IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 8 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8
Auteur:
Topic : Opvoeding: De corrigerende tik! ja/nee Vorige pagina | Volgende pagina
bastianus
Usericon van bastianus
Posted 07-10-2010 21:32 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

quote:
Op 7 oktober 2010 12:33 schreef Black Jew het volgende:
Je heb ten eerste je derde oog niet open en ten tweede heb je geen idee van de dimensie waarin ik leef.
Bedoel je nu dat Zelthor wel een broek aan heeft?


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Aaargh
Hel jawel!
Usericon van Aaargh
Posted 07-10-2010 22:05 by Aaargh Wijzig reactieProfiel van AaarghQuote dit berichthttp://www.zwangerschapspagina.nl

quote:
Op 7 oktober 2010 10:12 schreef bastianus het volgende:
Heb het interview met die Alfie Kohn van dat unconditional parenting eens gelezen. Ik ben blij dat ik nooit met Aaargh aan kinderen ben begonnen toen ik nog bij haar was zeg. Beetje kinderen op laten groeien volgens de één of andere hippie-theorie.
Kinderen horen gewoon in een paar keurslijven, of je dat nu wil of niet.


Het zal je niet verbazen dat ik het helemaal anders zie. Ik ben vooral erg blij dat we allebei een partner hebben gevonden die beter past bij ons (totaal verschillende) wereldbeeld. Naar mijn bescheiden mening horen mensen namelijk helemaal niet in keurslijven. (En jammer van je denigrerende 'één of andere hippie-theorie'. Unconditional Parenting is het best onderbouwde opvoedboek dat ik heb gelezen. Maar dat hoef je niet van me aan te nemen, dat kun je zelf lezen. Als je wilt mag je het van me lenen. )


“Be regular and orderly in your life so that you may be violent and original in your work.”


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 07-10-2010 22:33 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Aargh is back!


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 07-10-2010 22:39 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

quote:
Op 7 oktober 2010 22:33 schreef Jenje het volgende:
Aargh is back!
Dat is dan wel weer leuk. Aargh is ook leuk (voor een hippie). Maar voor mij tegenwoordig wel van de categorie volstrekt geen relatie- of samen kinderen heb- materiaal.

[Dit bericht is gewijzigd door bastianus op 07-10-2010 22:40]


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


powertieke
Die by the Fjørd
Usericon van powertieke
Posted 08-10-2010 8:05 by powertieke Wijzig reactieProfiel van powertiekeQuote dit berichthttp://www.retribution.nl

Ach, we gaan gewoon over een jaar of 15 de levenslopen van onze spruiten eens naast mekaar leggen, en dan bepalen wie er gelijk had.

Die van mij worden in ieder geval de knapste .


"I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by." -- Retribution ( http://www.retribution.nl/ http://www.facebook.com/retributionmetal ) -- The Assault ( http://www.facebook.com/ourotherrideisyourmomma )


Vampire John
alias Lord Neithan
Usericon van Vampire John
Posted 08-10-2010 8:14 by Vampire John Wijzig reactieProfiel van Vampire JohnQuote dit berichthttp://www.lordsofmetal.nl; http://www.myspace.com/neithan_666; www.dynamo666.nl

Overigens ben ik er absoluut geen voorstander van een kind direct als volwassene te zien en te behandelen, dat kunnen ze geestelijk niet aan (en dat is bewezen in vele psychologische onderzoeken). Natuurlijk mag een kind inspraak hebben, maar ik zie veel kinderen die zo geleerd hebben dat ze altijd gelijk krijgen omdat ouders de grenzen niet aangeven. Een kind (tot in de adolescentie) kan bepaalde dingen niet: kijk maar eens hoe hard alle "hotemetoten" nu terug komen op het competentiegericht leren. Belangrijk in de opvoeding is consequent zijn en een goede structuur hebben op bepaalde gebieden, inclusief een duidelijk en rechtvaardig gezag.


Metal zonder gitaren is als een bordeel zonder hoeren, en dat is ook maar gewoon een huis...


powertieke
Die by the Fjørd
Usericon van powertieke
Posted 08-10-2010 8:15 by powertieke Wijzig reactieProfiel van powertiekeQuote dit berichthttp://www.retribution.nl

Amen


"I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by." -- Retribution ( http://www.retribution.nl/ http://www.facebook.com/retributionmetal ) -- The Assault ( http://www.facebook.com/ourotherrideisyourmomma )


Schaep
Usericon van Schaep
Posted 08-10-2010 10:51 by Schaep Wijzig reactieProfiel van SchaepQuote dit bericht

Wel gewoon behandelen als volwaardige mensen, anders krijg je van die domme kinderen.


powertieke
Die by the Fjørd
Usericon van powertieke
Posted 08-10-2010 11:02 by powertieke Wijzig reactieProfiel van powertiekeQuote dit berichthttp://www.retribution.nl

Volgens mij mag je ze van AARGG! niet als kinderen zien...

Ik zie Sam z'n belastingen al doen...


"I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by." -- Retribution ( http://www.retribution.nl/ http://www.facebook.com/retributionmetal ) -- The Assault ( http://www.facebook.com/ourotherrideisyourmomma )


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 08-10-2010 11:05 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

Waarom moet het in deze discussie zo of het één of het ander zijn? Waar nodig krijgen onze kinderen grenzen aangegeven, waar mogelijk mogen ze zelf keuzes maken of bepalen. Op gevoel beslissen we dan of ze het aankunnen of niet.
Kinderen voor wie veel beslist wordt (zoals ik vroeger zelf ook ben opgevoed) leren zelf geen keuzes maken, en kunnen daardoor later tegen zaken aanlopen. Bovendien bouw je zo niet echt veel eigenwaarde/waardering op. Kinderen die zelf alles moeten/mogen beslissen/nooit beloond of gestrafd worden weten nooit waar hun grenzen liggen en wat wel of niet betamelijk is. Ook dat lijkt me niet bevorderlijk voor de eigenwaarde.
Samenvatting: Onvoorwaardelijke liefde en zelf experimenteren waar en wanneer het kan, maar ook een duidelijk kader waarbinnen kinderen kunnen functioneren dat met straf of beloning aangegeven wordt. En vooral naar je gevoel luisteren in deze, je weet vaak zelf echt wel wanneer je het te ver laat gaan of juist te hard of te vroeg hebt ingegrepen.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Vampire John
alias Lord Neithan
Usericon van Vampire John
Posted 08-10-2010 17:58 by Vampire John Wijzig reactieProfiel van Vampire JohnQuote dit berichthttp://www.lordsofmetal.nl; http://www.myspace.com/neithan_666; www.dynamo666.nl

quote:
Op 8 oktober 2010 11:05 schreef bastianus het volgende:
Waarom moet het in deze discussie zo of het één of het ander zijn? Waar nodig krijgen onze kinderen grenzen aangegeven, waar mogelijk mogen ze zelf keuzes maken of bepalen. Op gevoel beslissen we dan of ze het aankunnen of niet.
Kinderen voor wie veel beslist wordt (zoals ik vroeger zelf ook ben opgevoed) leren zelf geen keuzes maken, en kunnen daardoor later tegen zaken aanlopen. Bovendien bouw je zo niet echt veel eigenwaarde/waardering op. Kinderen die zelf alles moeten/mogen beslissen/nooit beloond of gestrafd worden weten nooit waar hun grenzen liggen en wat wel of niet betamelijk is. Ook dat lijkt me niet bevorderlijk voor de eigenwaarde.
Samenvatting: Onvoorwaardelijke liefde en zelf experimenteren waar en wanneer het kan, maar ook een duidelijk kader waarbinnen kinderen kunnen functioneren dat met straf of beloning aangegeven wordt. En vooral naar je gevoel luisteren in deze, je weet vaak zelf echt wel wanneer je het te ver laat gaan of juist te hard of te vroeg hebt ingegrepen.



Op mijn beurt: hear hear.
Ik erger me met de dag meer aan mensen die een standaardoplossing voor alles (moeten)hebben. Met een beetje gezond verstand beseft een intelligent iemand dat je uit moet gaan van de op dat moment geldende situatie. Ik bedoel, met voetballen weet toch ook elk team dat ze bij de tweede helft de andere kant op moeten spelen? Het is net zoiets als een uitkomst verwachten die precies het gemiddelde is terwijl elk weldenkend mens weet waar een gemiddelde (waarom zou het toch zo heten) vandaan komt. Dankzij dit soort idiote toestanden hebben we zo veel bureaucratie en gezeik met opvoeden (want de basissituatie is dat elk kind en zijn/haar ouders en de woonsituatie anders zijn).


Metal zonder gitaren is als een bordeel zonder hoeren, en dat is ook maar gewoon een huis...


BerserkerWoman
:)
Usericon van BerserkerWoman
Posted 09-10-2010 23:32 by BerserkerWoman Wijzig reactieProfiel van BerserkerWomanQuote dit berichthttp://zathuracs.tumblr.com

Interessant stukje, waarin ik zelf veel herken(de) en anderen vast ook, alleen was ik me hier al langer bewust van en ben daar ook al een tijdje mee bezig..Dit is voor mij dus meer een bevestiging dat ik goed bezig ben, omdat ik dit wel in zie.

Dus:

Het Programma (21) De moord op de kinderziel

Het vorige artikel dat ik schreef over de programmering van kinderen, ging over het hoe. Hoe programmeer je kinderen? Door straffen en belonen in de breedste zin van het woord, bij voorkeur op gebieden die hun begrip te boven gaan. Diep ingeslepen gedragingen gegarandeerd. Omdat ik zelf geen behaviorist ben, is voor mij het hoe niet gelijk aan het waarom. Mensen doen vaak hun kinderen aan wat henzelf als kind is aangedaan. Ik heb me altijd al afgevraagd waarom. Na het meemaken van nare dingen zijn we in principe altijd geneigd dit anderen niet toe te wensen, of zelfs anderen hiervoor te waarschuwen. Waarom doen wij dit niet als ouders, terwijl we er toch van uit kunnen gaan dat de meeste mensen zielsveel van hun kinderen houden?


Ik stuitte in mijn zoektocht op de zwarte pedagogie, onder andere beschreven door Alice Miller. Dit handelt over een complex waardensysteem dat wij ‘opvoeding’ noemen. Het is een manier van omgaan met kinderen die er op gericht is de wil van het kind te breken, emotie en kinderlijkheid af te breken en plaats te laten maken voor de wil van de volwassene. Ik heb het niet over al die andere ouders die slaan, misbruiken en verwaarlozen, een epidemie die natuurlijk heel erg is. Ik heb het over de veel meer geraffineerde vormen van het kneden van kinderen. Het uitlachen, vernederen, publiekelijk voor schut zetten, vergelijken, straffen en manipuleren van kinderen zijn heel normale opvoedingstactieken van ouders, leerkrachten en zelfs willekeurige volwassenen die vanuit een idee opereren dat het kind tot iets gemaakt moet worden en dus op zichzelf niks is. Straffen door onthouding van liefde, voorwaarden stellen aan liefde, kinderen niet accepteren zoals ze zijn (handen omhoog wie de zin ‘zo ken ik je niet’ wel eens heeft gehoord!), kinderen voor gek verklaren, buitensluiten, allemaal hartstikke normaal en aan de orde van de dag.


Kinderen die sociaal zijn, vrolijk, gematigd, zichzelf in de hand hebben en behulpzaam zijn naar de volwassene toe, worden gezien als leuke kinderen. Volwassen robots dus. De minder leuke eigenschappen en zelfs emoties, waar volwassenen overigens ook dagelijks door geplaagd worden, worden niet geaccepteerd. Kwaadheid noemen we bij kinderen boosaardigheid, vooral de boosheid die kinderen voelen naar hun straffende ouders toe wordt hardhandig afgestraft. Na het toedienen van de straf die het vervelende kind zelf heeft uitgelokt, moet alles weer direct gezellig zijn en anders ga je maar weg naar je kamer. Verdriet is irritant gezeur, liegen is verschrikkelijk en stelt ons enorm teleur (turft u eens 1 dag alle keren dat u niet helemaal de waarheid spreekt). Kinderen die slimmer zijn dan volwassenen zijn in het gunstigste geval bijdehand. Elke methode die kinderen tot vrolijke, altruïstische machines maakt, is geoorloofd, en noemen wij opvoeding. Waarom gaat dit generatie na generatie door?




Vanuit het idee van conditionering doen ouders dit weer bij hun kinderen omdat ze zelf zo zijn opgevoed. Maar zoals ik al zei: ik vind dat niet erg logisch. Een tot volwassenheid opgegroeid ex-kind dat weet dat het niet klopt wat hem is aangedaan, kijkt wel link uit om de eigen kinderen ook zo te behandelen. Die zou er alles aan doen om op zoek te gaan naar andere manieren om samen te leven met het kind. En daar zit nu juist de essentie van de zwarte pedagogie: het ex-kind dat weet dat het niet klopt wat hem is aangedaan, daar zijn er niet zoveel van… Om de kindertijd te overleven, is er namelijk een heel krachtig psychologisch mechanisme nodig. De ontkenning of, zo u wilt, de verdringing van de kennis van goed en kwaad. Om de dualiteit tussen goed en kwaad te vermijden, kunnen we ook zeggen: de kennis van wat klopt en wat niet klopt. Het stemmetje dat zegt dat je onrecht wordt aangedaan de mond snoeren, zo jong en zo definitief mogelijk, is een prima overlevingsmechanisme in de kindertijd. Bijvoorbeeld op je 7e aan jezelf toegeven dat je moeder een sadistisch takkewijf is omdat ze publiekelijk geheimen die jij hebt verteld doorgeeft aan haar vriendinnen en ze je er smakelijk om uitlachen (nee, we lachen je niet uit, we vinden je gewoon grappig), is erg lastig. Nog 11 jaar bij iemand in huis blijven wonen en 100% afhankelijk van haar zijn, wordt vrijwel onmogelijk.


Dus nemen wij het waardesysteem van de zwarte pedagogie aan, dat ongeveer neer komt op: ouders hebben altijd gelijk en alles wat ze mij aan doen is of mijn eigen schuld of voor mijn eigen bestwil. Uitspraken als ‘ik kreeg weleens tikken, maar alleen als ik het er zelf naar had gemaakt’ of ‘ik kan me best wel voorstellen dat mijn moeder het moeilijk met mij had, als ik er op terug kijk’ zijn het gevolg. De verwarring die er aan ten grondslag ligt: ‘het kan toch niet zo zijn dat mijn ouders van mij hielden en mij ondertussen gemene streken hebben geleverd?’ Dus dan zullen ze het wel uit liefde hebben gedaan. De onschuld van ouders en de schuld van kinderen is een (cultureel) feit geworden. ‘Die etters halen nu eenmaal soms het bloed onder je nagels vandaan’, ‘kinderen opvoeden is de moeilijkste taak die er is’, etcetera, etcetera. De ultieme vorm van kinderen schuldig maken, is mij ter ore gekomen via de New Age, waarin door sommigen wordt beweerd dat het kind voor incarnatie zijn eigen ouders kiest en daarmee dus ook kiest voor de shit die de ouders over hem uitstorten. Om zo veel mogelijk te leren van al die shit.




Bij mij gaat het er moeilijk in om een weerloos afhankelijk wezentje op die manier verantwoordelijk te maken voor zijn omstandigheden. Want in principe hoeft de discussie of kinderen van nature onschuldig zijn niet eens gevoerd te worden. Het feit dat ze volledig weerloos en afhankelijk zijn, zonder enige fysieke, mentale of linguïstische overmacht, maakt ze per definitie onschuldig. Onschuldig in de zin van: niet schuldig aan hetgeen hen overkomt. Er staan aan de basis van deze zwarte pedagogie nog een aantal misvattingen. Bijvoorbeeld het idee dat haat verboden kan worden. Een concept waar ook onze regering niet vies van is, met het geouwehoer over normen en waarden. Het kind dat ‘ik haat je!’ schreeuwt, wordt op allerlei manieren een verontschuldiging ontfutseld. Door regelrecht verbieden of door schuldgevoel op te wekken en zo nodig zelfs het kind als persoon te veroordelen op dit gedrag, wordt gezorgd dat dit gedrag niet meer voorkomt. De essentie wordt echter ontkend: je kind haat je. Dat doet pijn en dat hoort pijn te doen, het doet je kind ook pijn.


Maar nee hoor, we zijn het er allemaal over eens dat pubers nu eenmaal zo zijn omdat hun hersenhelften niet goed met elkaar communiceren, dat kinderen dit soort dingen roepen om een reactie uit te lokken. De focus ligt altijd op het gedrag en nooit op de emotie of het zijn. Feit blijft echter: op dit moment haat je kind je, wat zou je gedaan kunnen hebben? Ouders hoeven zich dit niet af te vragen in onze westerse opvoed-cultuur. De vraag ‘wat heb ik verkeerd gedaan dat mijn kinderen zo ongelukkig zijn geworden?’ is een zeer legitieme vraag, zonder daarbij ouders direct schuldig te maken aan de problemen van hun kinderen of ze verantwoordelijk te maken voor het oplossen er van. Als ouders zichzelf die vraag echter stellen, is het vaak in een martelaars-context en is de reactie steevast: ‘Nee joh, maak jezelf geen verwijten, je hebt toch je best gedaan?’ Desnoods slepen we de genen er bij, ouders verdienen begrip en zijn daarmee altijd onschuldig. Er op los meppen of seksueel misbruiken mag niet, dat weet iedereen, verder ‘doe je gewoon je best, beter hoeft niet’. Het ex-kind dat in de loop van de volwassenheid nog steeds doorzeurt over dingen uit de jeugd wordt verweten zichzelf de kans op leven te ontnemen. Je mag je ouders niet verantwoordelijk houden voor wie jij geworden bent, want je hebt je eigen verantwoordelijkheid voor je daden. Maar wat nou als je in de basis hebt geleerd dat je altijd moet doen wat de ouder (lees: autoriteits figuur) zegt, dat gehoorzaamheid sterk maakt en dat het helemaal niet nodig is zelf na te denken voor je wat doet? Dat als je dit wel doet, je per definitie verkeerd bezig bent?




Juist, dan word je een vrome burger die netjes doet wat het systeem verlangt, die zijn eigen kroost volgens dezelfde methoden in het gareel ramt. Want het is het enige dat je (nog) weet, het is zelfs het enige dat goed voelt. Kwaadheid op, en haat jegens de figuren die macht over jou hadden is je verboden, wat ze ook deden. In verwarring over die kwaadheid en haat, niet meer wetend tegen wie die gericht zou moeten zijn, richt het zich automatisch op de eerste puur kinderlijke wezentjes die je in handen krijgt. En niet alleen op hen, vaak ook op hele groepen of volken waarvan iemand een keer heeft geroepen dat ze inferieur zijn. ‘Geef me een reden en ik maak je kapot, tegen jou kan ik tenminste op.’ We hebben in onze cultuur een aantal fenomenen die hier een mooi voorbeeld van zijn. Kleine kinderen worden wijsgemaakt dat onze goedheiligman een 400 jaar oude vent is, die op magische wijze van alles over hun gedrag te weten is gekomen (God?), en op basis van de informatie over hun gedrag oordeelt of het goede of stoute kinderen zijn. Beloning volgt of blijft uit. Toch herinneren de meeste mensen die zijn voorgelogen over deze meneer zich het Sinterklaasfeest als iets magisch en vinden zij het een belangrijk cultureel fenomeen om mee te maken. Ik heb zelfs wel eens gehoord dat het fantasie zou bevorderen. Ik dacht zelf altijd dat doen-alsof fantasie bevordert, en voorgelogen worden iets anders bevordert… Is het je ooit weleens opgevallen dat eigenschappen die de Sint toeschrijft aan zoete kinderen allemaal vallen in de categorie: goed luisteren, ouders helpen, lief samen spelen met broertjes of zusjes, delen, etcetera? Dingen waar daarentegen aan gewerkt moet worden, zijn steevast dingen in de categorie: kinderlijkheid (nog steeds speentje sabbelen in bed), geen begrip tonen voor ouders, niet luisteren naar ouders, niet willen opruimen, ruzie maken… Zo hebben wij ook op andere vlakken de cultureel bepaalde dankbaarheid voor wat onze ouders allemaal voor ons hebben gedaan. In principe is het normaal dat je voor je kinderen zorgt, maar vooruit… Andere culturen waarin kinderen ontzag voor de vader wordt afgedwongen, vinden wij primitief. Maar is een soort afgedwongen dankbaarheid voor de ouders niet precies hetzelfde? Dankbaarheid kun je, net als respect, verdienen. Ik weet nog goed dat ik het liedje ‘Mama’ van The Spice Girls met bijbehorende clip voor het eerst op tv zag, in de wetenschap dat die rooie in haar jeugd door haar moeder werd volgepropt tot ze ging overgeven en daarna haar eigen kots moest opeten. Een jarenlang gevecht tegen boulimia was het gevolg: So now I see through your eyes, all that you did was love?


Moederdag en vaderdag zijn dagen die in het leven zijn geroepen om kinderen een kans te geven op twee dagen in het jaar dankbaarheid te tonen (dus niet perse te voelen, dat is bijzaak) voor alles wat hun ouders hebben opgeofferd en gedaan. De zogenaamde opoffering die je als ouders in de opvoeding moet tonen (dus niet voelen), wordt omgezet in een soort schuldgevoel bij het kind op die twee dagen. Een vreemd cultureel fenomeen waarin zowel ouders als kinderen gevangen worden gehouden. Welk kind zou, als hij de kans kreeg te kiezen, kiezen voor ouders die hun hele zelf opofferen voor het kind? Welke ouder zou, als hij de kans kreeg te kiezen, er voor kiezen kinderen schuldig te maken aan het levens(on)geluk? Zou niet iedereen het liefst samenleven met hun eigen vlees en bloed op een ontspannen, liefdevolle en gebalanceerde manier?




De kinderziel wordt uitgemoord in een jeugd waarin de eigen wil zo jong mogelijk de kop wordt ingedrukt en de enige mogelijkheid tot overleving is om precies op te doen en te zijn wat je verteld wordt. Het eerste noemen we autoritair en veroordelen we, het tweede vinden we doodnormaal, want je kunt kinderen toch niet zelf laten uitmaken wie zij willen zijn? Vraagje: hoe veel van bovenstaand gedachtegoed is te zien in de relatie tussen staat en mens? Laten we het op z’n minst weer eens mogelijk maken de pijn te voelen van de dingen die onze ouders hebben geflikt. En voelt u zich alstublieft eens een avondje flink klote over iets wat u tegen uw kind heeft gezegd. Wat als we het verbod op het zien van onze programmering nu eens opheffen? Misschien kunnen we dan iets makkelijker stappen ondernemen in het hervinden van echte vrijheid, want wat uw plaatsvervangende ouder, Vadertje Staat doet, klopt inderdaad niet en heeft niet het beste met u voor.



Vampire John
alias Lord Neithan
Usericon van Vampire John
Posted 09-10-2010 23:55 by Vampire John Wijzig reactieProfiel van Vampire JohnQuote dit berichthttp://www.lordsofmetal.nl; http://www.myspace.com/neithan_666; www.dynamo666.nl

BW: kan je dit even in een paar regels kort samenvatten


Metal zonder gitaren is als een bordeel zonder hoeren, en dat is ook maar gewoon een huis...


BerserkerWoman
:)
Usericon van BerserkerWoman
Posted 09-10-2010 23:57 by BerserkerWoman Wijzig reactieProfiel van BerserkerWomanQuote dit berichthttp://zathuracs.tumblr.com

Neeeeh, ik heb het ook helemaal gelezen van te voren, als je er eenmaal aan begint valt het wel mee. Dus lees maar


Mottighaerd
Yarp
Usericon van Mottighaerd
Posted 10-10-2010 0:10 by Mottighaerd Wijzig reactieProfiel van MottighaerdQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/flepmelg

TLDR.


Due to recent budget cuts and the continued decline of the economy, please note that The Light at the End of the Tunnel has been turned off.


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 10-10-2010 8:48 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

Dikke kort door de bochte onzin weer. Natuurlijk moet er ruimte zijn om kind te zijn en voor emotie, ik besef terdege het belang hiervan, ook omdat ik het zelf gemist heb in mijn jeugd. Maar nogmaals, er zullen ook grenzen gesteld moeten worden, regels zijn nodig om rekening te kunnen houden met anderen. Iets waarvoor kinderen nooit te jong zijn om te leren.
Ik heb ooit op een school gewerkt met probleemjongeren die nooit grenzen hadden gehad van huis uit. Die wilden nooit naar huis als school klaar was. Omdat ze daar, zo legde de pedagoog uit, wel begrensd werden en daardoor de veiligheid kregen die ze nodig hadden. En geen enkel kind, is mijn ervaring, voelt zich prettig als het mag doen wat het wil zonder enige vorm van altruisme. Dat is ook namelijk een aangeboren mechanisme, b.v. volgens biologen als de Waal.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Staalman
Usericon van Staalman
Posted 10-10-2010 9:01 by Staalman Wijzig reactieProfiel van StaalmanQuote dit bericht

quote:
Op 8 oktober 2010 8:05 schreef powertieke het volgende:


Die van mij worden in ieder geval de knapste .


Ik neem aan dat je mijn kinderen even vergeten was? Die van mij zijn nml. de mooiste.


"Life Is Much More Beautiful, When It Means Nothing At All"


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 10-10-2010 9:18 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

Elk kind van elke ouder is altijd de mooiste en de slimste.
Volg de gesprekken van de moedertjes in de bedrijfskantine maar eens wat beter en jij zult ook tot die conclusie komen.


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


Black Jew
Metallic Blond
Usericon van Black Jew
Posted 10-10-2010 13:58 by Black Jew Wijzig reactieProfiel van Black JewQuote dit berichthttp://050

quote:
Op 7 oktober 2010 21:32 schreef bastianus het volgende:
Bedoel je nu dat Zelthor wel een broek aan heeft?


Dat weet zelthor het beste. Vraag het hem.


IMA LETCHU GET A SHOT BUT IMA GO FIRRS PUT IN REVERSE LEMME SEE YUH FOOTWORK


bokaj
Usericon van bokaj
Posted 10-10-2010 14:06 by bokaj Wijzig reactieProfiel van bokajQuote dit bericht

quote:
Op 9 oktober 2010 23:32 schreef BerserkerWoman het volgende:
zwarte pedagogie
Van Sataaaaaan

Daar zit een liedje in.


Gooretti
Usericon van Gooretti
Posted 10-10-2010 17:05 by Gooretti Wijzig reactieProfiel van GoorettiQuote dit bericht

geen gsm alleszins


in the name of the Rose


Silence
Usericon van Silence
Posted 10-10-2010 17:13 by Silence Wijzig reactieProfiel van SilenceQuote dit bericht

Een 6-jarige (of zo) een telefoon geven vind ik inderdaad ook echt belachelijk. Zie je steeds vaker.

Edit: Ook zoals mijn ouders het aanpakken zou ik het niet willen. Jochies van 13 en 15 (Maar tentijde van eerste telefoon 10 en 12). De jongste heeft in 3 jaar meer telefoons gehad dan ik in de afgelopen 8 jaar. En toch steeds de nieuwste en de duurste willen, terwijl ze of steeds kwijt raken, in plassen water vallen en in de wasmachine terecht komen. Gewoon nog niet toe aan een (dure) telefoon.

[Dit bericht is gewijzigd door Silence op 10-10-2010 17:15]


Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 10-10-2010 17:18 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

quote:
Op 10 oktober 2010 17:13 schreef Silence het volgende:

Jochies van 13 en 15 ...terwijl ze of steeds kwijt raken..


Als ze kwijt raken is het juist handig dat ze een mobiel bij zich hebben

[Dit bericht is gewijzigd door Valorian op 10-10-2010 17:18]


Silence
Usericon van Silence
Posted 10-10-2010 17:23 by Silence Wijzig reactieProfiel van SilenceQuote dit bericht

Ja, die jongens ook. Maar de telefoons staan toch altijd uit, liggen thuis aan de lader, of nog bij een vriendje. Dus bereikbaar zijn ze niet.


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 10-10-2010 19:29 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

Of ze hebben geen beltegoed.


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


Dit topic is 8 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen