IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 18 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
Auteur:
Topic : Mogen zij met hun tongen afbijtend zeven maal, zeventig maal door een brandend braambos moeten kruipen! (Christendom topic) Vorige pagina | Volgende pagina
Slegthyd
Usericon van Slegthyd
Posted 29-09-2021 9:01 by Slegthyd Wijzig reactieProfiel van SlegthydQuote dit bericht



Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 29-09-2021 9:25 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 29 september 2021 8:38 schreef BillekeAlwerti het volgende:
Mijn ervaring is dat ook, met een sidenote.
Misschien heb jij christenblindheid, maar veel christenen die "goed werk" verrichten (en dan heb ik het niet eens over zendelingswerk en bijbels droppen in een of andere shithole, want dat is niet helpen) komen vaak over op mij alsof ze het met tegenzin doen, niet gemeend. Alsof het moet, anders zijn het geen goede christenen.

Ken er ook menig die er misbruik van maken, dan kunnen ze christen zijn in bloed en nieren (leuke uitspraak van bijbelse origine trouwens) maar er uiteindelijk vooral zelf beter van worden, dat zijn dezelfde soort christenen die bijvoorbeeld even snel bidden om vergeven te worden in plaats van zonde actief te vermijden, en dan heb ik het niet over af en toe je tampeloeris aanraken ofzo maar grotere zonden.

Ook hierbij: dat is mijn kleine beeldje van deze community, echter heb ik religie al sinds mijn geboorte meegemaakt in verschillende settings. (Katholiek, protestant, pinkstergemeente, jehova's & islam. Verder kamp, zondagsschool, 2x katholieke school & streng religieus pleeggezin.)
Ik heb eigenlijk totaal geen enkele christelijke 'background', geen kerkdiensten, geen zondagschool niets. Ik weet niet zo goed wat 'christenblindheid' is, maar ik durf wel te stellen dat de christenen die ik ken, echt met volle passie anderen helpen. Je neemt niet met tegenzin zomaar 2 Syrische tienerbroers op in je eigen gezin met eigen tienerkids in een niet supergroot huis, je geeft niet zomaar je koopwoning weg aan vluchtelingen, je werkt niet zomaar in e.o.a. kutdorp in Afrika waar je 24/7 mensen opereert, amputeert, keizersnede's geeft etc etc. Dat zijn allemaal mensen die ik persoonlijk ken, en de passie en de liefde voor hun medemensen straalt van ze af. Dat is mijn kleine beeldje van 'de' community. Natuurlijk zie ik ook zaken waar ik me aan erger, zoals in iedere 'community', maar ik ben er van overtuigd dat al deze mensen echt enorm veel goed doen, vanuit hun hart. Blijkbaar hebben wij dus helel verschillende soorten mensen gezien


When your people matter, menstrual health matters


BillekeAlwerti
watch?v=dQw4w9WgXcQ
Usericon van BillekeAlwerti
Posted 29-09-2021 9:43 by BillekeAlwerti Wijzig reactieProfiel van BillekeAlwertiQuote dit bericht

quote:
Op 29 september 2021 9:25 schreef Fusion het volgende:
Ik heb eigenlijk totaal geen enkele christelijke 'background', geen kerkdiensten, geen zondagschool niets. Ik weet niet zo goed wat 'christenblindheid' is, maar ik durf wel te stellen dat de christenen die ik ken, echt met volle passie anderen helpen. Je neemt niet met tegenzin zomaar 2 Syrische tienerbroers op in je eigen gezin met eigen tienerkids in een niet supergroot huis, je geeft niet zomaar je koopwoning weg aan vluchtelingen, je werkt niet zomaar in e.o.a. kutdorp in Afrika waar je 24/7 mensen opereert, amputeert, keizersnede's geeft etc etc. Dat zijn allemaal mensen die ik persoonlijk ken, en de passie en de liefde voor hun medemensen straalt van ze af. Dat is mijn kleine beeldje van 'de' community. Natuurlijk zie ik ook zaken waar ik me aan erger, zoals in iedere 'community', maar ik ben er van overtuigd dat al deze mensen echt enorm veel goed doen, vanuit hun hart. Blijkbaar hebben wij dus helel verschillende soorten mensen gezien


Apart hoe dat voor iedereen anders is idd. In je background heb je geen kerkdiensten e.d. gehad, maar hoe is dat nu? Ben je actief in een gemeente of ben je meer een privé christen?


