| Natural Disaster |
| The Dude |
 |
 |
|
Posted 27-09-2026 8:59 by Natural Disaster |
        |
|
https://jandijkgraaf.substack.com/p/briefje-van-jan-aan-de-ai-critici
quote: Beste angsthazen,
Ik heb me gisteren op de veranda eens rustig verdiept in de vermeende gevaren van AI.
Het was namelijk precies 43 jaar geleden dat de wereld van de ondergang werd gered.
Dat kwam door een menselijke ‘fout’.
Op 26 september 1983, tijdens het hoogtepunt van de Koude Oorlog, meldde een computer dat er Amerikaanse raketten onderweg waren naar de Sovjet-Unie. Luitenant-kolonel Stanislav Petrov vertrouwde het zaakje niet en besloot zijn meerderen ‘een storing’ te melden in plaats van ‘een aanval’. Daardoor bleef een reactie van de Sovjet-Unie op een Amerikaanse ‘aanval’ uit. En dus de Derde Wereldoorlog.
Petrovs gevoel klopte.
Het was vals alarm.
Als legers het nemen van cruciale beslissingen als het drukken op de ‘rode knop’ overlaten aan AI, loopt zoiets anders af.
Want algoritmes twijfelen niet.
En hebben geen kinderen.
‘De knop’ is slechts één van de doemscenario’s die over AI geschetst worden.
‘Het virus’ is een ander.
Het coronavirus kostte wereldwijd miljoenen levens. Met behulp van AI kan zelfs een eenzame kneus op een zolderkamertje in Schubbekutteveen een biologisch wapen maken waar ze in Chinese laboratoria jaloers op zouden zijn. Daar helpt geen mondkapje of avondklok tegen.
Scenario drie: ‘Schone oorlog’.
Er bestaat serieuze angst dat een AI zelfstandig computersystemen dusdanig kan kraken dat een heel continent wordt platgelegd. Geen stroom, geen gas en geen schoon water. Meer is niet nodig. Na drie dagen begint het plunderen, na drie weken het sterven. Zonder dat er één kogel hoeft te worden afgevuurd.
Optie vier: ‘De domme koe’.
Misschien wel het engste scenario dat rondgaat is dat AI precies doet wat je vraagt. Stel dat je een superintelligente machine de opdracht geeft om de stikstofcrisis op te lossen en je bouwt géén voorbehouden in. Los het op, whatever it takes. Dan rekent-ie voor je uit dat uiteindelijk de mens de hoofdschuldige is. Daar hoeft geen duizenddingendoekje als Johan Remkes meer bij te worden gehaald.
Ten slotte: ‘De zwerm’.
Favoriet wapen in de oorlog tussen de grote schurkenstaat Rusland en de kleinere schurkenstaat Oekraïne: drones. Stel je een zwerm voor van een miljoen drones ter grootte van een wesp, die met behulp van AI zelf een doelwit kiest op basis van gezichtsherkenning. Relatief goedkoop, niet te stoppen en uiterst effectief.
Zal het echt zo’n vaart lopen?
Dat heb ik aan ChatGPT gevraagd.
Die verzekerde me dat het allemaal reuze meevalt.
Vast.
Voorlopig hebben we er meer last van dat Ernst Albrecht half januari 1958 bij zijn echtgenote Heidi niet voor het zingen de kerk uitging.
Want daardoor zitten wij nu met hun dochter Ursula opgescheept.
Groet,
JanD
Voor de cadeautjes, donaties en/of linkjes in het briefje volg bovenstaande link.
Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit. | Póg Mo Thóin"
 |