkt alsof iemand het 'Metalbook of Rules' heeft geschreven waar je je, als true metalhead, aan dient te houden. Lachwekkend natuurlijk! Ja, ik luister graag naar metal.. En al sinds mijn pre-puberteit. Maar ook naar ladingen andere muziek, zoals Slethead zei: muziek is emotie. En de muziek waar ik naar luister is dus bui-afhankelijk. Ik vind het erg zielig dat 'true metalheads' je vuil aankijken als je idd in het verkeerde t-shirt rondloopt, het verkeerde biermerk besteld, bepaalde old school bands niet kent.. Metal is voor mij MUZIEK en niet een één of ander clubje waar ik bij wil horen. Ik HAAT clubjes, en dan ook echt intens! Dus ik denk zeker dat bepaalde metalheads kenmerken uit de mainstream-stroming hebben overgenomen, zoals een ongeschreven kledingcode e.d. Sja, vind ik een beetje sneu. Ik trek me er geen fuck van aan, want ik heb de behoefte totaal niet om bij een clubje te horen. Grappig -- met mijn vorige band weleens voor een zaal vol met 'true metalheads' gespeeld die vreemd opkeken toen er allemaal mannekes in o.a. een Fubu-trainingspak, skatebroek, nike trainingsbroek e.d. binnenkwamen waarvan 4/5 ook nog eens geen bier dronk. Totdat we gingen spelen en het zaaltje los ging op onze muziek -- brute death. Image is nothing, attitude is everything |
|
quote: Ik draag ook altijd wat ik zelf mooi vind. En dat kan al eens een witte broek en topje zijn. Maar dan krijgen we - op Ozzfest - een biertje over ons omdat het aanwezige would be metal publiek vindt dat zoiets niet kan.. En ik luister ook naar wat ik zelf goed vindt. En of dat nu pop of metal of whatever is, het zal mij worst wezen wat anderen er van denken. Maar toch elke keer willen mensen je in een vakje stoppen. Can anybody see the light.. Where the morn meets the dew... And the tide rises...Did you realise no one can see inside your view... Did you realise forwhy this sight belongs to you... |
|
mwa ik denk idd dat dit per persoon verschillend is. ik heb milimeter haar, en ik draag vaak bandshirts omdat dit vaak makkelijk kleding kopen is maar ik draag verder gewoon wat ik lekker vind zitten, wat vaak op sportschoenen en een blauwe spijkerbroek uitkomt.(heel af en toe leer) Wat mij trouwens opvalt, is dat een hoop mensen die ik tijdens metal concerten tegen kom (afgezien van het massaal zwartgeverfde haar ) kettinkjes en sieraden dragen, en ach so on, als je het zo bekijkt dan zou je dat meeloperij kunnen noemen, maarja goed. Ik luister zelf al vanaf mn 15e/16e naar metal en ik moet eerlijk bekennen dat ik op mn 16e extreem gekleed liep (vond ik dan ,wil zeggen broeken met gespen op de benen en gothische blouse etc. ) maar goed op een bepaald moment begon ik deze kleding zelf minder te vinden (zat ook niet echt makkelijk) en je sjouwt naar mijn idee ook gewoon eigenlijk een imago mee. Zodoende toch wel veranderd, gemak op de eerste plek (moet er wel nog uitzien geen geitenwollen sokken, instappers ) maar goed ik blijf ook vinden dat iedereen gewoon zelf moet wetenhoe ie erbij loopt. Ik heb ook een gruwelijke hekel aan ongevraagd commentaar, ik vraag er niet om om in mn waarde gelaten worden of wat dan ook gewoon muil houden want ik heb je niks gevraagd, klaar . Our song begins to play. It's notes so light and free they dance in my ears and blind my sight. I think of when we danced and laughed when we kissed under the stars and held our hands in the mist. |
|
