IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 13 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Auteur:
Topic : Digitale camera's Vorige pagina | Volgende pagina
Beli Mawr
Great god Cernunnos, return to Earth again!
Usericon van Beli Mawr
Posted 06-09-2007 23:43 by Beli Mawr (Moderator) Wijzig reactieProfiel van Beli MawrQuote dit berichthttp://www30.brinkster.com/belimawr

quote:
Op 6 september 2007 23:40 schreef Valorian het volgende:
Consider it done.

sms of mail?


Having heard the voice of Morrigan I am uilleannpiping my way through this world, powered by Guinness SLÁINTE


Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 07-09-2007 8:46 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

Mail, maar kreeg een delivery-failure...

beli_mawr@zwaremetalen.com , zoals in je profiel staat, toch?


Havermout
Usericon van Havermout
Posted 20-09-2007 23:51 by Havermout Wijzig reactieProfiel van HavermoutQuote dit berichthttp://www.havermout.net

Vandaag even met de D3 en de D300 in mijn handen mogen staan. Los van het feit dat het prachtige camera's zijn om naar te kijken ook nog eens zo prachtig om mee te werken. Vooral het autofocus systeem dat je in staat stelt om een gekozen scherpstelpunt automatisch te laten volgen, ongeacht of je zelf de camera beweegt of dat het object zich verplaatst.

November duurt nog wel even en dan nog maar hopen dat ze in staat zijn om genoeg exemplaren naar Nederland te verschepen.


Nix
Usericon van Nix
Posted 20-09-2007 23:52 by Nix Wijzig reactieProfiel van NixQuote dit bericht

Je moet er niet naar kijken, maar mee kijken. :scheelkijksmiley:.


I generally avoid temptation...unless I can't resist it.


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 15-03-2008 20:35 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

Ik denk eraan een Sony cybershot s650 7.2 megapixelz te kopen voor 80 euro en dan met name om concerten te filmen; verstandige keus qua kwaliteit?


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 15-03-2008 21:07 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

@mutilator:

Als je je camera echt voornamelijk wilt gaan gebruiken voor filmen, is het dan niet logischer om een camera te kopen die daar echt gericht op is ipv een fotocamera met als extra een film-optie? De enige reden die ik kan bedenken om toch voor een kleine fotocamera te gaan is dat je hier misschien iets makkelijker clandestien kan filmen, omdat het nou eenmaal wat minder opvalt dan een filmcamera.


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 16-03-2008 15:25 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

Goedkoper en discreter idd

Cynic in 013 is toendertijd gefilmd met een Cybershot (ben alleen vergeten welke) en dat is zowel qua beeld en geluid prima kwaliteit geworden..


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


varanus
HUISKAMERHOOLIGAN
Usericon van varanus
Posted 06-05-2008 17:42 by varanus (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van varanusQuote dit bericht

De nieuwe FinePix A920 van Fujifilm – hoogwaardige techniek, lage prijs

De nieuwe A-serie van de camera combineert de superieure Fujifilm Super CCD en Real Photo Processor met een indrukwekkende hoeveelheid functies en een onovertrefbare prijs... echter, betaalbaarheid dient nooit een compromis ten aanzien van de kwaliteit te betekenen

Fujifilm kondigt vandaag de introductie van de nieuwe FinePix A920 compacte digitale camera aan. In navolging van de traditie van de A-serie, waarin het bieden van een betaalbare camera zonder compromis ten aanzien van de functies en kwaliteit, biedt de nieuwe camera 9 megapixels, Fujinon 4x optische zoom en ISO 800 lichtgevoeligheid en bovendien de mogelijkheid van QVGA-film/videopname. De camera is ongelofelijk gemakkelijk te bedienen, heeft een op intuïtie gebaseerd Graphical User Interface (GUI) icoontje en vele functies die via de keuzeknop geselecteerd kunnen worden. De FinePix A920 is perfect voor gezinnen die een betrouwbare en gemakkelijk mee te nemen camera willen die zowel voor de ouders als de kinderen geschikt is.

De camera is vooraf ingesteld met 16 speciale onderwerpprogramma's, die het gemakkelijker maken om van alles direct te fotograferen, van nachtscènes, tot portretten of skihellingen. Er is zelfs een 'Baby'-modus die garandeert dat alle belangrijke foto's in de eerste jaren van de baby perfect zijn, met een exacte weergave van de gelaatstint. De eigen technologie van Fujifilm, met de naam Real Photo Technology (RPT), de combinatie van het objectief, de RP processor en Super CCD sensor, zijn allemaal geoptimaliseerd om samen uitstekende resultaten weer te geven, dat wil zeggen dat zowel kleur, sfeer en tint, allen de originele situatie zo dicht mogelijk benaderen.

De 4x optische zoom van de camera werd door Fujinon speciaal voor de A-serie ontwikkeld. Fujinon is de afdeling van Fujifilm die verantwoordelijk is voor de productie van de objectieven, en die tevens een vermaarde leverancier van objectieven voor professionele televisiecamera is.

De FinePix A920 beschikt over een ongekende hoeveelheid opties voor het delen van foto's, zodra deze zijn gemaakt. De opties voor het afspelen of weergeven omvatten een instelling voor een diavoorstelling, waarmee de foto's een-voor-een kunnen worden weergegeven. Het is zelfs nog beter, want de IrSimple™-aansluitbaarheid wil zeggen dat gebruikers - draadloos - foto's kunnen verzenden naar andere A-serie camera's en dat er tevens de keuze is uit een breed assortiment ondersteunde infrarode toestellen.

Een verbazingwekkende functie voor lichtarme omstandigheden
Foto's die in situaties met minder licht worden gemaakt, zijn de foto's die hoogstwaarschijnlijk de meest teleurstellende resultaten opleveren. Een beperkt flitsbereik en direct licht kunnen de voorgrond overbelichten en de achtergrond geheel vervagen. Als de flits helemaal niet wordt gebruikt, kan de foto te maken hebben met digitale interferentie, ook wel 'ruis' genoemd, waarbij de sensor moeite heeft met het opnemen van alle details van het onderwerp. Bewegende beelden kunnen op de foto vaag worden weergegeven, omdat de camera de sluiter open laat staan om zoveel mogelijk licht toe te staan. Fujifilm heeft de ervaring van 70 jaar op het gebied van fotografie toegepast op het verfijnen van de lichtgevoeligheid en de flitssystemen van de camera's, juist om deze problematiek te voorkomen. Ondanks de uiterst betaalbare prijs is deze techniek, afkomstig van de duurdere exemplaren, in de cameramodellen van de A-serie opgenomen. De FinePix A920 is geen uitzondering, het bevat ISO 800 lichtgevoeligheid wat wil zeggen dat foto's in lichtarme situaties - zonder flits - kunnen worden opgenomen, bijna geheel zonder (waarneembare) ruis.

Het fotostabilisatiesysteem (Anti-Blur) van de camera, verhoogt de ISO-instelling en de daaraan gerelateerde sluitertijd, zodat de sluiter sneller kan openen en sluiten, waarbij de bewegende actie zonder wazig te worden, wordt "bevroren", uiterst geschikt voor school- en sportvelden.

Geen omslachtige bediening
De FinePix A920 omvat de recent door Fujifilm verbeterde GUI, waardoor de opties van het navigatiemenu nog gemakkelijker dan ooit zijn geworden. Het systeem omvat een op symbolen gebaseerd menu, dat elke keer dat een nieuwe instelling wordt geselecteerd, een bijbehorende toelichting in een submenu weergeeft. Bovendien heeft de camera een keuzeknop, waarmee de toegang tot de instellingen van de meest gebruikte functies zoals Auto, Anti-blur en Film-/video-opnamen gemakkelijk is. De organisatie van de knoppen is zo gemaakt dat de behuizing van de camera overzichtelijk blijft, de camera kan met slechts één hand worden bediend. Alles bij elkaar genomen, heel gemakkelijk te gebruiken, zodat zelfs de jongste telg van het gezin met minimale instructies de camera kan bedienen, terwijl zelfs de "gadget-loving" vaders blij blijven.

De camera maakt zowel gebruik van xD-Picture Cards™ als van Secure Digital-geheugenformaten, waardoor de gebruikers de keuze hebben en als zij ook een andere camera in bezit hebben, wil dat niet zeggen dat een verandering van merk ook het vervangen van een uitstekende geschikte geheugenkaart tot gevolg moet hebben.

Het grote 6.86cm LCD-scherm van de FinePix A920 is voorzien van een ontspiegelingslaag, waardoor het zicht tijdens het uitkaderen of weergeven van gemaakte foto's in fel zonlicht verbeterd is. De camera maakt voor wat betreft de voeding gebruik van 2 x AA -formaat alkaline batterijen.

De functies van de FinePix A920 in een oogopslag:

• 9.3 megapixels
• Hoge-prestatie Super CCD HR sensor end RP Processor
• 4x optische zoom
• 6.86cm LCD-scherm
• Selecteerbare gevoeligheid tot ISO 800
• 10 MB intern geheugen maakt op maken van foto's zonder mediakaart mogelijk
• Voedingsbron 2x AA-formaat alkaline batterijen (meegeleverd) /2x AA-formaat Ni-MH (optioneel) en netstroomadapter AC-3VX (optioneel)
• QVGA film-/video-opname van 30 fps met monogeluid (AVI-formaat)
• 16 selecteerbare onderwerpprogramma's


De FinePix A920 zal vanaf september 2007 leverbaar zijn voor een adviesverkoopprijs van € 169.00

© 2007, Fujifilm Nederland, Specificaties kunnen gewijzigd worden.

DIGITALE CAMERA FinePix A920




Aantal effectieve pixels


9,03 miljoen pixels

Beeldsensor


1/1.6-inch Super CCD HR




Film : AVI (Motion JPEG ) met geluid

Opslagmedia


Intern geheugen (ca. 10 M /xD-Picture Card TM ( 16 MB - 2 GB )
SD-geheugenkaart/ SDHC-geheugenkaart

Bestandsformaat


Foto: JPEG (Exif Ver 2.2 )
(Ontwerpregel voor Camera File-systeem compliant / DPOF-compatibe)

Aantal opgenomen pixels


Foto: 3,488 x 2,616 (9M) / 3,696x 2,484 (3:2-formaat) /
2,592 x 1,944 / 2,048 x 1,536 /1,600 x 1,200 / 640 x 480 pixels

Objectief


Fujinon 4x optisch zoomobjectief, F2.9 - F6.3

Brandpuntsafstand


f=8,8 mm - 35,2 mm, ongeveer gelijk aan 39-156 mm op een 35 mm camera

Digitale zoom


Ca. 7.6x

Diafragma


F2.9 -F7.1

Scherpstelafstand


Normaal: Groothoek: ca. 60cm/2.0 ft tot oneindig
Macro: Groothoek: ca. 10 cm/3.9 inch naar 80 cm/2.6ft
Tele-hoek: ca. 26 cm/0.9 ft. naar 80 cm/2.6 ft

Gevoeligheid


Auto/gelijk aan ISO 100/200/400/800 (Standaard uitvoer gevoeligheid)

Belichtingsregeling


TTL-meting met 256 zones

Belichtingsstand


Geprogrammeerde AE

Opnamestanden


Keuzeknop: Auto, Baby-modus, fotostabilisatie, Anti-rode ogen, Digitale ZOOM, Portret, SP(Onderwerpprogramma)
, Film Landschap, Sport, Nacht, Natural Light, Strand, Sneeuw, Vuurwerk, Zonsopkomst, Onderwater, Bloemen, Feesten, Museum, Document, Handmatig

Sluitertijd


4 sec. tot 1/1200 sec. ((afhankelijk van de opnamestand)

Scherpstelling


AF(centrum)

Witbalans


Automatische scène herkenning
Vooraf ingesteld (Zonlicht, Schaduw, TL (Daglicht), TL (Warm Wit),
TL (Koud Wit), Gloeilamp licht), Persoonlijke WB

Zelfontspanner


Ca. 10 sec. / 2 sec.vertraging

Flits


Automatische flitser met Fujifilm „i-Flash" systeem




Effectief bereik: (ISO AUTO):
Groothoek: ca.. 0,6 m - 3,9 m / 2.0 ft - 12.8 ft
Tele: ca. 0,6 m - 1,8 m / 2.0 ft - 5.9 ft




Macro: ca. 0,3 m - 0,8m / 1.0 ft - 2.6 ft




Flitsstand: Auto, Anti Rode Ogen, Invulflits, Flits onderdrukt, Langzame synchro,
Anti R.Ogen+ Tijd

LCD-scherm


6.86cm, ca.115.000 pixels, amorphe silicone TFT kleuren LCD-scherm, ca. 100% beeldveld

Filmen


320 x 240 pixels, 30 foto's/sec.,met monogeluid




* Zoomfunctie kan tijdens het filmen niet worden gebruikt.

Opnamefuncties


Beste opname, Nummering geheugen

IR-communicatie


IrSimpleTM/IrSSTM

Weergavefuncties


Diavoorstelling, bijsnijden, enkelbeeld, meerdere foto's, sorteren op datum, foto draaien

Video-uitgang


NTSC / PAL instelbaar

Digitale invoer/uitvoer


USB High-Speed

Stroomtoevoer


2×AA-formaat alkaline batterijen, 2×AA-formaat Ni-MH batterijen (optie), netstroomadapter adapter AC-3VX (optie)

Afmetingen


97,5(× 61,9(H)× 31,8 (D) mm/3.8(W)× 2.4(H)× 1.3(D) in.(excl. toebehoren en hulpstukken)

Gewicht


Ca. 156 g/5.5 oz.(exclusief toebehoren, batterijen en geheugenkaart)

Meegeleverde accessoires


AA-formaat alkaline batterijen (2)
Polsriempje
A/V-kabel
USB-kabel (mini-
CD-ROM : FinePixViewer-S / FinePixViewer
Gebruiksaanwijzing

Optionele toebehoren


xD-Picture Card TM tot 2 GB
SD-geheugenkaarten tot 2 GB en SDHC tot 8 GB, alle klasses
PC-kaartadapter DPC-AD
CompactFlash TM-kaartadapter DPC-CF
Netstroomadapter AC-3VX
Waterdichte behuizing WP-FXA800
Premium leren multifucntionele tas, mini
Zachte tas voor de modellen van de FinePix A-serie
Onderwater strobe kit
Ni-MH AA-batterijen





Deze vandaag gekregen...


spelfout weggehaald...


Aaaarco
Usericon van Aaaarco
Posted 06-05-2008 18:11 by Aaaarco Wijzig reactieProfiel van AaaarcoQuote dit bericht

toch ga ik nooit meer een fuji halen.. ik vond t aan alle kanten een dikke teleurstelling


In black metal maakt men grapjes over religie... aldus pindakaasruud


spectre
Usericon van spectre
Posted 06-05-2008 18:12 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

+1


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Aaaarco
Usericon van Aaaarco
Posted 06-05-2008 18:16 by Aaaarco Wijzig reactieProfiel van AaaarcoQuote dit bericht

canon 400D hier en buiten dat t een eeenorm snelle camera is is de kleur echt heel erg helder en de beeldkwaliteit ongekend


In black metal maakt men grapjes over religie... aldus pindakaasruud


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 06-05-2008 18:19 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Wij hebben hier ook een Fuji, en ben er niet echt tevreden over ... erg lastig om scherpe foto's te krijgen.


Aaaarco
Usericon van Aaaarco
Posted 06-05-2008 18:19 by Aaaarco Wijzig reactieProfiel van AaaarcoQuote dit bericht

hoe is de kleurechtheid?


In black metal maakt men grapjes over religie... aldus pindakaasruud


varanus
HUISKAMERHOOLIGAN
Usericon van varanus
Posted 06-05-2008 18:40 by varanus (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van varanusQuote dit bericht

quote:
Op 6 mei 2008 18:11 schreef Aaaarco het volgende:
toch ga ik nooit meer een fuji halen.. ik vond t aan alle kanten een dikke teleurstelling


Hmm, dit is onze tweede Fuji, geen problemen mee gehad, behalve dat de eerste nu na intensief gebruik naar den klote is.


spelfout weggehaald...


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 08-05-2008 21:31 by M. Wijzig reactieProfiel van M.Quote dit bericht

quote:
Op 6 mei 2008 18:16 schreef Aaaarco het volgende:
canon 400D hier en buiten dat t een eeenorm snelle camera is is de kleur echt heel erg helder en de beeldkwaliteit ongekend

Heb je de kit gekocht, of extra lenzen erbij?

Kan je eens wat fotootjes posten?


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


MMayo
Whut?
Usericon van MMayo
Posted 08-05-2008 21:35 by MMayo Wijzig reactieProfiel van MMayoQuote dit bericht

Mijn Fuji werkt ook niet meer naar behoren, nieuwsgierig of een grondige schoonmaak gaat helpen.. maar denk dat de camera gewoon op is.


spectre
Usericon van spectre
Posted 08-05-2008 21:49 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

Ik denk dat er wel een enorm verschil is he.. Die kiekjesmakers van Fuji, of die semiprofs van Canon, hallo.

Kiekjesschieters zoals Varanus en Mayo hebben ook gewoon niets anders nodig


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


MMayo
Whut?
Usericon van MMayo
Posted 08-05-2008 21:52 by MMayo Wijzig reactieProfiel van MMayoQuote dit bericht

quote:
Op 8 mei 2008 21:49 schreef spectre het volgende:
Ik denk dat er wel een enorm verschil is he.. Die kiekjesmakers van Fuji, of die semiprofs van Canon, hallo.

Kiekjesschieters zoals Varanus en Mayo hebben ook gewoon niets anders nodig


Ja d0hh.. maar Varanus heeft het over Fuji.
En inderdaad, meer is niet nodig


spectre
Usericon van spectre
Posted 08-05-2008 21:54 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

Ik kan lezen.
Varanus heeft een mooi toestel gekocht voor wat hij wil, dat bedoel ik er mee. Tis rotzooi voor de semiprof.


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


MMayo
Whut?
Usericon van MMayo
Posted 08-05-2008 21:57 by MMayo Wijzig reactieProfiel van MMayoQuote dit bericht

quote:
Op 8 mei 2008 21:54 schreef spectre het volgende:
Ik kan lezen.
Varanus heeft een mooi toestel gekocht voor wat hij wil, dat bedoel ik er mee. Tis rotzooi voor de semiprof.


Da's mooi dat jij dat kan.

En ach wat dat semiprof betreft, er zijn maar weinig die echt mooie en originele plaatjes schieten. Neemt niet weg dat het een leuke hobby is voor een ieder die graag met beeld bezig is. Daarnaast kun je nog zo'n tering dure camera kopen, maar als je er niks mee kunt is het ook alleen maar zunde van de centen.

Gelukkig zitten er hier op ZM wel een aantal mensen die behoorlijk kundig zijn met een camera.


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 08-05-2008 22:02 by M. Wijzig reactieProfiel van M.Quote dit bericht

Ik ben geen semiprof (niet eens een demi-prof of zelfs maar een nanoprof ) maar ik wil wel graag mooie foto's maken. Ik ben komende zomer op reis in een prachtig land en die reis leg ik graag vast op camera. Momenteel heb ik een of ander Sanyo-krijgertje dus dat gaat hem niet worden.

Ik heb ook op dpreview aardig wat gelezen over allerlei "plaatjesschieters" (Panasonic modellen, Fuji's, van die Cybershot en Coolpix dingen etc.) en altijd is er wel iets niet goed. De "beste" zweeft zo rond de 200-250 euro.
De reden dat ik naar die Canon 400D vraag is dat het de instap-SLR is van Canon. Het prijsverschil met die Fuji/Panasonic/etc. dingen is niet zo heel groot, en als het "klikt" kan ik hem mooi uitbreiden.

Ik was eens benieuwd naar de opinie van de kenners hier over die camera. En tja, zou het complete overkill zijn voor een n00b?


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


spectre
Usericon van spectre
Posted 08-05-2008 23:04 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

Als je wat goeds wilt kun je het beste voor zo'n Canon of Nikon gaan, dat is gewoon de shit en makkelijk uitbreidbaar met diverse lenzen.


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Aaaarco
Usericon van Aaaarco
Posted 08-05-2008 23:13 by Aaaarco Wijzig reactieProfiel van AaaarcoQuote dit bericht

quote:
Op 8 mei 2008 21:31 schreef M. het volgende:

Kan je eens wat fotootjes posten?


nee, ik zeg toch 400D, wat moet ik daar fotos aan posten... ga naar camera express en kies een setje uit

ik heb er eentje genomen met een 18/200 lens met stabilisator, dat paste t best bij mn wensen...


quote:
Op 8 mei 2008 22:02 schreef M. het volgende:
Ik ben geen ... ... n00b?


vreselijk snelle camera, naar gelang je wensen en uitbreidingen ook redelijk lomp groot, volgens mij is de gretere serie canon powershot ook erg geschikt om echt goeie lekkere scherpe en kleurechte vakantiefotos mee te maken. Ik had een fuji en dat was echt te ruk voor woorden (finepix6900), heb een zaktoestel van olympus(700MU), die was bedoeld om altijdf een camera bij me te hebben maar daar blijk ik te lui voor te zijn,,,


van alle merken waarvan ik resultaat zag zijn canon en nikon de beste, laat je niet omver lullen voor een sony, die moeten radios enzo maken...








In black metal maakt men grapjes over religie... aldus pindakaasruud


Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 08-05-2008 23:40 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

Hey M.,

Ik heb zelf op dit moment ook de 400D. Dit is inderdaad het instapmodel van Canon, relatief goedkoop en gekoppeld aan jouw ervaring met fotografie op dit moment in ieder geval qua opties en kwaliteit meer dan voldoende. Ik zal proberen in het onderstaande een kort advies te geven over een eventuele aanschaf en dan met name met betrekking tot jouw avontuur in het hoge Noorden.

Enige probleem wat zich wel voordoet is dat de kwaliteit van de foto's bij een SLR (spiegelreflexcamera), even uitgaande van dat je technisch alles goed doet, voor het grootste deel zit in de lenzen. Dit betekend dat je om echt mooi beeld te kunnen schieten eigenlijk ook meteen mooie lenzen (of een mooie lens) zou moeten kopen. Dan loop je vervolgens tegen het volgende punt aan: hoe kwalitatief beter de lenzen, hoe groter en zwaarder ze worden. En het lijkt me niet dat je zit te wachten op het meeslepen van een enorme berg cameraapperatuur.

Er zijn ook lichtpuntjes: als je je trip in Noorwegen vast wilt leggen zul je vooral landschapsfoto's gaan maken, en voornamelijk bij daglicht. Dit betekend dat je niet perse hele lichtsterke (en daardoor dure) lenzen nodig hebt maar al snel een heel eind komt met een wat betaalbaardere goede lens. Ik zou aanraden om dan ook voor een all-in-one lens te gaan, met een zoombereik van ongeveer 17 of 18 mm tot 200 mm. Dit staat dan op sites genoemd op de manier 18-200. Dan hoef je geen lenzen te wisselen, geen extra lenzen mee te nemen, en nogmaals, als je niet in hele rare omstandigheden fotografeert (bijv. in donkere metalzaaltjes) dan is dit bij jouw ervaring meer dan voldoende.

Tuurlijk zal een foto die op exact dezelfde manier genomen is met een veel duurdere lens uiteindelijk mooier worden, maar het is de vraag of je deze meerwaarde er echt uit haalt aangezien de kwaliteit van je foto's toch grotendeels nog af zal hangen van je eigen ervaring met het fotograferen en het toestel specifiek.

Overigens ga ik in het bvenstaande lensadvies uit van de keuze voor een 400D. Of dit echter echt gewenst is is een tweede. Er zijn ook all-in-one camera's die echt heel mooi beeld schieten en een hele goede en complete lens bevatten (met bijv. hetzelfde bereik als de lens die ik hierboven noemde). Voordeel is dat zo'n camera iets goedkoper is, maar vooral veel kleiner. Nadelen zijn er ook zat, om de belangrijkste maar even te noemen, met daarachter meteen of dit m.b.t. jouw avontuur veel problemen zou kunnen opleveren:
- een kleine 'delay' tussen drukken op de knop en het werkelijke maken van de foto. Hoeft op zich niet zo'n ramp te zijn, want het gaat ech om tienden van seconden, waardoor het maken van een goede foto van een beslissend moment (sport, fauna, mensen) een stuk moeilijker is maar voor het maken van foto's van landschappen en portretten van mensen die stilstaan, etc heb je er een stuk minder last van.
- geen (of heel beperkt) opties tot uitbreiding, deze camera's ontgroei je dus iets sneller als je op den duur toch toe bent aan betere lenzen e.d.
- meer ruis bij hoge ISO: Hoge ISO is vergelijkbaar met wat vroeger een 'lichtsterk filmpje' was (uitgedrukt in ASA waardes), hoe minder licht er is hoe hogere ISO je vaak zult gebruiken om toch een scherpe foto te maken. Nadeel hiervan is dat je bij hogere ISO wel meer ruis in de foto krijgt. Hier heb je bij een SLR minder last van. Echter omdat jij vooral bij daglicht zult fotograferen is dit niet zo heel relevant, en als je bij schemering of nacht wilt fotograferen kun je altijd nog een ministatiefje gebruiken of een natuurlijke vorm van statief, waardoor je het ISO probleem omzeilt.
- je kijkt niet door de lens maar op een LCD-schermpje, dit is toch een andere manier van fotograferen, geen enkel schermpje, hoeveel pixels en lcd-licht ook geeft zo'n mooi beeld als wanneer je gewoon door een lens zelf heen kijkt zoals bij een SLR-camera.

Kortom, lastig dus.. keuzes.. Al het beeld wat je overigens van mij gezien heb van in Noorwegen is geschoten met de 400D met daarop voornamelijk de standaard kit-lens die erbij zit in de goedkoopste versie (18-55 mm).

Eventueel kan ik nog wel een keer wat duidelijker toelichten hoe en wat.


Tot slot: met jouw ervaring maakt het eigenlijk niets uit welk type SLR je koopt (Canon, Nikon, Fuji, etc.), het enige wat je nog kunt overwegen wat in die prijsklasse wel echt uitmaakt is of je behoefte hebt aan een Image Stabilisator. Dit zorgt ervoor dat trillingen tijdens het fotograferen iets worden weggenomen. Bij Canon en volgens mij ook Nikon zit dit in de lenzen (dure lenzen hebben die optie, goedkopere niet), en bij bijv. Sony hebben ze het weer in de body gestopt. Tijdens fotografie bij genoeg daglicht heb je zulke snelle sluitertijden dat je een IS (image stabilizer) niet nodig hebt, tenzij je echt parkinson hebt, bij weinig licht en fotografie binnenshuis is het wel een uitkomst.



Ter inspiratie voor je trip nog een paar beelden met die camera genomen:














NB: @Aaarco: een 'vreselijk snelle camera' Lol. Snelheid is maar relatief. T.o.v. alle niet spiegelreflex camera's is de 400D inderdaad supersnel, maar dat is appels met peren vergelijken, gewoon andere techniek. Vergeleken met alle spiegelreflexcamera's is het een van de langzaamste, het is immers een instapmodel. Maar zolang je geen gevorderde fotograaf bent of heel veel sport e.d. fotografeert is de 'delay' op elke SLR absoluut geen probleem.


[Dit bericht is gewijzigd door Valorian op 08-05-2008 23:49]


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 08-05-2008 23:55 by M. Wijzig reactieProfiel van M.Quote dit bericht

Hey Vin, dank je voor je uitgebreide antwoord man het meeste wat ik lees is een bevestiging van wat ik al dacht. In die zin kom ik op deze manier dichter bij een aankoop .

De camera is natuurlijk niet alleen voor het Noorwegen-avontuur, ik ga er daarna mee door (als het "klikt"). Als het niet klikt kan ik, als ik het zo bekijk, de camera voor een mooi bedrag verpatsen via het web. Op marktplaats.nl wordt iig schandalig veel geld gevraagd voor 2ehands SLR's.

Ik heb idd niet zo'n zin om 200-300 euro uit te geven voor een compact camera die misschien wel relatief snel overbodig wordt. Zo'n goedkope SLR is in ieder geval nog uitbreidbaar en dus meer futureproof. En ik ben niet eens zo gek veel meer geld kwijt dan voor een compact camera (als ik hem tenminste bij de Media Markt hier haal, 479 knaken met optie op 60 euro terug als ik een formuliertje naar Canon opstuur).


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


Dit topic is 13 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen