quote:
Op 19 mei 2010 19:28 schreef jackiiee het volgende:
ik heb even een vraagje?
een aantal dingen komen me heel erg bekend voor. Ik was een tijdje geleden op een festival in Rotterdam, (wat al heel wat voor mij is, want ik durf nooit uit te gaan, vanwege mensen dus) en op dat festival drong het ineens door waar ik was en wilde ik zo snel mogelijk naar huis. Ik raakte volledig in paniek. er waren behoorlijk wat mensen en ik was alleen met een vriendin. Ik heb ook heimwee en durf totaal niet bij vrienden te slapen. ik weet niet hoe het komt, maar ben zo bang. misschien door de nare ervaringen dat ik al een aantal keren ben lastig gevallen door jongens.. en dan met name 's avonds. ik ga nooooit uit, nooit naar festivals, nooit uit logeren, nooit naar het buitenland. ik ben eigenlijk altijd thuis. of in de buurt.
mijn moeder wil ook dat ik een baan ga zoeken, nou wil ik dat wel, maar ik ben bang om het te vragen en ik ben vooral bang, dat ik met die mensen die daar ook werken te maken krijg. ik ben bang dat ze me aan gaan kijken en raar over me denken.. of rare dingen over me zeggen..
is dit mensenschuw of mensenvrees te noemen?
ben namelijk al een half jaar in gesprek met een psycholoog, en kan de oorzaak van mijn problemen gewoon niet vinden. ben ook erg blij dat ik dit forum heb gevonden.
Het zou fijn zijn als iemand me zou kunnen helpen hiermee.
is dit mensenvrees te noemen???
(OPS)Vermijdende of Ontwijkende Persoonlijkheidsstoornis Perhaps?
Mjah, je lijkt idd voor alles bang te zijn, misschien handig om daar eens de reden van te geven.
Vertel eens wat meer over jezelf ofzo..
Hier de kenmerken van bovenstaande:
Volgens de DSM heeft iemand een ontwijkende persoonlijkheidsstoornis wanneer deze aan vier of meer van de volgende criteria voldoet.
1.Extreme angst voor kritiek, afkeuring of afwijzing (vermijdt situaties waar persoonlijk contact uit voortkomt)
2.Angst voor afwijzing (moeilijk contact maken)
3.Angst voor vernedering (intieme relaties uit de weg gaan)
4.Extreem verlegen
5.Vertekend zelfbeeld (vindt zichzelf onaantrekkelijk, minderwaardig of sociaal onbeholpen
6.Angst om tekort te schieten en vermijdt daarom nieuwe situaties en/of activiteiten
7.Angst voor gezichtsverlies