IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 13 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Auteur:
Topic : Tips voor beginnende gitaristen Vorige pagina
Ishtar
Out of the maze with clearsight
Usericon van Ishtar
Posted 18-10-2004 18:39 by Ishtar Wijzig reactieProfiel van IshtarQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/Deathspell_alfa

quote:
Op 18 oktober 2004 17:41 schreef Samoht Slegov het volgende:
Maar hoe speel je zo'n pentathonoshe ladder zeg maar over de hele hals, zodat je echt een solo hebt in plaats van dat je binnen dit schema blijft:

----------5------------8---
----------5------------8---
----------5-------7--------
----------5-------7--------
----------5-------7--------
----------5------------8---


Door op te schrijven welke noten je speelt en te kijken waar diezelfde noten zitten in bijvoorbeeld de I, III, V, VII, X en XII positie. Bovenstaand schema gaat uit van de vijfde positie, is dus de pentatonische ladder in A groot. Tonen zijn dus: a, c, d, e, g, a, etc.


~ By the fallen one I shall arise ~


Ishtar
Out of the maze with clearsight
Usericon van Ishtar
Posted 18-10-2004 18:41 by Ishtar Wijzig reactieProfiel van IshtarQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/Deathspell_alfa

quote:
Op 18 oktober 2004 17:47 schreef Gieteraar het volgende:
oei heb nu tog wel behooorlijk veel eelt op mn linkervingers
houden jullie ook niet zo verschrikkelijk veel van die vinger/plectrum oefeningen


Mijn ervaring is dat eelt sneller gaat groeien naarmate je langer speelt. Als mijn eelt er tegenwoordig een beetje afvalt ofzo, dan zit het er na twee weken weer op. Ik heb bijna nooit meer last van mijn vingers. Ik heb wel veel last van afbrekende en slijtende nagels ondanks het polijsten. Die plak ik dan ook vaak af met plakband als ik ga spelen. Maarja, als je plectrum gebruikt heb je hier natuurlijk geen last van.


~ By the fallen one I shall arise ~


Samoht Slegov
Usericon van Samoht Slegov
Posted 18-10-2004 18:48 by Samoht Slegov Wijzig reactieProfiel van Samoht SlegovQuote dit bericht

quote:
Op 18 oktober 2004 18:39 schreef Ishtar het volgende:
Door op te schrijven welke noten je speelt en te kijken waar diezelfde noten zitten in bijvoorbeeld de I, III, V, VII, X en XII positie. Bovenstaand schema gaat uit van de vijfde positie, is dus de pentatonische ladder in A groot. Tonen zijn dus: a, c, d, e, g, a, etc.

En die noten mag je dus altijd en overal op het fretboard spelen? Je mag dus van A naar g en van e naar A bijvoorbeeld?

[Dit bericht is gewijzigd door Samoht Slegov op 18-10-2004 18:49]


Ishtar
Out of the maze with clearsight
Usericon van Ishtar
Posted 18-10-2004 18:55 by Ishtar Wijzig reactieProfiel van IshtarQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/Deathspell_alfa

quote:
Op 18 oktober 2004 18:48 schreef Samoht Slegov het volgende:
En die noten mag je dus altijd en overal op het fretboard spelen? Je mag dus van a naar g en van e naar a bijvoorbeeld?


Ja zeker!! Als je eenmaal weet waar die tonen zitten op je hals dan ben je ten eerste al een heel eind, en ten tweede kun je dan beginnen met improviseren. Probeer bijvoorbeeld maar eens twee van die tonen tegelijk te spelen en kijk wat voor effect het geeft. Een andere tip om te beginnen met improviseren is jezelf te beperken door bijvoorbeeld met 3 of 4 tonen te gaan varieren. Als je daarop uitgekeken bent neem je er een bij etc. Dat doe je ook in een andere positie, en als je twee posities eenmaal kent, ga je ze combineren.
Verder is het van belang dat je let op frasering, dus niet achter elkaar zoveel mogelijk noten spelen, maar jezelf afvragen wanneer een het goed moment is om een riffje of melodietje te spelen en wanneer je even niks doet; timing dus.


~ By the fallen one I shall arise ~


Azagthoth
One RG2550EX in the pocket!
Usericon van Azagthoth
Posted 18-10-2004 19:00 by Azagthoth Wijzig reactieProfiel van AzagthothQuote dit berichthttp://www.playsomeguitar.com

Tip: elke dag oefenen met bier op gaat minder snel dan nuchter oefenen....




Samoht Slegov
Usericon van Samoht Slegov
Posted 18-10-2004 19:03 by Samoht Slegov Wijzig reactieProfiel van Samoht SlegovQuote dit bericht

quote:
Op 18 oktober 2004 18:55 schreef Ishtar het volgende:
Ja zeker!! Als je eenmaal weet waar die tonen zitten op je hals dan ben je ten eerste al een heel eind, en ten tweede kun je dan beginnen met improviseren. Probeer bijvoorbeeld maar eens twee van die tonen tegelijk te spelen en kijk wat voor effect het geeft. Een andere tip om te beginnen met improviseren is jezelf te beperken door bijvoorbeeld met 3 of 4 tonen te gaan varieren. Als je daarop uitgekeken bent neem je er een bij etc. Dat doe je ook in een andere positie, en als je twee posities eenmaal kent, ga je ze combineren.
Verder is het van belang dat je let op frasering, dus niet achter elkaar zoveel mogelijk noten spelen, maar jezelf afvragen wanneer een het goed moment is om een riffje of melodietje te spelen en wanneer je even niks doet; timing dus.

Heel erg bedankt man. Ik ga denk ik ff een fretboard natekenen en dan de noten omcirkelen (ken de noten op het fretboard nog niet uit mn hoofd)

Mischien eerdaags ook een keer les nemen


Ishtar
Out of the maze with clearsight
Usericon van Ishtar
Posted 18-10-2004 19:06 by Ishtar Wijzig reactieProfiel van IshtarQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/Deathspell_alfa

Wat ik nog vergeten was te zeggen is dat je die noten naar believen mag spelen, zolang je maar in A groot zit. In andere woorden: die noten van die ladder waar we het over hebben kun je allemaal spelen met het A majeurakkoord. Stel je speelt dus in G groot, dan moet de hele boel een hele toon omlaag.

Verder is het ook leuk om de 'blue note' te spelen. Als je deze noot erbij speelt, dan heb je een bluesladder ipv een pentatonische ladder. In het voorbeeld van A gr is de blue note de dis en de ais.
In tabulatuur krijg je dan:

----------5------------8---
----------5------------8---
----------5-------7----8---
----------5-------7--------
----------5---6---7--------
----------5------------8---


~ By the fallen one I shall arise ~


Ishtar
Out of the maze with clearsight
Usericon van Ishtar
Posted 18-10-2004 19:08 by Ishtar Wijzig reactieProfiel van IshtarQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/Deathspell_alfa

quote:
Op 18 oktober 2004 19:03 schreef Samoht Slegov het volgende:
Heel erg bedankt man. Ik ga denk ik ff een fretboard natekenen en dan de noten omcirkelen (ken de noten op het fretboard nog niet uit mn hoofd)

Mischien eerdaags ook een keer les nemen


Zou ik zeker doen als je er serieus iets mee wil. Ik ken trouwens de noten van de hals ook niet helemaal hoor, alleen de eerste vijf posities kan ik zo zien, de rest moet ik even bij nadenken. Maar als je het kunt is het wel een pré. Graag gedaan en veel succes.


~ By the fallen one I shall arise ~


Azagthoth
One RG2550EX in the pocket!
Usericon van Azagthoth
Posted 18-10-2004 19:14 by Azagthoth Wijzig reactieProfiel van AzagthothQuote dit berichthttp://www.playsomeguitar.com

edit: oops

[Dit bericht is gewijzigd door Azagthoth op 18-10-2004 19:15]



Samoht Slegov
Usericon van Samoht Slegov
Posted 18-10-2004 19:14 by Samoht Slegov Wijzig reactieProfiel van Samoht SlegovQuote dit bericht

quote:
Op 18 oktober 2004 19:06 schreef Ishtar het volgende:
Wat ik nog vergeten was te zeggen is dat je die noten naar believen mag spelen, zolang je maar in A groot zit. In andere woorden: die noten van die ladder waar we het over hebben kun je allemaal spelen met het A majeurakkoord. Stel je speelt dus in G groot, dan moet de hele boel een hele toon omlaag.

Verder is het ook leuk om de 'blue note' te spelen. Als je deze noot erbij speelt, dan heb je een bluesladder ipv een pentatonische ladder. In het voorbeeld van A gr is de blue note de dis en de ais.
In tabulatuur krijg je dan:

----------5------------8---
----------5------------8---
----------5-------7----8---
----------5-------7--------
----------5---6---7--------
----------5------------8---

Dus als bijvoorbeeld de ritme gitaar een A akkoord speelt mag je alles uit deze toonladder spelen. Maar als de ritme gitaar een E speelt mag je alleen tonen uit de E toonladder spelen?


Ishtar
Out of the maze with clearsight
Usericon van Ishtar
Posted 18-10-2004 19:18 by Ishtar Wijzig reactieProfiel van IshtarQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/Deathspell_alfa

quote:
Op 18 oktober 2004 19:14 schreef Samoht Slegov het volgende:
Dus als bijvoorbeeld de ritme gitaar een A akkoord speelt mag je alles uit deze toonladder spelen. Maar als de ritme gitaar een E speelt mag je alleen tonen uit de E toonladder spelen?


Ja, eenvoudig gezegd wel. Maar vergeet niet dat je veel soorten ladders hebt. Als het A klein, overmatig of verminderd akkoord gespeeld wordt is het weer een heel ander verhaal bijvoorbeeld.


~ By the fallen one I shall arise ~


Samoht Slegov
Usericon van Samoht Slegov
Posted 18-10-2004 19:18 by Samoht Slegov Wijzig reactieProfiel van Samoht SlegovQuote dit bericht


----------5---6------------
--------------6--------8---
----------5-------7----8---
----------5-------7----8---
----------5---6--------8---
--------------6--------8---

Iemand heeft me ook deze toonladder geleerd.
Klopt deze?


Samoht Slegov
Usericon van Samoht Slegov
Posted 18-10-2004 19:19 by Samoht Slegov Wijzig reactieProfiel van Samoht SlegovQuote dit bericht

quote:
Op 18 oktober 2004 19:18 schreef Ishtar het volgende:
Ja, eenvoudig gezegd wel. Maar vergeet niet dat je veel soorten ladders hebt. Als het A klein, overmatig of verminderd akkoord gespeeld wordt is het weer een heel ander verhaal bijvoorbeeld.
Ok duidelijk, ik ga op les
Maar toch bedankt

[Dit bericht is gewijzigd door Samoht Slegov op 18-10-2004 19:19]


Ishtar
Out of the maze with clearsight
Usericon van Ishtar
Posted 18-10-2004 19:27 by Ishtar Wijzig reactieProfiel van IshtarQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/Deathspell_alfa

quote:
Op 18 oktober 2004 19:18 schreef Samoht Slegov het volgende:
----------5---6------------
--------------6--------8---
----------5-------7----8---
----------5-------7----8---
----------5---6--------8---
--------------6--------8---

Iemand heeft me ook deze toonladder geleerd.
Klopt deze?


Zo te zien moet het de toonladder van Bes groot voorstellen alleen er zit een foutje in want er wordt ergens een E gespeeld ipv een es. Ik zou deze vergeten haha!

[Dit bericht is gewijzigd door Ishtar op 18-10-2004 19:27]


~ By the fallen one I shall arise ~


Samoht Slegov
Usericon van Samoht Slegov
Posted 18-10-2004 19:33 by Samoht Slegov Wijzig reactieProfiel van Samoht SlegovQuote dit bericht

quote:
Op 18 oktober 2004 19:27 schreef Ishtar het volgende:
Zo te zien moet het de toonladder van Bes groot voorstellen alleen er zit een foutje in want er wordt ergens een E gespeeld ipv een es. Ik zou deze vergeten haha!

Hehe, ok


Malekith
Usericon van Malekith
Posted 18-10-2004 21:27 by Malekith Wijzig reactieProfiel van MalekithQuote dit bericht

quote:
Op 18 oktober 2004 11:54 schreef Azagthoth het volgende:
Over wel akoord heb je het precies?

En de tip is uiteraard oefenen...

Zorg ervoor dat je je spieren een beetje ontspant, en begin rustig. Pak het akoord 100x vast, doe dit langzaam; als het op een gegeven moment erg gemakkelijk gaat kan je het akoord sneller proberen te pakken.
Ik heb het over verschillende akkoorden, en voornamelijk de snelheid waarmee ik m'n vingers kan verplaatsen. Meestal wanneer ik akkoorden speel die meer vingers vereisen dan powerchords (wat dat ook mag zijn in het Nederlands..), dan kost het me moeite, en vooral wanneer ik dan moet overschakelen naar 'n ander akkoord.

Oefenen doe ik vrij vaak hoor, daar zit het probleem niet. Zoals Ishtar zei, het ligt aan de houding van m'n hand... daar ga ik nu aan werken.

Dank!


"Obras son amores y no buenas razones"


Ishtar
Out of the maze with clearsight
Usericon van Ishtar
Posted 18-10-2004 22:29 by Ishtar Wijzig reactieProfiel van IshtarQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/Deathspell_alfa

quote:
Op 18 oktober 2004 21:27 schreef Malekith het volgende:

Oefenen doe ik vrij vaak hoor, daar zit het probleem niet. Zoals Ishtar zei, het ligt aan de houding van m'n hand... daar ga ik nu aan werken.

Dank!


graag gedaan..


~ By the fallen one I shall arise ~


valfar
Usericon van valfar
Posted 18-10-2004 22:36 by valfar Wijzig reactieProfiel van valfarQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/knevelaer

quote:
Op 18 oktober 2004 18:48 schreef Samoht Slegov het volgende:
En die noten mag je dus altijd en overal op het fretboard spelen? Je mag dus van A naar g en van e naar A bijvoorbeeld?


Maar dan moet er wel het goeie akkoorden schema onder zitten, je kunt dit dus niet zomaar over een akkoordenschema in D-mineur spelen. (of snapte je dat nog wel )



Samoht Slegov
Usericon van Samoht Slegov
Posted 18-10-2004 23:18 by Samoht Slegov Wijzig reactieProfiel van Samoht SlegovQuote dit bericht

quote:
Op 18 oktober 2004 22:36 schreef valfar het volgende:
Maar dan moet er wel het goeie akkoorden schema onder zitten, je kunt dit dus niet zomaar over een akkoordenschema in D-mineur spelen. (of snapte je dat nog wel )

zover was ik wel ja
hehe


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 19-10-2004 1:25 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

tip: bassers die hun tonen niet duidelijk genoeg horen, gooi er misschien beetje meer treble bij, maar zet het moet veel harder. (ik heb nl een behoorlijke ruis/piep in mijn oor )


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


mcoenen
Sun Caged and Stormider Guitarist
Usericon van mcoenen
Posted 20-10-2004 16:44 by mcoenen Wijzig reactieProfiel van mcoenenQuote dit berichthttp://www.marcelcoenen.com

quote:
Op 18 oktober 2004 19:06 schreef Ishtar het volgende:
Wat ik nog vergeten was te zeggen is dat je die noten naar believen mag spelen, zolang je maar in A groot zit. In andere woorden: die noten van die ladder waar we het over hebben kun je allemaal spelen met het A majeurakkoord. Stel je speelt dus in G groot, dan moet de hele boel een hele toon omlaag.

Verder is het ook leuk om de 'blue note' te spelen. Als je deze noot erbij speelt, dan heb je een bluesladder ipv een pentatonische ladder. In het voorbeeld van A gr is de blue note de dis en de ais.
In tabulatuur krijg je dan:

----------5------------8---
----------5------------8---
----------5-------7----8---
----------5-------7--------
----------5---6---7--------
----------5------------8---


eh ...

Je hebt het hier over A-groot

A groot is in mijn mening A MAJEUR, dat akkoord bevat de noten A, C# en E

Jouw ladder heeft de noten A,C,D,E en G (en nog een Eb als je de blues ladder speelt)

Klopt dus niet helemaal.

Moet dus zijn over een A-MINEUR akkoord.

In de bkues wordt wel de majeur toon soms erbij gespeeld (dus dan krijg je A, C, C#,D,Eb,E,F# en G). De F# is dan de #6 en noemen ze de dorische noot.

Maar dat gaat al redelijk ver.

Dit topic is voor beginnende gitaristen, en dan zou ik gewoon zeggen:

leer de a mineur pentatonische ladder eerst in de 5e positie, dan evt met bluestoon en leer deze spelen in een blues akkoordenschema.

Ga vervolgens experimenteren met bending (het opdrukken van tonen naar een volgende ladder eigen toon) en hammer ons en pull offs om wat variatie erin te brengen.

Marcel



Ishtar
Out of the maze with clearsight
Usericon van Ishtar
Posted 20-10-2004 18:02 by Ishtar Wijzig reactieProfiel van IshtarQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/Deathspell_alfa

quote:
Op 20 oktober 2004 16:44 schreef mcoenen het volgende:
eh ...

Je hebt het hier over A-groot

A groot is in mijn mening A MAJEUR, dat akkoord bevat de noten A, C# en E

Jouw ladder heeft de noten A,C,D,E en G (en nog een Eb als je de blues ladder speelt)

Klopt dus niet helemaal.

Moet dus zijn over een A-MINEUR akkoord.

In de bkues wordt wel de majeur toon soms erbij gespeeld (dus dan krijg je A, C, C#,D,Eb,E,F# en G). De F# is dan de #6 en noemen ze de dorische noot.



Je hebt helemaal gelijk, het moet uiteraard a mineur zijn.

Toch een vraagje over die Fis, die snap ik niet helemaal. Dorisch is toch niet 6 maar 2? En bovendien, gebruik je die termen niet alleen om kerktoonladders aan te duiden?
Vanuit A groot gerekend is de Fis de 6e noot en kun je dus een eolische/oorspronkelijke mineurtoonladder bouwen. Maar of je dat nou bedoelde?


~ By the fallen one I shall arise ~


Jebes
Usericon van Jebes
Posted 20-10-2004 18:38 by Jebes Wijzig reactieProfiel van JebesQuote dit berichthttp://jebes.hyves.nl/#

quote:
Op 20 oktober 2004 18:02 schreef Ishtar het volgende:
Je hebt helemaal gelijk, het moet uiteraard a mineur zijn.

Toch een vraagje over die Fis, die snap ik niet helemaal. Dorisch is toch niet 6 maar 2? En bovendien, gebruik je die termen niet alleen om kerktoonladders aan te duiden?
Vanuit A groot gerekend is de Fis de 6e noot en kun je dus een eolische/oorspronkelijke mineurtoonladder bouwen. Maar of je dat nou bedoelde?


Volgens mij is dorisch een mineur toonladder waarbij de 6e toon 'normaal' dwz als in een majeur accoord is. Je krijgt dan bijvoorbeeld A dorisch: A B C D E F# G A (dus niet de 2e toon)

Disclaimer: Het is ZEER goed mogelijk dat het niet klopt wat ik hierboven heb gezegd


Hobsbawm: 'However strong and sincere the belief that magic would turn machine-gun bullets aside, it worked too rarely to make much difference' - http://www.myspace.com/ambulantrocks -


Gieteraar
Krrrgggggg?
Usericon van Gieteraar
Posted 20-10-2004 20:10 by Gieteraar Wijzig reactieProfiel van GieteraarQuote dit bericht

quote:
Op 18 oktober 2004 18:41 schreef Ishtar het volgende:
Mijn ervaring is dat eelt sneller gaat groeien naarmate je langer speelt. Als mijn eelt er tegenwoordig een beetje afvalt ofzo, dan zit het er na twee weken weer op. Ik heb bijna nooit meer last van mijn vingers. Ik heb wel veel last van afbrekende en slijtende nagels ondanks het polijsten. Die plak ik dan ook vaak af met plakband als ik ga spelen. Maarja, als je plectrum gebruikt heb je hier natuurlijk geen last van.


mja, idd, ik wil mn eelt er nog wellis een beetje afbijten...inplaats van nagelbijten maar dat zit er dan binnen een paar dagen weer op. Speel nu iets meer dan 5 jaar..ben 16. Ik krijg op het moment les in bluesgitaar, ben nu (ik weet de term niet) leren aan te slaan met plectrum heen en weer, niet alleen naar beneden. Kom ik al een aardig eind mee, als ik dat onder controle heb gaat de wereld van arpeggios voor mij open toonladders zijn achterhaald, alhoewel ze best leuk kunnen zijn mits juist gebruikt


Beter 1 vogel in de hand Dan je lul in de brand!


Ishtar
Out of the maze with clearsight
Usericon van Ishtar
Posted 22-10-2004 11:45 by Ishtar Wijzig reactieProfiel van IshtarQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/Deathspell_alfa

quote:
Op 20 oktober 2004 18:38 schreef Jebes het volgende:
Volgens mij is dorisch een mineur toonladder waarbij de 6e toon 'normaal' dwz als in een majeur accoord is. Je krijgt dan bijvoorbeeld A dorisch: A B C D E F# G A (dus niet de 2e toon)

Disclaimer: Het is ZEER goed mogelijk dat het niet klopt wat ik hierboven heb gezegd
\

Hm ja dat zal het wel zijn dan, het klinkt in ieder geval logisch!


~ By the fallen one I shall arise ~


Dit topic is 13 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen