IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 25 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
Auteur:
Topic : Het tuin topic... Vorige pagina | Volgende pagina
varanus
HUISKAMERHOOLIGAN
Usericon van varanus
Posted 04-08-2010 19:45 by varanus (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van varanusQuote dit bericht

quote:
Op 4 augustus 2010 17:54 schreef ElitE het volgende:
Hoeveel uur per week ben je daar nu aan kwijt?


Hangt van het weer af, vandaag heb ik alleen effe foto's gemaakt en courgettes geplukt, maar met mooi weer kan ik er zo een uurtje of 4/5 rondhangen en 's weekends soms wel hele dagen. Meeste werk is momenteel het bijhouden van het onkruid, maar dat is misschien iets van 2 uurtjes per week, valt heel erg mee dus.

@Vargen: ik had eigenlijk niet op zo'n gigantische opbrengst gerekend, we geven ook best veel weg..


spelfout weggehaald...


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 05-08-2010 0:13 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

quote:
Op 4 augustus 2010 19:45 schreef varanus het volgende:
Hangt van het weer af, vandaag heb ik alleen effe foto's gemaakt en courgettes geplukt, maar met mooi weer kan ik er zo een uurtje of 4/5 rondhangen en 's weekends soms wel hele dagen. Meeste werk is momenteel het bijhouden van het onkruid, maar dat is misschien iets van 2 uurtjes per week, valt heel erg mee dus.

@Vargen: ik had eigenlijk niet op zo'n gigantische opbrengst gerekend, we geven ook best veel weg..
Het valt me inderdaad op dat er een gigantische dichtheid van groenten is, alles wat je geplant hebt is opgekomen volgens mij. Hoe doe je dat?


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 05-08-2010 0:54 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 4 augustus 2010 19:45 schreef varanus het volgende:
Hangt van het weer af, vandaag heb ik alleen effe foto's gemaakt en courgettes geplukt, maar met mooi weer kan ik er zo een uurtje of 4/5 rondhangen en 's weekends soms wel hele dagen. Meeste werk is momenteel het bijhouden van het onkruid, maar dat is misschien iets van 2 uurtjes per week, valt heel erg mee dus.

@Vargen: ik had eigenlijk niet op zo'n gigantische opbrengst gerekend, we geven ook best veel weg..


Wow, dat is helemaal niks, een eigen tuintje lijkt me wel geniaal. maar daar ben je hier toch wel wat voor kwijt en je hebt een hoop ouwe lullen waar je zo'n beetje verplicht mee moet gaan praten.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


varanus
HUISKAMERHOOLIGAN
Usericon van varanus
Posted 09-08-2010 6:59 by varanus (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van varanusQuote dit bericht

Ach ja, maar die oude lullen voorzien je wel van goede tips he..

Zometeen weer effe lekker oogsten, paar emmers vol sperziebonen plukken. Gisteren al een grote bak spekbonen van de stokken gehaald. En twee vuilniszakken rode bieten die vandaag verwerkt moeten worden. We hebben onze vriesruimte wat onderschat, zal binnenkort een grotere vrieskist moeten komen...


spelfout weggehaald...


Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 09-08-2010 9:17 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

Ben nu nog met mijn huis bezig, dus verwacht niet dat het tuinplan deze zomer nog wordt gerealiseerd, maar heel globaal toch vast een paar plannen:

- Eerste deel tuin, wat tegen de gevel van het huis en de uitbouw (keuken) aan ligt voorzien van een houten terras van tuintegels/vlonderplanken. Dan kan het water tenminste weer normaal weg en vind het wat leuker staan dan alleen maar tegels.

- Ik wil een tuinset bouwen van steigerhout. Nieuw kosten die dingen een vermogen. Het hout kost ongeveer 2 euro per meter, en bouwtekeningen kun je overal krijgen. Een loungebankje en een tafel kan nooit heel ingewikkeld zijn

- Kruidenstrookje ergens in de tuin
- Druiven. Ben er nog niet helemaal over uit waar, maar lijkt me wel gaaf.

Tuin is niet heel groot overigens, ongeveer 2,5 x 8,0 meter. En er staat een stenen schuur van 1,8 x 5,0 meter naast. Misschien dat ik die in de toekomst nog een keer weg haal of verklein ten bate van meer tuin.


varanus
HUISKAMERHOOLIGAN
Usericon van varanus
Posted 31-08-2010 9:29 by varanus (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van varanusQuote dit bericht

Hoewel het seizoen nog niet ten einde is, mag ik nu toch wel vast de conclusie trekken dat ik een heel erg goed seizoen heb. Naar schatting hebben we nu een 70 porties van 800 gram spek- en sperziebonen in de vriezer, heel veel bieten, waarvan we ook nog eens een kilo of 40/50 moeten oogsten, weet ik veel hoeveel doperwten, peulen en snijbiet en er hangen ongeveer 25 bossen uien (rode en sjalotten) te drogen. En er staan 4 halve vuilniszakken vol winterwortels veilig in de koele kelder. De eerste verse andijvie van eigen tuin hebben we ook inmiddels verschalkt, de volgende 10 kroppen zijn ook klaar voor consumptie en ik heb er vanochtend weer 10 kleine plantjes ingezet. Van de pakweg 100 boerenkoolplanten die ik had gezet heeft er slechts 1 de geest gegeven, dus dat wordt de hele winter veel boerenkool eten. En de naar schatting 500 preiplanten doen het ook erg goed. Vlak voor Summerbreeze ook nog paksoi onder vliesdoek gezaaid en ook dat komt heel goed op. Ja, ik mag tevreden zijn.


spelfout weggehaald...


jantuinman
Usericon van jantuinman
Posted 13-10-2010 17:22 by jantuinman Wijzig reactieProfiel van jantuinmanQuote dit berichthttp://www.tuinsetindetuin.nl

Het beste is om eerst een beetje informatie op te doen voordat je een aankoop begint, vooral als het gaat om een tuinset.
Straks maak je nog een miskoop!


Forever After
Fading to Black
Usericon van Forever After
Posted 13-10-2010 17:23 by Forever After Wijzig reactieProfiel van Forever AfterQuote dit bericht

Spam?!


 


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 23-11-2010 21:04 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

Leef gezond, neem een volkstuin

Zestigplussers met een volkstuin zijn gemiddeld gezonder dan leeftijdsgenoten die liever binnen rondhangen.

In de 19e eeuw sprongen ze door heel Europa als paddenstoelen uit de grond: volkstuinen. Deze bonte verzamelingen van lapjes grond waren bedoeld om de arme stadsbewoners in staat te stellen groente en fruit voor zichzelf te verbouwen. Tegenwoordig bestaat die noodzaak van je eigen voedsel verbouwen voor veel mensen niet meer, maar zijn volkstuinen nog altijd behoorlijk populair. En terecht, volgens Wagenings onderzoek dat deze week wordt gepubliceerd: volkstuinbezitters zijn fitter en tevredener met hun leven dan mensen zonder zo’n extra buitentuintje.

Voor het onderzoek, dat is gepubliceerd in het blad Environmental health, ondervroegen Agnes van den Berg en haar collega’s 121 volkstuineigenaren over zaken als gezondheid, stress en levensgeluk. Over diezelfde zaken ondervroegen ze, als controlegroep, ook 63 buren van mensen met een volkstuin.

De hobbytuiniers scoorden op veel vlakken beter dan hun niet-tuinierende buren. Vooral zodra ze rond of boven de pensioengerechtigde leeftijd zaten. Zestigplussers die regelmatig in hun volkstuintje werken krijgen meer beweging, hebben minder last van gezondheidsklachten en gaan minder vaak naar de huisarts dan hun leeftijdsgenoten die zich niet aan een tuin wagen. Bovendien voelde 86 procent van de eigenaars zich minder gestrest na een bezoekje in de tuin. En deed een dagje spitten en schoffelen bij maar liefst 91 procent van hen het algemene geluksgevoel toenemen. Reden voor de onderzoekers om te roepen dat volkstuintjes, die nogal eens bedreigd worden door uitbreidingsplannen van stedenbouwers, vooral gekoesterd moeten worden.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


varanus
HUISKAMERHOOLIGAN
Usericon van varanus
Posted 04-01-2011 10:57 by varanus (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van varanusQuote dit bericht

Okee, nu heb ik definitief het hele stuk, vanaf dit jaar dus ongeveer 250 vierkante meter tot beschikking. En net effe geteld, heb nu ongeveer 35 soorten groentes om te verbouwen en komt nog wat bij. En ik hoop dit jaar ongeveer 150 kilo aardappels te kunnen oogsten. Laat het voorjaar maar komen!


spelfout weggehaald...


watery black
Usericon van watery black
Posted 17-01-2011 4:00 by watery black Wijzig reactieProfiel van watery blackQuote dit bericht

ik heb geen tuin tot mijn beschikking helaas, dus maar even iets anders: dit weekend een setje met 5 potjes en zaadjes voor een aantal kruiden (peterselie, koriander, thym, basilicum en bieslook) gekocht voor in de keuken. en verder een klein plastic kasje waarin we rode paprika's geplant hebben, eens zien of dat groeit in ee flinke pot op het balkon als ze eenmaal uitkomen. Als dat gooed gaat willen we ook tomaten proberen te kweken, en ik zit nog aan aardbeien te denken.

Als we een huis met een tuin hebben ga ik de hele boel vol fruit zetten


"There will come a time when you'll have the chance to do something courageous, to do the right thing." "I love those moments. I like to wave at them as they pass by."


Dentz
Usericon van Dentz
Posted 18-02-2011 21:33 by Dentz Wijzig reactieProfiel van DentzQuote dit bericht

quote:
Op 4 januari 2011 10:57 schreef varanus het volgende:
Okee, nu heb ik definitief het hele stuk, vanaf dit jaar dus ongeveer 250 vierkante meter tot beschikking. En net effe geteld, heb nu ongeveer 35 soorten groentes om te verbouwen en komt nog wat bij. En ik hoop dit jaar ongeveer 150 kilo aardappels te kunnen oogsten. Laat het voorjaar maar komen!

250 maar?

Als je vaste planten en groenten dor elkaar heen zet, werkt dat een beetje?


... Ik houd niet zo van metal door mijn grindcore.


varanus
HUISKAMERHOOLIGAN
Usericon van varanus
Posted 18-02-2011 21:35 by varanus (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van varanusQuote dit bericht

Vast wel, helaas kan ik je geen drol over vaste planten vertellen hehe...


spelfout weggehaald...


Dentz
Usericon van Dentz
Posted 18-02-2011 21:38 by Dentz Wijzig reactieProfiel van DentzQuote dit bericht

We zitten er aan te denken om dat in de voortuin te gaan doen, geen moestuin aanleggen maar meer dingen door elkaar heen zetten. Bonen, bieten en dergelijke. En fruitbomen.


... Ik houd niet zo van metal door mijn grindcore.


varanus
HUISKAMERHOOLIGAN
Usericon van varanus
Posted 18-02-2011 21:44 by varanus (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van varanusQuote dit bericht

Ah, op die manier. Kan best wel denk ik, maar denk er effe om dat niet alle groentes "goede buren" zijn..


spelfout weggehaald...


Dentz
Usericon van Dentz
Posted 18-02-2011 21:46 by Dentz Wijzig reactieProfiel van DentzQuote dit bericht

Hmmz, eens een boekje over lezen.

Ook nog van plan een BBQ in de voortuin te metselen, vond laatst een betonnen plaat (?!) naast het tuinhuis en die kan ik mooi gebruiken als fundering.


... Ik houd niet zo van metal door mijn grindcore.


varanus
HUISKAMERHOOLIGAN
Usericon van varanus
Posted 25-03-2011 14:05 by varanus (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van varanusQuote dit bericht

Seizoen is weer begonnen. Peulen, gele peulen, doperwten en bietjes al gezaaid. Vanmiddag nog wat wortels zaaien en volgende week de aardappels de grond in.


spelfout weggehaald...


varanus
HUISKAMERHOOLIGAN
Usericon van varanus
Posted 12-05-2011 9:26 by varanus (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van varanusQuote dit bericht

Nou, 227 vierkante meter vol, waarvan een derde aardappels, groene peulen, gele peulen, doperwten, radijs, 30 stuks knoflook, zomerwortels, oranje en rood, winterwortels, uien, reuzeuien (worden 1,5 kg..), pastinaak, indian dwergmais, rode bieten, gele bieten, 5 soorten sla, schorseneren, koolrapen, snijbiet, rode kool, bloemkool, rode spitskool, groene spitskool, koolrabi, paarse stokspekbonen, gele stoksnijbonen, purperen stoksnijbonen, gele sperziebonen, groene sperziebonen, snackkomkommers, en 2 soorten courgettes. Kunnen we weer goed van vreten straks. Ik verwacht van de aardappels in ieder geval al een kleine 200 kilo opbrengst. Zodra de aardappels eruit zijn, wordt dat stuk in beslag genomen door boerenkool (rode), andijvie en prei.


spelfout weggehaald...


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 12-05-2011 9:32 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Hahahaha boer Gurbe


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 12-05-2011 9:39 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

Goeiendag zeg. Hier is alles uitgekomen, op de tomaten na. Dus een rij radijsjes, twee rijen courgettes, worteltjes en erwten. Daartussen Afrikaantjes, dat schijnt ongedierte weg te houden. Tomaten hebben, denk ik, de laatste nachtvorst niet overleefd.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


varanus
HUISKAMERHOOLIGAN
Usericon van varanus
Posted 12-05-2011 9:43 by varanus (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van varanusQuote dit bericht

Hehe, twee rijen courgettes? Hoeveel in een rij? Worden flinke planten hoor. En die nachtvorst, tja, aardappels hebben ook effe een knoei gehad, maar die herstellen zich wel weer, tomaten kunnen daar minder goed tegen. En inderdaad, afrikaantjes houden de zogenaamde "aaltjes" weg. Daarom slaapt mijn collega Frank Makhubela 's nachts op m'n tuin...


spelfout weggehaald...


varanus
HUISKAMERHOOLIGAN
Usericon van varanus
Posted 12-05-2011 9:44 by varanus (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van varanusQuote dit bericht

Oh, en bij de wortels kun je goed uien bijzetten, dat helpt weer om de wortelvlieg weg te houden.

[Dit bericht is gewijzigd door varanus op 12-05-2011 9:44]


spelfout weggehaald...


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 12-05-2011 9:54 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Oh heb sinds kort 3 cherrytomaatplantjes! Zijn met de regen van de afgelopen dagen omhoog geschoten ..


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 12-05-2011 10:02 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

quote:
Op 12 mei 2011 9:43 schreef varanus het volgende:
Hehe, twee rijen courgettes? Hoeveel in een rij? Worden flinke planten hoor. En die nachtvorst, tja, aardappels hebben ook effe een knoei gehad, maar die herstellen zich wel weer, tomaten kunnen daar minder goed tegen. En inderdaad, afrikaantjes houden de zogenaamde "aaltjes" weg. Daarom slaapt mijn collega Frank Makhubela 's nachts op m'n tuin...
Vijf in een rij van de courgette, met zo'n zestig centimer tussenruimte. De rijen zitten zo'n 25 centimer naast elkaar.
@afrikaantjes. Toen ik nog op de boerderij werkte, had ik een cliënt die uit racistische overwegingen de afrikaantjes geen water gaf. Op een gegeven moment waren ze allemaal kapot. Zeggen ze nog soms dat autisten geen humor hebben.
De wortels en afrikaantjes heb ik gewoon door elkaar in een geultje gegooid, die plant ik later wel uit. Maar de courgette en de erwtenplantjes staan nu al netjes in de rij om groot te worden. De radijsjes staan helemaal aan de buitenkant, wordt ook wel mooi.
Met een beetje mazzel gaan we binnenkort een nieuw huis met grote tuin kopen. Dan kan ik daar een echte moestuin beginnen. Maar klooien op een stuk van 3 bij 1,5 meter zoals nu is ook best te doen.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


varanus
HUISKAMERHOOLIGAN
Usericon van varanus
Posted 12-05-2011 10:13 by varanus (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van varanusQuote dit bericht

quote:
Op 12 mei 2011 10:02 schreef bastianus het volgende:
Vijf in een rij van de courgette, met zo'n zestig centimer tussenruimte. De rijen zitten zo'n 25 centimer naast elkaar.



Oeh, daar krijg je spijt van... Een courgetteplant heeft minimaal een vierkante meter ruimte nodig...


spelfout weggehaald...


Dit topic is 25 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen