| Negatieveling |
| See You Next Tuesday! |
 |
 |
|
Posted 02-10-2026 19:52 by Negatieveling |
      |
|
quote: Op 2 oktober 2026 1:09 schreef Freduk het volgende:
Ik ben wel een beetje een 'dood geld' man eerlijkgezegd, beleggen moet je toch een beetje kunnen was mijn gedachte, en investeren in Brand New Day sprak me helemaal niet aan, ook omdat het door Schimmeldwerg wordt aangeprezen, maar vooral omdat ik de scrupules met Dexia destijds nog goed voor de geest heb.
Het laatste wat je wilt is gegijzeld worden door je eigen spaargeld en ik vertrouw bedrijven als Brand New Day gewoon niet. Misschien mijn verlies.
Dus ik heb het meeste in Duitse deposito's zitten. Alsnog minder dan 4% rente, maar in tegenstelling tot NL spaarrekeningen lijkt het op zijn minst ergens op.
Met een klein gedeelte gok ik op de beurs, ik vind het leuk. Ik heb zo mijn eigen gedachten bij bepaalde aandelen en ik kijk wat naar grafiekjes alsof ik er iets aan heb, het lukt me wel dat mezelf wijs te maken en dan is het entertainend. Ik trek in theorie ongeveer 8% uit de beurs, maar zolang ik steeds maar niks cash is ook dat fictief; een neergang op de beurs kan zomaar komen en dan is het WEG GELD.
Nou ja, ik heb zelf ook flink wat dood geld op de bank staan hoor, vooral ook omdat het handig is als je een auto wilt kopen en gewoon à la minute wilt kunnen handelen en niet eerst belegd kapitaal liquide moet maken (al is dat tegenwoordig al een stuk makkelijker dan het was).
Daarnaast beleg ik ook een significante bedrag. Daarmee 'verdien' ik netto dankzij de fictieve 6% rendement ruimschoots meer per ingelegde euro dan per euro die ik gewoon op de rekening heb staan (met uitzondering van heel slechte jaren zoals tijdens de bankencrisis, en dan moet je met tegenbewijs komen om voor minder dan die 6% aangeslagen te worden). 'Verdienen' tussen aanhalingstekens, want ik incasseer het niet, ik laat het lekker staan waar het staat. In die zin is het ook wel dood geld, want ik doe er zelf niets mee; ik handel niet actief maar koop maandelijks gewoon meer in van hetzelfde. Dit alles indachtig het devies van een zeer bemiddeld man die mij ooit beleggingsadvies heeft gegeven: 'de beste belegger is een dode belegger'.
“Nickelback not only created a groundbreaking piece of buttrock, but they’ve also revolutionized our understanding of the universe."
 |