quote:
Op 6 februari 2025 9:38 schreef powertieke het volgende:
Ik zie in de huidige populaire chatbots geen echte meerwaarde. Het stript alle context van het antwoord dus kun je niet anders dan hopen dat het klopt. In dat opzicht is het slechter dan de ouderwetse zoekmachines (die op hun beurt door de gigantische hoeveelheid gegenereerde meuk sinds de opkomst van de populaire chatbots steeds minder bruikbaar worden).
Cool dat je zonder programmeerkennis iets draaiende kan krijgen, maar als het niet meer werkt krijgt het (en jij) het ook niet meer aan de gang omdat jullie allebei niks geleerd hebben over waar je mee bezig bent…
Gebruik van dergelijke 'chatbots' voor maatschappelijke vragen etc. heeft nog geen echte meerwaarde. De moeite die het kost om tot de kern te komen, of de bronnen te achterhalen; beter zoek je het dan gewoon zelf uit of vraag je iemand die wel weet waar het over gaat.
Voor programmeren is het feitelijk hetzelfde, waarbij code wel directer te valideren is dan meer maatschappelijke/taalkundige vragen. Dat laatste moet dan wel gebeuren.
Bedoel, ik en iedereen gebruiken Stack Overflow oid om code te zien die efficiënt iets voor elkaar kan krijgen. Moet ik alsnog aan de slag om het werkbaar en begrijpelijk te maken, en verder zoeken of er niet toch een betere oplossing is. Maar het helpt wel.
Die chatbots kunnen die rol van Stack Overflow ook vervullen. En daar zie ik voor *kleine stukjes* code wel een meerwaarde. Kernpunt is wel, zoals je zegt, dat je uiteindelijk begrijpt waar je mee bezig bent. Niet alleen voor als het stuk gaat, maar ook (misschien wel juist) als het blijft werken (als in niet crashen).
Kwestie blijft testen, valideren, evalueren, adhv sterke criteria. En dat is een stuk saaier dan gewoon een draaiend dingetje te maken waar getallen uit komen