IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Heavy Metal Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 12 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Auteur:
Topic : vinyl of digitaal Vorige pagina | Volgende pagina
De Ulk
Ulkamania!
Usericon van De Ulk
Posted 05-01-2008 22:13 by De Ulk Wijzig reactieProfiel van De UlkQuote dit bericht

quote:
Op 5 januari 2008 21:55 schreef Rasputin het volgende:
En dan gewoon het feit dat het hebben van een mooie platencollectie er leuk uitziet, en de grote hoezen er fijn uitzien, en je meer het idee hebt dat je iets in je handen hebt.


Dikke +1. Dit is voor mij de essentie van het vinyl verzamelen. Plus het feit dat ik nog nooit van 'LP-rot' gehoord heb.


Bareuh...


Wansmaak
Usericon van Wansmaak
Posted 05-01-2008 22:15 by Wansmaak Wijzig reactieProfiel van WansmaakQuote dit berichthttp://www,judgementday.nl

Hehehe, absoluut een dikke +1 van deze knakker.


“Leef met vlag en wimpel, maar houd het simpel’


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 05-01-2008 22:24 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

quote:
Op 5 januari 2008 21:55 schreef Rasputin het volgende:
en je meer het idee hebt dat je iets in je handen hebt.


Eindelijk kan ik het ook een keer roepen.

Ik zeg: compensatie drang.


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


De Ulk
Ulkamania!
Usericon van De Ulk
Posted 05-01-2008 22:26 by De Ulk Wijzig reactieProfiel van De UlkQuote dit bericht

quote:
Op 5 januari 2008 22:24 schreef XXL het volgende:
Eindelijk kan ik het ook een keer roepen.

Ik zeg: compensatie drang.




Vandaar dat LP's meestal zwart zijn.


Bareuh...


Rasputin
Baard
Usericon van Rasputin
Posted 05-01-2008 22:26 by Rasputin Wijzig reactieProfiel van RasputinQuote dit berichthttp://www.cu2.nl/barsebert

quote:
Op 5 januari 2008 22:24 schreef XXL het volgende:
Ik zeg: compensatie drang.


Maar wat is een vreemde kant?

[Dit bericht is gewijzigd door Rasputin op 05-01-2008 22:31]


Je voelt de bas in je buik trappen, je voelt de hogen in je muil klappen


Wansmaak
Usericon van Wansmaak
Posted 05-01-2008 22:30 by Wansmaak Wijzig reactieProfiel van WansmaakQuote dit berichthttp://www,judgementday.nl

Dit gesprek gaat een zeer vreemde kant op.


“Leef met vlag en wimpel, maar houd het simpel’


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 05-01-2008 22:31 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht



Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


Fluisterwoud
Usericon van Fluisterwoud
Posted 06-01-2008 10:56 by Fluisterwoud Wijzig reactieProfiel van FluisterwoudQuote dit bericht

laatst las ik een verklaring voor het mindere geluid van picture discs. ze bestaan uit een afbeelding waarop een dunne laag doorzichtige vinyl is aangebracht. Omdat deze laag zo dun is ontstaat er door het glijden van de naald een soort resonantie waardoor er meer druk komt op de vinyl en deze sneller afslijt.

zelf vind ik het opleggen van een naald op een plaat veel leuker dan het insteken van een cd. met vinyl heb je ook meerder mogeijkheden zoals kleur, packaging etc. een cdhoes is ook zo saai en klein t.o.v. een vinylhoes die de coverart meer tot zijn recht doet komen.


Grindrapekill
!!!
Usericon van Grindrapekill
Posted 06-01-2008 18:29 by Grindrapekill Wijzig reactieProfiel van GrindrapekillQuote dit bericht

Veel bands brengen niet alles uit op cd's en ook op Vinyl, dus ik ga toch voor cd's, maar als ik een goede lp tegenkom zoals bijvoorbeeld afgelopen donderdag, Nile - ithyphallic.
Dan neem ik m mee, maar ik ben meestal niet opzoek naar vinyl(metal)

[Dit bericht is gewijzigd door Grindrapekill op 06-01-2008 18:29]



WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 18-07-2008 9:27 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

Ik heb laatst een platenspeler gekocht, en aan de hand daarvan zeiden enkele forumleden dat het vinyl-luisteren weer helemaal terug aan het komen is. Heel toevallig kom ik daar net een artikel over tegen:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2198&a=805517

In het artikel wordt onder meer gezegd dat ook de grote labels (Universal, EMI, etc.) ook recente en minder recente albums op vinyl uit gaan brengen. Dat ook in de VS de verkopen enorm stijgen, etc.

Mochten er liefhebbers zijn, kan ik het nog wel even verder samenvatten.


spectre
Usericon van spectre
Posted 18-07-2008 9:30 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

Vet


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Staalman
Usericon van Staalman
Posted 18-07-2008 10:19 by Staalman Wijzig reactieProfiel van StaalmanQuote dit bericht

quote:
Op 18 juli 2008 9:27 schreef WhiteRider het volgende:
Mochten er liefhebbers zijn, kan ik het nog wel even verder samenvatten.


Ik maak graag van deze optie gebruik.


"Life Is Much More Beautiful, When It Means Nothing At All"


El Kapitån Oscuro
Usericon van El Kapitån Oscuro
Posted 18-07-2008 10:46 by El Kapitån Oscuro Wijzig reactieProfiel van El Kapitån OscuroQuote dit bericht

quote:
Op 18 juli 2008 9:27 schreef WhiteRider het volgende:

Mochten er liefhebbers zijn, kan ik het nog wel even verder samenvatten.


Lijkt me een goed plan.


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 18-07-2008 10:58 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

.

[Dit bericht is gewijzigd door WhiteRider op 18-07-2008 11:04]


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 18-07-2008 11:02 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

Ok, vertaalfouten voorbehouden.

---

Vinyl verwarmt in de mp3-kou

De muziekbranch beweegt zich voor- en achteruit. In een digitale tijd met een teruglopende cd-verkoop is de lp op z'n weg terug. En de platenmaatschappij voldoet aan die vraag.

Vinyl is dood, wordt er gezegd. Maar de laatste spijker is nog niet aan de kist genageld. Het laatste jaar is de 'retroschijf' stevig in opkomst geraakt, en velen prefereren het luisteren naar vinyl boven cd of mp3. Nu investeren de platenmaatschappijen in het beantwoorden van deze vraag van klanten, die terug willen naar de gloriedagen van de lp.

"Er is iets speciaals met vinyl. De jongere generatie van 17/18 jaar oud heeft de vinyltijd helemaal gemist. Toen ze geboren waren, was de lp in principe verwijden. Ik denk dat ze het misschien cool vinden vinyl te kopen, en dat de cd te 'normaal' is. Het is niet gaaf met een cd te lopen, maar de eerste lp van Curtis Mayfields onder arm is stoer." aldus Stefan Jacobsen.

Hij is eigenaar van de platenwinkel 'Pet Sounds' in Stockholm en heeft gemerkt dat mensen steeds meer op zoek zijn naar vinyl. Vandaag de dag verkoopt hij meer vinyl dan hij de afgelopen 10 jaar deed. Zelfs Micke Englund, die als 12 jaar de winkel 'Mickes series, cd's en vinyl' leidt, heeft deze veranderende interesse opgemerkt.

"Al vanaf ik begon heb ik het goed gehad met de klandizie, vooral hardrockers en jazzfans waren stabiele kopers. [Wh00h00, red.] Maar je merkt de toenemende interesse absoluut. Men heeft behoefte aan de mooie, uitgewerkte hoezen. Het zijn vaak maar kleine oplages, goed gedrukt/geperst. Daarnaast wordt de geluidskwaliteit als superieur ten opzichte van de cd gezien." zegt Micke Englund.

In de VS ziet de trend er hetzelfde uit. Volgens Nielsen SoundScan, die de schijfverkoop in de VS en Canada meet, werden er een miljoen lp's verkocht in 2007, vergeleken met 858.000 in 2006. Een prognose gebaseerd op de verkoopscijfers van 2008 tot dusver, voorspelt 1.6 miljoen verkochte lp's aan het eind van dit jaar. Tegelijkertijd vermindert de cd-verkoop rap, in de periode 2006/2007 verminderde de verkoop met 17.5 procent.

De platenmaatschappijen zijn niet te laat aan te haken bij de vinylhype, EMI, onder anderen, plant het uitbrengen van 8 cd-klassiekers op vinyl. Twee albums van Coldplay, 4 van Radiohead en Steve Millers 'Greatest Hits&' komen uit op 19 augustus. Universal Music Enterprise perst 20 lp's deze maand en 20 in augustus. En Warner Music Group re-releast ongeveer 30 klassiekers en 12 nieuwe platen tot en met september. Warner heeft zelfs zijn site becausesoundmatters.com gelanceerd, waar ze lp's naar audiofiles verkopen. [Dat laatste snap ik ook niet. :') ]

Jane Ventom, vice-directeur van EMI's muziekcatalogus, zegt tegen Reuters dat het bedrijf altijd voor vinyl is geweest, maar dat het nu pas meer in de markt ligt.

"Muziek begint weer iets sociaals te worden. Jongeren luisteren nu muziek met hun vrienden, in plaats van alleen via de koptelefoon. Vinyl staat ze toe de muziek in deze vormen te luisteren." Zegt ze.

Ook artiesten bekennen hun liefde voor de lp's steeds meer. Raconteurs zeiden bij hun tweede album 'Consolers of the Lonely' dat je "het het best op vinyl kunt luisteren".

Maar wat is het dat mensen vinyl doet prefereren boven cd's? Bob Ludwig, die opnames van Springsteen, Madonna en Nirvana heeft gemasterd, zegt dat dat komt door de geluidskwaliteit. Vinyl heeft een warmer en behaaglijker geluid en geeft de originele opname het best weer. Beter dan een cd, die vaak een nogal scherp digitaal randje in het geluid heeft. Hij verdomt zelfs mp3-bestanden, waarop hij een verslechtering van het geluid heeft gemerkt.

"Het is als het nemen van 90 procent van de muziek en het weggooien daarvan. Het neemt het slechtste deel van het digitale en maakt het zelfs nog slechter", aldus Bod Ludwig tegen Rolling Stone Magazine.

Stefan Jacobson van Pet Sounds denkt dat de lp-verpakking mensen kan lokken die zich 'exclusief' willen voelen.

"Op een lp-verpakking is alles veel groter. Voor de mensen die de hoesjes maakten, was het denk ik er tragisch toen ze het voor cd-formaat moesten maken. Nu worden de meeste lp's in erg luxe uitvoerig uitgebracht. Het is dik vinyl, het zijn Gatefold-hoezen. Dat is erg mooi.", zegt hij.

Misschien is het zo dat het een klein project wordt, het uitbrengen van een lp. Zoals countryzangeres Shelby Lynne zegt tegen Rolling Stone Magazine:

"Er is niets zoals het op de plaat zetten van de naald. Het is zo 'werkelijk' als het zijn kan. Je hebt je vinyl, je wiet, je vrienden en tussendoor kies je een andere plaat uit. We nemen alle muziek als gegeven, omdat het zo simpel is gewoon op een knop te drukken om het aan te zetten. Ik bedoel, kom op, muziek moet leuk zijn.", zegt ze.

Zelfs als Stefan Jacobson de opkomst (of wederopstanding) van de lp bemerkt, moet dat wel met een korreltje zout worden genomen. De dood van de cd en mp3 moet nog niet worden verwacht. Het is een nichemarkt en de verkoopscijfers kunnen voor een groot deel berusten op de onwil van de platenmaatschappijen dingen op vinyl uit te brengen.

"Veel maatschappijen hebben jaren geen vinyl uitgebracht, ze dachten dat het moeilijk mee te handelen was. Nu is het plotseling een trend, maar je moet je wel bedenken dat je niet voor elke 5 cd's 3 lp's verkoopt. In onze jaaromzet staat de lp garant voor zo'n 3 procent", zegt Stefan Jacobsen, waarop hij vervolgt:

"Het is erg interessant dat men praat over de dood van de muziekbranche, en dat niemand meer cd's koopt, maar toch is de vinyl in opkomst. Wie weet, misschien is het over 10 jaar gaaf om cd’s te kopen. Misschien zijn ze dan zo schaars dat ze alleen in bepaalde boetiekjes worden verkocht."

Philip Ramqvist & De Witte Riddert

---

Sommige zinnen lopen vast niet helemaal lekker, maar ik heb m'n best gedaan. Is overigens niet echt een samenvatting geworden


EDIT:
Grafteringtyfus quotes, wordt allemaal #23429 enzo.

[Dit bericht is gewijzigd door WhiteRider op 18-07-2008 11:05]


##**Boemba**##
Langdradig
Usericon van ##**Boemba**##
Posted 18-07-2008 11:03 by ##**Boemba**## Wijzig reactieProfiel van ##**Boemba**##Quote dit bericht

Vinylen is dood, wordt het gezegd. Maar de laatste spijker in de borst is nog niet thickset. Vorig jaar heeft het het plagen stille verslag kan zelf het aanzienlijke uppsving, en de meerderheid schijnt verkiezen op vinyl vóór CD en mp3 te luisteren. Nu, investeren de verslagbedrijven groot bij het ontmoeten van de versnelde vraag van klanten die voor terug naar vinylens lang dagen polijst.
- het is iets speciaal met vinyl. De jongere generatie die bast is 17-18 heeft volledig vinyltiden ontbroken. Toen zij geboorte aan waar het in principe uit werden gegeven. Ik geloof dat zij misschien denken het dat tjackavinyl opnieuw en dat CD-skivor is veel ook voor gemeenschappelijk koel is. Het is niet koel om ongeveer met een CD-skivor tijdens het wapen te gaan, maar om ongeveer met Curtis te gaan is Mayfields eerst lp taai, zegt Stefan Jacobson.
Hij kan de geluiden van het Huisdier van de verslagwinkel in Stockholm en hij heeft geëtiketteerdn dat etnisch meer gezogen op vinyl word.


##**Boemba**##
Langdradig
Usericon van ##**Boemba**##
Posted 18-07-2008 11:03 by ##**Boemba**## Wijzig reactieProfiel van ##**Boemba**##Quote dit bericht

je was me voor



maar de mijne is creatiever



moon1976
Stultorum infinitus numerus est
Usericon van moon1976
Posted 18-07-2008 11:07 by moon1976 Wijzig reactieProfiel van moon1976Quote dit berichthttp://www.myspace.com/anemoontje

@ WR: leest prima weg hoor.


Ik ben niet lief! Ik ben niet lief! Ik ben niet lief! Ik ben niet lief! Ik ben niet lief! Ik ben niet lief! Ik ben niet lief!


El Kapitån Oscuro
Usericon van El Kapitån Oscuro
Posted 18-07-2008 11:16 by El Kapitån Oscuro Wijzig reactieProfiel van El Kapitån OscuroQuote dit bericht

Bedankt voor de vertaling


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 18-07-2008 13:42 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht



Lionheart
|"| |''| |"| >')
Usericon van Lionheart
Posted 18-07-2008 18:20 by Lionheart Wijzig reactieProfiel van LionheartQuote dit bericht

Vinyl is voor de ware muziekliefhebber.


spectre
Usericon van spectre
Posted 18-07-2008 20:06 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

Waarom?


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 18-07-2008 20:14 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

Omdat alleen de ware muziekliefhebber wil dat muziek altijd klinkt alsof het leadinstrument een knisperend haardvuur is


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Lionheart
|"| |''| |"| >')
Usericon van Lionheart
Posted 18-07-2008 20:16 by Lionheart Wijzig reactieProfiel van LionheartQuote dit bericht

Met het draaien van vinyl besteed je m.i. meer aandacht aan de muziek.


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 18-07-2008 20:18 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

Omdat de omslachtigheid voor je de boel aan de gang hebt een soort ritueel wordt, bedoel je?

Net als dat de ware filmliefhebber zelf bioscooprollen thuis laat komen?


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Dit topic is 12 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Index / Heavy Metal Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen