Sporty Voleg |
Dude Nukem v2.0 |
 |
 |
|
Posted 07-05-2004 14:39 by Sporty Voleg |
      |
|
quote: Nog gezellig?
de Volkskrant, Binnenland, 7 mei 2004
Interview
Ferry Haan Jan Meeus
Nederland is na de moord op Fortuyn harder geworden, constateerden zes buitenlanders. Klopt dat?
André Rouvoet, fractievoorzitter van de ChristenUnie: 'In de samenleving zie je een verharding en toenemende intolerantie. Ook in Den Haag nemen politici posities in die vroeger not done waren. De toon is veel scherper geworden. Je ziet een grote verschuiving van het idealiseren van de multiculturele samenleving, naar het bekritiseren ervan. Dat komt natuurlijk niet alleen door de revolutie van Fortuyn, maar ook door de dreiging van het extreem islamisme.'
Dieuwertje van de Kiosk op de Grote Markt in Groningen: 'De mensen zijn hier helemaal niet harder geworden. Het is actie-reactie: als je zelf vriendelijk en beleefd bent, krijg je zelden onvriendelijke reacties terug. Het heeft gewoon te maken met hoe je je opstelt. Maar ik moet verder, er staat een lange rij.'
Jan Blokker, columnist van de Volkskrant: 'Nederland is nooit een tolerant land geweest, dat is een mythe. Wij zijn een land van kooplui en handelaren. We waren aardig tegen Chinezen, joden en negers die aan de deur kwamen met hun waren als we een korting konden bedingen. Dat beeld werd versterkt door de gedoogterreur waardoor de dingen niet bij hun naam mochten worden genoemd. Door buitenlanders werd dat verward met tolerantie. Maar het was gewoon nep en dat wordt nu pijnlijk duidelijk.'
Bas van der Vlies, fractievoorzitter SGP: 'De openheid na Fortuyn is een belangrijk verschil, maar Nederland is niet harder geworden. Wel alerter. De waakzaamheid wordt vooral veroorzaakt door de gigantische calamiteiten in New York en Madrid. Ook de berichten dat in Nederland wordt geronseld voor de jihad en dat hier wordt opgeroepen tot haat jegens christenen, maken dat we duidelijker moeten aangeven waar onze grenzen liggen. We moeten scherper zijn over onze normen en waarden.'
Mieke, lezer van de Volkskrant:
'Als Nederlandse vrouw voel ik mij soms een tweederangsburger. Omdat moslims mij afkeurende blikken toewerpen als ik er 's zomers lekker luchtig bij loop, geen hoofddoek draag. Dagelijks voel ik de aanwezigheid van een dominante islam. De grote cultuurverschillen leiden tot veel onrust en niemand weet hoe het verder moet.'
Jan Blokker: 'Zo'n malloot als Geert Wilders (VVD) heeft altijd bestaan in Nederland. Zijn houding ten opzichte van buitenlanders is altijd de dominante geweest in Nederland. Alleen mag het sinds de opkomst van Pim Fortuyn gezegd worden.'
Salih, Nederlandse student van Turkse ouders: 'Nederland harder sinds Fortuyn? Nee, ik vind van niet. Worden allochtonen anders benaderd? Dat is een gek onderscheid. Je hebt goede mensen en je hebt slechte mensen. Dat is altijd zo geweest.'
Copyright: de Volkskrant
quote: Bitterheid bindt bij beeld Fortuyn
de Volkskrant, Binnenland, 7 mei 2004
Reportage
Van onze verslaggever Ron Meerhof
Waar zijn ze gebleven, de dertigduizend mensen die bij de eerste mars voor Pim Fortuyn waren? Waar zijn de allochtonen? En de liberale wasjassen?
'Rechts haat links!', roept een blond jongetje van een jaar of 10 terwijl hij aan het hoofd van de herdenkingsmars voor Pim Fortuyn de Van Aerssenlaan voor diergaarde Blijdorp in draait. Het lijkt de adequate verwoording van de gevoelens achter hem. Niemand kijkt ongemakkelijk, een boomlange man lacht vertederd.
Dit is de derde mars voor Pim Fortuyn binnen twee jaar. De eerste, de dag na zijn dood, was die waaraan zo'n dertigduizend mensen deelnamen. Daar liep toen van alles tussen: teleurgestelde liberalen in wasjassen uit Kralingen, veel Feyenoord-aanhangers, maar ook aardig wat allochtonen uit alle windstreken.
Bij de mars van vorig jaar was die laatste groep al afgevallen en waren de wasjassen sterk uitgedund. Dit jaar ontbreken ook de Feyenoord-kleuren. De recreatieve Pim-stemmers zijn teruggezakt in hun politieke desinteresse. Zij moeten degenen zijn die de politieke armen van de Pim-beweging – de LPF en Leefbaar Rotterdam – in recente peilingen hebben doen duikelen.
In de overgebleven harde kern is het rood, wit en zwart van de Feyenoord-aanhang vervangen door de vaderlandse driekleur, meestal gedragen door kortgeschoren gabbers in bomber jacks.
Michiel Smit van NieuwRechts doet hier goede zaken; afgaande op de samenstelling van de stoet is de brede volksbeweging van weleer bezig smaller, nationalistischer en rechtser te worden.
En te oordelen naar de teksten op spandoeken: onverminderd bitter, misschien wel bozer dan voorheen. 'Pim gedood door de haat van rood', luidt er een, en: 'Je mag in Nederland zeggen wat je wil, maar het kost je wel een Fortuyn.'
De huidige harde kern is in ieder geval niet minder fanatiek dan voorheen. Even na vieren zetten honderdvijftig man, zeker vijftig meer dan vorig jaar, zich bij het Oceanium van diergaarde Blijdorp in beweging voor de mars van een halfuur naar het Palazzo di Pietro aan het G.W. Burgerplein, en vandaar weer een halfuur naar het beeld van Fortuyn bij het Schielandshuis in het centrum van de stad.
Er sluiten zich gaandeweg veel minder mensen bij de mars aan dan vorig jaar. Om zes minuten over zes houden ruim vijfhonderd belangstellenden twee minuten stilte bij het beeld van Fortuyn.
Dan verwoordt LPF-Kamerlid Joost Eerdmans de frustratie die deze mensen lijkt te binden. Er is veel te weinig veranderd, zegt hij. De politici luisteren nog steeds niet naar de burgers, ze hebben zich weer teruggetrokken in hun achterkamertjes.
Eerdmans krijgt een ovationeel applaus van een overwegend boos kijkend gehoor.
Gelukkig zijn er toch nog vrolijkenoten. Een van de organisatoren klimt op een podium. 'Ik wil een stukje voordragen dat ik zelf heb opgeschreven. Ahum: zal ik je met een zomerdag vergelijken? Veel zachter en veel zonniger ben jij. . .'
Misschien kijkt Pim Fortuyn er vertederd op neer.
Copyright: de Volkskrant
Touché, pussycat!
 |