|
Dit topic is 17 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 | ||||
Auteur: |
|
|
Ik vraag me eigenlijk af wat juist de "schelheid" van een kast in de hand werkt. Zou dat aan de materialen kunnen liggen? Bijvoorbeeld een houtsoort zoals (extreem uitgedrukt) kurk die meer kan absorberen, (hoge tonen) en bijgevolg meer "bassy" klinkt. Of zijn het andere factoren die een rol spelen. In ieder geval wordt vaak beweerd dat Marshall cabs nogal schel kunnen klinken ivm andere, zoals de onbetaalbare MB's. Ik heb er nie echt last van want ik heb een zeer goei equalizer. Maar toch. Weet iemand waaraan het ligt??? Snaack mss? "I think he looks like a bird who swallowed a plate, Mylord" |
|
In de eerste plaats bepalen je speakers natuurlijk voor het grootste deel het geluid dat uit een speakerkast komt! Maar uit info die ik tot nu toe heb kunnen vinden blijkt dat de constructie van een kast ook zeer veel uitmaakt, het is vooral zeer belangrijk dat de verbindingen degelijk zijn. Het materiaal maakt ook zeer veel uit, dat heeft idd met de absorbtie van bepaalde frequenties door het gebruikte materiaal te maken. Die absorbtie beïnvloed de karakteristiek van een speakerkast. Bijv zacht materiaal --> veel hoog weggefilterd. Bijna alle kasten van bekende fabrikanten worden van Plywood (=triplex meen ik) gemaakt. Ik denk dat MDF warmer klinkt.. Ik ben wel benieuwd naar een kast van massief eiken ofzo Ik heb een ontwerp van een audio-freak gezien die zijn boxen in zijn huis heeft ingebouwd! Dus letterlijk in de muren ingemetseld, om een zo strak mogelijk geluid te kunnen krijgen Tot slot bestaan er open en gesloten kasten. Gesloten kasten hebben meer bottom end 'punch' en open kasten klinken wat 'transparanter'. Bij speakerkasten voor gitaarversterkers maakt, i.t.t. bij audioboxen, de inhoud van de kast (in liters dus) nauwelijks iets uit. Een baspoort en dempingsmateriaal (zoals schapewol) wordt afgeraden omdat je daarmee je speakers kan verkloten (ik begrijp niet waarom maar het schijnt zo te zijn) [Dit bericht is gewijzigd door Snaack op 01-06-2002 4:23] |
|
quote: Lol, Bedankt voor de info "I think he looks like a bird who swallowed a plate, Mylord" |
|
Kan je op een gewone gitaar versterker ook een microfoon aansluiten en gaan grunten? Teloorgang! --> https://youtu.be/fDebPivKw00 |
|
quote: dat kan |
|
quote: Maar die hebben toch niet dezelfde plug of wel? Teloorgang! --> https://youtu.be/fDebPivKw00 |
|
quote: Mic's hebben meestal een DIN-plug (zo'n 5 polig stekkertje) Maar -- mic's hebben vaak ook een gewone jack die je op je gitaarversterker past. Zo niet kan je daar wel een verloopje voor krijgen denk ik. Maar het gaat niet echt lekker klinken, dat kan ik je wel vertellen.. In het oefenhok van mijn vorige band gebruikten we namelijk een afgedankte gitaaramp als zangversterker. |
|
quote: Ah..naja ik zoek gewoon een zeer simpel klein kastje, waar ik zelf speakers op aan kan sluiten, dus neit zo'n versterker en speaker in 1 ding, met een volumeknop en een ingang voor een microfoon...meer hoeft er niet op te zitten. Dus dat ik gewoon thuis kan oefenen terwijl ik hem heel zacht zet en ook gewoon mee kan nemen naar het oefenhok van ons "bandje" waar ik hem dan wat harder zet...hoeft niet echt veel watt te zijn, als ik maar boven het drumstel uit kan komen Wat kan ik dan het beste kopen? Want wij hebben nog genoeg speakers enzo dus dat is alleen maar meer geld betalen voor iets wat ik niet nodig heb, en ik heb ook geen zin om iedere keer zo'n hele kast mee te sjouwen naar dat oefen hok. Er hoeft dus echt niet meer op te zitten als een volumeknop, een ingang voor een mic en uitgang(en) voor speakers... tips please (ik heb namelijk echt geen verstand van dit soort spul...) (ow onze speakers hebben een impedantie van 8 ohm dus moet dat versterkertje of receiver of weet ik hoe zo'n ding heet dat ook zijn of niet?) Teloorgang! --> https://youtu.be/fDebPivKw00 |
|
Niemand? (subtiele kick ) Teloorgang! --> https://youtu.be/fDebPivKw00 |
|
Ik ben een aanhanger van de modeling-amps. Zelf speel ik een POD via een Marshall 8008 eindtrap (yep, dit is een goedkope transistor eindtrap die opzich vrij kut klinkt met "gewone" preamps maar ERG goed klinkt met Line 6 spul!) in 2 Marshall 4x12" cabs. Ik ga binnenkort ook eens de modeling-amps van Yamaha checken. Allan Holdsworth gebruikt ook een versterker uit deze series. Dus dan zal het wel goed spul zijn, ik weet alleen niet of ze ook geschikt zijn voor het "zwaardere" werk. Cheers, Tymon |
|
quote: Sja.. Jullie hebben dus al speakers?? En GEEN simpel mengpaneeltje Vaag hoor... In dit geval zou ik zeggen -- koop een simpel 2e hands 8 kanaals livemixertje en een eindversterker.. Heb je gelijk een goede basis voor een eigen PA Enne thuis grunt oefenen via een versterker Ik weet niet hoe hard jij grunt, maar als ik me best doe kom ik in de oefenruimte nog boven alles uit --> brulsmiley Dussuh puur overbodig om thuis, om te oefenen, je zang te gaan versterken. |
|
quote: Ik heb zelf heel ff over een 5150 van een kennis gespeeld toen mijn vorige bak naar de haaien was en ik vond em erg vet. Heeft natuurlijk een hoop te maken met hoe je de handel afstelt.. Nu heb ik een boogie 50/50 achter een marshall jmp1 hangen en dat st [Dit bericht is gewijzigd door Shredhead op 07-10-2002 0:30] |
|
Ik speel zelf op een klein Marshall versterkertje met een effectenbak (Behringer V-Amp 2). Dus ik zoek (voor wat meer watts) eigenlijk een versterker die gewoon flink kan blazen en niet echt veel effecten heeft want dat doet me V-Amp wel. Nog tips? |
|
quote: Triple-Dan heeft een hele vette Marhall JCM 800 te koop.. daniel@triple7.nl |
|
Iemand die ik ken gebruikt een 4 x 12 Marshall-kabinet (ik weet niet welke) waar ie de wielen onder vandaan heeft gehaald. Hij heeft een theorie dat als je erover speelt met wielen eronder, dat ie sneller stukgaat ('k zal em eens vragen hoe dat zit). Gevolg is dus wel dat je elke keer een breuk tilt aan dat kabinet van em... Touché, pussycat! |
|
quote: Dan ben ik zeer benieuwd naar die theorie. Ik weet wel dat je rug dan sneller stuk gaat.. |
|
Idd. Toch heeft die beste man een wereldgeluid. Hij gebruikt één of andere Marshall amp in rackvorm (die je in zo'n flightcase schroeft). Ongeloofijk wat ie daar uittrekt (staan ook nog eens in B gestemd ook ) Daarbij heeft ie voor de effecten nog zo'n koffer vol met dure shit. Touché, pussycat! |
|
Ik heb gister met een JEM555 over een JMP1 met een Marshall 2*50 Watt buizeneindtrap en een Marshall 1960a kast gespeeld.. En het viel me zwaar tegen Ik wil nu voor een Line6 Pod Pro gaan over een Mesa Boogie Simulclass 2:90, en zelf een speakerkast met 4 Celestion G12T-75's of G12H-120 bouwen.. Die JMP1 had imho niet genoeg gain, en ik speelde er toch met een JEM met Evolutions en met een actieve Jackson over |
|
quote: Ik heb ook zon'n beest. Een marshall JMP1 midi pre-amp en een mesa boogie 50/50 poweramp. Vriend van me heeft een Marshall 9100 poweramp, klinkt ook uiterst bruut |
|
quote: Lief snaackje, dan doe je toch iets niet goed als je uit die JMP1 geen vet geluid krijgt.. |
|
quote: Dat dacht ik dus ook! Maar er kwam echt geen vet geluid uit Misschien waren de buizen "op" ofzo.. |
|
quote: Zou kunnen ja. Wat beviel je niet dan aan het geluid? |
|
quote: Weinig gain, dus wel distortion maar niet het "over the top"-geluid dat ik zoek.. En het geluid was weinig gedefiniëerd, ook met de mid flink open.. Niet te vergeten -- de bas klonk gewoon "zompig" |
|
Zoals je het beschrijft: dit klinkt allemaal niet als een JMP1. Zoals je weet heb ik er zelf 1 en hij heeft echt allemaal wel wat ie niet heeft volgens jouw ervaring. Wellicht dat een boogie erachter het sleutelwoord is? |
Dit topic is 17 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 |
Index / Heavy Metal | Vorige pagina | Volgende pagina |