IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 20 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
Auteur:
Topic : High-End audio apparatuur Vorige pagina | Volgende pagina
Slegthyd
Usericon van Slegthyd
Posted 08-09-2021 10:17 by Slegthyd Wijzig reactieProfiel van SlegthydQuote dit bericht

quote:
Op 8 september 2021 8:36 schreef Snaack het volgende:
Heb je met groepstherapie geleerd om zulke vragen te stellen? Dat is heel knap van jou!!

Dit is alleen geen groepstherapie. Althans, voor de meesten van ons niet.
Maar inhoudelijk antwoord geven is dus te pijnlijk voor je?


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 08-09-2021 10:31 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

Doe eens lief, joh.

Of vertel gewoon eens op een on-topic manier wat over je audio setje, slechtie.



Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


Slegthyd
Usericon van Slegthyd
Posted 08-09-2021 10:43 by Slegthyd Wijzig reactieProfiel van SlegthydQuote dit bericht

Iemand moet het doen...

Ik luister amper nog muziek, dus een audio setje ontbreek hier wel. De laatste zo'n 10 jaar geleden samen met alle CD's de deur uit gedaan. In 10 jaar tijd een handvol keer spijt van gehad tijdens bepaalde scene's in bepaalde films.

Het was iets van Pioneer en Warfdale geloof ik. Kabeltjes gehaald bij Maas Service. Altijd schoongehouden met lemon pledge.


Negatieveling
See You Next Tuesday!
Usericon van Negatieveling
Posted 08-09-2021 11:12 by Negatieveling Wijzig reactieProfiel van NegatievelingQuote dit bericht

quote:
Op 8 september 2021 8:49 schreef Snaack het volgende:
Ik had een vrij forse CD-collectie, zo'n 2000 albums gok ik. Ik was echter ook een early adaptor van Spotify. Toen bleek dat zelfs de meest obscure shit waar ik naar luister daar op staat heb ik na enig twijfelen vrijwel mijn gehele collectie verkocht. Dat is alweer een jaar of 8, 9 geleden. Gemak dient de mens.

Ik verzamel wel nog vinyl overigens en dat doe ik echt nooit weg. Denk ik nu hahaha.


De dinosaurus in mij kent een (misplaatste?) emotionele waarde toe aan juist het fysiek in bezit hebben van de meest obscure releases van bepaalde bands of in bepaalde genres. Ik ontleen er geen eigenwaarde aan of zo, maar het geeft een (zeker voor een middelbare, kalende man erg vreemde) voldoening om iets gevonden te hebben wat anderen nog naarstig zoeken. Op Spotify vinden kan iedereen, denk ik dan maar.

Die collectie is ook een soort tijdcapsule. Er zijn echt albums die me in een zekere gemoedstoestand kunnen brengen door ze alleen maar uit de kast te halen en naar het artwork te kijken. Alsof het ineens 16 of 27 jaar geleden is of zo, toen ik dat album voor het eerst in mijn handen had. Al mijn muziek heb ik omgezet naar MP3-tjes en in dat format luister ik mijn muziekcollectie dan ook voor 90% of meer. Maar toch, die albums wegdoen kan ik niet over mijn hart verkrijgen.



F.Jacobse
Usericon van F.Jacobse
Posted 08-09-2021 11:16 by F.Jacobse Wijzig reactieProfiel van F.JacobseQuote dit berichthttp://www.metal-archives.com/artists/Wim_van_Burken/73487

quote:
Op 8 september 2021 10:43 schreef Slegthyd het volgende:
Iemand moet het doen...



Welnee. Dat haal jij je in je hoofd.




"De Tegenpartij is de bonafideste, de soliedeste en de dynamooste partij van heel Nederland."


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 08-09-2021 11:17 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

Bij mij ligt het iets simpeler.

De dino in mij wil iets waar hij voor betaalt ook echt in zijn bezit hebben. Bovendien support ik de artiest daar ook meer mee.

En als ik dat heb betaal ik er gewoon nog een keer voor omdat Deezer (Of Spotify) gewoon handiger is als je onderweg bent.


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 08-09-2021 11:26 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

quote:
Op 8 september 2021 11:12 schreef Negatieveling het volgende:
De dinosaurus in mij kent een (misplaatste?) emotionele waarde toe aan juist het fysiek in bezit hebben van de meest obscure releases van bepaalde bands of in bepaalde genres. Ik ontleen er geen eigenwaarde aan of zo, maar het geeft een (zeker voor een middelbare, kalende man erg vreemde) voldoening om iets gevonden te hebben wat anderen nog naarstig zoeken. Op Spotify vinden kan iedereen, denk ik dan maar.


Daar herken ik mij volledig in, maar die voldoening haal ik dus uit vinyl. Ik heb wel een aantal CD's met emotionele waarde bewaard, zoals de eerste CD die ik ooit kocht, van gespaard zakgeld. (Paradise Lost - Icon)

quote:
Die collectie is ook een soort tijdcapsule. Er zijn echt albums die me in een zekere gemoedstoestand kunnen brengen door ze alleen maar uit de kast te halen en naar het artwork te kijken. Alsof het ineens 16 of 27 jaar geleden is of zo, toen ik dat album voor het eerst in mijn handen had. Al mijn muziek heb ik omgezet naar MP3-tjes en in dat format luister ik mijn muziekcollectie dan ook voor 90% of meer. Maar toch, die albums wegdoen kan ik niet over mijn hart verkrijgen.


Ook dat heb ik dan weer met mijn platen. Ik weet van vrijwel al mijn platen ook nog wanneer en waar ik ze gekocht heb, en ik heb meer dan 2 platen haha. Alhoewel ik pas op latere leeftijd begonnen ben met vinyl verzamelen.

Verder is muziek is een hele sterke trigger bij mij, ik kan echt gelijk in een sentimentele of melancholische bui schieten van (oudere) albums met goede herinneringen.


F.Jacobse
Usericon van F.Jacobse
Posted 08-09-2021 11:57 by F.Jacobse Wijzig reactieProfiel van F.JacobseQuote dit berichthttp://www.metal-archives.com/artists/Wim_van_Burken/73487

Ik heb op zolder zelfs nog al mijn tapetrade tapes uit 1985 en zo liggen. Ligt daar prima, niet in de weg. Op zolder ligt ook mijn platenspeler die ik in de jaren 80 gekocht heb. Geen plek meer voor op de pc kamer, ik draaide mijn elpees eigenlijk nooit meer, degene die ik echt supervet vond heb ik op cd gekocht. Ik heb wat 7 inches verkocht, maar het zet financieel niet echt zoden aan de dijk, dus teveel moeite. Ik heb wel wat cd's die waarde hebben, maar misschien verkoop ik die later nog wel een keer.

Aan spotify en dat soort dingen doe ik niet, ik rip gewoon nog cd's naar mp3 en zet die op m'n telefoon, die ik in de auto dan weer aansluit op de autoradio.

Ik heb wel een tijdje geleden alle gebrande cd's en dvd's weg gegooid. Zonde van al het geld wat ik ooit voor al die bundles cd's en dvd's heb betaald. De zwarte markt in Beverwijk is er nog kapot van dat ik die zooi daar niet meer kocht.





[Dit bericht is gewijzigd door F.Jacobse op 08-09-2021 11:58]


"De Tegenpartij is de bonafideste, de soliedeste en de dynamooste partij van heel Nederland."


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 08-09-2021 12:03 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

quote:
Op 8 september 2021 11:57 schreef F.Jacobse het volgende:
Aan spotify en dat soort dingen doe ik niet, ik rip gewoon nog cd's naar mp3 en zet die op m'n telefoon, die ik in de auto dan weer aansluit op de autoradio.



Ik heb lang de boot afgehouden maar heb het nu vooral voor het makkelijke.

Je hebt gewoon alles bij je en je kunt spontaan aanzetten wat er ineens spontaan opkomt in je kop.

[Dit bericht is gewijzigd door XXL op 08-09-2021 12:04]


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


Lionheart
|"| |''| |"| >')
Usericon van Lionheart
Posted 08-09-2021 12:11 by Lionheart Wijzig reactieProfiel van LionheartQuote dit bericht

quote:
Op 8 september 2021 11:57 schreef F.Jacobse het volgende:Ik heb wel een tijdje geleden alle gebrande cd's en dvd's weg gegooid. Zonde van al het geld wat ik ooit voor al die bundles cd's en dvd's heb betaald. De zwarte markt in Beverwijk is er nog kapot van dat ik die zooi daar niet meer kocht.




Heb zelf een Marantz hifi set met een platenspelert van Pro-Ject en Dali Zensor luidsprekers. Ben er tevreden over.


Ethereal
Rawr.
Usericon van Ethereal
Posted 08-09-2021 12:37 by Ethereal Wijzig reactieProfiel van EtherealQuote dit berichthttp://www.captainalbatross.nl

quote:
Op 8 september 2021 12:03 schreef XXL het volgende:
Ik heb lang de boot afgehouden maar heb het nu vooral voor het makkelijke.

Je hebt gewoon alles bij je en je kunt spontaan aanzetten wat er ineens spontaan opkomt in je kop.


Mee eens, en heb het vooral voor in de auto, maar ik vind de pest altijd dat je zó debiel veel keuze hebt dat ik langer aan het zoeken ben dan daadwerkelijk aan het luisteren. Niet dat ik met 1100 cd's een kleine collectie heb, maar dan ben je in elk geval nog enigszins beperkt.


Hi! I'm a signature virus. Please copy me into your sig to help me spread.


zodiac lung
Usericon van zodiac lung
Posted 08-09-2021 13:31 by zodiac lung Wijzig reactieProfiel van zodiac lungQuote dit berichthttp://https://www.last.fm/user/Panzerke

Mijn CDs heb ik een paar jaar terug rigoreus opgeschoond, alles waar ik niet direct blij van werd bij het sorteren heb ik weggegeven of verkocht. Nu nog misschien honderdvijftig stuks over. Geen seconde spijt van gehad (afgezien van PJ Harvey, dat was in een vlaag van verstandsverbijstering). Onverwachte dingen wel die mochten blijven; ik bezit nog steeds een stapel Nightwish CDs.

Mijn elpeeverzameling draai ik eens in de zoveel tijd volledig. Op alfabetische volgorde want ik heb een of andere stoornis. Alles waarvan ik me afvraag waarom ik het eigenlijk nog heb, of waarbij ik denk dat ik het niet ooit nog ga willen draaien, gaat de deur uit.

En omdat het eigenlijk over apparatuur gaat: ik heb al sinds eeuwig een meer dan prima houtje-touwtje set. Mijn voornemen is al vijftien jaar om, als iets stuk gaat, het te vervangen met een hoogwaardiger product, maar die shit blijkt onverslijtbaar. Een paar jaar terug vond ik dat jammer want ik geilde wel op de high-end apparatuur die bij vrienden staat, maar inmiddels ben ik volledig tevreden met wat ik heb. Als er tzt iets sneuvelt zal ik heus wel een upgrade doen, maar als niet, dan niet.


One chord is fine. Two chords is pushing it. Three chords and you're into jazz.


BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 08-09-2021 14:42 by BongoBongo Wijzig reactieProfiel van BongoBongoQuote dit bericht

Hier inmiddels ook houtje-touwtje, geen rommel maar ook geen high-end. Alles tweede hands of oud. Maar ja alles werkt en geluid is prima dus waarom vervangen. Denk al wel jaren na over een aparte voor en eind versterker en dan met name spul uit de jaren tachtig (met die grote VU meters) zoals de Sony ES serie of de Yamaha NS serie. Probleem is dat dat weer goed gereviseerd moet zijn en die zijn dan weer prijzig.


Steel Jaw
Usericon van Steel Jaw
Posted 08-09-2021 23:31 by Steel Jaw Wijzig reactieProfiel van Steel JawQuote dit bericht

Ik heb mijn setje die aan m'n pc hangt begin dit jaar ook ge-upgrade. Ik kwam van een Yamaha versterker met daaraan 2 speakers van JbSystems. Was op zich wel content van het geluid, maar de boxen waren vrij groot en wou overschakelen op kleinere speakers zonder in te boeten aan geluidskwaliteit of volume. Uiteindelijk ben ik terecht gekomen bij studio monitoren. Ben eens gaan luisteren bij een maat die zich studio monitoren van Prodipe had gekocht, onbekend merk, maar het geluid dat ze produceerden beviel mij heel goed. Heb dan dezelfde monitoren gekocht, in combinatie met een externe geluidskaart van Focusrite (het eenvoudigste model, want al die toeters en bellen om op te nemen heb ik helemaal niet nodig). Ik moet zeggen dat ik op mijn nieuwe installatie veel meer detail hoor dan op mijn oude set. Dus ben er wel blij mee

De set is waarschijnlijk wel niet geschikt om Flac op af te spelen, want hoe zit dat eigenlijk met Flac... Om één of andere reden denk ik altijd dat je voor het deftig weergeven van muziek in hoge resolutie speakers moet hebben die tot minstens 40 kHz gaan. Mijn speakers gaan niet tot die frequentie. Heb al opgezocht tot hoeveel kHz luidsprekers moeten gaan om optimaal te genieten van Flac, maar nergens antwoord gevonden. Maat van me die dezelfde monitoren heeft als mij en muzikant is (en dus wel iets kent van audio) weet ook niet hoe dit nu juist zit.
Heb mij paar maanden geleden ook een bekabelde hoofdtelefoon gekocht die volgens wat ik erover gelezen heb ook Flac kan afspelen, maar die gaat maar tot 28 kHz. Het is dus voor mij een raadsel wat betreft max. aantal kHz om Flac af te spelen. Iemand die hier meer over weet?

Trouwens goed nieuws wat draadloos streamen van high definition audio betreft, want Qualcomm heeft aangekondigd dat er een nieuwe versie van AptX (AptX Lossless) gaat uitkomen vanaf begin volgend jaar ongeveer. Het zou de eerste bluetooth codec zijn die optimale kwaliteit geeft bij draadloos luisteren naar muziek in HD.


BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 09-09-2021 7:11 by BongoBongo Wijzig reactieProfiel van BongoBongoQuote dit bericht

Ben je niet in de war met sacd (super audio cd) ?. flac is gewoon een compressietechniek om audio bestanden op te slaan zonder gegevens verlies.


Sater
Usericon van Sater
Posted 09-09-2021 7:11 by Sater Wijzig reactieProfiel van SaterQuote dit bericht

quote:
Op 8 september 2021 11:12 schreef Negatieveling het volgende:
De dinosaurus in mij kent een (misplaatste?) emotionele waarde toe aan juist het fysiek in bezit hebben van de meest obscure releases van bepaalde bands of in bepaalde genres. Ik ontleen er geen eigenwaarde aan of zo, maar het geeft een (zeker voor een middelbare, kalende man erg vreemde) voldoening om iets gevonden te hebben wat anderen nog naarstig zoeken. Op Spotify vinden kan iedereen, denk ik dan maar.


+1 (behalve dat middelbare) Ik heb het zelfs zo erg dat ik bijvoorbeeld oude, originele death metal uitgaves niet wegdoe, omdat ze aanvoelen als historische artifacten, ondanks dat ik de muziek vaak maar matig interessant vindt.

Spotify etc. gebruik ik wel, maar muziek die ik origineel in kast heb staan voelt daarop toch ‘beter’ om te draaien dan iets dat ik nog niet bezit. En ik vind de ‘beperking’ van alleen gekochte muziek draaien ook wel fijn. Het is nu al te veel om allemaal met aandacht te kunnen luisteren en anders ben ik alleen nog maar bezig met nieuwe dingen eenmalig te beluisteren.


one who puts salt in the sugarbowl is a misantrophe


Ethereal
Rawr.
Usericon van Ethereal
Posted 09-09-2021 10:19 by Ethereal Wijzig reactieProfiel van EtherealQuote dit berichthttp://www.captainalbatross.nl

quote:
Op 9 september 2021 7:11 schreef Sater het volgende:Het is nu al te veel om allemaal met aandacht te kunnen luisteren en anders ben ik alleen nog maar bezig met nieuwe dingen eenmalig te beluisteren.


Dit.


Hi! I'm a signature virus. Please copy me into your sig to help me spread.


Slegthyd
Usericon van Slegthyd
Posted 09-09-2021 10:29 by Slegthyd Wijzig reactieProfiel van SlegthydQuote dit bericht

Volgens mij is dit een collectief gevalletje "als jong volwassene niet weten hoe het is om echt volwassen te zijn".

Natuurlijk heb je geen tijd om al die stapels te beluisteren, net zoals gamers met een backlog van 100+ games nooit de tijd gaan vinden om dat allemaal weg te werken.

Dromen is echter erg leuk.


F.Jacobse
Usericon van F.Jacobse
Posted 09-09-2021 12:44 by F.Jacobse Wijzig reactieProfiel van F.JacobseQuote dit berichthttp://www.metal-archives.com/artists/Wim_van_Burken/73487

Maar neemt een boel tijd in beslag. Tijd waarin je ook muziek had kunnen luisteren of gamen. Boeken lezen, doen jong volwassenen dat nog? Zeker geen tijd.




"De Tegenpartij is de bonafideste, de soliedeste en de dynamooste partij van heel Nederland."


Slegthyd
Usericon van Slegthyd
Posted 09-09-2021 13:04 by Slegthyd Wijzig reactieProfiel van SlegthydQuote dit bericht

Nee die zijn zich hard aan het maken voor alles behalve schonere toiletten voor trottoir prostituees.


F.Jacobse
Usericon van F.Jacobse
Posted 09-09-2021 13:09 by F.Jacobse Wijzig reactieProfiel van F.JacobseQuote dit berichthttp://www.metal-archives.com/artists/Wim_van_Burken/73487

Hard maken.

Huh huh huh huh...




"De Tegenpartij is de bonafideste, de soliedeste en de dynamooste partij van heel Nederland."


Natural Disaster
The Dude
Usericon van Natural Disaster
Posted 09-09-2021 17:47 by Natural Disaster Wijzig reactieProfiel van Natural DisasterQuote dit berichthttp://www.nu.nl

Dr Phil van ZM.



Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit."


Steel Jaw
Usericon van Steel Jaw
Posted 09-09-2021 19:39 by Steel Jaw Wijzig reactieProfiel van Steel JawQuote dit bericht

quote:
Op 9 september 2021 7:11 schreef BongoBongo het volgende:
Ben je niet in de war met sacd (super audio cd) ?. flac is gewoon een compressietechniek om audio bestanden op te slaan zonder gegevens verlies.

Ik dacht dat Flac betekende dat de kwaliteit van cd's werd overstegen? Ik zit sinds enkele maanden in een family pack van Deezer. Deezer biedt hi-fi audio aan, maar als ik dan opzoek wat dat juist inhoudt lees ik op hun forum dat het cd-kwaliteit is, dus beter dan mp3. Echter staat er op datzelfde forum te lezen dat men bezig is om binnenkort te upgraden naar Flac kwaliteit. Ik dacht altijd dat als een artiest een cd opneemt in de studio, er kwaliteitsverlies is vanaf de muziek op cd wordt geperst. En dat Flac dus eigenlijk een bijna identieke kopie is van de master tapes van de opnames, en dat die het allerbeste geluid bevatten.


BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 10-09-2021 9:08 by BongoBongo Wijzig reactieProfiel van BongoBongoQuote dit bericht

quote:
Op 9 september 2021 19:39 schreef Steel Jaw het volgende:
Ik dacht dat Flac betekende dat de kwaliteit van cd's werd overstegen? Ik zit sinds enkele maanden in een family pack van Deezer. Deezer biedt hi-fi audio aan, maar als ik dan opzoek wat dat juist inhoudt lees ik op hun forum dat het cd-kwaliteit is, dus beter dan mp3. Echter staat er op datzelfde forum te lezen dat men bezig is om binnenkort te upgraden naar Flac kwaliteit. Ik dacht altijd dat als een artiest een cd opneemt in de studio, er kwaliteitsverlies is vanaf de muziek op cd wordt geperst. En dat Flac dus eigenlijk een bijna identieke kopie is van de master tapes van de opnames, en dat die het allerbeste geluid bevatten.


Dit is wat ik er over weet https://nl.wikipedia.org/wiki/FLAC

Ik denk dat je doelt op het feit dat in de studio vaak 24 bit wordt opgenomen en gemixed, een cd komt niet verder dan 16 bit. Maar wellicht dat er hier lieden zijn dit dat kunnen duiden.


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 10-09-2021 11:40 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

FLAC is een lossless compressiealgoritme. Oftewel, er gaat tijdens het comprimeren geen audio-informatie verloren. Bij de meeste andere algoritmes is dat wel het geval.

Er zijn een aantal streaming platforms die dit aanbieden (QoBuz, Tidal, Apple Lossless). Spotify belooft het al lange tijd maar biedt dat nog niet.

Over een echt goede set is het verschil in geluidskwaliteit enorm - plat versus driedimensionaal.

Desalniettemin heb ik mijn abo op Tidal met de verkoop van mijn installatie opgezegd. Ik hoorde het verschil op mijn koptelefoon en niet-zo-highend-set weliswaar nog wel, maar vond het verschil te subtiel om een extra abo te rechtvaardigen.

Hoe dit komt?

Met CD-kwaliteit wordt 16 bit sampling op 44.1 kHz bedoeld. Dat betekent dat een seconde aan audio-informatie op wordt gedeeld in 44.100 samples. Elke sample heeft 16 bits ruimte om de informatie van de sample uit te drukken. Dit komt neer op 2^16 = 65.536 waardes.

Dat dan voor elk kanaal dus voor een stereosignaal komt dat neer op 44100 samples * 16 bits per sample * 2 kanalen = 1.411.200 bits aan audio-informatie per seconde. Oftewel 1.411 kbps of grofweg 1,4 mbps. Weet je gelijk hoeveel data je gebruikt als je over je mobiele bundel streamt.

Echter, in de studio wordt meestal met 24 bits en soms met een veel hogere sampling frequentie gewerkt. Daarmee kan het audiosignaal veel preciezer uit worden gedrukt. Immers:

16 bits = 2^16-1 = 65.536 waardes
24 bit = 2^24-1 = 16.777.215 waardes

Daarbij, op 24 bit kan een analoge bron veel nauwkeuriger worden gedigitaliseerd dan op 16 bit.

Maar, nogmaals, op een gemiddelde installatie hoor je dit niet tot nauwelijks! CD-kwaliteit is voor de gemiddelde consument meer dan voldoende.

[Dit bericht is gewijzigd door Snaack op 10-09-2021 11:42]


Dit topic is 20 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen