IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Nieuws, actualiteit en media Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 11 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Auteur:
Topic : Wolf rukt op richting Nederland Volgende pagina
attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 16-06-2003 11:48 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

Gekopieerd uit het Brabants nieuwsblad:Maandag 16 juni 2003 - ASSEN -

Nederland moet zich voorbereiden op de komst van de wolf. De roofdieren zijn al gesignaleerd in de buurt van de Duitse steden Hamburg en Bremen en ze verplaatsen zich langzaam richting ons land.
Wolven horen vanouds thuis in Nederland, maar lieten zich jarenlang niet zien. Vooral vanwege bedreiging door jagers verschansten ze zich in Oost-Europa, maar tegenwoordig verspreiden ze zich weer in westelijke richting. De grens tussen Polen en Duitsland zijn ze al jaren geleden gepasseerd en nu ze zich bij Hamburg en Bremen hebben laten zien, ligt de weg naar Nederland open.
Volgens zoogdierenkenner Ruud Lardinois van de Stichting Kritisch Bosbeheeer in Dieren kan de wolf binnen afzienbare tijd Nederland bereiken: "Hoe lang het precies gaat duren is moeilijk te zeggen. Dat hangt vooral af van de mens. Als die niet al te grote barrières opwerpt, kan het in een jaar of twintig zover zijn. Als alles meezit, kan het ook veel eerder zijn."
Ook Ruud Kreetz, woordvoerder van Natuurmonumenten in Noord-Nederland, sluit de komst van de wolf niet uit. Hij wijst op de trek van andere succesvolle rovers in westelijke richting: "Denk maar aan de visarend en de zeearend. De kraanvogel is geen rover, maar past eigenlijk ook in dat verhaal."
Lardinois heeft eenzelfde opvatting: "De omstandigheden voor grotere roofdieren zijn verbeterd. Kijk maar naar de vale gieren die bij De Wijk zijn neergestreken. Ook die maakten gebruik van de mogelijkheden die natuur en mens boden. Als wij als mensen niet te moeilijk doen, komen er meer grotere roofdieren deze kant op. De wilde kat, de lynx, de veelvraat en mogelijk ook de monniksgier."
De komst van zulke rovers is een verrijking voor de Nederlandse natuur: "Ze horen erbij. Je ziet in Duitsland nu al. Herten passen hun gedrag aan sinds de lynx en de wolf in hun leefgebied zijn verschenen. Ze liggen niet meer met z'n zestigen bij een voerbak op eten te wachten, maar verspreiden zich over de bossen. Dat is goed voor het bos en de planten en dieren die daar leven."
De grootste bedreiging voor de opmars van de wolf vormt de mens: "Over de wolf doen vreemde verhalen de ronde. Maar dat zijn Middeleeuwse sprookjes. De wolf is ongevaarlijk voor de mens." Lardinois pleit daarom voor een campagne om de weerstand tegen de wolf weg te nemen: "Dat is in Duitsland ook gedaan en het werkt. De wolf is daar nu redelijk geaccepteerd."


Op zich wel gaaf, maar ik vrees voor al die fanta-en horrorverhalen als een wolf zo stom os zich in Nederland even te laten zien.De klopjachten zullen weer massaal worden uitgevoerd vrees ik. De gemiddelde Nederlander slaat al op tilt als een meesje een vogelpoep in de tuin laat vallen, laat staan als een Wolf door de schutting naar binnen staat te loeren. Neen, er zal pas ruimte voor de Wolf in Nederland zijn als of de bevolkingsdichtheid drastisch daalt of er een zware mentaliteitsverandering komt. En ik vrees dat geen van beide snel zal plaatsvinden. jammer want het zou ongelooflijk stoer zijn om eens wilde Wolven op de Veluwe te zien bijvoorbeeld.

[Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 11-03-2015 17:04]


campske666
Usericon van campske666
Posted 16-06-2003 11:50 by campske666 Wijzig reactieProfiel van campske666Quote dit bericht

Wolven zijn prachtige beesten.
Laat ze maar komen, en de eerste boer die ze iets misdoet


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 16-06-2003 11:51 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Gaaf!

Die beesten horen hier thuis, maar ik verwacht niet dat ze hier zich echt zullen vestigen aangezien de natuurgebieden te klein zijn voor een groep wolven om te leven, waardoor ze veel met de mens in aanraking zullen komen en dus afgeschoten zullen worden.


MetalgirlOphelia
Botmongool
Usericon van MetalgirlOphelia
Posted 16-06-2003 11:51 by MetalgirlOphelia Wijzig reactieProfiel van MetalgirlOpheliaQuote dit bericht

Als de wolf terug zou komen in het Nederlandse natuurbeeld, zou dat prachtig zijn. Maar ik denk ook dat wat jij zegt waar is... Mensen zijn te bang voor fabeltjes om dit dier te accepteren..


Kankerlul


Iskariot
Vulgaris Magistralis
Usericon van Iskariot
Posted 16-06-2003 11:53 by Iskariot Wijzig reactieProfiel van IskariotQuote dit bericht

Voor die daling van de bevolkingsdichtheid kan de wolf toch mooi voor zorgen

Maar ik vind het mooi dat die weer terug komt, het is gewoon een dier dat hier thuis hoort. Wolven zijn meestal banger voor jouw dan jij voor hen (het zijn erg schichtige beesten, tenzij ze geen vrete hebben).


metal blade
Usericon van metal blade
Posted 16-06-2003 11:57 by metal blade Wijzig reactieProfiel van metal bladeQuote dit bericht

WOW bruut!
Ik denk dat ze zich gewoon bij de Duits-Nederlands grens zullen vestigen.


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 16-06-2003 11:57 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 16 juni 2003 11:51 schreef Jenje het volgende:
Gaaf!

Die beesten horen hier thuis, maar ik verwacht niet dat ze hier zich echt zullen vestigen aangezien de natuurgebieden te klein zijn voor een groep wolven om te leven, waardoor ze veel met de mens in aanraking zullen komen en dus afgeschoten zullen worden.


ja, dat is dus die mentaliteit. ten eerst moet het opp. natuur in nederland drastisch omhoog vinsd ik. die ecologische hoofdstructuur moet er zo snel mogelijk komen en dan dus echte natuur, niet wat plantsoentjes. zo zouden wat grotere roof- en hoefdieren relatief ongestoord door heel Nederland kunnen reizen.
en ten tweede moet de mens maar eesn beseffen dat hij/zij niet altijd en overal de dienst uitmaakt. maar voordat dat het geval is ben ik al laang dood en begraven.


campske666
Usericon van campske666
Posted 16-06-2003 11:59 by campske666 Wijzig reactieProfiel van campske666Quote dit bericht

volgende week ?


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 16-06-2003 12:00 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Die beesten hebben een leefgebied wat soms tientallen vierkante kilometers beslaat, en dat heb je nog niet in Nederland, in ieder geval niet zonder dat er wegen of sportvelden of boerderijen in liggen, en dan krijg je weer dat de wolven vee gaan zien als prooi, ergo : boer boosj, boes skiet, wolfje dood.
En dan krijg je de stoere rednecks die graag willen patsen dat ze een wolf hebben geschoten (dat is onder de amoebes stoer blijkbaar).


metal blade
Usericon van metal blade
Posted 16-06-2003 12:01 by metal blade Wijzig reactieProfiel van metal bladeQuote dit bericht

haha lol..

*heel ZM zit bij de Nederlandse grens, en verwelkomt de wolf*

[Dit bericht is gewijzigd door metal blade op 16-06-2003 12:02]


bazzio
opa lives!
Usericon van bazzio
Posted 16-06-2003 12:05 by bazzio Wijzig reactieProfiel van bazzioQuote dit bericht

Tss, je zou maar schaap zijn.


Bazzio Attacks!!!


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 16-06-2003 12:06 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 16 juni 2003 12:00 schreef Jenje het volgende:
Die beesten hebben een leefgebied wat soms tientallen vierkante kilometers beslaat, en dat heb je nog niet in Nederland, in ieder geval niet zonder dat er wegen of sportvelden of boerderijen in liggen, en dan krijg je weer dat de wolven vee gaan zien als prooi, ergo : boer boosj, boes skiet, wolfje dood.
En dan krijg je de stoere rednecks die graag willen patsen dat ze een wolf hebben geschoten (dat is onder de amoebes stoer blijkbaar).


ja. dat klopt. echter, ik weet niet hoe het staat met de wetgeving. sommige dieren zijn nu eenmaal beschermd en het zou me niks verbazen als blijkt dat wolven beschermd zijn in ons land en dus niet dood geschoten mogen worden. en het "boerenprobleem" zou op te vangen zijn door vergoedingen uit te keren indien blijkt als een wolf wat schapen heeft gepakt.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 16-06-2003 12:07 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Maar .. tussen 'mogen' en 'doen' zit een flink gat.

Ze moeten je dan op heterdaad betrappen en wat krijg je dan ? Een geldboete van 3 of 4 honderd euro. POE HEE


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 16-06-2003 12:09 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 16 juni 2003 12:07 schreef Jenje het volgende:
Maar .. tussen 'mogen' en 'doen' zit een flink gat.

Ze moeten je dan op heterdaad betrappen en wat krijg je dan ? Een geldboete van 3 of 4 honderd euro. POE HEE


ja, helaas wel ja. Neen, ik vrees dat Nederland nog niet klaar is voor grote dieren.


Macabre
Usericon van Macabre
Posted 16-06-2003 12:09 by Macabre Wijzig reactieProfiel van MacabreQuote dit bericht

5 jaar geleden hadden enkele lieden van Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten en de Provinciale Landschappen een plan uitgewerkt om de wolf te herintroduceren. Het plan is nooit uitgewerkt omdat het aandeel natuur in Nederland te klein is. De reden dat de wolf nu wel zou kunnen komen (ik ga er voorlopig niet van uit) is dat men nu hard bezig is om de ecologische hoofdstructuur door te trekken. Men wilde al een vrije doorgang van Duitsland, via de Hoge Veluwe naar de Flevopolder maken voor herten en wilde zwijnen net zoals dat nu het geval is in het natuurgebied de Meinweg in Limburg.

Ik geloof er zelf niet zo heel veel van dat de wolf op eigen gelegenheid naar de Hoge Veluwe komt. Het gebied is te klein om een roedel wolven te huisvesten en de toeristendruk is simpelweg te hoog. En daar komt nog bij dat die fijne boeren nu al lopen te kankeren op de vos (dat die zogenaamd de weidevogels afslacht en dat soort onzin) als er ook maar 1 wolf wordt gesignaleerd staan alle boeren en jagers 666 kleuren bagger te schijten van angst en zullen elk middel aanwenden om ze maar af te mogen schieten. Desnoods geven ze het excuus "wolvenlintworm".


If you want a picture of the future, imagine a boot stamping on the human face...forever!


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 16-06-2003 12:10 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 16 juni 2003 12:09 schreef attila_de_hun het volgende:
ja, helaas wel ja. Neen, ik vrees dat Nederland nog niet klaar is voor grote dieren.
De mens is er niet klaar voor


bazzio
opa lives!
Usericon van bazzio
Posted 16-06-2003 12:11 by bazzio Wijzig reactieProfiel van bazzioQuote dit bericht

quote:
Op 16 juni 2003 12:09 schreef attila_de_hun het volgende:
ja, helaas wel ja. Neen, ik vrees dat Nederland nog niet klaar is voor grote dieren.


Nederland is tegenwoordig te dichtbevolkt voor zulke dieren helaas. Dit gaat dusch niet werken.


Bazzio Attacks!!!


metal blade
Usericon van metal blade
Posted 16-06-2003 12:12 by metal blade Wijzig reactieProfiel van metal bladeQuote dit bericht

quote:
Op 16 juni 2003 12:11 schreef bazzio het volgende:
Nederland is tegenwoordig te dichtbevolkt voor zulke dieren helaas. Dit gaat dusch niet werken.


geen wolf?


Macabre
Usericon van Macabre
Posted 16-06-2003 12:14 by Macabre Wijzig reactieProfiel van MacabreQuote dit bericht

quote:
Op 16 juni 2003 12:12 schreef metal blade het volgende:
geen wolf?


Tja, misschien dat ze af en toe in de Meinweg of in de Achterhoek komen maar zullen weer snel vertrekken.

[Dit bericht is gewijzigd door Macabre op 16-06-2003 12:14]


If you want a picture of the future, imagine a boot stamping on the human face...forever!


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 16-06-2003 12:16 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 16 juni 2003 12:11 schreef bazzio het volgende:
Nederland is tegenwoordig te dichtbevolkt voor zulke dieren helaas. Dit gaat dusch niet werken.


ja, maar toch, met een mentaliteitsverandering zouden we al een heel eind komen. De wolven zouden toch niet in heel nederland komen.In de randstad zullen ze noiit komen denk ik.
µMaar stel nu dat echt effectieve maatregelen zouden worden genomen om al die hekken en rasters op de Veluwe aan te leggen, Illegale vakantiehuizen slopen, vergoedingen aan de boeren daargeven en naar stimuleren dat ze de veluwe gaan verlaten, en een goede cooridor naar andere natuurgebieden zouden aanleggen , dan zouden we al een heel eind komen. Maar al die patsers die een villa op de veluwe willen bouwen zien dat dus niet zitten. neen, het is vooral de mentaliteit die zulke natuurontwikkeling in de weg staat.


Iskariot
Vulgaris Magistralis
Usericon van Iskariot
Posted 16-06-2003 12:16 by Iskariot Wijzig reactieProfiel van IskariotQuote dit bericht

Dan halen we gewoon Nederland naar de wolf toe, Leve Groot-Nederland!!!


NolthuarII
Tijd maak je!
Usericon van NolthuarII
Posted 16-06-2003 12:20 by NolthuarII Wijzig reactieProfiel van NolthuarIIQuote dit bericht

quote:
Op 16 juni 2003 12:09 schreef Macabre het volgende:
De reden dat de wolf nu wel zou kunnen komen (ik ga er voorlopig niet van uit) is dat men nu hard bezig is om de ecologische hoofdstructuur door te trekken.


Dat gaat dus niet door met het huidige kabinet. Tenminste dat had toch ook met die structuur plannen van Pronk te makken? Die zijn iniedergeval geschrapt.

Wolven..!! Goed nieuws


Jebes
Usericon van Jebes
Posted 16-06-2003 12:20 by Jebes Wijzig reactieProfiel van JebesQuote dit berichthttp://jebes.hyves.nl/#

Wolven zijn cool


Hobsbawm: 'However strong and sincere the belief that magic would turn machine-gun bullets aside, it worked too rarely to make much difference' - http://www.myspace.com/ambulantrocks -


windkracht10
Iced Nerd
Usericon van windkracht10
Posted 16-06-2003 12:21 by windkracht10 Wijzig reactieProfiel van windkracht10Quote dit bericht

Jeetje,... m'n kippen!


mvg wk10


arrebar
On the turning away
Usericon van arrebar
Posted 16-06-2003 12:22 by arrebar (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van arrebarQuote dit berichthttp://www.asbestmetal.nl

goed nieuws aangezien wolven true en evil zijn.
maar ook voor den natuur is het goed dat we zo wat evenwicht krijgen, hoeven die verdomde jagers niet meer te jagen


"Een vrouw als jou, heb ik nooit gekend. Sterker nog, ik zou niet weten wie je bent" Herman Finkers


Macabre
Usericon van Macabre
Posted 16-06-2003 12:22 by Macabre Wijzig reactieProfiel van MacabreQuote dit bericht

[quote]Op 16 juni 2003 12:16 schreef attila_de_hun het volgende:
* tekst * quote]

Helaas voor de wolf heeft het nog steeds een slechte naam (onterecht zoals meesten zullen weten) en een mentaliteitsverandering zit er gewoon niet in bij ons stugge hollanders.


If you want a picture of the future, imagine a boot stamping on the human face...forever!


Dit topic is 11 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Index / Nieuws, actualiteit en media Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen