IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 8 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8
Auteur:
Topic : Opvoeding: De corrigerende tik! ja/nee Volgende pagina
F.E.S.
Usericon van F.E.S.
Posted 28-09-2010 14:38 by F.E.S. Wijzig reactieProfiel van F.E.S.Quote dit bericht

quote:
Op 28 september 2010 14:24 schreef Mottighaerd het volgende:
Heb vroeger ook wel eens een tik voor de billen gehad. Of een stevige greep ronde de bovenarm als ik het te bont maakte.
Toen ik 3 was eens onder de koude douche gezet omdat ik hysterisch stond te krijsen en niet ophield. Toen was het rap gedaan.

Ben er niet slechter van geworden en ook geen trauma's aan overgehouden.



quote:
Op 28 september 2010 14:33 schreef BerserkerWoman het volgende:
Jaaa, die discussie hebben we in den beginne gehad, met dat douchen. Ik heb er nog steeds rare ideeën bij.
Misschien komt dat omdat ik vroeger nooit tikken of slaag gehad heb..Het enige dat ik me wel nog goed kan herinneren is dat een vrouw(kennis) mij bovenop mijn hoofd patste, omdat ik haar hond niet meer kon houden die wild achter een konijn aan rende. Voor de rest niets traumatisch meegemaakt eigenlijk.



Omdat het topic waaruit dit kwam hier duidelijk niet voor bedoeld is....

Ik ben het eens met mezelf:

quote:
Op 28 september 2010 14:15 schreef F.E.S. het volgende:
genetisch bepaald, hoewel het ook totaal haaks op een van de ouders kan staan

en niks mis met een sporadische corrigerende tik.... Er moet van geleerd worden, het moet geen hobby worden hehe


F.E.S.
Usericon van F.E.S.
Posted 28-09-2010 14:40 by F.E.S. Wijzig reactieProfiel van F.E.S.Quote dit bericht

quote:
Op 28 september 2010 14:37 schreef bastianus het volgende:
Er is maar weinig wat indruk op hem maakt, en dit had wel echt impact op hem. Een tik op de luier was het, en hij schrok er echt van.
En dat is enkel de bedoeling, beseffen dat er iets niet goed gedaan is door de impact van het schrikmoment


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 28-09-2010 14:40 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Is hier niet al eens een topic over?


F.E.S.
Usericon van F.E.S.
Posted 28-09-2010 14:40 by F.E.S. Wijzig reactieProfiel van F.E.S.Quote dit bericht

kan, niet gezocht

nu wel gezocht, nuks gevonden.... andere steekwoorden zoeken dan

[Dit bericht is gewijzigd door F.E.S. op 28-09-2010 14:42]


Ralph
GROTE ENGE TOR
Usericon van Ralph
Posted 28-09-2010 14:41 by Ralph (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van RalphQuote dit berichthttp://soundsfromthedarkside.com

quote:
Op 28 september 2010 14:40 schreef Jenje het volgende:
Is hier niet al eens een topic over?


Kwam mij inderdaad ook al heel bekend voor.


http://soundsfromthedarkside.com "GEICO does not cover Autobot Matrix of Leaderships."


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 28-09-2010 14:43 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

Ik zie tegenwoordig veel "grenzeloze" kinderen en pubers, op school bij de kinderen en ook bij de mensen die ik zelf les geef. Veel kinderen zijn ook "spoiled" en hebben nog nooit gehoord wanneer op te houden of wanneer de grens bereikt is.
Je kan beter gedrag corrigeren en grenzen aangeven, in het allerlaatste geval kan dat door kinderen even apart te zetten of een tik te geven. Al blijft dat vaak machteloosheid, heb ik het idee. Maar niet corrigeren en laten aanklooien is dat net zo goed.
Aan bepaald storend gedrag bij een kind moet een vervelende consequentie voor het kind zitten. Bij mijn dochter hoef ik alleen maar even mijn stem te verheffen of haar apart te zetten, en ze weet al genoeg. Mijn zoon trekt zich zelden ergens een reet van aan, dus dan moet er soms wat meer uit de kast gehaald worden.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


F.E.S.
Usericon van F.E.S.
Posted 28-09-2010 14:45 by F.E.S. Wijzig reactieProfiel van F.E.S.Quote dit bericht

dicht

http://forum.zwaremetalen.com/forum_topic/1467126


[Dit bericht is gewijzigd door F.E.S. op 28-09-2010 14:45]


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 28-09-2010 14:46 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

Slaan genetisch bepaald?

Natuurlijk 99.999% van de bevolking heeft genen die ervoor zorgen dat je een lichaam hebt met armen en hersenen om die armen te richten. Wormen hebben geen genen om te kunnen slaan.

Waar heb je die onzin vandaan FEZ?


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


F.E.S.
Usericon van F.E.S.
Posted 28-09-2010 14:47 by F.E.S. Wijzig reactieProfiel van F.E.S.Quote dit bericht

quote:
Op 28 september 2010 14:46 schreef ElitE het volgende:
Slaan genetisch bepaald?

Natuurlijk 99.999% van de bevolking heeft genen die ervoor zorgen dat je een lichaam hebt met armen en hersenen om die armen te richten. Wormen hebben geen genen om te kunnen slaan.

Waar heb je die onzin vandaan FEZ?

je moeder

ging over de overdracht van karakteristieke trekken, i.e. het gedrag wat in het lultopic werd omschreven


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 28-09-2010 14:52 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

De genetische achtergrond van gedrag is erg moeilijk, In de discussie wordt als snel even vergeten dat overdracht ook via opvoeding kan lopen. En om het helemaal lastig te maken heb je epigenetica. De omstandigheden van je oma kunnen van invloed zijn op jou.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 28-09-2010 15:10 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

Ik weet wel dat als je als kind niet helemaal correct bent opgevoed, het heel moeilijk is om daar zelf verandering in te brengen als je zelf kinderen opvoedt. Een heel groot percentage mishandelende ouders is zelf ook mishandeld in het verleden.
Een goede partner hebben die wel weet hoe hiermee om te gaan helpt al heel veel. En hulp zoeken op momenten dat het je boven het hoofd groeit. Toen ik boos werd en een tik uitdeelde ging er bij mij een soort alarmsignaal af. Maar ik denk wel dat het een corrigerende tik was. Als iemand die ervaring heeft met klappen krijgen echter heeft het weer veel meer impact op mij.
Waar ik van overtuigd ben is dat iedere ouder het beste voor het kind wil en zijn/haar best doet om dit voor elkaar te krijgen. Niemand zet een kind op de wereld met de bedoeling het te mishandelen. Het is onmacht.

[Dit bericht is gewijzigd door bastianus op 28-09-2010 15:11]


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 28-09-2010 15:19 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

Neem eerst een hond voor je aan kinderen begint.

Ik weet nu wel wat consequent zijn en gericht straffen in houdt.

Soms is een tik nodig voor de echte grens te stellen, maar de kracht moet altijd in de rest van je opvoedkunde zitten. Een tik is ervoor om even de aandacht voor de regels te trekken. Dat doe je soms met een aanrakende tik, en soms moet het wat harder. Gewoon om het te laten schrikken.

Het gaat natuurlijk fout als het kind al bang van je wordt op momenten dat je het wel goed bedoeld.

In de puberteit moet je je serieus afvragen of het nog wel de juiste methode is. Het is de tijd dat je je kinderen gewoon zelf op hun bek moet laten gaan. Je moet meer gaan adviseren, als ze niet luisteren moet je ze natuurlijk wel uitlachen als het mislukt


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 28-09-2010 15:20 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Een hond moet je nooit straffen, die moet je corrigeren.


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 28-09-2010 15:25 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

Nu kom je in een semantische discussie terecht.

Voor honden en kinderen geld gewoon hetzelfde.

Voor iets wat kind of hond nog niet weet moet je corrigeren, en voor iets wat ze fout doen en wel allang weten moet je straffen.

Als je goed bent in het belangrijkste eerste is het laatste vrijwel nooit nodig, dus wat je zegt klopt eigenlijk wel, maar lukt niet altijd in praktijk.



♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


rotor
Usericon van rotor
Posted 28-09-2010 15:32 by rotor Wijzig reactieProfiel van rotorQuote dit bericht

You gotta be your own dog... (dEUS)


BVT
Usericon van BVT
Posted 28-09-2010 15:39 by BVT Wijzig reactieProfiel van BVTQuote dit berichthttp://www.nototherwisespecified.nl

Ik ben tegen een tik. Je kan wel iemand vast pakken/houden om aandacht te kijgen, in mijn ogen zou het een doel moeten hebben en die aandacht voor hetgeen het kind fout zou doen krijg je niet door te slaan.



ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 28-09-2010 15:46 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

Okee deze discussie is niet verder te voeren zonder goed te definieren hoe hard slaan is.

Slaan tot er blauwe plekken over blijven vind ik geen bezwaar, maar dat mag dan alleen in situaties waarin je gaat stoeien met instemming van het kind, en je zelf ook al blauwe plekken oploopt


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


BVT
Usericon van BVT
Posted 28-09-2010 15:48 by BVT Wijzig reactieProfiel van BVTQuote dit berichthttp://www.nototherwisespecified.nl

Ik vind het sowieso overbodig, hard danwel zacht. Iets fout doen staat niet gelijk aan een tik danwel klap.




rotor
Usericon van rotor
Posted 28-09-2010 15:53 by rotor Wijzig reactieProfiel van rotorQuote dit bericht

Ik ben tegen de corrigerende tik omdat je er dan geen schepje meer bovenop kunt doen indien het kind nóg brutaler wordt.

Het lijkt me ook dat kinderen die thuis af en een tik krijgen op school lastiger te corrigeren zijn omdat ze weten dat ze toch geen tik krijgen.


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 28-09-2010 16:07 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

quote:
Op 28 september 2010 15:53 schreef rotor het volgende:
Ik ben tegen de corrigerende tik omdat je er dan geen schepje meer bovenop kunt doen indien het kind nóg brutaler wordt.

Het lijkt me ook dat kinderen die thuis af en een tik krijgen op school lastiger te corrigeren zijn omdat ze weten dat ze toch geen tik krijgen.
Zit wel wat in. Alhoewel het lijkt i.m.o. alsof dat toch per kind verschillend is.
Kinderen die helemaal niet begrensd worden in gedrag smeken hier op school vaak wel om. Maar sommigen draaien helemaal door als ze wel een keer begrensd worden, dat zijn ze niet gewend. En bij sommige kinderen die agressief zijn naar andere kinderen toe denk ik ook weleens dat het goed is als ze een keer de verkeerde tegenkomen.
Mijn kinderen luisteren gelukkig op school/speelzaal heel erg goed. Ze weten beter dan de meeste anderen wat wel/niet kan. Laatst waren allerlei moeders verbaasd dat de kleinste zonder protesteren i.o.v. mij in de buggy ging zitten omdat hij voor de tweede keer met zand gooide naar andere kinderen.
Ik erger me trouwens vreselijk aan ouders die niet ingrijpen als hun kind zich 's morgens misdraagt op het schoolplein. Vanmorgen heb ik een kind uit groep vier naar de juf gebracht omdat ze het pispaaltje uit de kleuterklas voluit schopte. De desbetreffende ouders stonden erbij en keken ernaar. Ook toen ik ingreep overigens.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 28-09-2010 16:11 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 28 september 2010 15:48 schreef BVT het volgende:
Ik vind het sowieso overbodig, hard danwel zacht. Iets fout doen staat niet gelijk aan een tik danwel klap.




Soms is er geen aandacht te krijgen met woorden, dan raak je een kind toch ook weleens aan. Een corrigerende tik is in veel gevallen niet meer als een ruw schouderklopje, echter met boze houding en bedoeling erachter. Als het kind gaat huilen ervan is het niet van pijn, maar van schrik.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 28-09-2010 16:13 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

quote:
Op 28 september 2010 16:11 schreef ElitE het volgende:
Soms is er geen aandacht te krijgen met woorden, dan raak je een kind toch ook weleens aan. Een corrigerende tik is in veel gevallen niet meer als een ruw schouderklopje, echter met boze houding en bedoeling erachter. Als het kind gaat huilen ervan is het niet van pijn, maar van schrik.
*pfiew* Ik was nogal geschrokken van de reactie, eerlijk gezegd. [/watje]


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Sjaakie
Droeftoeter
Usericon van Sjaakie
Posted 28-09-2010 16:17 by Sjaakie Wijzig reactieProfiel van SjaakieQuote dit berichthttp://www.context-band.nl

quote:
Op 28 september 2010 15:53 schreef rotor het volgende:
Ik ben tegen de corrigerende tik omdat je er dan geen schepje meer bovenop kunt doen indien het kind nóg brutaler wordt.

Het lijkt me ook dat kinderen die thuis af en een tik krijgen op school lastiger te corrigeren zijn omdat ze weten dat ze toch geen tik krijgen.

Hier ben ik het heel erg mee eens, en die tweede alinea is, als ik naar mezelf kijk, helemaal waar.


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 28-09-2010 16:18 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

Naja je hebt je kinderen toch vaak genoeg keihard zien vallen zonder ook maar te huilen, pijn is echt hun grote probleem niet.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 28-09-2010 16:20 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

Ik voel wel iets voor dat eerste argument, alleen dan is bijvoorbeeld je stem verheffen, boos kijken of zelfs zeggen dat je teleurgesteld bent (:')) ook zinloos. Dat kun je op een gegeven moment ook niet nóg meer doen.


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 28-09-2010 16:24 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

ja


signature


Dit topic is 8 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen