|
Dit topic is 8 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 | ||||
Auteur: |
|
|
quote: Kijk, jij snapt het (en mij) |
|
@ Shreddie: Ach, ik snap het op het niveau waarop ik zelf als muzikant opereer. Ik heb bijvoorbeeld weer geen enkel idee hoe het is voor een band die grote internationale bekendheid geniet en inmiddels aan haar vijfde plaat bij Sony toe is. Ik probeer dan maar zoveel mogelijk een zelfde soort houding aan te nemen als die ik zojuist propageerde. Uiteindelijk gaat het om de muziek. Vind je het leuk, dan koop je het of ga je naar het concert. Vind je het niet leuk, dan ga je wat mij betreft niet allerlei lulpraat ophangen waarmee je grote kans maakt de plank volledig mis te slaan. Oh well, people are people. [Dit bericht is gewijzigd door Sporty Voleg op 11-06-2003 14:16] Touché, pussycat! |
|
quote: als dit waar is... waar gaan we heen tegenwoordig Bloedbomen is wel een heel koel nummer! Vooral doorgaan. Verval, 23 januari 2004 www.wolversveen.tk www.controlhumandelete.com |
|
Ik zie niet wat daar mis mee zou zijn. Ik ga er gemakshalve van uit dat ze die band wel even in de oefenruimte hebben beluisterd en dus weten wat voor vlees ze in de support-kuip hebben. Als ze live slecht blijken te zijn (of gevonden worden), dan is dat maar zo. Kan de band van leren. Voor de hoofdact is het waarschijnlijk wel prettig om van tevoren te weten met wie je een tijdje op stap gaat. Dan hoef je maar één keer goede afspraken te maken, bijvoorbeeld wat betreft het gebruik van aparatuur. En voor de support-act is het toch gewoon leuk? Wie zegt dat ze dit niet verdient hebben? Het is gewoon een leuke gelegenheid. Touché, pussycat! |
|
quote: Sorry, maar ik zie niet in wat hier mis mee is? |
|
quote:Nee Shreddy?? In de tijd dat ik zelf in bands speelde heb ik geleerd dat enorm hard moet knokken om wat te bereiken. Helemaal bij nul beginnen. Beginnen met optreden op het plaatselijke badjesfestival, in de kroeg, het jeugdcentrum en dat allemaal voor een appel en een ei en daarmee bekendheid te verwerven. Bekendheid die je goed van pas kan komen om je vleugels verder uit te slaan buiten je eigen regio alwaar programeurs je niet zullen boeken omdat ze je niet kennen.. In dit geval is dit anders.. De band in kwestie heeft dit voortraject niet afgelegd en de dienstdoende programmeur wordt verplicht deze band erbij te boeken.. Dat is wat ik ermee wilde zeggen.. Ik twijfel er ook niet aan dat deze band geen capaciteiten zou hebben alleen vind ik de gang van zaken eromheen op zijn zachtst gezegd heel dubieus... |
|
quote: Hey what's new??? Hier in Nederland lijkt het bij bepaalde bandjes zowieso allemaal maar aan te komen waaien zonder dat ze zelf al teveel voor hoeven te doen. En zo wordt er door bepaalde mensen in de pers maar weer eens iets totaal gehypt alsof het een 3e wereldwonder betreft, alle mongolen die het lezen rennen gelijk naar de winkel om het kopen, mojo pikt het op en duwt het door de strot bij alle zaaltjes en grote festivals... en voila we zijn z.g.n. weer een superband rijker. Zo gaat het toch al jaren maar blijkbaar heeft niemand het in de gaten... Aan de andere kant van de medaille zijn er een hoop bandjes die jarenlang keihard knokken, die kwalitatief zeker evenveel of misschien wel meer in huis hebben, die live al die bovengenoemde bandjes het licht uit de ogen spelen, die in het buitenland wel de nodige erkenning krijgen maar die jaar in - jaar uit genegeerd worden door de grote festivals (helaas geen mojo-connectie!), die door zalen benaderd worden om voor een paar euro hun kunstje te komen doen (helaas, weer geen mojo-connectie!) en in de grote bladen afgescheept worden met kleine interviews (omdat men er toch niet helemaal omheen kan) en zodoende systematisch klein gehouden worden. |
|
quote: |
|
Volgens mij heeft dit meer met jaloezie te maken dan met een principekwestie. Wat een onzin dat een band persé eerst een bepaald traject moet afleggen. Touché, pussycat! |
|
quote: Tut Tut, heb er een keer een cd van geleend van een huisgenoot, en ik heb er paar keer 'per ongeluk' wat van gedownload, ik vind het gewoon niet tof. Dit slaat nergens op. |
|
Hier in Nederland lijkt het bij bepaalde bandjes zowieso allemaal maar aan te komen waaien zonder dat ze zelf al teveel voor hoeven te doen. En zo wordt er door bepaalde mensen in de pers maar weer eens iets totaal gehypt alsof het een 3e wereldwonder betreft, alle mongolen die het lezen rennen gelijk naar de winkel om het kopen, mojo pikt het op en duwt het door de strot bij alle zaaltjes en grote festivals... en voila we zijn z.g.n. weer een superband rijker. --Maar als dat bij jouw band zou gebeuren zou jij natuurlijk nog meer willen optreden, en niet bij een boeker willen omdat je nog niet goed genoeg bent? Of je integriteit willen behouden door absoluut TEGEN een hype van je eigen band te zijn? Er is een verschil tussen een hype en eindelijk bereiken dat mensen naar je gaan luisteren. Hypes verdienen het niet, maar Nederlandse bandjes verdienen het voor het grootste deel wel. (Even Bad Candy's buiten beschouwing gelaten). Mojo mag blij zijn als ze kleine bandjes in mooie zalen krijgen. Het mag dan de enige organisatie in Nederland zijn die Slayer kan betalen, maar wat kleine bandjes betreft weigert een zaal heel wat af. Daar kan Mojo niets aan veranderen, alleen maar het publiek wat op komt dagen, wat er in de voorverkoop gebeurt. Je verhaal druipt van de jaloezie, lijkt het wel. (edit: typfout) [Dit bericht is gewijzigd door Def op 12-06-2003 17:24] |
|
ik wordt gek van dat schijt nummer van the gathering dat de hele tijd op the box is |
|
Wie kijkt er dan ook naar de Box Jesus wept so man could live forever on earth. In peace. But my tears. They fall for you. Only you |
|
quote: Jij hebt dus echt niet door hoe het werkt in de muziekindustrie en bent blijkbaar ook zo'n goedgelovige pannekoek (1 van de velen) die nog steeds denkt dat in de muziekbusiness alles op een eerlijke manier tot stand komt. En neem nu maar van mij aan dat het 1 grote slangenkuil is waar achter de schermen heel wat naar beneden getrapt moet worden en naar boven gelikt. Ik leg een proces uit hoe kleine bandjes op een kunstmatige manier groot gemaakt worden door een bepaald mechanisme (pers-hype-booking-festivals-verkoop).Zo werkt het gewoon in deze wereld, alleen goedgelovige heino's als jij zien het niet of willen het niet zien. En neem nu ook maar van mij aan dat mojo de macht heeft om relatief kleine bandjes bij zalen de strot door te duwen en ook als voorprogramma bij grotere bandjes te plaatsen. Waarom? Omdat diezelfde zaaltjes anders ook overgeslagen worden als het wat grotere bandjes betreft die geboekt kunnen worden. Zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen? Het is toch ook geen abacadabra dat hoe meer een bandje speelt hoe bekender ze worden en als ze dan ook nog eens op de grote festivals geprogrammeerd worden (waar mojo ook voor een groot gedeelte de programmering bepaalt) loopt de grote massa kuddedieren (jij ook?) weer fijn achter het zoveelste kunstmatig gecreerde bandje aan. Maar droom gerust verder en geloof vooral wat je zelf wil geloven... |
|
quote:Dus een groot deel van de grote bands is kut. Da's geen nieuws, en er is zoveel kutmuziek in de wereld. Wat zou het? Die laat je dan toch fijn links liggen? Tuurlijk klopt het niet zoals het vaak gaat, maar druk kleine bandjes niet collectief in een slachtofferrol, want de meeste bandjes zijn (en voelen zich, denk ik,) geen slachtoffer van de muziekindustrie. Bands die echt iets goeds/nieuws/eigens te bieden hebben (niet noodzakelijkerwijs muzikaal vakmanschap, dus) kunnen het echt wel maken. Mojo zal ongetwijfeld de nodige macht hebben bij zalen, maar wat betreft mogen programmeurs van zalen ook wel eens wat zelfverzekerder zijn. Het voortbestaan van een zaal met enige bekendheid hangt dus echt niet af van grote boekingsagenten. Een goed voorbeeld is Vera in Groningen: Krijgt subsidie (niet heel veel, overigens) en moet dus goed draaien, anders weg subsidie. Tevens is Vera afhankelijk van vrijwilligers (op één betaalde kracht na). Vera wordt gebeld dat Kane wel wil komen spelen. - Vera: Wij hoeven Kane niet. - Agent: Ja, maar, ze willen graag komen spelen. - Vera: Wij hoeven Kane niet. - Agent: Maar iedereen wil Kane. - Vera: Behalve wij. Kane is niet geweest en Vera draait nog altijd als een tiet. Nu is niet elk geval van grote band Kane, en niet elke zaal functioneert op dezelfde wijze, maar ik ben er van overtuigd dat Mojo niet het programmeringsbeleid van zalen compleet stuurt zoals jij beweert. En dat er een grote massa achter kunstmatig grootgemaakte bandjes aanhobbelt als kuddeschapen, dat zal me nou toch echt aan m'n reet roesten. Touché, pussycat! |
|
Jij hebt dus echt niet door hoe het werkt in de muziekindustrie en bent blijkbaar ook zo'n goedgelovige pannekoek (1 van de velen) die nog steeds denkt dat in de muziekbusiness alles op een eerlijke manier tot stand komt. En neem nu maar van mij aan dat het 1 grote slangenkuil is waar achter de schermen heel wat naar beneden getrapt moet worden en naar boven gelikt. ----Ehm, als ik deze rant even mag weerleggen en duidelijk mag maken dat je te snel oordeelt, heel graag. Ik ben waarschijnlijk degene die je de nek om wilt draaien, aangezien ik bij twee platenmaatschappijen gewerkt heb, en bij die tweede nog steeds met erg veel plezier mijn werk doe. Dus ik negeer bovenstaande ignorance-beschuldiging maar even, oui? En ik neem heel even niets van je aan wat betreft 'hoe het werkt', dat laat ik over aan mensen die inderdaad weten hoe het werkt, in plaats van mensen zoals jij die een gokje doen uit frustratie dat er alleen maar volgevreten kale geldwolven in pak bij platenmaatschappijen werken. Ik leg een proces uit hoe kleine bandjes op een kunstmatige manier groot gemaakt worden door een bepaald mechanisme (pers-hype-booking-festivals-verkoop). ---Denk jij echt dat je in de huidige platenwereld een bandje kan neerzetten wat slecht is? Kijk: voor elk bandje is een markt. Meisjes die naar Atomic Kitten luisteren halen net zo veel uit 'hun goede teksten' als dat jij uit een mooie goede metaltekst houdt. Het gevoel is hetzelde, voor beide partijen. Dus heeft het bestaansrecht. En natuurlijk schrijven ze niet zelf, bedenken ze maar 50% van de teksten, maar dat weten de fans ook wel natuurlijk. Als ze die muziek goed vinden, is er bestaansrecht. En dat een platenmaatschappij daarop gaat