IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Opname technieken, microfoons e.d. [deel 4] Vorige pagina | Volgende pagina
Lampje
Usericon van Lampje
Posted 10-10-2009 11:51 by Lampje Profiel van Lampje

Dude... Als eerste weer de opmerking
"Smaken Verschillen" !
Als je er zelf tevreden mee bent, dan moet je dat niet veranderen. Nooit. Mixen is net als koken, je kan er wel beter in worden, maar :
"er is nog nooit een kok gevonden, die koken kan naar alle monden".

quote:
Op 8 oktober 2009 0:47 schreef jbassist het volgende:
Alleen maar cool om te horen hoor, is weer even een motivatie om weer wat meer te letten op mijn verdeling van compressie, de meer van dit soort dingetjes waar ik even opgewezen word, de beter.
Als je nog pointers heb mbt tot dit?


Ik heb vannacht er nog even over nagedacht, ik kon toch niet slapen. Misschien is parallelle compressie wel het antwoord. En dan doel ik niet zozeer op een clean/compressed signaal, maar meer op 2 compressors parallel geschakeld. Jij gebruikt Nuendo (toch?). Ik Cubase, en daarmee zal je dus een postfader-aux met moeten toewijzen om dit ITB voor elkaar te krijgen. Om te beginnen natuurlijk de sends van de tracks op Unit-gain (0dB dus). Maar naar smaak zou je natuurlijk ook het een en ander wat kunnen dippen om de verhouding toms/snare/kicks/oh/roommics wat anders te laten compressen door de 2e compressor.

Een heel andere mogelijkheid is om de sidechain te gaan gebruiken van de busscompressor. Misschien dat dat is wat de genoemde heren ook doen (?!?). Als je een lowcut in de sidechain zet, dan reageert de compressor niet zo hard op Bassheavy materiaal, en dan is de kans groot dat je compressor de klappen van de drums niet helemaal omtovert in iel getik.

quote:

Hoe vind je deze dan? haha, sowiso drums een beetje naar achter gedrukt.
http://dl.getdropbox.com/u/2158140/3.%20mother%27s%20womb2.wav


Hetzelfde verhaal. Ondanks dat het minder duidelijk hoorbaar is vanwege de overheersende gitaren, hoor je de compressor keihard werken. (De gitaren klinken wel weer erg lekker !)

quote:

Ik denk dat als ik wat meer op mijn Buss compressie let dat ik dan mijn drums wel iets minder compressed kan laten klinken.
Aan de ene kant denk ik ook wel dat deels een nadeel is van plug in compressie, like i said, opvallend is ook dat zowel een Tue als een Jacob alle Compressie met outboard doen haha


Side chaining is met plugins in heel veel DAWs sowieso erg lastig. Maar verder ben ik het er zeker wel mee eens dat een goed analoge compressor veel lekkerder klinkt dan een digitale compressor. Dat zou kunnen komen doordat een digitale compressor in principe veel accurater werkt. Een analoge compressor vervormt het geluid vrijwel in alle gevallen, en die kleuring is juist wat veel mensen graag horen. De SSL busscompressor is daar een heel goed voorbeeld van. Eigenlijk klinkt die verschikkelijk, maar het resultaat is uitermate bruikbaar.

quote:

Het viel me ook op dat ik met het zelfde soort en evenveel compressie in analoog minder overduidelijk compressed klonk als met plug ins.

Word investeren in een aantal Dbx160's, api 2500 en een SSL bus comp dus


Die SSL is nog wel redelijk goedkoop voor elkaar te krijgen (gewoon een goede clone kopen bedoel ik), maar die andere 2... Jacob heeft ook jarenlang een SSL clone gebruikt, en misschien doet hij dat nog steeds wel. Van Tue weet ik dat niet. Trouwens, van wat ik van beide producers ken, vind ik drums in de meeste mixen van Tue lekkerder klinken dan die van Jacob.

Nog even een toevoeging :
Ik luister je dingen nu op een computersetje, niet ideaal dus. Mail anders even een mp3 of een wav, dan kan ik het even beluisteren op mijn studioset. (die nog steeds niet klaar is.... aaaaarrrrgggghhh ).

[Dit bericht is gewijzigd door Lampje op 10-10-2009 12:13]


lampje


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 10-10-2009 12:39 by Snaack Profiel van Snaack

Hmmmz, ik gebruik in mijn mixen eigenlijk altijd vrij milde compressie op (bijv) de drums, meer voor wat "temmen" en shaping ofzo, en doe het "compleet naar God compressen" altijd parallel.

Ik gebruik parallelle compressie voor elke groep (kick, snare, toms, OH's, rooms) en stuur mijn complete drumbus ook naar een parallelle compressor.

Works for me, omdat je wel de natuurlijke dynamiek houdt, maar de "punch" van zwaar overcompressed signaal naar smaak kunt blenden.

Ik gebruik dan ook meestal overal parallelle compressie op, dus ook op bas, gitaar en zang. En als het nodig is ook een hele snelle sidechain op de bas, met kick als trigger.

En dan automatiseren als een mofo, hehehehe.

Nog meer die het zo doen? Zeker de moeite van het uitproberen waard!


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 10-10-2009 12:40 by Lampje Profiel van Lampje

Gisteren heb ik deze maar eens even afgemaakt.




Een gemodificeerde London City DEA100 mk IV. Toegevoegd:
-mastergain potmeter,
-inputselector switch ipv de 4 inputs met patchkabeltje :


En een schakelbare terugkoppelingweerstand (hiermee kan je de verhouding outputlevel/harmonische distortion regelen. Meer terugkoppeling = meer harmonische distortion = minder output. Helemaal super. Dit heeft naar mijn weten nog niemand toegepast op zijn versterker.)



Daarnaast heb ik van de eindtrap 2 buizen eruitgetrokken, zodat ik 50 ipv 100 watt vermogen heb. Met 50 watt terg ik de buren al, 100 watt is echt overkill. Misschien dat ik dat nog wel schakelbaar maak. Ik ga ook eens checken of ik de EL34 buizeneindtrap makkelijk om kan bouwen naar een 6L6 eindtrap zonder vervanging van de voedingtrafo. Dan zal de amp wat strakker in het laag gaan klinken. Maar ik heb ladingen andere apparatuur te bouwen die meer prioriteit heeft.


Ik moet er nog (zoals je ziet) een frontpanel voor laten maken. Maar dat is alleen maar een visueel iets, is dus niet echt belangrijk, hahaha.

[Dit bericht is gewijzigd door Lampje op 10-10-2009 13:02]


lampje


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 10-10-2009 12:51 by Lampje Profiel van Lampje

Hey Snaack !

Ik doe helemaal niets meer in de studio behalve bouwen, hahahaha. Maar het eind is in zicht (wat ik al een half jaar roep trouwens....)

Hier trouwens mijn GSSL busscompressor met crush 'n blend en "turbo mod". De meter zit in de meterbrug. Het frontpaneel voor deze moet ook nog besteld gaan worden. Heb ik ook gisteren maar eens even afgemaakt.





[Dit bericht is gewijzigd door Lampje op 10-10-2009 12:53]


lampje


AARSVIJAND
Usericon van AARSVIJAND
Posted 15-10-2009 10:12 by AARSVIJAND Profiel van AARSVIJANDhttp://www.scrotum.tk

Lampje = weer us goed bezig heuj


BIER,PILS,KOUWE KLETS,PROOST


jbassist
Say It With Jb.
Usericon van jbassist
Posted 15-10-2009 10:25 by jbassist Profiel van jbassist

Ziet er allemaal mega goed uit idd!
Sowiso die soundcity kast Heb er hier 1 staan met Sunn 12"rs er in, klinkt meeeega zwaar, perfect ding!

Wat voor soundje zit er in die London City? En zijn london city niet de oude of dezelfde printplaatjes die in cheapo Randalls zitten?
En andere trafo is altijd goed, ik ben er zeker van dat mijn soundcity l100 niet half zo goed had geklonken door die onverwoestbare Partridge trafo

Die SSL comp ziet er ook niets anders als tegek uit haha, meeeester, kan niet wachten tot ik geld heb voor een alan&smart C2.

Hoe zijn deze drums btw, minder compressie op dingen individueel, meer op de drumbuss met de opto comp op hardknee.
http://dl.getdropbox.com/u/2158140/Hunger%20-%20Apocalypse.wav
www.myspace.com/thehungernl

en @ snaack/lampje, ik ben al bezig met paralelle compressie alleen krijg er nog niet het geluid uit wat ik wil.
Overall compressie trek ik dan alsnog beter, maar blijf kutten
Met de Reacomp roommics crushen en dan een beetje clean signaal toe voegen trek ik dan weer wel heel goed!


"BONKE! next time you fuck in my bathroom, fucking throw the condoms into the toilet! not in or on top of the goddamn sink...."


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 15-10-2009 11:54 by Lampje Profiel van Lampje

Muis ! Thanks !

Hey JB,

ik check zo eventjes je mix. Maar je noemt een Alan Smart compressor. Dat is een mogelijkheid, maar die kost bijna net zo veel als een SSL. Ik zou toch echt gaan zoeken naar een goed gebouwde clone. Ik kan mijn ogen wel even openhouden voor je op het PP forum als je wilt. Ik heb trouwens gisteren de onderdelen besteld om een Vari-Mu masteringcompressor te kunnen bouwen. Schijnt op de drumbuss ook te gek te zijn. Maar eerst maar eens bouwen. Kost niet veel trouwens !

SSL : Een PP forumlid heeft deze te koop staan. Erg interessant ding ! Het is een combi van een API summing amp, G-SSL VCA compressor, en een Nite 3d "Air" EQ. En dan de keuze uit API of Neve audio-outputtrafo's.
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=180417411509&ssPageName=STRK:MEWAX:IT

Mijn London City in combinatie met die speakerkast klinkt redelijk goed. Ik ben nog niet helemaal tevreden, maar ik zoek het eerst even in de scheur die ik nu er aan heb hangen. Metal Zone. Werkt vaak erg goed, maar nu krijg ik een beetje overkill van die "matrixprintersound". Die HF korrel is ietsjes te aanwezig. Dus ik heb een Marshall Jackhammer gekocht, die verwacht ik dit weekend wel binnen te krijgen.

Maarre, Randall ? Print ?!? De LC heeft een turretboard, dat is dus geen printplaat maar P2P wiring. Het kan zijn dat je de nieuwe LC met de oude door elkaar haalt. Degene die ik hier heb is een DEA100 mk4, die is uit plusminus 1970. Dit is een lowbudget kloon van de Marshall Plexi. Dit is de amp waar Marshall groot mee geworden is. Het grappige is, is dat de plexi weer een kopie is van de Fender Bassman ! Maar goed, vrijwel alle originele plexi's zijn kapotgegaan, terwijl je de LC's nog wel tegen komt.
Sound City is heel andere koek. Die zijn door een heel andere firma gemaakt dan de LC's. Sound City's (of is het "Sound Cities" ?!? haha) zijn degelijke klonen van de Hi-Watt amp. De sound is dan ook erg aggressief vergeleken met het standaard wat zompige geluid van een LC. Mijn SC kast is een simpelweg een kast die nog ergens lag, zonder speakers. Ik heb van Muis (eeehh.. Aarsvijand) een paar 12"ers gekregen die ooit uit een Laney cab getrokken zijn. Die speakers klinken prima in combi met de LC. In combinatie met de Sound City amp van Muis klinken ze aardig "SCHEL!!!!".

Maarre, die trafo waar je het over hebt, is dat de outgangstrafo waar je op doelt ? Ik had het namelijk over de voedingstrafo mbt 6L6 buizen. Outputtrafo's maken inderdaad heel veel uit. Het kan het maken of breken.


lampje


Sjaakie
Droeftoeter
Usericon van Sjaakie
Posted 15-10-2009 19:16 by Sjaakie Profiel van Sjaakiehttp://www.context-band.nl

Vraagje,

Ik wil mn Ampeg achter mn ENGL hangen voor een zwaarder geluid, kan dit, en zo ja, hoe sluit ik dit aan?

Ik vraag het eerst even hier voordat ik 2 amps verkloot.



Lampje
Usericon van Lampje
Posted 15-10-2009 20:14 by Lampje Profiel van Lampje

Hey,
Engl top en ampeg cabinet ? Engl combo en ampeg stack ? Iets meer info graag !


lampje


Sjaakie
Droeftoeter
Usericon van Sjaakie
Posted 15-10-2009 20:26 by Sjaakie Profiel van Sjaakiehttp://www.context-band.nl

Sorry!

Engl powerball en ampeg b2r top op elkaar doorgelust met mn gitaar in de Engl.

Doyle van Misfits heeft ook een bas en gitaartop doorgelust, zo ben ik op het idee gekomen, vind zijn geluid op famous monsters echt werelds.

[Dit bericht is gewijzigd door Sjaakie op 15-10-2009 20:29]


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 15-10-2009 21:11 by Lampje Profiel van Lampje

Ik kan de achterkant niet echt goed zien op de site (of ik zoek verkeerd..).

Maar als er een Line Out op zit, dan kan je die gewoon aansluiten op de ampeg. Je zal gewoon even moeten proberen. Als het kut klinkt, dan probeer je gewoon even wat anders. Zo'n uitgang noemen ze ook nog wel eens "Pre-out", "Link", of van dat soort benamingen. Soms werkt een FX send ook, maar het klinkt niet altijd goed in deze toepassing.

Er is maar één ding dat je echt nooit moet doen, en dat is een kabel tussen "speaker watdanook" en "input" zetten.


lampje


Sjaakie
Droeftoeter
Usericon van Sjaakie
Posted 15-10-2009 21:52 by Sjaakie Profiel van Sjaakiehttp://www.context-band.nl

Ik heb send en returns achterop zitten, en bij mn engl is de send ook de preout, dat gedeelte is me wel redelijk duidelijk, maar moet er ook nog een return naar mn engl? En waar sluit ik mn speakerkasten op aan? Op de ENGL of op de ampeg? En kan dat geen kwaad voor de amp die dan geen speakers heeft?


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 15-10-2009 21:56 by Snaack Profiel van Snaack

quote:
Op 15 oktober 2009 21:52 schreef Sjaakie het volgende:
Ik heb send en returns achterop zitten, en bij mn engl is de send ook de preout, dat gedeelte is me wel redelijk duidelijk, maar moet er ook nog een return naar mn engl?


Nope.

quote:
En waar sluit ik mn speakerkasten op aan? Op de ENGL of op de ampeg?


Ehm. Beiden? Dat was je idee toch, de ene amp naar de andere doorlussen?

quote:
En kan dat geen kwaad voor de amp die dan geen speakers heeft?


Als je wilt dat je een amp naar God helpt, moet je hem zeker zonder load gebruiken.


Sjaakie
Droeftoeter
Usericon van Sjaakie
Posted 15-10-2009 22:01 by Sjaakie Profiel van Sjaakiehttp://www.context-band.nl

Daarom stel ik dus die vragen, om zo'n situatie te voorkomen

Maar dan is het nu duidelijk voor me, ENGl send naar Ampeg input, en allebei op een speakerkast aansluiten, dan zou het goed moeten komen.

Had alleen gehoopt dat er een mogelijkheid was dat allebei mn speakerkasten hetzelfde geluid gaven, maar dat is er dus niet.


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 15-10-2009 22:33 by Lampje Profiel van Lampje

Nee, dat gaat inderdaad niet.


lampje


Sjaakie
Droeftoeter
Usericon van Sjaakie
Posted 15-10-2009 22:37 by Sjaakie Profiel van Sjaakiehttp://www.context-band.nl

dit kan ik trouwens ook gewoon omdraaien toch tijdens het proberne? De Ampeg send naar de input van de ENGL sturen?

En maakt het trouwens nog uit dat de een een buizenbak is en de ander transistor, eventueel mn redeye tussen de send en de input hangen?


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 15-10-2009 22:58 by Lampje Profiel van Lampje

De redeye ertussen in snap ik niet zo, maar het kan wel. Ikzelf zou hem aansluiten tussen de gitaar en het eerste pedaal, maar goed..... Who am I..

En natuurlijk kan je de boel ook omdraaien, mits de ampeg een send heeft. Ik zou wel even de gain op 0 zetten voordat je stekkers eruit trekt, maar dat spreekt voor zich.


lampje


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 15-10-2009 23:02 by Snaack Profiel van Snaack

Hmmm.. Als je een line-in gebruikt op de "ontvangende" versterker, gaat dat signaal volgens mij niet meer door je preamp heen, maar rechtstreeks naar je poweramp.

(Preamp-out zou ik niet op de instrument-input zetten omdat dat een lijn-signaal is.)

M.a.w. ENGL-voortrap die over de zeik gaat naar de Ampeg sturen kan vet zijn, andersom krijg je een tamelijk clean signaal, hooguit met een klein "randje" van het buisje in de voortrap van de Ampeg (indien aanwezig..)

[Dit bericht is gewijzigd door Snaack op 15-10-2009 23:03]


FRNK
Thin out the numbers!
Usericon van FRNK
Posted 15-10-2009 23:02 by FRNK Profiel van FRNKhttp://myspace.com/frnk

ik zou de send van de een in de return van de ander drukken. Dan doe je dus de preamp van de een naar de poweramp van de ander. En andersom ja.

Als je de send van de engl in de input van de ampeg drukt, druk je dus het preamp(line-signaal) vd engl in de preamp van de ampeg (waar normaal slechts een bas in gedrukt wordt) en dat lijkt me niet best.

Verder mooi leesvoer hierboven van lampje! Dat terugkoppelingsding, gooi je daarme de eindbuizen ook meer over de nek, zeg maar? klinkt interessant

[edit]ah snaack was sneller hehe
hm de send vd ampeg naar de return vd engl is wellicht leuk als je nog een overdrivepedaaltje oid voor je ampeg zet. en dan samen met de engl (send naar return ampeg) blazen, kan mekaar leuk aanvullen

[/gitaartopic]

[Dit bericht is gewijzigd door FRNK op 15-10-2009 23:08]


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 15-10-2009 23:37 by Lampje Profiel van Lampje

quote:
Op 15 oktober 2009 23:02 schreef FRNK het volgende:


Verder mooi leesvoer hierboven van lampje! Dat terugkoppelingsding, gooi je daarme de eindbuizen ook meer over de nek, zeg maar? klinkt interessant




Eigenlijk wel, ja..... Maar de versterker gaat wel harder als je de normale terugkoppelingsweerstandwaarde gebruikt. Ik kwam een beetje op het idee toen ik de schema's in dook. Ik had het schema van de Marshall Plexi er maar eens bijgepakt, om te kijken wat de verschillen nou eigenlijk waren. één van de verschillen was dus de terugkoppelingsweerstand. De London City gebruikt een hogere waarde dan de Marshall (100k Ohm ipv 47k Ohm), resulterend in meer kabaal (omdat hij minder terugstuurt naar de stuurroosters van de eindtrapbuizen). Toen ben ik maar eens gaan experimenteren. In eerste instantie om de versterker niet zo hard te hoeven zetten, maar ik ontdekte dus dat hij met meer terugkoppeling ook meer even-harmonische distortion kreeg, wat mijn oortjes heerlijk vinden ! Nu heb ik dus een Lorlin draaischakelaar ertussen gezet met de weerstanden 10k tot 100k, in 7 stappen. Maar voordat iemand hier dit gaat uitvoeren op zijn versterker, mail me even, dan leg ik dat nog wel even uit. Als je het niet goed doet, dan heb je kans dat je de eindtrap opblaast (misschien wel met brand als gevolg....).

Zo'n terugkoppeling is al wel fijn om te hebben, maar zo'n mastervolume is de fijnste toevoeging. En supersimpel om er tussen te zetten. Dat ze dat niet standaard op die dingen hebben gezet is me dan ook totaal een raadsel......2 minuutjes extra werk.


lampje


Daops
Usericon van Daops
Posted 16-10-2009 11:28 by Daops Profiel van Daops

Vanaf morgen met m'n nieuwe systeem aan de gang. Eindelijk thuis ook Protools en Logic in combi met een Powermac G5


www.progpower.com "Ik woon zelf buitenaf maar van mensen uit plaatsen waar wel Moslims wonen proef je de angst. Sommigen durven geen karbonade of schnitzel op de BBQ te gooien uit angst voor ruzies."


spectre
Usericon van spectre
Posted 16-10-2009 11:46 by spectre Profiel van spectre

Logic heeft vette effecten aan boord, wat me enorm stoort is de GUI op veel vlakken.

Ik heb Record in bestelling staan voor maar 129,- omdat ik Reason al heb. Ben er erg benieuwd naar, 'automation met veel fx heaven'!


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Daops
Usericon van Daops
Posted 16-10-2009 13:12 by Daops Profiel van Daops

Mja, Logic is wat dat betreft compleet nieuw voor me, dus zal wennen zijn. Ook m'n eerste Mac trouwens, dus sowieso veel dingen uitvogelen.

Record ben ik ook wel benieuwd naar, je bevindingen zijn altijd welkom

[Dit bericht is gewijzigd door Daops op 16-10-2009 13:13]


www.progpower.com "Ik woon zelf buitenaf maar van mensen uit plaatsen waar wel Moslims wonen proef je de angst. Sommigen durven geen karbonade of schnitzel op de BBQ te gooien uit angst voor ruzies."


spectre
Usericon van spectre
Posted 16-10-2009 14:16 by spectre Profiel van spectre

De GUI van Reason is ook overgenomen voor Record (als je Reason hebt zit het geïntegreerd in Record) dus ik hoef me bijna niets nieuws aan te leren, buiten de nieuwe functies dan.

Ik ben benieuwd naar de mixer, voorheen gebruikte ik plugs binnen een daw voor de basic eq en comp dus dat moet nu binnen Record, hopelijk gaat dat soepel en klinkt het goed. De reviews zeggen van wel en ook mijn test met een Beta versie klonk wel tof, even afwachten dus.

Ik gebruik nog wel een aantal instrument plugs buiten Record met Rewire want bv. de drums Reason hebben wat nadelen.
Wat ik ook minder tof vind is dat alle opgenomen files in 1 Record-file zitten, dat was met Reason ook al zo maar met wave files vind ik het wat enger, je bestand zou maar corrupt worden oid


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


powertieke
Die by the Fjørd
Usericon van powertieke
Posted 16-10-2009 20:24 by powertieke Profiel van powertiekehttp://www.retribution.nl

quote:
Op 16 oktober 2009 11:28 schreef Daops het volgende:
Vanaf morgen met m'n nieuwe systeem aan de gang. Eindelijk thuis ook Protools en Logic in combi met een Powermac G5


Een G5? Tweedehands toch hoop ik?

Volgens mij doen namelijk niet alle toeters en bellen het op non-intel macs...

OSX wen je wel aan, zodra je maar door hebt dat ctrl+x en ctrl+z appeltje+x en appeltje+z worden, en je in plaats van de del toets meestal backspace moet gebruiken.

En voor de rest van de programma's die je veel gebruikt de toetsenbord shortcuts leren gebruiken. Scheelt een hele hoop tijd.


"I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by." -- Retribution ( http://www.retribution.nl/ http://www.facebook.com/retributionmetal ) -- The Assault ( http://www.facebook.com/ourotherrideisyourmomma )


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen