quote:
Op 9 juni 2003 19:50 schreef Shredhead het volgende:
Toch vind ik het vaak frapant hoeveel niet-in-een-band-spelende lui zo goed het fenomeen 'band' lijken te kennen.
Wat mij hier opvalt, is dat zodra een 'underground' band ook maar enigzins 'te veel' belangstelling krijg van de mainstream media er al weer moeilijk gedaan wordt. Velen van jullie hebben totaal geen idee hoe het is om jarenlang in bands te spelen, om te ploeteren in de oefenruimte en proberen ergens een gig te scoren waarvan je blij mag zijn dat je de fucking benzinekosten van het vervoer heen en terug eruit haalt! (Ik heb het hier niet over van die bijeengeschraapte hit-maak-bandjes).
quote:
Op 9 juni 2003 19:58 schreef attila_de_hun het volgende:
zo is het toch niet helemaal? waarom krijgen peter pan speedrock, krezip, green lizard etcect zoveel aandacht terwijl geen hond Patrick Mameli kent?? het is frusterend dat "het maken" eigenlijk geen klap met talent en/of hard werken te maken heeft.
Verder kan ik me ook storen aan de meest rare complimenten die een band kan krijgen. Zo zou volgens de Volkskrant peter pan speedrock de hardste band van nederland zijn. die jongens van TMDC zouden zich omdraaien in hun graf als ze dood zouden zijn.
Volgens mij heb je het hier over iets anders dan Shredhead. Shreddie heeft het over hardwerkende bands die onterecht worden afgezeken, jij hebt kritiek op hoe
bepaalde bands (dus bij lange na niet alle) door media/promotors groot gemaakt/gehouden worden. Voor sommige bands heeft bekend worden wel degelijk alles te maken met hard werken. Als je daarbij op een gegeven moment geholpen wordt door promotie (die, zoals je al aangaf, misschien misplaatst lijkt), dan neem je dat als band voor lief. Het scheelt de band namelijk weer een hoop gedoe, en bovendien is dat nu eenmaal hoe reclame werkt. Het is bedoeld om te verkopen, dus zullen bepaalde dingen verdraaid worden om meer potentiële klanten te bereiken. Als een band daar op afgerekend wordt, ligt het probleem wat mij betreft niet bij de band maar bij de critici die hier niet door heen kunnen prikken.
quote:
Op 9 juni 2003 20:13 schreef Mutilator het volgende:
Verder vind ik het een drogreden dat gesuggereerd wordt dat -lui die zelf niet in een band zitten- niet een kritische positie mogen innemen; deze mensen zijn kritische cd kopers/ concertgangers; de bands willen graag dat hún cd/concert gekocht/bezocht wordt ander breng je die cd niet uit.
Shredhead heeft volgens mij nergens gezegd dat niet-muzikanten niet kritisch mogen zijn. "Kritische cd-kopers/concertgangers" zouden kritisch moeten zijn op het vlak van hetgeen hun aangeboden wordt: het product (cd/demo/whatever) of de performance en/of attitude van een band die haar kunsten op een podium tentoonspreidt.
Wat echter erg storend is voor bands/muzikanten, is als ze negatieve kritiek krijgen omdat ze ineens boven het maaiveld uitsteken, of omdat ze "vreemde" reclame krijgen (of überhaupt gepromote worden). Niet-muzikanten zijn vaak "irrationeel kritisch," doen vreselijk principieel over van alles en nog wat waar ze helemaal geen verstand van hebben. Ze gaan er van uit dat iets op een bepaalde manier functioneert, en als een bepaalde band daar niet aan voldoet, is dat slecht van die band.
Extra frustrerend is het als een band die zich dan verdedigt (van zich af bijt) en hun critici erop wijst dat bepaalde kritiek niet terecht is, vervolgens vrij vlot als arrogant bestempeld wordt. Men zou bijvoorbeeld "geen respect voor de fans/critici hebben en een band bestaat nu eenmaal bij gratie van fans," or some such rubbish.
quote:
Verder; als je een band begint en daar ver in wilt komen; weet waar je aan begint; dat het zo'n hard bestaan is is natuurlijk nog geen excuus als de muziek niet goed -genoeg- is; bands willen meestal juist exposure; men gaat dan meningen vormen; daar vráágt de band dan in feite om. Dan ontstaat dan wel eens het punt dat sommige bands dan niet tegen negatieve meningen schijnen te kunnen; tsja...
Het is zeker waar dat een flink aantal bands/muzikanten niet goed tegen kritiek kan. Maar daarbij moet je er wel rekening mee houden dat een groot deel van de kritieken die bands krijgen vaak niet-opbouwend zijn. Wat moet je dan als band? Hoe zou je bijvoorbeeld zelf reageren en hoe zou dat door een buitenstaander uitgelegd worden?