quote: Inderdaad. Ik weiger ook om mezelf "metal" te noemen. Ja, ik draag wel bandshirts maar ik zie dat zelf een beetje als je band 'supporten' zeg maar. Ik ken wel mensen die luisteren naar Metallica en dergelijke maar dragen een Cannibal Corpse T-shirt omdat "ze dat een vet t-shirt vinden"... Verder is het zo dat lang haar mij een stuk beter staat dan kort haar (mensen in m'n omgeving kunnen dit beamen denk ik, haha), maar ik vind het zelf ook gewoon mooier dus doe ik dat gewoon. Als ik kort haar mooier had gevonden had ik dat echter ook wel gehad. Verder staan er nog Heideroosjes (toen ik in groep 8 zat was dat de shit!) en Beethoven Cd's in m'n collectie... Ik luister dus wel naar meer dingen dan metal (<-- niet bedoeld als meeloperij hoor Dwaallicht... ) Iig, ik vind het inderdaad jammer dat mensen naar Cannibal Corpse oid. luisteren alleen omdat de teksten bloederig zijn. Ik luister er zelf naar omdat ze muziek voor mij een soort aggresie uitstraalt. Een nummer als Perverse Suffering maakt ook echt iets in me los. Maar je ziet dit meer in metal. Ze luisteren er voornamelijk naar door het imago, zonder achter metal te staan of de muziek uberhaupt ook maar te begrijpen... Misschien kun je het een beetje vergelijken met bier en andere alcoholische dranken. Je kent dat vast wel, mensen die bier alleen maar drinken omdat ze leip willen worden, niet omdat ze het lekker vinden.. (beetje vage vergelijking misschien die niet helemaal opgaat maar je snapt het idee denk ik wel) [Dit bericht is gewijzigd door Styhn op 27-08-2002 11:09] 11.45: restate my assumptions |
|
quote:Snaack. Obey your scene ach metal whatever. Ik luister er graag naar maar om me nou metal te noemen. je zou het niet zien zegmaar... maar dat komt meer omdat ik in mijn hart hardcore-fan ben ik maak me daar nooit zo druk over die hokjes. laat mij maar gewoon mn eigen hokje zijn REMEMBER: BE NOT NICE TOO ARE LIKE SATAN!!!! SATAN WIL KILL YOU DEAD! |
|
Ow, echt raar, die vuile blikken en pilsjessmijterij op kort haar/verkeerde T-shirts. Blijkbaar zit dat bij een deel van het metalpubliek dieper dan ik dacht, die dresscode. Whatever, ik was toch al niet zo sentimenteel over 'het metalhead zijn'. Maar eh, om even een kritische noot te plaatsen, weet je zeker dat het niet projectie is? Metalheads kijken al niet zo vrolijk, en als je dan in baggypants rondloopt, dat je een 'niet zo vrolijke blik' interpreteert als een minachtende blik omdat je niet metal genoeg eruit zou zien (hoe weet je dat dat zo is? heb je het gevraagd?). |
|
quote: Ik doe met optredens wel vaker een trainingsbroek aan en een knalrood t-shirt met daarop: 'skateboarding is not a crime', puur en alleen omdat ik dan sommige zogenaamde 'true' gasten dan alweer afkeurend zie kijken, haha |
|
Je ken het ook nooit goed doen geloof ik. Als je Korn en Slipknot (of voor mijn part CoF of Dimmu) kut vindt dan ben je niet open-minded en bekrompen of een meeloper, vind je ze wel goed dan ben je "untrue" en een poser. Toch denk ik dat we (voor zover ik over anderen kan oordelen) best tolerant zijn in de metalwereld. We zeiken wel op iemand als ie zegt dat ie Korn goed vind, maar verder interesseert het toch geen hol? Ik denk niet dat iemand echt vind dat dat afbreuk doet aan iemands "Metalness" ofzo. Ik vind Bruce Springsteen en de Dire Straits ook goed, so fucking what? Zelf heb ik geen lang haar, maar daar ben ik nog nooit op aangesproken ofzo tijdens een concert (lijkt me ook belachelijk). Wel altijd met de "goeie" shirts gegaan dus dat kan ook helpen Drink met matuh............., nooit alleen. |
Dit topic is 8 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 |
Index / Heavy Metal | Volgende pagina |