Slegthyd
Usericon van Slegthyd
Posted 29-09-2021 10:08 by Slegthyd Wijzig reactieProfiel van SlegthydQuote dit bericht

Waar ben je in Thailand eigenlijk tegenaan gelopen, Fusion?


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 29-09-2021 10:32 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 29 september 2021 9:43 schreef BillekeAlwerti het volgende:
Apart hoe dat voor iedereen anders is idd. In je background heb je geen kerkdiensten e.d. gehad, maar hoe is dat nu? Ben je actief in een gemeente of ben je meer een privé christen?
Ik ben niet echt christen, ik

a) gebruik de christelijke taal en traditie om mijn gedachten over het liefde, moraal en het leven te verwoorden

b) zie God persoonlijk meer als label voor het mysterie van het ontstaan en bestaan van iets, voor het feit dat liefde en goed doen aanvoelen als liefde en goed doen en voor schepselen heel belangrijk zijn

c) kan weinig met het godsbeeld dat de meeste christenen hebben, en heb veel moeite met heel veel donctrines

d) ga desonanks straks toch weer naar de kerkdiensten. Het scheelt wel dat het een liberale en moderne kerkgemeente is vol hoogopgeleide expats, maar toch


When your people matter, menstrual health matters


Slegthyd
Usericon van Slegthyd
Posted 29-09-2021 10:55 by Slegthyd Wijzig reactieProfiel van SlegthydQuote dit bericht

Gebruik je de kerk dan niet gewoon om te netwerken? Beetje zoals Oscar Schindler dat ook deed in de film.


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 30-09-2021 17:21 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

Mensen hebben nood aan het gevoel van verbondenheid, dat is deel van de intrensieke motivatietheorie / zelfbeschikkingstheorie.

Het wordt wel problematisch als de verbondenheid autonomie in de weg staat, zoals bij sektes, gezinnen met authoriteitsfiguren die een mentale/emotionele problematiek hebben, etc. Ook als de leden met wie je je verbonden voelt, niet toestaan dat je een bepaalde mate van autonomie hebt waarin je afwijkt van hun normen, dan heb je een innerlijke struggle die er toe leidt dat je ofwel buiten de groep valt of stap, of dat je je nood aan autonomie opgeeft, negeert, etc.

dat laatste kenmerkt zich door heel veel rationaliseren, principieel gedrag, dogmatisch denken, ontkenning van noden, verlangens, ...

[Dit bericht is gewijzigd door Hypnos op 30-09-2021 17:22]


signature


Natural Disaster
The Dude
Usericon van Natural Disaster
Posted 03-10-2021 10:08 by Natural Disaster Wijzig reactieProfiel van Natural DisasterQuote dit berichthttp://www.nu.nl



Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit."


ProgTon777
Usericon van ProgTon777
Posted 04-10-2021 8:04 by ProgTon777 Wijzig reactieProfiel van ProgTon777Quote dit bericht

quote:
Op 3 oktober 2021 10:08 schreef Natural Disaster het volgende:
https://www.nu.nl/buitenland/6160322/minimaal-2900-misbruikplegers-binnen-franse-katholieke-kerk-sinds-1950.html




Walgelijk


ProgTon777
Usericon van ProgTon777
Posted 04-10-2021 8:07 by ProgTon777 Wijzig reactieProfiel van ProgTon777Quote dit bericht

quote:
Op 30 september 2021 17:21 schreef Hypnos het volgende:
Mensen hebben nood aan het gevoel van verbondenheid, dat is deel van de intrensieke motivatietheorie / zelfbeschikkingstheorie.

Het wordt wel problematisch als de verbondenheid autonomie in de weg staat, zoals bij sektes, gezinnen met authoriteitsfiguren die een mentale/emotionele problematiek hebben, etc. Ook als de leden met wie je je verbonden voelt, niet toestaan dat je een bepaalde mate van autonomie hebt waarin je afwijkt van hun normen, dan heb je een innerlijke struggle die er toe leidt dat je ofwel buiten de groep valt of stap, of dat je je nood aan autonomie opgeeft, negeert, etc.

dat laatste kenmerkt zich door heel veel rationaliseren, principieel gedrag, dogmatisch denken, ontkenning van noden, verlangens, ...


Ik kan niet helemaal volgen wat je bedoelt. Jij bedoelt denk ik dat een mens autonoom is, zonder mogelijke Schepper of iets in die richting.

[Dit bericht is gewijzigd door ProgTon777 op 04-10-2021 8:08]


Slegthyd
Usericon van Slegthyd
Posted 04-10-2021 9:39 by Slegthyd Wijzig reactieProfiel van SlegthydQuote dit bericht

quote:
Op 4 oktober 2021 8:04 schreef ProgTon777 het volgende:
Walgelijk
Heb je het gevoel dat je zulke dingen altijd actief moet veroordelen?


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 04-10-2021 10:15 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

quote:
Op 4 oktober 2021 8:07 schreef ProgTon777 het volgende:
Ik kan niet helemaal volgen wat je bedoelt. Jij bedoelt denk ik dat een mens autonoom is, zonder mogelijke Schepper of iets in die richting.


waarom moet daar een link zijn? Kan een kind niet autonoom worden omdat het een Schepper heeft?


signature


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 04-10-2021 11:07 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

Ik denk niet dat God last zou hebben van het lege nest syndroom, er komen constant mensen bij. Dus waarom zou het een slechte zaak zijn om op een bepaald moment je eigen God te zijn als volwassen mens?


signature


spectre
Usericon van spectre
Posted 04-10-2021 13:42 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht



Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


ProgTon777
Usericon van ProgTon777
Posted 05-10-2021 8:17 by ProgTon777 Wijzig reactieProfiel van ProgTon777Quote dit bericht





[Dit bericht is gewijzigd door ProgTon777 op 05-10-2021 8:17]


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 05-10-2021 9:51 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

Is dat een ja?

[Dit bericht is gewijzigd door Hypnos op 05-10-2021 9:52]


signature


ProgTon777
Usericon van ProgTon777
Posted 05-10-2021 9:57 by ProgTon777 Wijzig reactieProfiel van ProgTon777Quote dit bericht

quote:
Op 5 oktober 2021 9:51 schreef Hypnos het volgende:
Is dat een ja?


Nee God is niet dood


PandroidJack
The Paranoid Android
Usericon van PandroidJack
Posted 05-10-2021 10:47 by PandroidJack Wijzig reactieProfiel van PandroidJackQuote dit bericht

Als god een minder fraaie dag zou hebben...



The man who comforts himself not with what he achieves, but with what he dreams of achieving.


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 05-10-2021 11:03 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

quote:
Op 5 oktober 2021 9:57 schreef ProgTon777 het volgende:
Nee God is niet dood



dat was mijn vraag niet


maar beweer je dat iemand niet autonoom kan worden omdat hij /zij een Schepper heeft?


signature


ProgTon777
Usericon van ProgTon777
Posted 05-10-2021 11:12 by ProgTon777 Wijzig reactieProfiel van ProgTon777Quote dit bericht

quote:
Op 5 oktober 2021 11:03 schreef Hypnos het volgende:
dat was mijn vraag niet


maar beweer je dat iemand niet autonoom kan worden omdat hij /zij een Schepper heeft?


Ik kan het niet los van elkaar zien omdat God ons een vrije wil heeft geschonken.
Dus of je bent jezelf ter wet of je leeft in navolging van de wet. In het geval van een christen is dat Jezus

Ik zie het dus als een keuze


[Dit bericht is gewijzigd door ProgTon777 op 05-10-2021 11:13]


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 05-10-2021 11:27 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

Maar jezelf ter wet zijn is ook prima, want God heeft ons een vrije wil gegeven.
En als de Jezus in jezelf dusdanig sterk is dat je Jezus in feite niet nodig hebt, dan ben je nog beter af dan iemand die in Jezus' voetsporen moet blijven leven omdat diens zelfliefde/innerlijk kompas/geweten/ziel/intuïtie te beperkt is om op autonome wijze door het leven te gaan?


signature


ProgTon777
Usericon van ProgTon777
Posted 08-10-2021 9:43 by ProgTon777 Wijzig reactieProfiel van ProgTon777Quote dit bericht

quote:
Op 5 oktober 2021 11:27 schreef Hypnos het volgende:
Maar jezelf ter wet zijn is ook prima, want God heeft ons een vrije wil gegeven.
En als de Jezus in jezelf dusdanig sterk is dat je Jezus in feite niet nodig hebt, dan ben je nog beter af dan iemand die in Jezus' voetsporen moet blijven leven omdat diens zelfliefde/innerlijk kompas/geweten/ziel/intuïtie te beperkt is om op autonome wijze door het leven te gaan?



Ja maar dat is het hem nou juist wat mij betreft, we hebben Jezus juist nodig, daarom is Hij gestorven voor onze zonden, omdat de mens zichzelf niet kan redden. Ik kan dat niet los van elkaar trekken.
Vanuit jou standpunt kan ik het wel snappen en dat dien ik ook te respecteren...
Het is en blijft een keuze, kies je ervoor om in jezelf te geloven of in God, en er zijn nog allerlei andere opties maar dat is een ander topic.

Toch nog even een wedervraag, zie jij het geloven in een God als een tekortkoming van de mens?

[Dit bericht is gewijzigd door ProgTon777 op 08-10-2021 9:47]


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 08-10-2021 9:59 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 5 oktober 2021 10:47 schreef PandroidJack het volgende:
Als god een minder fraaie dag zou hebben...


"Look at their little loincloths going" LOL


When your people matter, menstrual health matters


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 08-10-2021 15:27 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

quote:
Op 8 oktober 2021 9:43 schreef ProgTon777 het volgende:
Ja maar dat is het hem nou juist wat mij betreft, we hebben Jezus juist nodig, daarom is Hij gestorven voor onze zonden, omdat de mens zichzelf niet kan redden. Ik kan dat niet los van elkaar trekken.
Vanuit jou standpunt kan ik het wel snappen en dat dien ik ook te respecteren...
Het is en blijft een keuze, kies je ervoor om in jezelf te geloven of in God, en er zijn nog allerlei andere opties maar dat is een ander topic.

Toch nog even een wedervraag, zie jij het geloven in een God als een tekortkoming van de mens?




Er zijn ouders die hun kinderen opvoeden met het idee dat ze nooit zelfstandig door het leven zullen kunnen gaan. Guess what. Dat komt meestal uit.
De enige manier dat die kinderen wel zelfstandig door het leven leren gaan, op latere leeftijd, is als ze hun ouders niet langer als een soort van Goden leren aanzien maar als mensen met issues.

Geloven in God is voor mij niet één iets. Het gaat om de motivatie, het nut, de zin, de reden van het geloof. En natuurlijk ook de overtuigingen waarin men gelooft.
Als ik zelf dat ik God ben en ik geloof in mezelf, dan geloof ik ook in God. Dat zie ik niet als een tekortkoming.

Een tekortkoming is ook behoorlijk negatief geladen. Ik zie het als een copingskill. Op zich is een coping skill goed, want het helpt de persoon in kwestie "overleven". Maar zoals je weet bestaan er ook negatieve copingskills.
De meeste gelovige mensen die ik ken hebben zeker een kwalitatieve meerwaarde kunnen geven aan hun leven door te geloven (in wat dan ook), maar botsten uiteindelijk tegen de begrenzingen van hun geloof. Ik heb het al laten vallen in een vorige post wat daar de gevolgen van zijn. Negeren van eigen behoeften en verlangens, die behoeften en verlangens als "fout, moreel verwerpelijk, etc" beginnen aanzien, veel schuld en schaamtegevoelens ... etcetera.
Bij het Katholieke, Christelijke, ... geloof zie je dat vaak in de opsplitsing lichaam en geest, waar de geest/ziel goed is en het lichaam slecht. Dualiteit. terwijl dat helemaal niet zo is. Iemand die zichzelf echt graag ziet en niet gelooft, is helemaal geen hedonist. Maar de copingskill geloof pompt er maar al te graag in dat het lichaam een bron kan zijn van zonde.
Het is imo maw een veel te strenge regulator.