marketen, is dat verkeerd? De huidige top 40 liefhebber wil alles op zijn bordje voorgeschoven krijgen, en als die zoveel geld wil uitgeven aan een cd van zo'n band, no problem. En inderdaad, als wij een bandje hebben waar we in geloven, die gemotiveerd zijn en die een plaat neerzetten die zo goed is dat we compleet willen werken met zo'n band, dan gaan we samen met die band aan de gang. En dan, inderdaad, gaan we die plaat uitbrengen, probeer je ervoor te zorgen dat de mensen WETEN dat 'ie uitkomt. Is het dan verkeerd om cd's naar bladen te sturen? Naar clubs? Naar internetmagazines? Om interviews te doen? Nee, ik denk van niet. Je hebt een plaat, beide partijen zijn daar trots op, bloed zweet en tranen ingestopt, dan mag de wereld best godverdomme weten dat er een plaat uit is gekomen. Dan probeer je optredens te krijgen, want spelen is 1) 't leukste wat er is en 2) een manier om mensen op een coole manier van je kwaliteit te overtuigen. Want daar doe je het toch voor? Om een fanbase op te bouwen, omdat je je eigen muziek zo tof vindt dat je het overal wilt spelen? Maar leg me nog eens uit: Waarom mag je volgens jou dan niet op festivals spelen? Omdat jij een Di-rect als voorbeeld neemt? Omdat die jongens er niets voor hebben gedaan? Het zal je als een schok in de oren klinken neem ik aan dat ook die jongens er lol in hebben, hun eigen nummers schrijven en dat die blijkbaar bij 14jarige meisjes erin gaan als een didlo met slagroom. Boeien! Als zij daar blij van worden, de fans worden er blij van, heeft het dus bestaansrecht. (tuurlijk, als rechtgeaarde metalliefhebber zag ik ze ook liever aan een omgekeerd kruis genageld, maar da's ff wat anders). Zo werkt het gewoon in deze wereld, alleen goedgelovige heino's als jij zien het niet of willen het niet zien. ---Nja. Ik denk eigenlijk dat jij hier de gokkende slecht geinformeerde bent, dude. En neem nu ook maar van mij aan dat mojo de macht heeft om relatief kleine bandjes bij zalen de strot door te duwen en ook als voorprogramma bij grotere bandjes te plaatsen. Waarom? Omdat diezelfde zaaltjes anders ook overgeslagen worden als het wat grotere bandjes betreft die geboekt kunnen worden. Zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen? Het is toch ook geen abacadabra dat hoe meer een bandje speelt hoe bekender ze worden en als ze dan ook nog eens op de grote festivals geprogrammeerd worden (waar mojo ook voor een groot gedeelte de programmering bepaalt) loopt de grote massa kuddedieren (jij ook?) weer fijn achter het zoveelste kunstmatig gecreerde bandje aan. ---Je zeurt op Mojo, en daar heb je gedeeltelijk gelijk in. Mojo verdient ongeveer als enige nog geld in de muziekindustrie. Inderdaad, het voorbeeld van de Vera is te gek, maar de meeste zalen klappen in hun handjes als Kane wil komen spelen, want dat is omzet, en die omzet kun je weer gebruiken om kleinere bandjes neer te zetten. Zo werkt het bij ons ook. Geld verdienen met een nieuw album van bijvoorbeeld Janet Jackson, zodat je later weer keihard wat mooie posters voor een Opeth kunt laten maken. Je hebt broodbandjes, en coole bandjes, snap je? En Mojo? Dat ligt aan de houding van de zaaleigenaren. Als ze niet met Mojo willen werken krijgen ze veel minder bands, en aan de andere kant is Mojo wel voor jou de enige mogelijk om hier naar Slayer, Cradle, Metallica, Manson, Nile etc... te kunnen gaan. Twee kanten aan dat verhaal dus, en die tweede kant moet je niet negeren, denk ik. |
|
Overigens is het ook nog eens zo dat het verschijnsel "bepaalde bandjes voortrekken" niet alleen op Mojo-niveau gebeurt. Ook in kleine zalen heb je programmeurs die selectief (moeten) zijn. Ook 'kleintjes' kunnen zich het niet permitteren iets slechts te boeken. Er moet namelijk wel winst gedraaid worden (of in ieder geval geen verlies), want de muziekindustrie is nu eenmaal geen filantropische instelling. Touché, pussycat! |
|
quote: Doe normaal. |
|
quote: Dit wou ik nog effe aanhalen, en direct verklaren tot onzin. Zo werkt het niet. Hoe wil je als band een album opnemen, als je geen studiobudget krijgt? En, als je dat uit eigen zak betaalt, hoe wil je genoeg cd's verkopen om dat weer terug te verdienen? Een band krijgt nooit genoeg publiciteit via internet alleen... Daarnaast wou ik Def bedanken voor zijn pogingen om sommige NO-NO's op dit forum op te voeden. Maar face it, dude. Het heeft geen zin... Sommige zijn gewoon te Desondanks geef ik je volledig gelijk! Mensen moeten eerst eens gaan nadenken voordat ze allerlei idiote dingen roepen. Gadver, wat zijn de meeste metalheads toch belachelijk kortzichtig, hypocriet en voornamelijk ontzettend dom!! Drummer nodig? |
|
Within Temptation en soms ook Severe Torture. |
|
Ik zal misschien een van de weinigen zijn maar ik vind PPS dan toch wel best leuke muziek, ondanks dat de originaliteitsfactor af en toe wat te wensen over laat kunnen ze een redelijke sfeer opbouwen bij hun concerten en spelen ze niet slecht. "Toen hij, in plaats van groenteman, besloot bakker te worden, waren de gevolgen niet te aubergine" |
|
---Denk jij echt dat je in de huidige platenwereld een bandje kan neerzetten wat slecht is? ===> Nee dat beweer ik helemaal niet... beter lezen. Kijk: voor elk bandje is een markt. Meisjes die naar Atomic Kitten luisteren halen net zo veel uit 'hun goede teksten' als dat jij uit een mooie goede metaltekst houdt. Het gevoel is hetzelde, voor beide partijen. Dus heeft het bestaansrecht. ===> Ik heb nooit iets over het bestaansrecht van welke band dan ook gezegd... wie ben ik om daar over te oordelen? En natuurlijk schrijven ze niet zelf, bedenken ze maar 50% van de teksten, maar dat weten de fans ook wel natuurlijk. Als ze die muziek goed vinden, is er bestaansrecht. En dat een platenmaatschappij daarop gaat marketen, is dat verkeerd? De huidige top 40 liefhebber wil alles op zijn bordje voorgeschoven krijgen, en als die zoveel geld wil uitgeven aan een cd van zo'n band, no problem. En inderdaad, als wij een bandje hebben waar we in geloven, die gemotiveerd zijn en die een plaat neerzetten die zo goed is dat we compleet willen werken met zo'n band, dan gaan we samen met die band aan de gang. En dan, inderdaad, gaan we die plaat uitbrengen, probeer je ervoor te zorgen dat de mensen WETEN dat 'ie uitkomt. Is het dan verkeerd om cd's naar bladen te sturen? Naar clubs? Naar internetmagazines? Om interviews te doen? Nee, ik denk van niet. Je hebt een plaat, beide partijen zijn daar trots op, bloed zweet en tranen ingestopt, dan mag de wereld best godverdomme weten dat er een plaat uit is gekomen. Dan probeer je optredens te krijgen, want spelen is 1) 't leukste wat er is en 2) een manier om mensen op een coole manier van je kwaliteit te overtuigen. Want daar doe je het toch voor? ===> Natuurlijk ben ik het allemaal mee eens! Om een fanbase op te bouwen, omdat je je eigen muziek zo tof vindt dat je het overal wilt spelen? Maar leg me nog eens uit: Waarom mag je volgens jou dan niet op festivals spelen? ===> Ik heb nooit iets beweerd in die richting vriend, natuurlijk neemt een band al die dingen lekker mee. Zou wel erg dom en naief zijn als ze dat niet deden. Ik heb het hier ook helemaal niet gehad over bands die hun voordeel doen met pers, optredens en festivals (al dan niet gestuurd door mojo). Weet niet waar je dat vandaan haalt maar volgens mij haal je een aantal posts/users door elkaar hier. Omdat jij een Di-rect als voorbeeld neemt? ===> Waar heb ik Di-rect genoemd?!?!?! Zo werkt het gewoon in deze wereld, alleen goedgelovige heino's als jij zien het niet of willen het niet zien. ---Nja. Ik denk eigenlijk dat jij hier de gokkende slecht geinformeerde bent, dude. ==> Dacht het niet, ik ben beter op de hoogte dan je denkt maar het probleem is dat we langs elkaar door aan het lullen zijn en dat jij dingen totaal verkeerd interpreteert of dingen aanhaalt die ik helemaal niet heb beweerd... En neem nu ook maar van mij aan dat mojo de macht heeft om relatief kleine bandjes bij zalen de strot door te duwen en ook als voorprogramma bij grotere bandjes te plaatsen. Waarom? Omdat diezelfde zaaltjes anders ook overgeslagen worden als het wat grotere bandjes betreft die geboekt kunnen worden. Zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen? Het is toch ook geen abacadabra dat hoe meer een bandje speelt hoe bekender ze worden en als ze dan ook nog eens op de grote festivals geprogrammeerd worden (waar mojo ook voor een groot gedeelte de programmering bepaalt) loopt de grote massa kuddedieren (jij ook?) weer fijn achter het zoveelste kunstmatig gecreerde bandje aan. ---Je zeurt op Mojo, en daar heb je gedeeltelijk gelijk in. Mojo verdient ongeveer als enige nog geld in de muziekindustrie. Inderdaad, het voorbeeld van de Vera is te gek, maar de meeste zalen klappen in hun handjes als Kane wil komen spelen, want dat is omzet, en die omzet kun je weer gebruiken om kleinere bandjes neer te zetten. Zo werkt het bij ons ook. Geld verdienen met een nieuw album van bijvoorbeeld Janet Jackson, zodat je later weer keihard wat mooie posters voor een Opeth kunt laten maken. Je hebt broodbandjes, en coole bandjes, snap je? En Mojo? Dat ligt aan de houding van de zaaleigenaren. Als ze niet met Mojo willen werken krijgen ze veel minder bands, en aan de andere kant is Mojo wel voor jou de enige mogelijk om hier naar Slayer, Cradle, Metallica, Manson, Nile etc... te kunnen gaan. Twee kanten aan dat verhaal dus, en die tweede kant moet je niet negeren, denk ik. ===> Ik zeur niet over mojo dat ze geld verdienen maar ik probeer hier voor de leek uit te leggen dat zij wel voor 90-95% bepalen wat er gebeurd in het zalencircuit en op de grote festivals. Blijft mijn stelling nog steeds kaarsrecht overeind staan dat er in NL een aantal bandjes via het besproken mechanisme (Pers-Hype-Booking-Festivals-Verkoop) kunstmatig groot worden en dat andere bandjes die 1 van die genoemde facoren niet mee heeft een veel langer traject moeten afleggen om daar te komen... |
|
Ik geloof niet dat alles wat je net citeerde puur aan jou gericht was, ST. Touché, pussycat! |
|
In een groot verhaal een paar dingen aanhalen en dan zeggen: 'Dat zei ik niet?'. Beetje grootheidswaan dat je denkt dat ik het allemaal persoonlijk naar jou gooide idd. En jouw stelling blijft overeind? [your mode] Heb ik beweerd van niet dan? [/your mode] |
Dit topic is 8 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 |
Index / Muziek algemeen | Vorige pagina | Volgende pagina |