Sonic Titan |
Binkelator.. ಠ_ಠ |
|
|
|
Posted 04-12-2013 8:43 by Sonic Titan |
|
|
quote: Op 3 december 2013 13:08 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Nee hoor, kort is prima. Je krijgt wel de wind van voren omdat je niet echt ingaat op wat ik zeg Sisyphos heeft ook gewoon gelijk, je staat niet zuiver in de discussie.
Je verwees voor deze post weer lekker tof naar die link alsof het jouw gelijk aantoont, maar negeert totaal wat ik over die link gezegd heb. Gezien die link volgens jou de waarheid herbergt: My best guess is that death metal bands use Death Metal English because it’s innately awesome.. Ofwel, men gebruikt het gewoon omdat het tof is. Niet omdat men denkt ermee intelligenter/beter te lijken dan de rest. Het is dus niet pretentieus.
In death en mindere mate black komen relatief veel niet-alledaagse woorden voor, ja. In metal als geheel niet zo. En zelfs de lastige teksten zijn grotendeels niet zo moeilijk.
Dit is hoe je je argument (wederom) opzet:
Premisse: metalheads vinden alles kut behalve metal en zijn pretentieus en elitair.
Conclusie: metalteksten met niet-alledaagse woorden zijn pretentieus en elitair.
Dat argument klopt gewoon niet. Het is een non-sequitur. En daarbij maakt het niet eens uit dat het om meningen gaat. Ik zie geen duidelijk zichtbare logische verbinding tussen deze twee uitspraken, dus ik kan je argument niet onderschrijven. Hier heb ik je al op gewezen, en ik had je gevraagd de gevolgtrekking alsnog uit de doeken te doen en dat is nog steeds niet gebeurd.
Zoals het er nu voorstaat doe je dus twee losse uitspraken, waarbij de ene géén onderbouwing van de andere is.
Naast mij eigen theorie heb ik heel wat meer dingen genoemd die verklaren waarom men die woorden gebruikt. Lees het nog eens zou ik zeggen.
Verder heb ik inderdaad gezegd dat death metal afwijkt van de normale muzikale taal. Onder "de normale muzikale taal" versta ik wat wat de meeste mensen 'begrijpen' (prettig vinden, muziek noemen) als ze het horen. In dit geval, heb ik het dan natuurlijk over Westerse muziek. Daar binnen doet death metal namelijk expres dingen die niet normaal zijn. Daar was het niet de eerste, noch de laatste in en zeker niet de enige in, maar het doet het wel. Veel gebruik van mineur en atonaliteit is het duidelijkste aspect waarin (bepaalde) death metal van de muzikale norm afwijkt. Zowel qua muziek, als qua zang. En dan komt er nog een pak luidheid, vervorming, snelheid etc. bij. De meeste mensen vinden het door dat totaalpakket onprettig om death metal te horen, het hoort niet bij hun muzikale taal, en sommigen zullen het zelfs geen muziek noemen. Zolang het gros van de mensen het niet uit kan staan, wijkt het af van de normale muzikale taal. Punt.
En ook zijn er duidelijk andere dingen binnen bijvoorbeeld Westerse (klassieke) muziek tot aan totaal abstracte muziek die nog veel meer van die Westerse norm afwijken. En zijn er dingen uit andere delen van de wereld die de meeste westerlingen ook niet tot de "normale muzikale taal" rekenen. Daar ben ik me prima van bewust, en ik waardeer je eerdere opmerking over mijn vermeende "persoonlijke onbekendheid met de vele genres muziek die er zijn" dan ook totaal niet.
Zeer waarschijnlijk op nummer 1, ja. Maar ik denk dat de meerderheid van de huidige metalteksten niet anti-christelijk zijn.
Er zit iets in de muziek wat wij als westerlingen als duister ervaren, ja. Vanaf dat Black Sabbath begon vond men metal duister. Dat heeft veel te maken met het gebruik van de tritone, een interval wat niet netjes 'oplost' (dissonant is). Wat voor psychoakoestiek er allemaal achter zit weet ik niet en ik weet ook niet wat daar überhaupt onderzocht is/wordt/kan worden, maar dat interval wordt al sinds de Middeleeuwen als onprettig en duister ervaren. De tritone kreeg de connotatie 'diabolus in musica' waarmee de verbintenis tussen het interval en het duistere zo ongeveer geformaliseerd is.
Nu nog steeds wordt in metal ontzettend veel met tritone, andersoortige dissonantie of in ieder geval ontwijking van consonantie, en niet te vergeten mineur gespeeld. Zaken die duidelijk een duister effect op de luisteraar hebben. Logischerwijs past daar een duistere tekst bij. Extreme distortion draagt daar ook aan bij.
Natuurlijk zijn er ook stromingen metal die in blijere gebieden spelen, en die dan ook blijere of neutralere teksten hebben. Zo logisch als het maar kan.
OK. Ga maar maken dan
Deze nog even los. Ik had al gezegd dat je misvattingen hebt over mijn meningen over muziek, en toch ga je er hier weer over door. Ik heb nergens gezegd dat metal beter is, en al helemaal niet dat alle andere muziek kut is. Die twee uitspraken zijn ook helemaal niet gelijkwaardig, dus dat "iets dergelijks" is totaal ongepast. Dat alles bij elkaar maakt deze uitspraak van jou best een vooringenomen kutopmerking.
Als een muziekluisteraar voor 80% naar metal luistert is het toch logisch om te concluderen dat deze persoon metal beter vindt dan de andere soorten? Anders was het luistergedrag wel netter verdeeld over alle genres. Dan hou ik het op de simpele definitie van 'muziek beter vinden', namelijk 'ik luister dat liever'. Dat betekent niet dat diegene dan elke metalband beter vindt dan elke niet-metalband. En het betekent ook niet dat volgens die persoon (metal beter is dan andere muzieksoorten. Het al dan niet daadwerkelijk kunnen bepalen daarvan wil ik me hier ook helemaal niet aan branden.
Hoe dan ook, ik zou het bijzonder pretentieus vinden als iemand zegt alle muziek even goed te vinden (omdat die persoon heel veel genres kan waarderen), terwijl diegene tegelijkertijd aantoonbaar overwegend naar metal luistert.
En dat op een werkdag. Tijdens kantooruren.
Op 26 mei 2011 23:34 schreef Pit Beast het volgende: "Sonic titan kan hier wel steeds de held uithangen maar ook voor hem is er ooit een gevalletje wrong time wrong place."
|