Vergelijk het met iemand die alcoholverslaafd was.

Geloof zal vertellen dat alle drank moet vermeden worden. Nooit meer drinken. Drank is den Duvel.

is dat slecht? neen. een tekortkoming? Wel ... in mijn ogen wel.

Want echt genezen zijn betekent dat je geen angst meer hebt. Dat je zelf kiest of je drinkt of niet. Dat je een bier kunt nemen, eentje, en dan stoppen.

Ik heb het hier over de zelfbeschikking, de vrije wil. Niet over principes van drankgebruik btw.


signature


ProgTon777
Usericon van ProgTon777
Posted 08-10-2021 16:12 by ProgTon777 Wijzig reactieProfiel van ProgTon777Quote dit bericht

quote:
Op 8 oktober 2021 15:27 schreef Hypnos het volgende:
Er zijn ouders die hun kinderen opvoeden met het idee dat ze nooit zelfstandig door het leven zullen kunnen gaan. Guess what. Dat komt meestal uit.
De enige manier dat die kinderen wel zelfstandig door het leven leren gaan, op latere leeftijd, is als ze hun ouders niet langer als een soort van Goden leren aanzien maar als mensen met issues.

Geloven in God is voor mij niet één iets. Het gaat om de motivatie, het nut, de zin, de reden van het geloof. En natuurlijk ook de overtuigingen waarin men gelooft.
Als ik zelf dat ik God ben en ik geloof in mezelf, dan geloof ik ook in God. Dat zie ik niet als een tekortkoming.

Een tekortkoming is ook behoorlijk negatief geladen. Ik zie het als een copingskill. Op zich is een coping skill goed, want het helpt de persoon in kwestie "overleven". Maar zoals je weet bestaan er ook negatieve copingskills.
De meeste gelovige mensen die ik ken hebben zeker een kwalitatieve meerwaarde kunnen geven aan hun leven door te geloven (in wat dan ook), maar botsten uiteindelijk tegen de begrenzingen van hun geloof. Ik heb het al laten vallen in een vorige post wat daar de gevolgen van zijn. Negeren van eigen behoeften en verlangens, die behoeften en verlangens als "fout, moreel verwerpelijk, etc" beginnen aanzien, veel schuld en schaamtegevoelens ... etcetera.
Bij het Katholieke, Christelijke, ... geloof zie je dat vaak in de opsplitsing lichaam en geest, waar de geest/ziel goed is en het lichaam slecht. Dualiteit. terwijl dat helemaal niet zo is. Iemand die zichzelf echt graag ziet en niet gelooft, is helemaal geen hedonist. Maar de copingskill geloof pompt er maar al te graag in dat het lichaam een bron kan zijn van zonde.
Het is imo maw een veel te strenge regulator.

Vergelijk het met iemand die alcoholverslaafd was.

Geloof zal vertellen dat alle drank moet vermeden worden. Nooit meer drinken. Drank is den Duvel.

is dat slecht? neen. een tekortkoming? Wel ... in mijn ogen wel.

Want echt genezen zijn betekent dat je geen angst meer hebt. Dat je zelf kiest of je drinkt of niet. Dat je een bier kunt nemen, eentje, en dan stoppen.

Ik heb het hier over de zelfbeschikking, de vrije wil. Niet over principes van drankgebruik btw.


Ik ga later nog even inhoudelijk reageren, maar wil wel mijn waardering uitspreken voor je eerlijke verhaal etc..
Zorgt in ieder geval ook voor een goede dialoog


Dit topic is 18 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen