IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Heavy Metal Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 12 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Auteur:
Topic : vinyl of digitaal Vorige pagina | Volgende pagina
Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 19-02-2004 17:16 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 19 februari 2004 17:15 schreef ' ' het volgende:
MP3 heerscht natuurlijk. Krijg maar eens 7000 nummers op een cd ...



Kan niet...99 is het max aantal tracks volgens de specs.....


Dat ik erop in ga zeg.......


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


enforcer
Uche, Uche, Uche.........Pierre Kartner!
Usericon van enforcer
Posted 19-02-2004 17:28 by enforcer Wijzig reactieProfiel van enforcerQuote dit berichthttp://www.enforcer-metal.com

Duidelijke voorkeur voor CD's, LP's zijn ook gaaf maar meer om te verzamelen, sonisch zijn ze behoorlijk inferieur aan CD's!

het frequentiebereik van een LP's is zxeer gelimiteerd vandaar dat mensen er soms aan refereren dat ze "warm" klinken dat komt omdat ze veel hogg en laag missen in vergeljiking met CD's...

Verder is een CD makeljiker in gebruik en slijtvaster dan een LP..je kunt ze ook in de auto draaien..

De output van eeen platenspeler si ook veel lager dan een CD speler waardoor je ej evrsterker veel harder moet zetten dan bij een CD...niet echt een groot nadeel, maar een Cd knalt wel beter...

Maar ja qua artwork en mogelijkheden tot shape/picture discs wint een LP het natuurlijk makkelijk!



Sporty Voleg
Dude Nukem v2.0
Usericon van Sporty Voleg
Posted 19-02-2004 17:34 by Sporty Voleg Wijzig reactieProfiel van Sporty VolegQuote dit bericht

quote:
Op 19 februari 2004 14:20 schreef Chelman het volgende:
Bij elektronische muziekvormen draagt een LP absoluut niks bij...tenzij je dj bent en met plaatjes moet gaan gooochelen....

Ik vind electronische muziek vaak erg klinisch klinken. In die zin kan ik me voorstellen dat die muziek op vinyl meer "karakter" zou krijgen.


Touché, pussycat!


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 19-02-2004 17:40 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 19 februari 2004 17:34 schreef Sporty Voleg het volgende:
Ik vind electronische muziek vaak erg klinisch klinken. In die zin kan ik me voorstellen dat die muziek op vinyl meer "karakter" zou krijgen.



He klinkt klinisch omdat het per definitie gesampled (en niet altijd goed) is. Daarom draagt een vinyl persing niks bij aan de kwaliteit en kan zelfs verstorend werken....denk aan bewust hele scherpe beats die je elektronisch kan opwekken en die door de fysieke karakteristieken van een LP naald (trilling en zo) iets van hun scherpte kunnen verliezen.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


BARABAS
CONTRACOINTELPRO
Usericon van BARABAS
Posted 19-02-2004 17:46 by BARABAS Wijzig reactieProfiel van BARABASQuote dit bericht

Dat muziek meer 'karakter' krijgt of beter 'klinkt' komt 'denk ik' omdat het van plaat gewoon beter stroomt, hiermee bedoel ik dat muziek van c.d elkaar overlappende gefragmenteerde stukjes geluid zijn en dat het geluid van plaat dus beter stroomt omdat dat door 1 groef gaat.(kunnen jullie het nog volgen?)


Lijst van het spoor 1. "Afvlakken van emoties" Markeerde het begin van een grote stilistische verandering voor de Dood. De werkelijke geluid van het album is veel meer technisch volleerd en progressiever dan eerdere inspanningen van de Dood.


XPositiveX
Usericon van XPositiveX
Posted 19-02-2004 18:06 by XPositiveX Wijzig reactieProfiel van XPositiveXQuote dit berichthttp://www.myspace.com/timxsmit

vinyl. zeker weten..
ik heb dan wel meer op CD, maar als't kan koop ik het vinyl.

Screeching Weasel - "Compact Disc"

That thing you're listening to is called a compact disc. it's method of conveying sound, it's square outside inside it's round.
that thing you're listening to is a digitally accurate reading of the numbers that make up different sounds, in fact it's the most technologically advanced sound reproduction known to man, at least in the commercially viable sense.
that thing you're listening to is called a compact disc, every subtle nuance of a time is made available to you.
that thing you're listening to is a high tech dream come true, technically it works with laser beams yet you can learn to use it easily. throw your scratched, dusty records in the trash it's time to move out of the past, in the profit analysis sense.
that thing you're listening to is called a waste of time, an inferior and overpriced product of an underactive mind. that thing you're listening to is a multi-flawed industry scam dewvoid of any thought or heat at all, it's the antithesis of rock and roll, but no one cares that a record sounds better cause you just can't buy them, so it just doesn't matter at all. and that's common sense.



Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 19-02-2004 18:08 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

Hoe oud waren die Screeching Weenies toen ze dit schreven? 14?

edit: dit klopt nog:

throw your scratched, dusty records in the trash it's time to move out of the past

[Dit bericht is gewijzigd door Chelman op 19-02-2004 18:10]


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


enforcer
Uche, Uche, Uche.........Pierre Kartner!
Usericon van enforcer
Posted 19-02-2004 18:17 by enforcer Wijzig reactieProfiel van enforcerQuote dit berichthttp://www.enforcer-metal.com

Sommige LP liefhebber zijn op het snobbistische af, het is nu eenmaal "interessant" om te zeggen dat je vinyl prefereert!

Dit heeft waarcshijnlijk te maken met het feit dat een CD een massa product is en mensen zioch als "echte" of "serieuze" muziekliefhebber willen onderscheiden door net even een ander formaat te prefereren.

Dit heeft batuurlijk niets met de geluidskwaliteit van het formaat te maken, als LP's echt beter waren stond de Free Record Shop er nu vol mee en was de CD een flop geweest!



Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 19-02-2004 18:20 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

LP is ook een massaprodukt...alleen is het nu al lang outdated.

Als je echt 'warme geluid met ruis' wil moet je oude gramofoon platen nemen of beter nog je muziek op die wassen rollen persen....


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


enforcer
Uche, Uche, Uche.........Pierre Kartner!
Usericon van enforcer
Posted 19-02-2004 18:24 by enforcer Wijzig reactieProfiel van enforcerQuote dit berichthttp://www.enforcer-metal.com

HAHAHHA ja...dat is waar, maar de LP is allang geen massaproduct meer!

dat was het wel inderdaad maar toen was de CD ook "HET" voor audiofielen, ik kan mij nog levendig herinneren dat mijn vader in 1983 zijn eerste CD kreeg...dat was toen echt een bijzonderheid...iedereen sprak er vol bewondering over....we hadden overigens nog niet eens een CD speler!

Rond 1991 kon je overal LP's opkopen voor 1,50 GULDEN per kilo, niemand moest die dingen meer.....iedereen wilde CD's....dat was voor "echte" muziekliefhebbers..


Nu is het weer een beetje omgedraaid, ik denk dat dat te maken heeft met dat mensen wich willen onderscheiden van anderen....LP's zjin vooral in alternatieve kringen nog redelijk geliefd (Techno, Metal, Alto)...

Maar de LP zal noooit meer terugkomen hooguit in de marge mee blijven draaien uit nostalgie, ik koop heel af en toe ook nog een seen nieuwe LP....



BARABAS
CONTRACOINTELPRO
Usericon van BARABAS
Posted 19-02-2004 18:43 by BARABAS Wijzig reactieProfiel van BARABASQuote dit bericht

quote:
Op 19 februari 2004 18:17 schreef enforcer het volgende:
Sommige LP liefhebber zijn op het snobbistische af, het is nu eenmaal "interessant" om te zeggen dat je vinyl prefereert!

Dit heeft waarcshijnlijk te maken met het feit dat een CD een massa product is en mensen zioch als "echte" of "serieuze" muziekliefhebber willen onderscheiden door net even een ander formaat te prefereren.

Dit heeft batuurlijk niets met de geluidskwaliteit van het formaat te maken, als LP's echt beter waren stond de Free Record Shop er nu vol mee en was de CD een flop geweest!
Dus hiermee wil je zeggen dat c.d 'beter' is?


Lijst van het spoor 1. "Afvlakken van emoties" Markeerde het begin van een grote stilistische verandering voor de Dood. De werkelijke geluid van het album is veel meer technisch volleerd en progressiever dan eerdere inspanningen van de Dood.


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 19-02-2004 18:46 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 19 februari 2004 18:43 schreef BARABAS het volgende:
Dus hiermee wil je zeggen dat c.d 'beter' is?


Ja...want als LPs objectief beter zouden zijn dan zou het een commercieel interessant product zijn en derhalve zou de FRS er vol mee staan.........maar wonder boven wonder is het andersom.............


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


BARABAS
CONTRACOINTELPRO
Usericon van BARABAS
Posted 19-02-2004 19:07 by BARABAS Wijzig reactieProfiel van BARABASQuote dit bericht

Als iets objektief beter is is het niet per definitie commercieel intressanter


Lijst van het spoor 1. "Afvlakken van emoties" Markeerde het begin van een grote stilistische verandering voor de Dood. De werkelijke geluid van het album is veel meer technisch volleerd en progressiever dan eerdere inspanningen van de Dood.


enforcer
Uche, Uche, Uche.........Pierre Kartner!
Usericon van enforcer
Posted 19-02-2004 19:13 by enforcer Wijzig reactieProfiel van enforcerQuote dit berichthttp://www.enforcer-metal.com

CD's zijn objectief gezien "beter"....of je een LP mooier vind...ja dat kan!

Vind ik ook....


CD's zijn de laatste tijd enorm in waarde gestegen zeker de oude uit de jaren 80...qua collectors waarde overstijgen ze vaak LP's...

Ik ben zelf ook een groor verzamelaar van jaren 80's thrash/speed metal CD's, kan je rustig een paar voorbeelden noemen die op LP prima te vinden zijn en op CD honderden euro's waard zijn!

Dus ook op dat vlak spreken CD's een aardig woordje mee..

Maar dat neemt niet weg dat ik sommige titals ook graag op LP heb, ik verzamel ook graag pic discs!



BARABAS
CONTRACOINTELPRO
Usericon van BARABAS
Posted 19-02-2004 19:24 by BARABAS Wijzig reactieProfiel van BARABASQuote dit bericht

Ik denk dat c.d's objektief gezien 'anders' zijn ....niet beter


Lijst van het spoor 1. "Afvlakken van emoties" Markeerde het begin van een grote stilistische verandering voor de Dood. De werkelijke geluid van het album is veel meer technisch volleerd en progressiever dan eerdere inspanningen van de Dood.


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 19-02-2004 20:06 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 19 februari 2004 19:24 schreef BARABAS het volgende:
Ik denk dat c.d's objektief gezien 'anders' zijn ....niet beter



Nee. Volgens objectief meetbare criteria zijn CDs beter. Zie mijn post op de vorige pagina.......


Volgens 'gevoel' en een soort snobisme kan ik me wel voorstellen dat men LPs mooier vindt maar dat is dus subjectief en niet objectief....


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 19-02-2004 20:15 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

een van de mooiste dagen van mijn leven was dat ik die stupide platenspeler met die krakende platen bij het grof vuil kon zetten en mijn eerste cd in de cd speler kon schuiven. CD is naar mijn mening een gehele verbetering ook qua geluid. alleen de hoezen zijn minder. maar dat is toch maar een bijzaak.

[Dit bericht is gewijzigd door attila_de_hun op 19-02-2004 20:15]


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 19-02-2004 20:21 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

In welke mate maken de sample bits en de sample rate uit voor de geluidskwaliteit van de muziek die je hoort?

Is het zo dat bij een LP die zaken niet aanwezig zijn, of zou je kunnen zeggen dat ze bij een LP 'oneindig groot' zijn?
Klinkt bv. een CD met 128 sample bits en een sample rate van 256k beter? Hoe merkbaar is het?


Gunman
the destroyer
Usericon van Gunman
Posted 19-02-2004 20:27 by Gunman Wijzig reactieProfiel van GunmanQuote dit bericht

quote:
Op 19 februari 2004 16:35 schreef Zenial het volgende:
Nu kan ik me vergissen maar ik dacht dat juist de LP een beter hertzbereik heeft dan een CD.

Dat hoor ik nu vaak van LP liefhebbers. Ook mensen die zeggen, "ja,ik heb dat ook al gehoord, het klinkt helder"--->maar dat kan ook betekenen iets scheroper of gewoon minder bassen. Ik heb zelf geen LP's, bij een maat staat de platenspeler regelmatig rondjes te draaien. Ik zou misschien eesn tweemaal hetzelfde op LP en CD moeten horen (gaat toch door dezelfde versterker).



I'm a picture of ugly stories www.deathmetal.be


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 19-02-2004 20:28 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 19 februari 2004 20:21 schreef Dwaallicht het volgende:
In welke mate maken de sample bits en de sample rate uit voor de geluidskwaliteit van de muziek die je hoort?

Is het zo dat bij een LP die zaken niet aanwezig zijn, of zou je kunnen zeggen dat ze bij een LP 'oneindig groot' zijn?
Klinkt bv. een CD met 128 sample bits en een sample rate van 256k beter? Hoe merkbaar is het?


Ik weet niet goed wat je bedoelt met sample bits and sample rates. Maar een bitrate is een maat voor "inhoud". Hoe hoger hoe meer "inhoud" in principe, dus meer muziek info en dus een betere geluidskwaliteit. Echter, deze maat is denk ik relatief. Als jij als basis een 256 of een 128 bitrate cd hebt en je gaat beide met een zelfde bitrate rippen zit er een vercshil in kwaliteit ondanks dezelfde bitrate.
(ik ben maar een leek dus mocht de info niet geheel kloppen, alvast )


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 19-02-2004 20:31 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

quote:
Op 19 februari 2004 20:21 schreef Dwaallicht het volgende:
In welke mate maken de sample bits en de sample rate uit voor de geluidskwaliteit van de muziek die je hoort?


Dat vraag ik me ook af.

quote:
Is het zo dat bij een LP die zaken niet aanwezig zijn, of zou je kunnen zeggen dat ze bij een LP 'oneindig groot' zijn?
...


Ik vermoed zelf oneindig groot, net als de resolutie van een analoge foto is een digitale sinusscroll met 'kartels' terwijl een analoge sinus vloeiend gaat en dus meer informatie bevat.

LP's dus


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


Gunman
the destroyer
Usericon van Gunman
Posted 19-02-2004 20:54 by Gunman Wijzig reactieProfiel van GunmanQuote dit bericht

Een beetje opzoekwerk (googelen ,duh) leverde o.a. dit op:
Eerst dit:
van http://hypertextbook.com/facts/2003/ChrisDAmbrose.shtml
The range of hearing for a healthy young person is 20 to 20,000 hertz. The hearing range of humans gets worse with age. People lose the ability to hear sounds of high frequency as they get older. The highest frequency that a normal middle-aged adult can hear is only 12-14 kilohertz. Also, the hearing range for men worsens more quickly than the hearing range for women. This means that women will have the ability to hear notes of higher pitch than men of the same age do.

Nu over de geluidsdragers:
Van http://www.musiq.com/recording/digaudio/
With a sampling rate of 44,100 hz, you might wonder why CD audio is only capable of frequencies up to 20,000 hz. There is a theorem, called the Nyquist theorem, which states that the highest audible frequency is half the sampling rate. This is because sound waves are perceived due to the alternation of peaks and troughs. Without hearing the full wave (peak-trough-peak-trough), we don't perceive the existence of that frequency.

Dit is ook best interessant om bij de discussie te gooien:There's a new standard on the block, called DVD-audio, which is 24-bit 96khz. digital audio. 24 bit means 16.7 million amplitudes, and frequencies up to 48 khz. And it definitely sounds better!

Van http://www.geocities.com/Vienna/Strasse/6397/debate.htm

Vinyl Records:
Full frequency range reproduction due to analogue recording

Maar de persing moet wel degelijk uitgevoerd worden.
Compact Discs:
Technically incapable of producing a full frequency range recording due to the artificially fixed 20Hz to 22kHz reproduction so losing some harmonics



Dus met goed vinyl en dvd, moet iemand met een héél goed gehoor wel wat meer kunnen onderscheiden dan bij cd.



[Dit bericht is gewijzigd door Gunman op 19-02-2004 20:55]


I'm a picture of ugly stories www.deathmetal.be


Staalman
Usericon van Staalman
Posted 16-09-2006 13:04 by Staalman Wijzig reactieProfiel van StaalmanQuote dit bericht

Vinyl of digitaal?

Beiden! Ik koop zowel vinyl als cd's.
Dit omdat sommige oudere bands op vinyl makkelijker en goedkoper te verkrijgen zijn dan dezelfde editie op cd ( originele uitgaves bedoel ik ). En andersom natuurlijk idem. Heel veel muziek van nu wordt niet op vinel gezet dus koop ik de cd. En van sommige artiesten koop ik gewoon beide, zowel vinyl als cd. Tegenwoordig koop ik ook nieuwe uitgaves sneller op vinyl, daar zitten nml. meestal nog extra track op enz.

Neemt niet weg dat beide geluidsdragers wel iets hebben.

Echter vandaag heb ik echt zo'n ouderwetse plaatjes-draai-dag, en dat is toch wel erg lekker!


"Life Is Much More Beautiful, When It Means Nothing At All"


Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 16-09-2006 13:15 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

Plaatjes draaien is inderdaad vet, wat dat soort ouderwetse dingen betreft ben ik een kansloze romanticus. Ik moet me eens een goede platenspelert aanschaffen, ik heb nu zo'n brak apparaat uit 1968 ofzo, waar ook nog 78 toeren op zit.


Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd.


axegrinder
Usericon van axegrinder
Posted 17-09-2006 10:04 by axegrinder Wijzig reactieProfiel van axegrinderQuote dit bericht

Op vinyl zijn de meeste collector items uitgebracht waaronder diverse kleuren vinyl, shapes, 7//, 10 //, 12 //, de echte verzamelobjecten als de picture discs, en een c.d. kan nog niet op tegen een dubbel l.p. met gatefold cover, voorbeeld Live after Death, jaren is kant 4 niet op c.d. geweest alleen op vinyl, en de verkoop van vinyl is ook ieder jaar weer een beetje gestegen, veel bekende muzikanten zijn vinylfreaks.
Tot de nieuwe generatie alleen maar download, en het gevoel van vinyl niet heeft, is een gebrek aan diepere interesse in het verzamelen.


Dit topic is 12 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Index / Heavy Metal Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen